نکات کلیدی نگهداری اشک تمساح (بریوفیلوم) + ویدیو تکثیر

نکات کلیدی نگهداری اشک تمساح (بریوفیلوم) + ویدیو تکثیر

معرفی و نگهداری اشک تمساح یا همون بریوفیلوم : کدوم گیاه رو میشه پیدا کرد که گیاهک های اون روی خاک بریزه و همونجا شرع به رشد کنه و کم توقع هم باشه؟ اگر به دنبال گیاهی منحصر به فرد با رشد خوب هستید بریوفیلوم گزینه مناسبی هست. خیلی ها میگن این گیاه سرطان هست چون انقدر قدرت تکثیر بالایی داره که نگو ولی به شخصه ازش خوشم میاد، گونه های مختلفی داره ولی گونه ای که در ایران بیشتر نگهداری میشه رشد عمودی داشته و هرچقدر هم که هرس کنید باز کار خودشو میخواد بکنه و همینجوری بالا میره، در ادامه شرایط نگهداری و همچنین نحوه تکثیر اونو به همراه یک ویدیو کامل بهتون آموزش میدمیم پس با ما همراه باشید.

اشک تمساح چیست و از کجا اومده؟

این گیاه جزو خانواده ساکولنتها بوده و از خانواده بزرگ و پر جمعیت کالانکوآ ها و بومی ماداگاسکار می باشد هرچند به این گیاه کاکتوس اشک تمساح هم میگن (بریوفیلوم) و نام علمی اون Kalanchoe Daigremontiana و در انگلیسی بهش Bryophyllum میگن (این گیاه هم مثل تمام ما ایرانی ها دو اسمه هست که تو خونه یچیز صدا میکنن تو شناسنامه یچیز دیگس 🙂 ) راستی به بریوفیلوم مادر هزار فرزند هم میگن به همون دلیلی که در ابتدا گفتم.

نام علمیاشک تمساح – Kalanchoe daigremontiana
نام های رایجمادر هزار فرزند، اشک زلیخا
نوع گیاهساکولنت
خاک مناسباسیدی و خنثی
بومیماداگاسکار، آفریقا
سمیتبرای انسان، گربه و سگ سمی است
جدول مشخصات اشک تمساح

اگر بخواهیم به صورت گیاه شناسی بررسی کنیم اشک تمساح دارای برگ‌های گوشتی،  بدون کرک و صاف همیشه‌ سبز دائمی و ساقه ضخیمی است که فرم رشدی تک ساقه دارد. این گیاه یک شاخه اصلی که در انتها به چند شاخه تبدیل می‌شود به ارتفاع یک متر و نیم دارد. یکی از ویژگی های بارز و جالب اون وجود جوانه‌های کوچک روی لبه برگ اشاره کرد، زمانی که دارای ۴ برگ شدند از برگ جدا می‌شوند و خودشون یک گیاه جدید تشکیل میدن(تا این اندازه مستقل هستند اینا) حتما مقاله نگهداری کاکتوس را مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
اشک تمساح یا همون بریوفیلوم
اشک تمساح یا همون بریوفیلوم

 وای وای نگم براتون اگر گل بده چی میشه، گلهایی شبیه لوستر وارونه داره که به همین خاطر بهش گل طبقاتی یا گل لوستری هم میگن. که زمان گلدهی بریوفیلوم از سن 2 سالگی و در فصل زمستان شروع میشه گلدهی . گلها معمولا تا حدود دو ماه بر روی گیاه باقی می مانند. البته هنگام گل دادن ارتفاع این گیاه به یک ونیم متر می رسد . معمولا این گیاه هر سال گل نمی دهد و دو یا سه سال طول می کشد تا گل دهد.

چه شرایطی برای نگهداری اشک تمساح (بریوفیلوم) فراهم کنیم؟

یکی از گیاهان کم توقع و دوست داشتنی که نیاز خیلی زیادی برای رشد نداره و با فراهم کردن حداقل ها براش میتونه رشد خوبی دشاته باشه و حتی بچه دار هم بشه (اینفدر گیاه بسازی هست) ولی به صورت خلاصه بیاد گفت که به آبیاری کم، نور نسبتا زیاد و فیلتر شده، دمای بین 15 الی 30 درجه سانتی گراد و خاک با زهکشی بالا نیاز داره، در ادامه به بررسی شرایط ایده آل می پردازیم.

بریوفیلوم چقدر نور نیاز داره؟

شکی در این نیست که این اشک تمساح محلی با نور زیاد رو دوست داره ولی نور مستقیم و شدید خورشید باعث سوختگی برگهای اون خواهد شد پس سعی کنید محلی که نور فیلتر شده داره رو براش انتخاب کنید و یا با فاصله نیم متری از پنجره قرار داشته باشه، این گیاه زمانی که روزها کوتاه هست ( آخر پاییز و اوایل زمستان) به گل میشینه، توجه داشته باشید که اگر دیدید فاصله برگها زیاد میشه و ساقه گیاه هم باریک بدونید که گیاه شما کمبود نور داره از دیگر مشکلات کمبود نور میشه به کم رنگ شدن برگها و ریزش برگ اشاره کرد.

دمای مناسب رشد اشک تمساح

همینطور که گفتیم گیاه مقاوم و کم توقعی است و میتونه تا دمای صفر درجه رو به خوبی تحمل کنه ولی بهترین دما برای رشد و نگهداری اون 15 الی 30 درجه سانتی گراد  است که هرچقدر دما بالاتر میره باید حواستون به آبیاری باشه تا گیاه دچار تشنگی نشه، کم بودن دما و روز کوتاه باعث گلدهی اون میشه.

چقدر باید آبیاری بشه؟

گیاهی هست که به آبیاری زیاد و کم بسیار حساسه و یکی از دلایل مرگ اون میتونه همین درست نبودن آبیاری باشه، حتما بین دو آبیاری اجازه بدید که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید راستی در زمستان میزان آبیاری رو به اندازه ای برسونید که خاک تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه، اگر میزان آبیاری زیاد باشه باعث پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه میشه که به مرر برگها میریزند و گیاه میمیره و آبیاری کم باعث چروک شدن برگها و باز ریزش اونها میشه و اگر این روند ادامه پیدا کنه گیاه شما از دست میره.

مراقبت از اشک تمساح
مراقبت از اشک تمساح

چه خاکی برای اشک تمساح خوبه؟

این هم مثل سایر ساکولنت ها و کاکتوس ها به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز داره که اگر حوصله درست کردن خاک رو توی خونه ندارید از خاک های آماده کاکتوس استفاده کنید، زهکشی برای این مهمه که اگر آب در خاک جمع بشه و حالت باتلاقی رو ایجاد کنه باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

اگر دوست دارید که خاک مناسب رو در خانه درست کنید بهتریت ترکیب میتونه مقدار کمی خاک باغچه + ماسه + خاک برگ باشه یا ترکیب پیت ماس + پرلیت + خاک باغچه که هم خاک سبکی هست و هم زهکشی بالایی داره.

آیا این گیاه رو تغذیه کنیم؟

بریوفیلوم هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی به تغذیه نیاز داره و کمبود مواد مغذی در خاک باعث کم شدن رشد، ریز شدن برگها، کم رنگ شدن برگها، و نامناسب شدن شکل برگها میشه پس سعی کنید در طول رشد گیاه (بهار و تابستان) هر ماه یکبار با استفاده از کودهای نیتروژن بالا گیاه رو تغذیه کنید.

چه زمانی گلدان را تعویض کنم؟

بهترین زمان برای تعویض گلدان بعد از فصل گلدهی یعنی اواخر زمستان است ولی از کجا بفهمیم که باید گلدان را تعویض کنیم؟ اگر رشد گیاه متوقف شد و یا ریشه ها گیاه از زیر گلدان خارج شد نشانه های تعویض گلدان می باشد و بهتره با گلدانی با یک سایز بزرگتر (سرامیکی یا پلاستیکی) تعویض کنید.

تکثیر گیاه اشک تمساح یا بریوفیلوم
تکثیر گیاه اشک تمساح یا بریوفیلوم

نحوه تکثیر گیاه اشک تمساح

این گیاه رو میشه به روش های بذر، قلمه از ساقه، پا گیاه و گیاهک تکثیر کرد که بهترین رو راحت ترین روش قلمه و گیاهک است، برای قلمه گیری شما باید در تابستان ساقه های جوان و تازه رشد کرده را انتخاب کنید که دارای چند جفت برگ باشد. پس از برش قلمه ها آنها را به مدت 2-3 رز در گوشه ای قرار دهید تا محل بریدگی پینه ببندد. پس از زمان طی شده آنها را در خاک بکارید فقط دقت کنید خاک و گلدان دارای زهکشی خوبی باشد.

کاشت بذر از دی ماه تا تیر ماه انجام می شود ولی برخی پرورش دهندگان در طول سال به تدریج بذرها را کشت می کنند تا قابلیت تولید در تمام طول سال را داشته باشند. بذر برای رویش نیاز به نور دارد، بنابراین نباید روی بذر پوشانیده شود.

تکثیر از طریق گیاهک همانطور که در بالا اشاره شد اصولا بعد از 4 برگی شدن بر روی خاک اطراف گل افتاده و به خاطر داشتن ریشه، رشد را شروع می کنند و پس از قد کشیدن می توانید آنها را به گلدان های مناسب تری انتقال دهید.

گیاهک های اشک تمساح
گیاهک های اشک تمساح

اگر این گیاه را از طریق قلمه زدن زیاد نماییم معمولا گیاهی با ساقه ضخیم تر و قد بلندتر به دست می آوریم قدرت ریشه زایی در این گیاه خیلی زیاد می باشد اگر یک برگ را از قسمت دمبرگ در خاک بکاریم و البته به آن رطوبت کافی برسد ، برگ ریشه تولید کرده و گیاه جدیدی از آن می روید . البته معمولا خود برگ بعد از چندین هفته به مرور خشک می گردد اما گیاه جدید به رشد خود ادامه می دهد .

پرورش گیاه اشک تمساح
پرورش گیاه اشک تمساح

چطور اشک تمساح رو هرس کنم؟

همانوطر که گفتیم این گیاه در روزهای کوتاه سال (زمستان) شروع به گلدهی میکند و با طولانی شدن روزها گلدهی کم کم متوقف میشود در این زمان سعی کنید که بیشتر مراقب گیاه باشید و برگهای آن را جدا نکنید، ولی در سایر روزهای سال هر زمان که دیدید برگهای اون داره خشک یا زرد میشه بهتره از گیاه جدا کنید تا سرعت رشد گیاه کم نشه، شما میتونید کوتاه کردن یا سر زنی رو بعد از فصل گلدهی انجام بدید که در برخی گونه ها این سرزنی صرفا برای جلوگیری از رشد یبش از حد می باشد و مجدد گیاه از محل برش شروع به رشد عمودی خواهد کرد.

راستی حتما گلها رو بعد از خشک شدن از گیاه جدا کنید چون باعث کند شدن رشد گیاه و افزایش گلدهی خواهد شد. بعد از گلدهی بهتره ساقه های پیر رو از گیاه جدا کنید تا ساقه های جوان تحریک بشن، توجه داشته باشید که بعد از هرس باید میزان آبیاری رو هم کمی کاهش بدید.

زمستان گذرانی اشک تمساح

اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید و گیاه را در بالکن یا کنار پنجره نگهداری میکنید حتما گیاه را داخل خانه و به محلی گرمتر منتقل کنید. این گیاه دمای زیر 5 درجه سانت گراد را نمیتواند تحمل کند. به هیچ وجه کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید.

نگهداری اشک تمساح
نگهداری اشک تمساح

مشکلات و بیماری های بریوفیلوم

یکی از عمده بیماری ها و مشکلات اشک تمساح سفیدک پودری هست که شواهد آن وجود شبکه های سفید رنگ بسیار نرمی  بر روی برگها است که به تدریج منقوط و زرد می شوند و نقاط مرده و خشکیده بر روی آنان شکل می گیرد. این بیماری باعث میشود که گیاه رشد خوبی نداشته باشه و قد کوتاه بماند برای حل مشکل سعی کنید تهویه خوبی در اطراف گیاه ایجاد کنید و از خیس شدن برگها به شدت خودداری کنید.

این گیاه رو شپشک آردآلو، حشره سپردار قهوه ای و شته هم تهدید میکنه که در صورت مشاهده ابتدا با استفاده از محلول الکل و اب آنها را تمیز کنید و سپس با استفاده از حشره کش بیماری را از بین ببرید. ر ادامه برخی از مشکلات رایج این گیاه را با هم بررسی میکنیم.

دلیل پژمرده شدن اشک تمساح چیست؟

زمانی که گیاه را در طولانی مدت آبیاری نکنید و یا فاصله بین دو آبیاری خیلی زیاد باشه برگه شروع به پژمرده شدن خواهند کرد. همچنین آبیاری زیاد هم باعث از بین رفتن ریشه و نرسیدن آب کافی به ساقه و برگها خواهد شد که دقیقا پژمرده شدن رو هم در پی خواهد داشت.

علت خشک شدن برگ اشک تمساح چیست؟

این مورد هم بخاطر آبیاری کم و خشکی کشیدن گیاه می باشد، حتما قبل از آبیاری خاک گلدان را بررسی کنید.

علت زرد شدن برگ اشک تمساح چیست؟

این مشکل یتونه از آبیاری خیلی زیاد و پوسیده شدن ریشه گیاه به وجود بیاد که حتما بین دو آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. زرد شدن برگ میتونه بخاطر کمبود مواد مغذی هم باشه

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه برای نگهداری اشک تمساح بدانید را توضیح بدیم، اگر سوال یا مشکلی داشتید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.