راز نگهداری، گلدهی و تکثیر گل اطلسی + نحوه کاشت آن

گل اطلسی و نحوه کاشت آن÷
گل اطلسی و نحوه کاشت آن

معرفی و نگهداری گل اطلسی : یکی از زیباترین گیاهانی که میتونید برای ورودی خونه و تراس استفاده کنید همین گیاه است که زیبایی محل زندگی شما رو دوچندان میکنه راستی از اون میتونید به عنوان گیاه آویز هم استفاده کنید. به شما تمام نکاتی که باید رعایت کنید تا گیاهی شاداب، پرگل و زیبا داشته باشید را خواهیم گفت پس با ما همراه باشدی تا انتهای مطلب

مختصری در خصوص گل اطلسی

نام علمی این گیاه Petunia x hybrida و از خانواده SOLANACEAE یا همون سیب زمینیان که بومی آمریکای جنوبی می باشد، ، اطلسی جزء گیاهان علفی با ساقه نیمه چوبی می باشد که گل هایش به شکل قیف است. دو نوع گل اطلسی وجود دارد: یکی به رنگ بنفش و دیگری به رنگ سفید و معطر است. یک نوع اطلسی دورگه هم وجود دارد که دارای اشکال مختلف و رنگ های متفاوتی است.

گل اطلسی
گل اطلسی

نیازها و نگهداری گل اطلسی

این گیاه نیاز به آبیاری متوسط، محلی با نور زیاد و گاهی مستقیم، دمای حدود 21 الی 25 درجه و خاکی با زهکشی بالا برای رشد و گلدهی نیاز دارد که تک تک موارد در ادامه مورد بررسی قرار داده شده است.

بنر گل من و تو
نور مورد نیاز :

گل اطلسی به مکانی با نور زیاد که حداقل در آن 5 ساعت نور مستقیم خورشید به گیاه بتابد، توجه داشته باشید که هرچقدر میزان تابش نور زیادتر باشد قوای گیاه برای رشد و گلدهی بالاتر خواهد رفت.

مشکلات کمبود نور : یکی از عمده مشکلاتی که میتونه برای گیاه شما ایجاد کنه رنگ پریدگی برگها و کم شدن گلها می باشد البته اگر دیدید که فاصله بین برگها بیشتر شده بدونید که نور برای رشد گیاه شما کافی نیست.

میزان آب مورد نیاز

اگر گیاه شما در باغچه کاشته شده سعی کنید هر دو الی سه روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید البته به این نکته توجه کنید که باران شدید به گیاه آسیب میرسونه، ولی اگر این گیاه رو در گلدان کاشتید حتما آبیاری منظمی داشته باشید و هر زمان که خاک گلدان به صورت سطحی خشک شد گیاه رو آبیاری کنید. برای این کار خاک را بررسی کنید و هر زمان خاک گلدان تا عمق 1 سانتی متری خشک شد گیاه رو آبیاری کنید.

اگر گیاه شد شروع به ریزش برگ کرد و برگهای زیرین زرد شد حتما زهکشی گلدان رو بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

نگهداری گل اطلسی
نگهداری گل اطلسی
خاک مناسب برای کاشت و نگهداری

اگر دوست دارید که گیاه شما دارای گلهای زیاد باشد حتما خاکی با زهکشی بالا و غنی برای آن انتخاب کنید، یکی از عمده مشکلاتی که در نگهداری این گیاه پیش میاد نداشتن زهکشی مناسب در خاک هست که منجر به مرگ گیاه می شود.

میتونید از ترکیب خاک باغچه + ورمی کمپوست+ پرلیت و پیت ماس وکمی ماسه برای ترکیب خاک استفاده کنید، اگر در باغچه آن را میکارید حتما سعی کنید از کود حیوانی پوسیده استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز گیاه فراهم بشه.

علت رنگ پریدگی برگها چیست؟ کمبود مواد مغذی بعلت اصلی این مشکل می باشد که یا از کودهای شمیایی و یا ارگانیک استفاده کنید.

دمای مناسب

این گیاه دمای معمول اتاق که بین 18 الی 25 درجه باشد را دوست دارد ولی نباید دمای محل نگهداری بیشتر از 30 و کمتر از 15 درجه باشد، اگر دما بالتر از 30 درجه هست حتما میزان ابیاری را افزایش دهید تا گیاه بیحال نشود. اگر در دمای بالا آبیاری را افزایش ندهید گیاه کم کم خشک خواهد شد.

تغذیه و کوددهی

همانطور که در بالا گفتیم حتما گیاه رو با استفاده از کود باید تغذیه کرد که میتویند از کودهای مخصوص گیاهان زینتی (کودهای کریستالون با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۸-۸-۸ و 20-20-20) استفاده کنید، برای استفاده از این کودها یک گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری هر دو هفته یکبار به گیاه خود بدهید. یکی از دلایل زردی برگها میتونه کمبود آنهن هم باشه

کاشت گل اطلسی

بعضی ها برای کاشت اطلسی از بوته های سال قبل که زمستان را گذرانده اند استفاده می کنند ولی بیشتر آن را مانند گل های یکساله به کار می برند. اگر در کنار بوته های پابلند اطلسی چوب قرار دهند، بوته آن بلند می شود و در بعضی مناطق از 60 سانتی متر هم بیشتر می شود. ولی اگر این بوته ها را روی زمین رها کنند ارتفاع آن از 20 سانتی متر بیشتر نمی شود که توده ی سبز پر از گلی را تشکیل می دهد و بسیار زیباست. از اطلسی به خاطر گل فراوانی که دارد برای تزیین تپه گل ها و حاشیه های صاف یا شیب دار استفاده می کنند. از بعضی انواع دورگه اطلسی می توان برای تهیه گلدان های گل در تزیین سالن ها و پشت پنجره استفاده کرد.
گل اطلسی و نحوه کاشت آن
کاشت گل اطلسی
کاشت بذر گل اطلسی

بذر اطلسی را در ماه اول بهار در سینی نشا که با مخلوط خاک باغچه و خاک برگ و شن پر کرده اند می کارند. در ماه دوم بهار تا اواسط ماه دوم بهار نشای اطلسی را در جای اصلی می کارند.

گلدهی گل اطلسی

برای آن که بوته های اطلسی زودتر گل کند می توان بذرهای اطلسی را در ماه آخر زمستان در گلخانه کاشته و نگهداری کرد و در اوایل بهار آن را روی تپه یا حاشیه بکارند.

نحوه تکثیر گل اطلسی

یکی از انواع اطلسی که بسیار قابل توجه است اطلسی پرپر است ولی از آن برای تکثیر نمی توان بذر گرفت. به همین دلیل باید از شاخه های آن بعد از تابستان قلمه بزنند. قلمه اطلسی را اوایل پاییز در مخلوطی از شن و کمی خاک برگ می کارند و زمستان در گلخانه نگهداری می کنند. بهار بعد از آن که قلمه ها ریشه کردند، به آهستگی آن ها را از خاک بیرون آورده و هر کدام را در گلدانی که از مخلوط خاک باغچه و خاک برگ و ماسه پر کرده اند می کارند.

در هنگام آبیاری گل اطلسی، به پایه آن آب بدهید. به طور مساوی به گل اطلسی آب بدهید. یعنی اجازه ندهید که خاک خشک شود و بعد به آن آب دهید. این کار باعث می شود گل اطلسی پژمرده شود. نباید بیش از حد به اطلسی آب داد، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

تکثیر گل اطلسی
تکثیر گل اطلسی

مشکلات و بیماری های گل اطلسی

یکی از عمده آفات که به این گیاه حمله میکنه شته می باشد که میتویند با استفاده از حشره کش های که در خانه دارید آن را از بین ببرید و در غیر این صورت از حشره کش های سیتماتیک استفاده کنید.

از دیگر بیماری های این گیاه کپک خاکستری می باشد این بیماری قارچی به صورت لکه های قهوه ای روی برگها و ساقه ظاهر میشه که حتما باید از قارچ کش برای از بین بردن اون استفاده کنید.

شما در نگهداری از این گیاه چه تجربیاتی دارید؟ حتما در بخش دیدگاه نظرات و تجربیات خود را بنویسید.

مطالب مرتبط :

بهترین گیاهان مناسب برای بالکن را بشناسید

آشنایی با مخرب ترین آفتهای گیاهی در آپارتمان و باغچه

14 زیباترین گیاهان زینتی گلدار برای آپارتمان شما