8 غذای گیاهی که باید حتما بخورید، غذاهای گیاهی گیاهخواران

غذای گیاهی
غذای گیاهی

معرفی غذای گیاهی خوشمزه: یکی از روش های رایج امروزی برای سالم خواری داشتن رژیم غذایی گیاهی است. انواع مختلف غذاهای گیاهی طرفداران مخصوص خود را دارند. البته بین این افراد در نوع استفاده از مواد اولیه برای تهیه غذا توافقی وجود ندارد. عده ای تنها به خوردن غذاهای گیاهی و خام می پردازند. عده ای گیاهان آب پز و بخار پز را ترجیح می دهند. و عده ای تنها از خوردن غذاهای گوشتی اجتناب می نمایند و سبزیجات تنها انتخاب شان است.

به هرحال هرکس سلیقه وعادات غذایی مخصوص به خود را دارد. بنابراین در این فهرست به دنبال معرفی غذاهایی جدید و جذاب برای طیف دوستانی که به غذاهای گیاهی مختلف علاقه دارند، هستیم. این فهرست به گروه خاصی اختصاص ندارد. و تمام کسانی که هوس غذایی سالم و سبک و بدون گوشت و گیاهی دارند می توانند از دستورهای آن استفاده کنند.

غذاهای گیاهی خوشمزه
غذاهای گیاهی خوشمزه

اگر به دنبال غذای رژیمی هستید در مطلبی جداگانه 6 غذای بسیار خوشمزه برای کسانی که رژیم دارند را معرفی کردیم که حتما مطالعه کنید.

استیک گل کلم با عدس غذای گیاهی عالی

یکی از غذاهای گیاهای مناسب گیاهخواران همین استیک گل کلم با عدس هست که در کنار خوشمزه بودن رژیم غذایی شما را هم تامین خواهد کرد.

مواد لازم:

  • گل کلم: یک دسته
  • عدس: یک دوم پیمانه
  • روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
  • آب سبزیجات: یک لیوان
  • آویشن: یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه سس پستوی نعنا:

  • پسته: یک دوم پیمانه
  • برگ نعنا: یک پیمانه
  • روغن زیتون: یک دوم پیمانه
  • سیر: یک حبه
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
استیک گل کلم با عدس
استیک گل کلم با عدس

طرز تهیه استیک گل کلم با عدس غذای گیاهی خوشمزه

ابتدا فر را روشن کنید تا گرم شود. سپس آب سبزیجات، عدس، آویشن و نمک وفلفل را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا عدس به خوبی بپزد. حدود 50 دقیقه زمان لازم است. سپس عدس را آبکش کنید.

حالا دسته گل کلم را تا جای ممکن صاف کنید و سپس به سه قسمت تقسیم کنید. به طوری که ضخامت هر لایه حدود 2سانت باشد.

یک تابه چدنی برداشته و ان را با روغن زیتون چرب کنید. حالا ورق های گل کلم را روی ان سرخ کنید. هر دو طرف گل کلم هارا به خوبی سرخ کنید. و سپس ان ها را درون فر قرار دهید، تا به خوبی بپزند. با یک چنگال تست کنید تا از پخت گل کلم ها مطمئن شوید.

برای تهیه سس پستو نعنا ابتدا پسته هارا باید بو دهید. برای این کار پسته های خام را روی سینی فر پهن کرده و حدود 8دقیقه درون فر200 درجه قرار دهید. سپس پسته ها به همراه نعنا و نمک و فلفل و سیر را درون غذاساز به خوبی میکس کنید. سپس روغن زیتون را هم به ان ها اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید. سس پستو شما اماده است.

برای سرو این غذا ابتدا در بشقاب عدس های پخته را ریخته و سپس یک عدد استیک گل کلم روی آن بگذارید. سپس برگ های شابانک را با لیمو ترش طعم دار کرده و روی آن قرار دهید. در نهایت سس پستو نعنا را روی مواد ریخته و این غذای فوق العاده را نوش جان کنید.

پتاژ قارچ غذای گیاهی

پتاژ قارچ یک نوع سوپ فراسنوری خوشمزه هست که بافت نرم اون همه رو عاشق خودش کرده

مواد لازم:

  • قارچ حلقه شده: 300گرم
  • تره فرنگی خرد شده:100گرم
  • گوجه فرنگی نگینی: نیم کیلو
  • رب گوجه فرنگی: 2قاشق غداخوری
  • شیر: یک لیوان
  • آرد: دو قاشق غذاخوری
  • کره: 50گرم
  • سویا:50گرم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه پتاژ قارچ

ابتدا قارچ هارا خیس کرده و سپس به همراه کمی ابلیمو ان ها را بجوشانید و صاف کنید. حالا درون ماهی تابه ای کمی روغن ریخته و قارچ و تره فرنگی و سپس سویا هارا سرخ کنید. نمک و فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید.

حالا دو قاشق ارد و سپس شیر را به مواد اضافه کرده و هم بزنید. در انتها گوجه فرنگی نگینی را اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن مواد را از روی حرارت بردارید. دقت کنید که پس از اضافه کردن گوجه فرنگی نباید مواد را زیاد روی حرارت باقی بگذارید. چراکه بهتر است گوجه فرنگی ها شکل خود را حفط کرده و له نشوند.

پتاژ قارچ از غذاهای گیاهی
پتاژ قارچ از غذاهای گیاهی

رولت سبزیجات غذای گیاهی

از دیگر غذاهای گیاهی خوشمزه برای گیاهخواران رولت سبزیجات هست که میتونید در کمترین زمان درست کنید.

مواد لازم:

  • تره فرنگی: یک تکه متوسط
  • آرد گنرم: سه چهارم پیمانه
  • سیر: 2حبه
  • کره: 60گرم
  • شیر: 1پیمانه
  • تخم مرغ: 4عدد
  • پنیر پارمزان: 2قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

مواد لازم برای داخل رولت:

  • کنسرو درت: یک پیمانه
  • پیازچه خرد شده: یک سوم پیمانه
  • پنیر پارمزان: 100گرم
  • پنیرخامه ای: 50گرم

طرز تهیه رولت سبزیجات

ابتدا سینی فر را چرب کرده کنار بگذارید. و فر را روشن کنید تا گرم شود. تره فرنگی و سیر را به خوبی ریز خرد کرده و درون نصف کره بر روی حرارت تفت دهید. حد.د 4الی 5 دقیقه کافی است.

آرد را با مابقی کره بر روی حرارت تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس شیر را به ان اضافه نمایید و هم بزنید تا یکدست شود.

در این مرحله زرده و سفیده تخم مرغ هارا به دقت جدا کنید. طوری که ذره ای از زرده درون سفیده نباشد. و سپس زرده ها به همراه ترکیب تره فرنگی و سیر و نمک و فلفل را به ترکیب مواد خمیری اضافه نمایید.

سفیده هارا با همزن به خوبی بزنید. طوری که پف کند و حالت فوم به خود بگیرد. حالا آن را به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید. ترکیب نهایی را بر روی سینی گذاشته و پهن کنید. سینی را در طبقه وسط فر که از قبل گرم شده است قرار داده و حدود یک ربع به آن زمان دهید تا به خوبی پف کرده و بپزد.

دو قاشق پنیر پارمزان را روی کاغذ روغنی پهن کرده و وقتی رولت را از فر خارج کردید روی آن برگردانید. در نهایت برای مواد داخل رولت، پیازچه، کنسرو ذرت، پنیر خامه ای و پنیر پارمزان را ترکیب کنید. مواد را روی رولت پهن کرده و رولت را بپیچید. این غذا را به صورت گرم در ظرف مورد نظر سرو کرده و لذت ببرید.

رولت سبزیجات
رولت سبزیجات

غذاهای گیاهی؛ اسکالوپ گوجه فرنگی

مواد لازم

  • گوجه فرنگی: 5عدد
  • نان تست:5عدد
  • روغن زیتون: 3قاشق غذاخوری
  • ریحان: یک دوم لیوان
  • پنیر پارمزان رنده شده: یک لیوان
  • سیر: 2حبه

طرز تهیه اسکالوپ گوجه فرنگی

ابتدا فر را رویی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. نان تست هارا به تکه های کوچک خرد کرده و درون ماهیتابه ای با کمی روغن زیتون تفت دهید. گوجه فرنگی ها و ریحان را خرد کنید. و سیر را رنده کنید.

حالا تمام مواد یعنی نان تست تفت داده شده و گوجه و ریحان و سیر و نمک و فلفل را باهم مخلوط کنید و پنیر پارمزان را روی ان بپاشید و درون فر قرار دهید تا بپزد. حدودا 30 دقیقه برای پخت کافی است. اسکالوپ گوجه فرنگی را از فر خارج کرده و در ظرفی مناسب سرو کنید.

اسکالوپ گوجه فرنگی غذای گیاهی
اسکالوپ گوجه فرنگی غذای گیاهی

غذاهای گیاهی؛ پاکورا سبزیجات

پاکورا یکی از غذاهای هندی فوق العاده جذاب و خوشمزه هست که بهترین نوع اون پاکورا سبزیجات هست که برای کسانی که به دنبال رژیم غذایی گیاهی هستند بسایر مناسب است.

مواد لازم

  • پیاز قرمز: نصف یک عدد
  • گل کلم: دو پیمانه
  • سیب زمینی های کوچک: پنج عدد
  • سیر: دو حبه
  • گشنیز خرد شده: دو قاشق غذاخوری
  • ادویه هندی گرام ماسالا: یک قاشق چای خوری
  • ادویه کاری: یک قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • آرد نخود: دو پیمانه
  • آب: یک پیمانه

طرز تهیه پاکورا سبزیجات در خانه

ابتدا باید سبزیجات را آماده کنیم. پس پیازهارا حلقه حلقه کرده، گل کلم هارا خرد می کنیم. سیب زمینی هارا به ورقه های نازک تقسیم می کنیم. و سپس تمام سبزیجات را در طرفی ریخته و نمک ، فلفل، ادویه هندی، ادویه کاری، گشنیز خرد شده و سیر له شده را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم.

حالا آرد نخود را به همراه آب خوب مخلوط می کنیم تا خمیر یک دستی به دست آید. حالا تمام سبزیجات را با خمیر نخود به دست آمده مخلوط می کنیم.

ماهیتابه را روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم. حالا سبزیجات آغشته به خمیر نخود را درون ماهیتابه سرخ می کنیم تا به خوبی طلایی شود و سپس روغن آن را با دستمال می گیریم.

پاکورا ی گیاهی خوشمزه ما اماده است. آن را با سس دلخواه یا ماست سرو می کنیم.

پاکورا سبزیجات

خوراک قارچ غذای گیاه خواران

این غذا با داشتن قارچ میتونه جای گوشت رو برای شما بگیره

مواد لازم:

  • قارچ: نیم کیلو
  • هویچ: 2عدد
  • پیاز کوچک: یک عدد
  • فلفل دلمه ای کوچک:1عدد
  • روغن زیتون: یک قاشق مرباخوری
  • نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه خوراک قارچ سبزیجات

هویج را از قبل بخارپز کنید و کنار بگذارید. یک ماهیتابه مناسب انتخاب کرده روی حرارت قرار دهید و روغن زیتون را اضافه نمایید. سپس قارچ و پیاز را خرد کرده درون ماهیتابه بریزید. کمی بعد که فلفل دلمه ای را خرد کرده و به مواد اضافه نمایید.

در انتها هویج بخارپز شده و سپس نمک و فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و بعد از مدتی از روی حرارت بردارید. این غذای گیاهی خوش طعم را درون ظرف مناسب سرو کرده، نوش جان نمایید.

خوراک قارچ سبزیجات
خوراک قارچ سبزیجات

املت سبزیجات بهترین غذای گیاهی

شاید املت طرفداران بی شماری در کل ایران داشته باشه، حالا چطور املت رو برای گیاهخواران درست کنیم؟

مواد لازم

  • قارچ:4عدد
  • پیاز:1عدد
  • بادمجان: 1عدد
  • کدو سبز: 1عدد
  • گوجه فرنگی: 1عدد
  • هویج: 1عدد
  • تخم مرغ: 2عدد
  • روغن: 2قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: 1قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، پودر سیر، زردچوبه، دارچین: به میزان لازم
  • فلفل دلمه ای: کمی برای تزیین

طرز تهیه املت سبزیجات

ابتدا پیازها را خلالی خرد کرده و با کمی روغن سرخ کنید. سپس زردچوبه و نمک را به آن اضافه نمایید. سپس بادمجان هارا نگینی خرد کرده و به مواد اضافه نمایید و حدود یک چهارم لیوان آب هم اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا بادمجان ها به خوبی بپزند.

بعد از حدود 10 دقیقه در ظرف را برداشته و بادمجان های نرم شده را کمی له کنید. در این مرحله کدوهارا همانند بادمجان خرد کرده و به همراه قارچ های خرد شده به مواد اضافه نمایید و در ان را بگذارید. بعداز مدتی در ظرف را برداشته . کدوهارا هم له کنید.

حالا پوجه فرنگی و هویج را نگینی خورد کرده و به مواد اضافه کنید. رب گوجه فرنگی، دارچین، زردچوبه و پودر سیر را در این مرحله به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید. در نهایت تخم مرغ هارا به مواد اضافه کرده و از روی حرارت بردارید. املت سیزیجات شما اماده است. نوش جان

املت سبزیجات از غذاهای گیاهی خوشمزه
املت سبزیجات از غذاهای گیاهی خوشمزه

هوموس لوبیا قرمز

ما در غذاهای رژیمی برای شام هوموس رو معرفی کردیم که میتونه برای رژیم غذای شما مناسب باشه، ولی این غذا برای کسانی که گیاهخواری میکنند بسایر مفید است.

مواد لازم

  • لوبیا قرمز: 1پیمانه
  • نخود: 1پیمانه
  • آبلیمو: 3قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 1قاشق غذاخوری
  • روغن کنجد: 1قاشق غذاخوری
  • جعفری خردشده: 2قاشق غذاخوری
  • سیر: 2حبه
  • پودر زیره: یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه هوموس با لوبیا قرمز

ابتدا نخود و لوبیا را به مدت چندساعت در اب قرار دهید و چند دفعه آب ان را عوض کنید. سپس در زودپز به مدت حدود2 ساعت بپزید تا خوب نرم شود. حبوبات را پس از پخت از زودپز خارج کرده و آب ان را جدا کنید و در ظرفی نگه دارید.

تمام مواد ذکر شده در دستور را در میکسر یا گوشت کوب برقی مخلوط کنید. و از آب حبوبات جدا شده به مقدار دلخواه به مواد اضافه کنید. به همین راحتی هوموس خوشمزه و رژیمی شما اماده شد. آن را در ظرف مناسب سرو کرده و نوش جان کنید.

هوموس لوبیا قرمز
هوموس لوبیا قرمز

ما در این مطلب به شما چند غذای گیاهی خوشمزه رو معرفی کردید که اگر رژیم گیاه خواری داشته باشید از اونها میتونید استفاده کنید، شما چه غذایی رو میتونید به لیست بالا اضافه کنید؟ حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط:

فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP