واقعیت هایی درباره واکسن آنفولانزا + قیمت واکسن آنفولانزا 98

واقعیت هایی درباره واکسن آنفولانزا + قیمت واکسن آنفولانزا 98
واقعیت هایی درباره واکسن آنفولانزا + قیمت واکسن آنفولانزا 98

واقعیت هایی درباره واکسن آنفولانزا : پاییز و سرماخوردگیاش از راه رسیدن. این روزها بهترین موقع برای تزریق واکسن آنفولانزا است؛ بالاخره پاییزه و نگرانی از سرماخوردگی‌های بدموقع و طولانی ، زمان تزریق واکسن آنفولانزا : چون بهترین زمان برای زدن واکسن مهرماه هست گفتم‌ یکم راجع بهش صحبت کنیم.

تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی
تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی

آیا آنفولانزا همان سرماخوردگی است؟

اول از‌همه اینکه آنفولانزا با سرماخوردگی فرق داره و در نتیجه تزریق واکسن از سرماخوردگی پیشگیری نمیکنه.

آنفولانزا علائم شدیدتری داره، مشکلات تنفسی مثل سرفه و درد سینه خیلی شدید رخ میده، بدن درد و خستگی شدید وجود داره. سر درد شدید هم تو‌آنفولانزا شایع تره.
اما تو سرما خوردگی سردرد و بدن درد به ندرت رخ میده و سرفه ها ملایم تره در عوض گلو درد, عطسه و گرفتگی بینی شایع تره.نکته مهم اینه که برای درمان آنفولانزا آنتی بیوتیک به کار نمیره.

به صورت علمی تر علائم آنفولانزا سریع و ناگهانی ایجاد می‌شود و علائم آن شدیدتر از علائم سرماخوردگی معمولی است. اگر دیشب حالتان خوب بوده و امروز صبح که از خواب بیدار شده‌اید، احساس می‌کنید زیر یک کامیون له‌شده‌اید، شما به‌احتمال‌زیاد آنفولانزا گرفته‌اید. آنفولانزا با گلودرد یا تب ناگهانی و بدن‌درد نسبتا شدید شروع می‌شود و علائم به‌تدریج تخفیف پیدا می‌کند تا نهایتاً ظرف ۲ تا ۵ روز بهبودی حاصل می‌شود، بنابراین سرماخوردگی با آبریزش و گرفتگی بینی شروع می‌شود و به‌تدریج علائم تشدید می‌شود.

بنر گل من و تو

علائم مشترک سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب گوش درد میشوند

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سرفه میشوند

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سردرد میشوند

آنفلوانزا و سرماخوردگی هر دو موجب خستگی می شوند ؛ در آنفولانزا خستگی ممکن است هفته ها به طول بینجامد اما سرماخوردگی خستگی 1 هفته ای دارد.

نحوه عملکرد واکسن آنفولانزا

هر دو نوع واکسن (هم تزریقی و هم اسپری دماغی) باعث تولید آنتی بادی در بدن می شود . این آنتی بادی، پیشگیری لازم را در مقابل ویروس آنفولانزا فراهم می کند. این عکس العمل آنتی بادی ممکن است در بعضی افراد ایجاد خستگی و درد ماهیچه ای کند. هر سال ، واکسن چند نوع متفاوت از ویروس است. ویروس هایی که به نظر محققان ممکن است در آن سال تاثیر بیشتری داشته باشند. اگر انتخاب این ویروس ها صحیح باشد می توان گفت که واکسن70تا 90% در پیشگیری از آنفولانزا برای افراد زیر 65 سال مفید است.

نکته های مهم و طلایی در مورد آنفولانزا
نکته های مهم و طلایی در مورد آنفولانزا

نکته های مهم و طلایی در مورد آنفولانزا

  • آنفولانزا را دست کم نگیرید
  • بدن هیچکس در مقابل آنفولانزا مصون نیست
  • واکسن منجر به بروز آنفولانزا نمی شود
  • واکسن آنفولانزا عوارض جانبی شدید ندارد
  • موفقیت واکسن آنفولانزا بالاست
  • واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی کند
  • واکسن آنفولانزا نه سرماخوردگی! واکسن ۹۰درصد از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری میکنه، اما برای سرما خوردگی هیچکاری نمیتونه بکنه.
چه کسانی باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟
چه کسانی باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟

چه کسانی باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟

  • افراد مبتلا به ذات الریه . سایر افراد مستعد ابتلا به آنفولانزا عبارتند از
  • همه کودکان 6 تا 18 سال
  • افراد 50 سال و بیشتر
  • زنانی که قصد دارند در فصل آنفولانزا باردار شوند
  • افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان های خصوصی کار میکنند
  • بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبی و ریوی مثل آسم و یا هر بیماری که سیستم ایمنی را ضعیف کرده است.
  • تمام افرادی که در تماس با افراد مستعد آنفولانزا هستند مثل کارکنان بیمارستان و….

چه کسانی باید از واکسن آنفولانزا استفاده نکنند؟

  • کسانی که سابقه واکنش الرژیک به این‌موارد رو دارن نمیتونن از این واکسن استفاده کنند
  • همچنین كساني كه در زمان مراجعه براي تزريق واكسن تب يا عفونت حاد داشته باشنن
  • كساني كه سابقه ابتلا به سندرم گيلن باره رو داشته باشن هم نمیتونن واکسن رو بزنن
  • همه کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند.!

آیا خانم‌های باردار و مادران شیرده می‌توانند واکسن آنفولانزا بزنند؟

خانم‌های باردار در سه‌ماهه اول بارداری منع مصرف دارد، ولی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری تحت نظر پزشک می‌توانند استفاده کنند و در این بین خانم‌های شیرده هم می‌توانند واکسن بزنند و محدودیتی ندارند.

انواع مختلف واکسن آنفولانزا
انواع مختلف واکسن آنفولانزا

انواع مختلف واکسن آنفولانزا

دو نوع واکسن برای بچه ها و بزرگسالان موجود می باشد. نوع اول آمپول آنفولانزای سنتی است که حاوی ویروس زنده نیست و باعث آنفولانزا نمی شود. این واکسن حاوی ویروس غیر فعال است که از طریق آمپول دریافت می شود.

نوع دوم واکسن به صورت اسپری دماغی است، که فلومیست نامیده می شود. این واکسن حاوی ویروس ضعیف شده است که معمولا به جز بعضی موارد ، باعث بیماری آنفولانزا نمی شود. این نوع واکسن تنها برای افراد غیر باردار، افراد سالم و سن 2 تا 49 سال تجویز می شود

واکسن های آنفلوآنزایی که امسال در کشور موجودند به صورت سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی هستند که با تشخیص و تجویز پزشک نوع این واکسن ها تعیین و مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو این واکسن ها واجد ویروس نوع A که خطرناک ترین نوع ویروس آنفلوآنزاست و عامل بیشترین همه گیری بیماری آنفلوآنزا در دنیا بوده است، هستند و تفاوت نوع سه و چهار ظرفیتی آن، در نوع B ویروس است که نسبت به نوع A از خطر کمتری برخوردار است.

مصرف یکی از واکسن های چهار ظرفیتی سال جاری در کودکان شش ماه تا سه سال مجاز نیست، گفت:البته واکسن چهار ظرفیتی دیگر و واکسن سه ظرفیتی شامل این محدودیت نیستند که در این زمینه اطلاع رسانی لازم به معاونت غذا و دارو و همچنین معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و داروخانه ها انجام شده و کادر درمان موظف به رعایت این موارد خواهند بود. برگه راهنما مصرف نیز همراه واکسن موجود است و توصیه می کنیم که قبل از مصرف مورد مطالعه قرار گیرد.

چه کسانی اسپری دماغی این واکسن را دریافت میکنند؟

این نوع واکسن تنها برای افراد سالم 2 تا 49 سال پیشنهاد می شودبه دلیل اینکه این نوع واکسن دارای ویروس ضعیف شده است ، برای نوزادان، کهنسالان،زنان باردار و سایر افراد مبتلا به امراض بالینی تجویز نمی شود

قیمت جدید واکسن آنفولانزا چند است؟

این واکسن به صورت بسته بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه می شود و واکسن های فاقد جعبه و برچسب اصالت مورد تائید نیستند، درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا در سال جاری، گفت:واکسن چهارظرفیتی امسال با قیمت 41 هزار 500 تومان عرضه می شود و قیمت نوع سه ظرفیتی واکسن آنفلوآنزا 35 هزار و 800 تومان است.

تزریق واکسن آنفولانزا به معنای تضمین و مصونیت صددرصدی از ابتلا به بیماری آنفولانزا نیست، بلکه تزریق، سبب می‌شود فرد دریافت کننده در صورت ابتلا، به علایم و عوارض کمتری از آن بیماری دچار شود.