مو

10 تا از بهترین ویتامینها برای رشد و تقویت مو و داشتن موهایی زیبا

ویتامین برای رشد مو و تقویت آن
ویتامین برای رشد مو و تقویت آن

بهترین ویتامین برای رشد مو : داشتن موهایی سالم، بلند و پرپشت آرزوی افراد زیادی است. از آنجا که مو تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زیبایی چهره و اعتماد به نفس افراد دارد، پس باید به آن توجه ویژه‌ای نمود. امروزه افراد به رشد و تقویت مو با ویتامین اهمیت داده و انواع مکل‌ها را برای داشتن موهایی سالم مصرف می‌کنند. کمبود ویتامین‌ها در بدن فرد منجر به داشتن موهایی ناسالم، شکننده، نازک شده و یا حتی منجر به ریزش موها می‌شود. مو هم همانند تمان قسمتهای بدن نیاز به تقویت دارد.

برای مثال بیوتین، ویتامینD، خانواده ویتامین B، امگا3، همگی برای مو مناسب و لازمند. پس یک نکته‌ای که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند، رژیم غذایی سالم است.اگر موهایی براق و خوش حالت می‌خواهید باید به این مورد توجه کنید. البته مسائل ژنتیکی، سن و هورمونها نیز مؤثر می‌باشند، اما یکی از موادر کلیدی مواد مغذی مو است.

مثلاً در صورت کمبود مصرف پروتئین، بدن پروتئین مورد نیاز خود را از موهای شما می‌گیرد. چون مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌ است.

ویتامین های مناسب برای مو
ویتامین های مناسب برای مو

تقویت رشد مو با ویتامین

در ادامه به تقویت رشد مو با ویتامین‌ها می‌پردازیم.

1. ویتامین A :

سلولهای بدن برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو هم از این قاعده مستثنی نیست و در صورت کمبود ویتامین A شروع به ریزش می‌کند. البته مصرف بیش از حد نیز می‌تواند موجب آسیب شود. موادی که دارای حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، و کلم پیچ هستند، این مواد بتاکاروتن بالایی داشته که به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در محصولاتی چون، شیر و تخم مرغ و ماست نیز یافت می‌شود. روغن کبد ماهی سرشار از ویتامین A است.

تقویت رشد مو با ویتامین - ویتامین a
تقویت رشد مو با ویتامین – ویتامین a
2. مجموعه ویتامین‌های B

یکی از بهترین ویتامینها برای رشد مو ویتامین B است. ویتامین B  به رشد مو کمک کرده و مانع ازریزش موها می‌شود. این ویتامین همچنین سرعت رشد را افزایش می‌دهد. برای درمان ریزش مو کسانی بوده‌اند که بعد از مصرف ویتامین B، شاهد رشد چشمگیر موها بوده‌اند. مقدار مصرف برای زنان 30میلی‌گرم است.

ویتامین‌های دیگر این گروه خون، اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول مو می‌رسانند. این ویتامین در موادی چون غلات دارای سبوس، بادام، گوشت، ماهی و غذاهای دریایی و نیز برگ سبزیجات تیره یافته‌ می‌شود. مواد غذایی حیوانی نیز سرشاز از ویتامین B12 هستند. پس اگر گیاهخوار هستید، حتما مکمل مصرف کنید.

3. ویتامین C، بهترین ویتامین برای رشد مو:

ویتامین C، علاوه بر ساخت کلاژن که برای پوست و جلوگیری از پیری آن مهم است، به جذب آهن نیز کمک می‌کند. رادیکالهای آزاد رشد مو را متوقف می‌کند و به اصطلاح مو پیر می‌شود. ویتامین C، با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان می‌تواند از مو در برابر استرس اکسیداتیو رادیکالهای آزاد محافظت‌ کند.

مواد غذایی حاوی این ویتامن، توت فرنگی، فلفل، مرکبات مانند گریپ فروت و پرتقال هستند.

4. تقویت رشد مو با ویتامین E:

ویتامین E نیز به عنوان آنتی اکسیدان در سلامت مو نقش دارد. موجب دریافت اکسیژن بیشتر شده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. در واقع ویتامین E با بهبود سیستم ایمنی بدن، باعث تقویت مو می‌شود.

حتما مطالعه کنید
خواص درمانی لیمو ترش
ویتامین E برای پوست و مو
ویتامین E برای پوست و مو
5. تقویت رشد مو با روی:

روی ماده‌ای است که وجودش در بدن لازم است و با تقویت ایمنی به رشد موهایتان کمک می‌کند. مقدار مصرف روی 50تا100 میلی‌گرم در روز است، و نباید بیش از این مصرف کرد.

6. سیر تازه و رشد موها:

سیر با دارا بودن خواص فوق‌ العاده ضد باکتریایی و ضد قارچی، مواد مغذی بیشتری را به پوست منتقل می‌کند. مصرف 1تا2 حبه سیر روزانه را به شما توصیه می‌کنیم.

7. مصرف پروتئین:

مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و کمبود پروتئین سبب ریزش مو می‌شود. همانطور که گفته شد اگر بدن احساس کمبود پروتئین کند، آن را از موها قرض می‌گیرد.

8. آهن برای تقویت رشد مو:

آهن همانطور که واقفید به تشکیل گلبولهای قرمز کمک می‌کند. گلبولها اکسیژن لازم و مواد غذایی را به مو انتقال می‌دهند و لذا در رشد مو مؤثرند. مصرف مجاز آهن برای خانمها 18میلی‌گرم در روز است.

مواد غذایی سرشار از آهن شامل غلات غنی شده، صدف، لوبیا سفید، شکلات تلخ و جگر هستند. برای اینکه بدانید آیا آهن بدنتان به اندازه است یا خیر می‌توانید آزمایش دهید و آن را کنترل کنید. گوشت قرمز سرشار از آهن است، اما در صورتی که گوشتخوار نیستید، از آهن غیرگوشتی استفاده کنید. ویتامین Cباعث می‌شود جذب آهن راحت تر و سریعتر شود. با لوبیا سفید، فلفل دلمه‌ای و با عدس، کلم بروکلی بخورید.

9. امگا 3:

بهترین مواد غذایی حاوی امگا 3، روغن تخم کتان، گردو، ماهی سالمون و شاه ماهی هستند. میزام مصرف امگا3 برای زنان 1/1 گرم در روز می‌باشد. این روغن پوست را چرب و خشکی ناخن را نیز رفع می‌کند.

10. ویتامین D3:

کمبود این ویتامین، باعث می‌شود فولیکولهای مو به خوبی جایگزین نشوند. همین امر سبب نازکی و شکنندگی مو شده و در نتیجه موجب ریزش می‌شود. یکی از عوارض کمبود این ویتامین آسیب به سلامتی استخوانهاست. کمبود ویتامین D را با آزمایش خون می‌توان تشخیص داد.

بهترین ویتامین برای رشد مو - ویتامین d
بهترین ویتامین برای رشد مو – ویتامین d

نکته‌های ضروری در خصوص بهترین ویتامین برای رشد مو :

  • در مصرف ویتامین A زیاده‌روی نکنید، چون می‌تواند نتیجه معکوس در پی داشته و باعث ریزش مو شود.
  • بهترین ویتامین برای رشد مو، ویتامین B است.
  • ویتامین C با ریم درست غذایی تأثیر خوبی دارد.
  • مصرف زیاد از اندازه ویتامین E می‌تواند موجب ریزش مو شود.
  • ویتامین‌ها به خودی خود و به تنهایی از ریزش مو جلوگیری نمی‌کنند. بلکه باید به همراه رژیم غذایی سالم، ورزش و مراقبتهای ویژه از مو، از ریزش مو جلوگیری به عمل‌ آورد.
مطالب مرتبط :

روش صحیح شانه زدن موی سر؛ 10 فایده شانه زدن و انتخاب برس مناسب

تفاوت گریم و میکاپ در چیست و آموزش اصول گریم و میکاپ

15 نکته مهم در مورد سشوار کشیدن بعد از حمام

ارسال پاسخ