یک خانم چند بار میتواند مورد سزاین قرار بگیرد؟

یک خانم چند بار میتواند مورد سزاین قرار بگیرد؟
یک خانم چند بار میتواند مورد سزاین قرار بگیرد؟

با وجود این‎که هنوز ، در رابطه با تعداد ایمن تکرار سزارین مطالعات کافی صورت نگرفته است، بیشتر زنان می‎توانند با خیال راحت تا 3 زایمان به شیوه سزارین را انجام دهند. البته هر بار که سزارین انجام می‎شود از دفعه قبل پیچیده‎تر و کمی مشکل‎تر خواهد بود.

یک خانم چند بار میتواند مورد سزاین قرار بگیرد؟

برای برخی از زنان خطر ابتلا به عوارض بعد از عمل جراحی، مانند عفونت یا خونریزی شدید، با هر دفعه انجام سزارین نسبت به دفعه بعد کمی افزایش می‎یابد. در کشورهای اروپایی زن باردار درست زمان شروع درد زایمان طبیعی به بیمارستان مراجعه می‎کند و آنجا در صورت ضرورت و صلاح‌دید پزشک، سزارین انجام می‎شود.

در این صورت اگر قبل از اولین سزارین، درد زیاد و طولانی داشته‎اید، سزارین بعدی‎تان از نظر بدنی به تلاش کمتری نیاز خواهد داشت. بهبود یافتن در سزارین‎های بعدی حداقل به اندازه دفعه قبل طول خواهد کشید و اگر دچار عوارض جراحی نیز باشید ممکن است کمی بیشتر نیز طول بکشد
برای زنان دیگری که دارای زخم‎های داخلی قابل توجه‎ هستند یا بافت‎های برجسته در نتیجه جوش خوردن زخم‎ها دارند که به رحم چسبیده است (چسبندگی)، خطر مشکلات با تکرار هر بار عمل به طور قابل ملاحظه‎ای افزایش می‎یابد.

بنر گل من و تو

یک خانم چند بار میتواند مورد سزاین قرار بگیرد؟

نگرانی‎های اصلی با تکرار هر بار سزارین شامل موارد زیر می‎شوند:

ضعیف شدن دیواره رحم: هر برش رحم یک نقطه ضعف در دیواره رحم بر جای می‎گذارد. این امر می‎تواند با بارداری‎های بعدی تداخل کند.

مشکلات جفت: هر چه تعداد دفعات عمل شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات جفت بیشتر می‎شود (از جمله پلاسنتا آکرتا یعنی زمانی که جفت بیش از اندازه عمیق و محکم به دیواره رحم متصل می‎شود و جفت سر راهی که در آن جفت بخشی یا تمام گردن رحم را می‎پوشاند). آسیب‎‎های مثانه: این مشکل که در سزارین‎های اولیه محتمل اما غیر معمول هستند با تکرار سزارین افزایش می‎یابد. افزایش این خطر به این دلیل است که بافت زخم‎هایی که در دفعات پیشین شکل گرفته است ممکن است مثانه را به رحم متصل کرده باشد.

خونریزی سنگین: ممکن است خونریزی سنگین پس از هر عمل سزارینی پیش بیاید. خطر خونریزی شدید با بالا رفتن تعداد دفعات سزارین زیاد می‎شود. خطر نیاز به هیسترکتومی – برداشتن رحم – برای کنترل خونریزی شدید تهدید کننده زندگی نیز با افزیش تعداد تکرار سزارین‎ها افزایش می‎یابد.

منبع: دکتر فریبا رضایی