4 روش تکثیر هورتانسیا در خانه مرحله به مرحله + قلمه زدن

نحوه تکثیر هورتانسیا در خانه
نحوه تکثیر هورتانسیا در خانه

نحوه تکثیر هرتانسیا در خانه : هورتانسیا رو به چه روشهایی میتوان تکثیر کرد؟ هورتانسیا گلی بسیار زیبا و بومی آسیای شرقی است. این گل به ادریسی و هفت رنگ هم معروف است و گلهای رنگارنگ زیبایی دارد. در این مطلب مراحل تکثیر هورتانسیا، روشهای تکثیر هورتانسیا و قلمه زدن آن را به شما آموزش می‌دهیم. پس همراه ما باشید و این آموزش کامل رو مطالعه کنید.

در خصوص هورتانسیا بیشتر بدانید :

هورتانسیا گیاهی مقاوم و سازگار با هر نوع خاک بوده و گلهایی بسیار زیبا دارد. این گلها بسته به حالت اسیدی یا قلیایی خاک، رنگهای متنوعی دارند. هورتانسیا خاک مرطوب را می‌پسندد و نیازمند آبیاری بیشتری است. اگر دوست دارید در خصوص نحوه نگهداری هورتانسیا اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما مطلب این گیاه رو در سایت گل من و تو مطالعه کنید.

روشهای تکثیر هورتانسیا:

هورتانسیا را به شیوه‌های مختلفی می‌توان تکثیر نمود که در زیر به ذکر آنها و توضیح هر یک می‌پردازیم:

بنر گل من و تو

1. تکثیر هورتانسیا از طریق قلمه‌زنی:

یکی از روشهای ساده تکثیر این گیاه قلمه زدن هورتانسیا است. به این ترتیب که از شاخه‌های سال قبل که سالم هستند، یکی را جدا می‌کنید. قلمه حداقل سه برگ داشته باشد. پس از جدا نمودن قلمه سالم، انتهای شاقه را به هورمون ریشه‌زایی اکسین آغشته نمایید. حالا قلمه‌ها را در پیت یا ماسه گذاشته و در جایی گرم بگذارید و آنها را مه پاشی نمایید.

2. روش تکثیر از طریق بذر:

بذرهای هورتانسیا را به سادگی بدون هیچ گونه آماده سازی می‌توانید بکارید. بستر کاشت باید خاک غنی بوده و آفتابگیر باشد. دمای 27درجه مناسب کاشت بذر است. پس از گذشت دو هفته جوانه‌های هورتانسیا را خواهید دید. الیته ناگفته نماند که در این مدن  بستر آن باید مرتب مرطوب باشد و از غرقابی کردن آن بپرهیزید.

هنگام آبدهی به بذرها مواظب باشید از خاک در نیایند.

3. تکثیر از طریق تقسیم بوته:

روش دیگر تکثیر هورتانسیا از طریق تقسیم بوه است که باید هنگام خواب گیاه این کار انجام شود. به این صورت که بوته‌ها را از گیاه اصلی و مادر جدا می‌کنید و به جایی که قرار است بکارید منتقل می‌کنید.

تکثیر هورتانسای به روش خوابانیدن ساقه
تکثیر هورتانسای به روش خوابانیدن ساقه

4. تکثیر به روش خوابانیدن:

در روش تکثیر به سبک خوابانیدن باید پوست ساقه را حدود 5/2 سانتیمتر از ساقه جدا کنید و قسمت پایینی ساقه را در خاک کنید و با خاک بپوشانید. ریشه‌ها از این محل شروع به رشد می‌کنند. خاک آن رقسمت را بردارید و ساقه را از کمی پایینتر از قسمت دارای ریشه ببرید و در محل مورد نظر بکارید.

آموزش آسان تکثیر هورتانسیا:

روشی آسان که شاید بساری ندانند و باغبانان نیز از گفتن این روش سر باز می‌زنند به صورت زیر است. در واقع راز تکثیر آن بسیار ساده است و با یاد گرفتن آن به راحتی می‌توانید به تکثیر گیاه بپردازید:

بهترین زمان برش زدن هورتانسیا:

بهترین موقع برای برش زدن در فصل بهار، صبحگاه و یا غروب آفتاب است. زیرا در این زمانها گرمای آفتاب نیست تا ساقه گیاه را پژمرده و یا خشک کند. ولی اگر داخل خانه میتوانید شرایط گلخانه ای را ایجاد کنید هر فصلی قلمه زدن امکانپذیر می باشد.

نحوه انتخاب قلمه:

از ساقه‌های جوانتر و سالم و ترد برای قلمه استفاده کنید. اگر ساقه تازه نبوده و رنگ خاکستری داشته باشد متابولیسم آن کم بوده و زمان زیادی طول می‌کشد تا ریشه بزند. برش را از بوته گیاه بزنید. پرورش دهندگان گل از ساقه‌های گلدار استفاده می‌کنند.

قلمه زدن هورتانسیا
قلمه زدن هورتانسیا

نحوه قلمه زدن هورتانسیا:

برای این کار از یک قیچی تیز و تمیز کمک بگیرید و آن را ضد عفونی نمایید. بدین ترتیب احتمال رشد قارچ یا انگل را کم کنید. بهتره با استفاده از ترکیب آب و الکل قیچی یا چاقو را استریل کنید.

یک گره برگی، یعنی جایی که برگ گیاه از آنجا رشد می‌کند را انتخاب کرده و 5سانتیمتر پایین‌تر از آن را برش بزنید. دقت کنید که طول قلمه باید حدود 7 تا 12 سانتیمتر باشد. می‌توانید از یک بوته چند قلمه بگیرید.

جدا نمودن برگهای اضافی

یکی از مهمترین نکات در قلمه زدن هورتانسیا و هر گیاه دیچه چیدن برگهای اضافی است، پس از برش زدن قلمه، باید برگهای اضافی گیاه را جدا کنید. زیرا برگهای گیاه، بخصوص برگهای پایینی باعث می‌شوند گیاه دچار بیماری قارچی شود. پس آنها را با قیچی تیزی جدا کنید. طوری که ساقه آسیب نبیند. زیرا در صورت آسیب دیدن ساقه، قلمه ریشه نخواهد زد و شما وقت خود را هدر داده‌اید.

در کل باید برگهای بزرگ قلمه را ببرید. زیرا قلمه‌تان را ضعیف می‌کند و قلمه توانایی تغذیه آنها را ندارد. پس تعلل جایز نیست. برگهای بزرگ را بزنید. بدین صورت که دو برگ بالایی را می‌برید.

بریدن برگهای وسط ساقه:

بله برگهای وسط ساقه را نیز باید ببرید. درست است که قلمه‌تان برگی ندارد، اما واقعاً لازم است و اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید انجام این کار را توصیه می‌کنیم. زیرا دیگر نیازی نیست قلمه برای رساندن آب به برگها تلاش کند. بدین صورت ریشه‌زایی بهتری صورت می‌گیرد.

برش قلمه و جدا کردن برگهای اضافی
برش قلمه و جدا کردن برگهای اضافی

ریشه عارضی چیست؟

قلمه باید یک ریشه جدید تولید کند که به آن ریشه عارضی می‌گویند و از قسمتهای دیگر جز ریشه تولید می‌شود، مانند برگ و یا ساقه. اگر به گیاه نعناع دقت کنید می‌توانید برآکدگیهایی را ببینید که ریشه عارضی هستند. هورتانسیا نیز به همین شکل ریشه تولید می‌کند.

ریشه‌زایی قلمه‌های هورتانسیا:

برای ریشه‌زایی قلمه‌هایتان از هورمون ریشه زایی استفاده کرده و انتهای ریشه را به آن آغشته نمایید. این هورمورنها هم بصورت مایع و هم پورد موجودند.

ساخت هورمون ریشه‌زایی:

در صورتی که هورمون ریشه‌زایی در دسترستان نیست، از برگ بید بسازید. برگ بید دارای ایدل استیک اسید بوده و خودتان می‌توانید هورمون ریشه‌زایی از آن درست کنید. با جوشاندن ساقه‌های تازه بید می‌توانید این کار را انجام داده و سپس به مدت یک شب آن را کناری بگذارید. انتهای قلمه هورتانسیا را در آن فرو ببرید. البته توجه داشته باشید که این مرحله کاملا اختیاری هست و میتونید از هورمون ریشه زایی استفاده نکنید.

حالا اگر دوست دارید با مراحل ساخت هورمون ریشه زایی در خانه آشنا شوید مطلب اون رو حتما مطالعه کنید.

ریشه دار کردن قلمه در آب

یکی از روش های ریشه دار کردن این گیاه استفاده از آب هست که نتیجه سریعتری به نسبت کاشت در آب داره، فقط کافیه شما قلمه ها را در یک ظرف شیشه ای شفاف قرار بدید و 1/3 آن را از آب پر کنید و قلمه ها را در محلی با نور غیر مستقیم قرار بدید تا ریشه بزنه و سپس به خاکی سبک منتقل کنید.

توجه داشته باشید که در این روش میتونید از هورمون ریشه زایی استفاده نکنید.

ریشه دار کردن هورتانسیا در آب
ریشه دار کردن هورتانسیا در آب

خاک مناسب برای کاشت قلمه‌ها:

بهتر است از خاک استریل شده و ضدعفونی شده استفاده کنید تا بیماریها قلمه شما را تهدید نکنند. می‌توانید از گلفروشی خاک تهیه کنید. البته این خاکها رطوبت را در خود نگه نمی‌‌دارند. این خاکها از رو مرطوب و زیرشان خشک است. بدین ترتیب گیاه فوراً خشک می‌شود. می‌توانید از رطوبت گیر استفاده کنید.

قبل از کاشتن قلمه خاک را آبیاری کنید تا خیس شود و قلمه را در آن قرار دهید.

نحوه آبیاری قلمه‌های هورتانسیا:

خاک گلدان را مرطوب نگه دارید، اما آن را پر از آب نکنید. سعی کنید زهکشی گلدان را بررسی نمایید تا آب جمع نشده و سبب پوسیدگی ریشه نشود. روزانه قلمه‌ها را آبیاری نمایید و اگر در جایی هستند که باد و یا آفتاب است، آبیاری را بیشتر کنید تا خشک نشوند.

قلمه‌های هورتانسیا پس از 10 روز ریشه زده و کمتر نیاز به مراقبت دارند.

تکثیر هورتانسیا در خانه
تکثیر هورتانسیا در خانه

چه موقع قلمه‌ها را منتقل کنیم؟

پس از یک ماه که قلمه‌ها ریشه زدند می‌توانید قلمه‌ها را به گلدان و محل اصلی منتقل نمایید. زمان کاشت در محل اصلی باید فاصله بین کاشت را رعایت کنید و آنها را در فاصله بکارید. به آسانی می‌توانید از یک بوته هروتانسیای خود، گلدانهای زیادی درست کنید و آن را تکثیر نمایید.

سخن پایانی برای تکثیر هورتانسیا در خانه

بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن می باشد که شما در هر شرایطی که گیاهاتون باشه و در هر فصلی میتوانید قلمه زدن هورتانسیا رو انجام بدید و سپس با چند مرحله راحت اون رو ریشه دار کنید و یک گلدان جدید داشته باشید.

حالا اگر شما نظر یا تجربه ای در این زمینه دارید حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید تا هم ما و خوانندگان این مطلب از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط

نحوه نگهداری برگ انجیری

نگهداری دراسنا پرچمی