پژمردگی گیاهان آپارتمانی، بررسی 11 علت و نحوه درمان مشکل پژمردگی گیاه

پژمردگی گیاهان آپارتمانی
پژمردگی گیاهان آپارتمانی

دلیل اصلی پژدگی گیاهان آپارتمانی چیست؟ وقتی گیاهی آب میان بافتی برگها رو از دست بده و یا میزان تبخیر آب از برگها بیشتر از دریافت اون باشه باید منتظر پمرده شدن گیاه باشید، شاید روزهایی شده که شما به گیاهاتون به خوبی رسیدگی میکنید ولی بعد از مدتی شاهد پژمردگی گیاهان شدید، و این خودش یکی از صحنه های بسیار ناراحت کننده برای هر کسی میتونه باشه، حالا چیکار کنیم که این مشکل برای گیاه شما پیش نیاد.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتم دلیل متناسب نبودن آبیاری با میزان تبخیر آب در گیاهان هست که در ادامه تک تک دلایلی که باعث میشه گیاه نتونه آب کافی رو به برگ و ساقه برسونه رو مورد بررسی قرار دادیم، پس تا انتهای مطلب با من همراه باشید.

پژمردگی گیاهان خانگی
پژمردگی گیاهان خانگی

نشانه های رایج پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

میتونه قبل از پژمرده شدن یا در زمانی که گیاه پژمرده هست نشانه هایی رو مشاهده کنید که بیشتر شما رو در پیدا کردن علت پژمرده شدن گیاهان کمک کند این نشانه ها عبارتند از :

بنر گل من و تو
  • برگها پیر شروع به زرد شدن و ریزش میکنن، برگها به سمت داخل پیچیده میشوند : این مورد نشون میده که خاک بیش از حد خشک شده و گیاه نیاز به آبیاری دارد
  • برگ در حال زرد شدن هستند، قسمت های سبز محو یا زرد میشه : در این حالت میزان آبیاری زیاد بوده و یا گلدان زهکشی خوبی نداره
  • قبل از پژمرده شدن برگها بدشکل میشن : این نشون میده میزان مواد مغذی خاک کم هست
  • زرد شدن کامل گیاه و ریزش کامل برگها : این نشون میده دمای محل نگهداری گیاه یا خیلی گرم هست و یا خیلی سرد.
  • نصف گیاه زرد هست ولی برگها نمیریزه : این نشون میده که سایز گلدان برای گیاه کوچک دشه

روند انتقال آب در گیاه و تاثیر آن بر پژمردگی گیاه

اگر بخواهم عامیانه توضیح بدم باید انجوری بگم که گیاه برای رشد و زنده موندن باید ریشه های قوی (ریشه متناسب با سایز گیاه، شاخ و برگ) داشته باشه، اینجوری گیاه آب مورد نیاز برگها رو با استفاده از ریشه جذب میکند و با استفاده از ساقه گیاه (در اصطلاح علمی ادام های زایلم) اون رو به برگها میرسونه (که در اونجا عمل موییندگی و آماسیدگی انجام میشود.)، برگها مواد مغذی مورد نیاز خودشون رو جذب میکنند و باقی آب (حدود 90 درصد) تبخیر خواهد شد. حالا اگر هرکدام از این مراحل به درستی انجام نشه برگ، ساقه و کل گیاه پژمرده خواهند شد.

پس میشه گفت در کل علت اصلی پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی نرسیدن آب به گیاه و برگها است که باید تک به تک مراحل گفته شده از دریافت و انتقال آب به برگها رو مورد بررسی قرار بدید.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی
پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

بررسی دلایل اصلی پژمردگی گیاهان آپارتمانی

بر اساس مقدمه و توضیحاتی که در خصوص انتقال آب از ریشه به برگها گفتیم میشه گفت دلیل اصلی پژمردگی گیاهان خانگی نرسیدن آب کافی به برگها است که در زیر تک به تک موارد رو بررسی میکنیم :

آیا آبیاری کم باعث پژمردگی گیاهان میشه؟

بله یکی از دلایل اصلی و مهم پژمردگی گیاهان آپارتمانی آبیاری کم هست، خودمون رو در ماه رمضان و گرمای سوزان تابستان تصور کنید، وقتی نمیتونید آب بخورید چه اتفاقی برای شما پیش میاد؟ آیا سردرد نمیگیرید؟ دقیقا همین اتفاق هم برای گیاه شما خواهد افتاد، به این شکل که وقتی گیاه رو به میزان کافی آبیاری نمیکنید، ریشه تمام آب رو جذب کرده و به ساقه و برگها میرسونه و برگها اون رو تبخیر میکنند و زمانی که آب مجدد از ریشه به برگها نرسه و میزان تبخیر بالا باشه گیاه بری زنده موندن مجبور خواهد شد برگ ها رو جمع کنه تا میزان تبخیر کاهش پیدا کند (عمل آماسیدگی کاهش پیدا میکند) و وقتی این روند ادامه دار باشد گیاه کم کم پژمرده خواهد شد.

تشخیص این مورد خیلی راحت هست، اگر شما فاصله بین دو آبیاری زیاد هست و گیاه شما پژمرده میشه و بعد از آبیاری حالش مجدد خوب میشه باید تعداد دفعات آبیاری رو کاهش بدید، برای رفع مشکل هم میتونید به مدت 10 الی 15 دقیقه گیاه رو داخل تشت آب قرار بدید تا میزان آب مورد نیاز خودش رو جذب بکنه ، آبیاری کم در گیاهانی مثل سانسوریا به شکل چروک شدن خودش رو نشون میده که در مطلبی جداگانه به بررسی علت چروک شدن سانسوریا و چروک شدن کاکتوس پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

مگه آبیاری زیاد علت پژمردگی گیاهان هست؟

بله دقیقا این اتفاق برای گیاه میوفته ولی برعکس حالت آبیاری کم، در این حالت درصد مرگ گیاه بسیار بالا هست و باید خیلی سریع اقدامات لازم رو انجام بدید، حالا چطور آبیاری زیاد باعث پژمردگی گیاهان خانگی میشه؟ در این حالت درسته که میزان آب خیلی زیاد به گیاه میرسه ولی همین آبیاری زیاد باعث میشه که اکسیژن کافی به گیاه و ریشه نرسه و همین مورد هم به مرو باعث رشد قارچ و باکتری در اطراف ریشه خواهد شد و دیگه ریشه نمیتونه میزان کافی آب رو رو به ساقه و برگهای گیاه برسونه و همین مورد ابتدا باعث زرد شدن برگها و سپس پژمردگی گیاه خواهد شد.

همانطور که گفتم این مورد بسیار خطرناک تر از آبیاری کم هست، شما حتما باید ریشه گیاه رو قارچ کشی کنید (قارچ کش بنومیل و قارچ کش کاربندازیم برای گیاهان خوب هستند) و بعد اگر ریشه خیلی اسیب دیده باشه از گیاه قلمه تهیه کنید. پس همیشه حواستنون باشه که قبل از آبیاری میزان رطوبت خاک رو با استفاده از دست یا دستگاههای رطوبت سنج چک کنید و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

همیشه اولین زرد شدن و یا تورم روی ساقه گیاه رو جدی بگیرید و اولین مورد هم که باید در این حالت بررسی کنید آبیاری و ریشه گیاه است.

خوب نبودن زهکشی و پژمرده شدن گیاهان

این مورد هم همانند آبیاری زیاد خطرناک است، وقتی آب اضافی از زیر گلدان خارج نشود و در انتهای گلدان جمع بشه به مرور باعث آسیب به ریشه خواهد شد و همان اتفاقاتی برای گیاه خواهد افتاد که در آبیاری زیاد پیش آمده بود، پس حتما ماهی یکبار سوراخ های کف گلدان رو چک کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

کدام آفت ها باعث پژمرده شدن گیاه میشه؟

بیاد این رو بگیم که چطور افت ها میتوانند باعث پژمردگی گیاه شوند، وقتی آفت هایی مثل شپشک آردآلود، شته و کنه به گیاه شما حمله کنند برای زنده موندن خودشون از ساقه و شیره گیاه تغذیه میکنند و کل انرژی گیاه رو که در شیره اون وجود داره میمکند و به مرور گیاه روند پژمرده شدن رو پیش خواهد گرفت چون انرژی برای رشد برگها نخواهد داشت، برگها وقتی انرژی کافی و مواد مغذی دریافت نکنند شروع به پژمرده شدن میکنند، اگر این روند ادامه دار باشه و شما مشکل رو رفع نکنید مرگ گیاه شما حتمی خواهد بود.

حتما ماهانه پشت برگها و ساقه گیاهان خود مخصوصا حسن یوسف رو بررسی کنید و به محض مشاهده توده های سفید رنگ و شته روی ساقه و برگ عمل سمپاشی رو انجام بدید تا گیاه شما خیلی زیاد درگیر بیماری نشود.

بیماری دلیل بعدی پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

گیاهان هم مانند ما انسان ها موجودات زنده هستند و اگر دچار بیماری شوند به مرور گیاه شروع به پژمرد شدن خواهد کرد، مثلا اگر گیاه شما دچار بیماری قارچی شود آب کافی با برگها و ساقه نخواهد رسید و گیاه کم کم پژمرده میشود، مثلا بیماری چون فیوزاریوم توانایی بیحال و پژمرده کردن گیاه شما در عرض 24 ساعت رو داره و هیچ راه حلی برای رفع مشکل وجود نداره بجز هرس بخشی از گیاه که دچار بیخالی شدهف راستی اولین قدم در اینگونه موارد این سات که گیاه رو از سایر گیاهان جدا کنید و به مدت محدود در یک قرنطینه قرار بدید (الان بعد از کرونا مفهوم قرنطینه کاملا برامون روشن شده)

بهتره حداقل هر 6 ماه یکبار و یا 3 ماه یکبار گیاهان خودتون رو با استفاده از قارچ کش سم پاشی کنید تا اگر گیاه شما احتمال بیمار شدن رو داشته باشه کاهش چیدا کند.

آبیاری کم و پژمردگی گیاهان
آبیاری کم و پژمردگی گیاهان

راه تشخیص بیماری قارچی در گیاهان

بیماری قارچی میتونه در دو بخش مختلف خودش رو نشون بده یکی در داخل خاک و دیگری در بیرون خاک که تشخیص بیماری داخل خاک بسایر دشوار هست و تنها زمانی شما متوجه وجود بیماری خواهید شد که تاثیر اون روی گیاه دیده شود، پس همون قانون قارچکشی کردن هر 3 الی 6 ماه یکبار رو در دستور کار خودتون قرار بدید، ولی بیماری قارچی در بیرون خاک زمانی اتفاق میوفته که رطوبت و آبیاری زیاد باشه و گیاه تهویه مناسبی هم نداشته باشه که با نشانه هایی چون شکل لکه‌هایی رنگی و غبار شکل خودش رو نشون میده، بیماری قارچی سرعت رشد بسایر بالای داره و میتونه به گیاهان دیگر هم منتقل بشه که باید گیاه آلوده رو از گیاهان دیگه جدا کنید و حتما سریعا بهش قارچ کش بزنید.

از کجا بدونیم گیاهمون دچار بیماری شده؟

همیشه گفتیم که گیاهان برای صحبت کردن و نشون دادن درد و مشکلشون نشانه هایی رو به ما میدن تا با ما صحبت کنند، وقتی شما نشانه هایی چون کاهش گل‌ها و افزایش برگ‌ها، قهوه ای شدن لبه برگها، زرد شدن برگ‌ها،لاغر شدن گیاه، سوختن برگ‌ها و… نشون میده که گیاه دچار بیماری و مشکل شده که متناسب با هر مشکل باید اون رو رفع کنیم.

میزان تاثیر رطوبت بر پژمردگی گیاهان خانگی چقدره؟

از دیگر دلایلی که باعث پژمرده شدن برگ گیاهان اپارتمانی میشه رطوبت کم هست، البته این مورد برای تمامی گیاهان آپارتمانی صادق نیست (البته اگر دمامی معمول اتاق یعنی 50 درصد براشون فراهم باشه) ولی گیاهانی مثل ارکیده، سرخس نیاز به رطوبت بالایی داره و اگر روند کمبود رطوبت ادامه دار باشه باعث از بین رفتن گیاهان هم میتونه باشه پس سعی کنید حداقل 50 درصد رطوبت برای گیاهان خود فراهم کنید. در مطلبی جداگانه روش های عملی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی رو توضیح دادیم که میتونید مطالعه کنید.

یک موردی که شاید در فصول سرد سال برای شما پیش بیاد این است که شما گیاه رو خیلی نزدیک وسایل گرمایشی قرار میدید و گیاه پژمرده میشه، در این حالت شما خودتون میزان رطوبت میحط گیاه رو با استفاده از دستگاه گرمایشی کم کردی و گیاه مجبور هست میزان آب زیادی رو از برگها تبخیر کنه و ه مرور شروع به پژمرده شدن میکند. شما میتوانید برای تامین رطوبت برای گیاه جزیره درست کنید و یا از دستگاههای بخور سرد استفاده کنید.

دمای زیاد چه تاثیر بر پژمردگی گیاهان داره؟

وقتی دمای محل نگهداری گیاه بالا میره و رطوبت کافی در محل وجود نداره میزان تبخیر آب از برگها بالا میره و ریشه باید میزان آب بیشتری به ساقه و برگها برسونه و اگر میزان آبیاری به نسبت دما کافی نباشه به مرور برگها شروع به پژمرده شدن میکنند، نشانه هایی چون پیچ‌خوردن برگ‌ها،سوختن برگ‌ها، قهوه ای و زرد شدن لبه برگها و ریزش برگ‌ها نشون میده که دمای محل نگهداری گیاه شما خیلی بالاست و شما به اون اندازه رطوبت و آبیاری رو براش فراهم نمیکند. قرار گرفتن گیاه در کنار وسایل گرمایشی هم همانند این مورد است. دمای ایده آل برای بیشتر گیاهان آپارتمانی 18 الی 25 درجه سانتی گراد هست. وقتی دمای محل نگهداری گیاهی بالا باشه کاملا طبیعی است که خاک هم سریعتر خشک خواهد شد.

آفت و بیماری باعث پژمردگی گیاهان
آفت و بیماری باعث پژمردگی گیاهان

دمای پایین هم گیاه رو پژمرده میکنه؟

بله دمای پایین و کمتر از آستانه تحمل گیاه (که حتما قبل از خرید باید شرایط و دمای مناسب هر گیاه رو بدونید) باعث آسیب به ساقه و برگهای گیاه خواهد شد و اگر ساقه و برگ گیاه آسیب ببنید مواد مغذی و آب به خوبی به بافت های گیاه نخواهد رسید و همین مورد باعث پژمردگی و آسیب شدید تا حد مرگ گیاه خواهد شد. پس اگر چنین موردی مشاهده کردید حتما گیاه رو به محلی با دمای بالا منتقل کنید، راستی اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما پاییز و زمستان گیاه رو به خانه منتقل کنید ویا اگر بیرون خانه میمونه اون رو به خوبی کاور کنید.

آیا نور زیاد هم باعث پژمرده شدن گیاهان میشه؟

نور هم همانند دما میتونه تاثیر زیادی در پژمردگی گیاهان خانگی داشته باشد، همیشه گفتیم سعی کنید نور فیلتر شده برای گیاهان فراهم کنید و با افزایش دما و نور میزان رطوبت و آبیاری هم باید افزایش پیدا کند، وقتی نور زیاد و مستقیم به برگهای گیاه برسد و گیاه رطوبت کافی نداشته باشد مجدد مجبور هستد که از آب میان بافتی خود برای زنده ماندن استفاده کنید و همین مورد هم باعث چروک شدن گیاه خواهد شد. پس سعی کنید همیشه برای گیاهان نور غیر مستقیم و فیلتر شده فراهم کنید.

آیا کوددهی تاثیری در پژمردگی گیاهان آپارتمانی داره؟

همیشه زیاده روی در هر کاری باعث مشکلات بعدی در گیاهان آپارتمانی خواهد شد، مثلا آبیاری زیاد، نور زیاد، دمای خیلی زیاد و کوددهی زیاد باعث پژمردگی گیاهان خواهد شد. اگر شما هم از محبت زیاد گیاه خودتون رو هر هفته کوددهی کنید بعد از مدتی همین کود در خاک جمع شده و اجازه نمیدهد که ریشه بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهید و به مرور گیاه پژمرده میشه، برای رفع مشکل میتونید گلدان رو به مدت 5 الی 10 دقیقه زیر آب قرار بدید تا کود اضافی از خاک شسته بشه و سپس گیاه رو با هیومیک اسید آبیاری کنید.

همیشه کوددهی کم خیلی خیلی بهتر از کوددهی زیاد هست، پس محبت بیش از حد میشه ماجرای دوستی خاله خرسه برای گیاهان آپارتمانی.

چطور گیاه پژمرده شده رو احیا کنیم؟

برای احیای گیاه پژمرده شدن باید ابتدا مشکل رو درست تشخیص بدید و همون مورد رو برای گیاه رفع کنید گاهی با تعویض گلدان، سم پاشی، انتقال به مکانی با دمای خوب و یا تغذیه گیاه میشه مشکل رو رفع کرد، در مطلبی جداگانه راهکارهایی برای رفع پژمردگی گیاه (نجات گیاهان پژمرده) رو گفتیم که میتونید مطالعه کنید.

جمع بندی پژمردگی گیاهان و رفع مشکل

من سعی کردم در این مطلب به شما تمام نکات و مواردی که باعث میشه گیاهان دچار پژمردگی بشوند بگم، اصلی ترین دلیل این مشکل آبیاری کم و نرسیدن آب کافی به بافت های مختلف گیاه است که آسیب به ریشه، وجود بیماری، آفت، نور زیاد، رطوبت کم و… میتونه از دلایل نرسیدن آب کافی به بافت های مختلف باشهف پس خیلی مراقب گیاه خودتون باشید و سعی کنید تا جایی که میتونید شرایط خوبی برای رشد اون فراهم کنید و به هیچ وجه در معرض نور مستقیم، کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندید.
دوست دارم شما از تجربه و احیای گیاهان خود بعد از پژمردگی در بخش دیدگاه برامون بنویسید، اگر وسال یا مشکلی هم دارید بپرسید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان پاسخ رو برای شما ارسال کنند.