مهمترین فاکتور در ایجاد طلاق

مهمترین فاکتور در ایجاد طلاق
مهمترین فاکتور در ایجاد طلاق

مهمترین فاکتور در ایجاد طلاق : مهمترین فاکتوري که پيش بيني کننده طلاقه تحقیر، تخریب و بي ارزش کردن طرفه مقابله. محافظت از زندگی مشترک و نگهداری از اون شور و نشاط روزهای اول ازدواج همیشه کار آسانی نیست. بخصوص زمانی که زوجها درگیر مسائلی مانند فشارهای مالی می‌­شوند. ما در مطلبی جداگانه به مهمترین عامل پیش بینی کننده طلاق پرداختیم.

نظر جان گاتمن در خصوص طلاق

جان گاتمن، استاد زوج درماني دانشگاه واشنگتن در يكي از سخنراني هاش میگه: بعد از سالها مطالعه روي زندگي زوجها به جايي رسیدم که با دیدن پنج دقیقه از مشاجره يه زوج مي تونم بگم که آیا کارشون به طلاق مي کشه یا نه؟ وقتي ازش میپرسن چطوري ميفهمي؟ میگه مهمترین فاکتوري که پيش بيني کننده طلاقه تحقیر، تخریب و بي ارزش کردن طرفه مقابله.

– خيلي به نظرم حرف ایشون حكيمانه اس. نمونه اي از تحقيرهايي که ممکنه مرتكبش بشیم: “توهيچي نيستي، حمایت پدر من نبود تو هيچي نميشدي، خانواده من کجا وخانواده گدا زاده تو کجا، با اون خواهر خزت، با اون داداش معتادت. كوبيدن تيپ و طرز لباس پوشیدن هم، حتي طرز راه رفتن هم! تو اگه آدم بودي و عاقل بودي وضع  و روزت این نبود و خیلی موارد دیگه.

بنر گل من و تو

تحقیر فاکتور در ایجاد طلاق

تحقیر کردن يکي از ويژگيهاي آدمهايي محسوب میشه که ما در روانشناسي بهش میگیم “پرخاشگر منفعل يا passive aggressive”. زمانی که فرد باید از خودش مقتدرانه محترمانه و قاطعانه دفاع مي کرد (این شیوه در رابطه بسیار سازنده اس و كمك مي كنه به عميق شدن رابطه، حالا فرد این  کار رو نکرده و خشمش رو به شیوه سالم و سازنده بروز نداده و تو خودش ريخته، اما تمام اون احساسات از بین نرفتن، در زمان و مکان دیگه به صورت زخم زبون خودش رو تخليه مي كنه، شیوه اي که رابطه رو به شدت تخريب مي کنه.

تحقیر مهمترین فاکتور در ایجاد طلاق
تحقیر مهمترین فاکتور در ایجاد طلاق

تو این لحظه است که فردی که مورد هجوم قرار میگیره هاج و واج مي مونه که این چرا اينطوري به من حمله کرد؟ چرا اینقدر شديد واکنش نشون داد؟! ولي ماجراي “تحقير” پیچیده تر از این حرفاست و در بعضيا تو تار و پود شخصیت شون نفوذ کرده.

بچه ها رو تحقیر نکنید

بچه هایی که توسط اطرافيون شون مدام تحقیر شدن، این غده سرطاني روتا بزرگسالي با خودشون حمل مي کنن و استاد انتقادهاي کوبنده” و “با خاک یکسان کردن” طرفشون میشن. يعني از ترس اینکه نکنه مثل گذشته بازم تحقير بشن، انتخاب مي کنن که از این به بعد تحقیر کنن! جاي خطرناك مسئله اونجاست که ممکنه طرف مقابل در قبال همچین همسري دچار تردید به خودش بشه که “نكنه حق با اونه و من به اندازه کافي خوب نیستم”.

این طرز فکر باعث میشه فرد سال هاي سال تویه رابطه بیمار و سمي و پر از کینه بمونه،هرچند بلاخره یه جا کم میاره و دیگه نمي تونه واقعیت رو نبینه.مهمه تو این مواقع تو ذهنمون باشه که هرکسي مي تونه ما رو تحقیر و ابي ارزش کنه، اما ما حق نداریم دروغي که با عناوین مختلف بهمون نسبت داده میشه رو باور کنیم. تقصیر تنه درخت نیست که سگي، پاش رو بلند مي کنه تا روش ادرار کنه!

متن از مهشید ابارشی

مطالب مرتبط :

طلاق مرض نیست

کاهش آسیب به فرزندان هنگام جدایی

قبل از ازدواج پدر و مادر را باید طلاق داد