طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی با 2 روش

طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی - نان کریسمس
طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی - نان کریسمس

طرز تهیه نان پنه تون : نمی دونم تا حالا نان پنه تون درست کردین؟یه نون خیلی خوشمزه که به نام نان کریسمس هم معروفه.دستورهای متنوعی داره که من 2 دستور اونو براتون قرار میدم و خودم هم درست کردم عالی بود.کمی شیرینه بافتش مثل کیک میمونه که میتونید به عنوان عصرانه هم نوش جان کنید. پس با من همراه باشید تان نان کریسمس رو درست کنیم.

مواد لازم برای تهیه نان پنه تون

مواد لازم برای عمل آوری مخمر

آب1/4 پیمانه – شیر1/4 پیمانه – پودر مخمر2 قاشق چای خوری

بنر گل من و تو

آرد همه منظوره 4 قاشق غذاخوری – شکر1 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای خمیر

تخم مرغ3عدد – شکر1/2 پیمانه — وانیل مایع1/4 قاشق چای خوری

رنده پوست یک عدد پرتقال – آرد 4 پیمانه – مک1 قاشق چای خوری

کره80گرم و کمی بیشتر برای رومال – کرنبری خشک1 پیمانه

مغز پسته خرد شده2/3 پیمانه – شکلات چیپسی سفید1 پیمانه

طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی (نان کریسمس)

آب و شیر ولرم را با مخمر و شکر مخلوط کنید.آرد را اضافه کرده و با درپوش اجازه دهید تا پف کند و عمل آید.تخم مرغ،شکر،وانیل و رنده پوست پرتقال را کمی بزنید.مخمر عمل آمده را اضافه کنید.3 پیمانه از آرد را بریزید و کاملا مخلوط کنید و به مقدار نیاز یک پیمانه دیگر را کم کم اضافه کنید.کره به دمای محیط رسیده را به خمیر اضافه کنید و خمیر را کاملا ورز دهید. در آخر کرنبری،مغز پسته و شکلات را اضافه کرده و با خمیر مخلوط کنید.

ظرفی را چرب کرده خمیر را داخل آن قرار دهید روی آنرا کمی کره آب شده بمالید و با در پوش اجازه دهید تا حجم خمیر 3 برابر شود که حدود 2_3ساعت زمان نیاز دارد.پس از این مدت خمیر را روی سطح صاف و آرد پاشی شده کمی ورز دهید.کف و اطراف قالب 20 سانت را کاغذ انداخته بطوری که کاغذ از لبه ها بالاتر باشد چون ارتفاع خمیر پس از استراحت و پخت بیشتر از ارتفاع قالب می شود.خمیر را به شکل گرد در آورده داخل قالب قرار دهید.

روی آنرا کره آب شده بمالید.و مجددا استراحت دهید تا خمیر حجیم شود.در صورت تمایل میتوانید چندین نان در قالب های کوچکتر و یا در کپسولهای مافین درست کنید فقط توجه داشته باشید که حجم خمیر پس از استراحت و پخت 3_4برابر می شود.سپس درون فری که از قبل با حرارت180 درجه گرم کرده اید به مدت تقریبا 50 دقیقه قرار دهید.که البته این مدت به فر شما و اندازه نان بستگی دارد.ظرف آب گرم نیز برای حفظ رطوبت درون فر قرار دهید.

طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی
طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی

✔پیمانه و قاشقها استاندارد آشپزی هستند.

طرز تهیه نان پنه تون به روش دوم

طرز تهیه نان پنه تون یا همون نان کریسمس زیاد با هم تفاوت نداره ولی بهتره اینم مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه نان کریسمس

آرد500گرم – مخمر فوری2 قاشق چای خوری – نمک1 قاشق چای خوری

شکر100گرم – تخم مرغ6 عدد – کره همدمای محیط 100گرم

کشمش150گرم – میوه های شکری خرد شده 100گرم

رنده پوست یک عدد پرتقال یا 50 گرم پوست پرتقال شیرین شده

شکلات چیپسی در صورت تمایل 100گرم.

طرز تهیه نان پنه تون

تخم مرغها را با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده یکدست شود.مخمر و آرد و شکر و نمک را با هم مخلوط کنید و به تخم مرغ اضافه کنید کره نیز اضافه کنید و خمیر را 10 دقیقه ورز دهید اگر خمیر مرطوب بود کمی آرد اضافه تر بزنید سپس کشمش شسته شده و میوه های شکری اضافه کنید.خمیر کاملا نرم و لطیف است.آنرا با درپوش استراحت دهید تا حجیم شود و پس از آن پف خمیر را بگیرید کف و اطراف قالب کمر بندی که ارتفاع داشته باشد را چرب کرده وکاغذ قرار دهید.

مقداری از خمیر را چانه گرفته و داخل قالب قرار دهید بطوری که نصف قالب را پر کند سپس دوباره خمیر را استراحت دهید تا حجیم شود و بعد قالب را درون فری که از قبل با حرارت 180 سانتی گراد گرم کرده اید به مدت 30 دقیقه قرار دهید.ظرف آب برای حفظ رطوبت فراموش نشود.شکل معمول این نان طوری است که ارتفاع دارد ولی میتوانید در قالبهای دیگر نیز درست کنید فقط کاغذ رو با ارتفاع قرار دهید چون خمیر پف زیادی خواهد داشت.

قالب کمربندی من به ارتفاع 12سانت و قطر 14 سانت است که مقداری از خمیر که اضاف آمد در قالب کوچکتر و قالب مافین گذاشتم. قالب بزرگ ده دقیقه بیشتر در فر قرار دادم.ارتفاع نان بعد از پخت به 18 سانت رسید.

طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی
طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی
نکات مهم

– از آناناس شکری رنگی وکمی هم مربای پوست پرتقال بدون شهد ریز شده استفاده کردم.
– در بعضی از رسپی ها گفته شده میتوانید از شکلات خرد شده نیز استفاده کنید که من اضافه نکردم.
– میوه های شکری را از خشکبار فروشیها تهیه کنید برای اطلاع از روش تهیه خانگی لطفا گوگل را سرچ کنید.
– مثل کیک کریسمس مشخصه این نون داشتن انواع میوه ها و مغزهاست ولی کمتر.

رسپی از نجمه السادات شریعتمداری

مطالب مرتبط :

طرز تهیه نان بربری خانگی کنجدی

طرز تهیه نان رزماری و زیتون

طرز تهیه نان شیر پفکی