آموزش کاشت شلغم در گلدان و خانه مرحله به مرحله

کاشت شلغم در گلدان و خانه
کاشت شلغم در گلدان و خانه

نحوه کاشت شلغم در گلدان : یکی از گیاهانی که خواص بسیار زیادی داره و بیشتر در پاییز و زمستان به بازار میاد شلغم هست که شما میتونید خیلی راحت اونو توی گلدان پرورش بدید، از سری آموزش های کاشت سبزیجات در گلدان به شکل ارگانیک مخیوایم به شما نحوه کاشت شلغم در خانه رو آموزش بدم پس با من همراه باشید.

قبل از کاشت باید یک سری نکات رو بدانید

مناسب ترین زمان کشت برای این گیاه اوایل شهریور و پاییز هست ولی در برخی مناطق برای داشتن محصول پیش رس اون رو اوایل بهار تا اوایل تابستان میکارند در کل لین 45 الی 90 روز زمان از کاشت تا برداشت نیاز داریم.

اگر شما هم دارای تراس یا حیاط هستید میتویند این گیاه رو به راحتی بکارید اگر مکانی با نور حدود 6 ساعت در روز هم داشته باشید اقدام که کاشت شلغم بکنید به نظر من از جعبه میوه ها و یا گلدان های کهنه هم برای این کار میشه استفاده کرد اگر هیچ کدام رو ندارید از نیالون زباله برای کاشت استفاده کنید.

بنر گل من و تو

مواد مورد نیاز برای کاشت شلغم

گلدانی با عمق حداقل 40 سانتی متر، خاک باغچه و یا پیت ماس+(از کود دامی کاملا پوسیده نیز می‌توان استفاده کرد) کمپوست، بذر.

کاشت شلغم
کاشت شلغم

مراحل کاشت شلغم در گلدان

ابتدا نیاز است گلدانی با عمق حداقل 40 سانتی متر تهیه کنید، برای این کار می‌توانید از جعبه های میوه نیز استفاده کنید، قابل ذکر است در صورت انجام این کار لازم است که حتما کف جعبه را با نایلون بپوشانید و چند سوراخ ریز برای خارج شدن آب اضافه از آن قرار دهید. دلیل نیاز به این عمق رشد عمیق قسمت انتهایی ریشه شلغم می‌باشد.

خاک را مخلوط کنید

در این مرحله خاک باغچه و کمپوست تهیه شده را با یکدیگر به صورت مساوی ترکیب کرده تا یک خاک غنی و مناسب حاصل شود. حالا خاک به دست آمده را در گلدان یا جعبه خود بریزید. همانطور که گفتم از نیالون هم میتونید استفاده کنید ولی توجه کنید اگر نیالون زباله استفاده میکنید حتما چند سوراخ در انتهای آن ایجاد کنید تا آب اضافی از آن خارج شود.

بذرها را بکارید

نوع بذر و میزان پیش رسی آن در نتیجه حاصل شده تاثیر دارد، پس از بذری مناسب استفاده کنید، در این قسمت بر روی خاک داخل گلدان شیارهایی با فاصله پنج سانتی متر ایجاد کنید، حالا کافی است در هر یک از شیارها 2 الی 3 بذر را در عمق 2 الی 3 سانتی متری خاک قرار دهید. حالا مقداری خاک بر روی بذرها بریزید و به آرامی با کف دست ها آن ها را فشرده کنید.

آبیاری شلغم

شلغم از جمله محصولاتی که است که برای رشد به آب زیادی نیاز ندارد، البته نباید فراموش کرد در صورت کمبود آب دهی شلغم چروکیده خواهد شد. در زمینه آبیاری گیاه باید به صورت معتدل عمل کرد و با توجه به تفاوت های آب و هوایی میزان مشخصی ذکر نشده است. در نظر داشته باشید که نه آبیاری را به قدری کم انجام دهید که سطح خاک خشک شود و نه به قدری زیاده روی کنید که بر اثر باتلاقی شدن خاک ریشه گیاه خفه شود.

مراحل کار
مراحل کار
هرس جوانه ها

حدود دو الی سه هفته طول می‌کشد تا بذر های کاشته شده به اندازه مناسب رشد کنند، حالا کافی است که با دقت بالا هر شیار را به آرامی باز کنید و از میان بذر های کاشته شده در هر شیار قوی ترین جوانه را انتخاب کنید و باقی جوانه ها را به آرامی از آن جدا کنید. حالا مجددا جوانه های به دست آمده را با فاصله ده سانتی متر در خاک قرار دهید.

از چه کودی استفاده کنم

کود یک عامل بسیار عالی برای تقویت گیاهان به شمار می‌رود. در صورتی که در ابتدای کاشت خود از کود دامی کاملا پوسیده استفاده کرده اید نیازی به انجام این قسمت ندارید، اما در غیر این صورت، نیاز است که یک بار در طی هر ماه از کود NPK 20-20-20 با غلظت نیم در هزار استفاده کنید.

برداشت شلغم کاشته شده در گلدان

به لذت بخش ترین و همینطور آخرین مرحله کار رسیده ایم. حالا فقط کافی است محصولات به دست آمده خود را برداشت کنید و از طعم فوق العاده و بی نظیر آن لذت ببرید. بی شک بهره بری از محصولات خانگی بسیار به صرفه تر و مفید تر از محصولات موجود در بازار خواهد بود.

برداشت شلغم
برداشت شلغم
کاشت شلغم در باغچه

برای کاشت شلغم در باغچه بهتره اوایل بهار تا تیر ماه رو برای این کار انتخاب کنید و پس از شخم زدن خاک بذرها را با فاصله مناسب روی خاک بریزید و سپس با استفاده از کود دامی پویسیده شده و یا خاک روی آن را بپوشانید و با استفاده از آب پاش بذرها را آبیاری کنید، نیاز زیادی به آبیاری نیست ولی هر دو روز یکبار آبیایر را تا رشد جوانه ها انجام دهید و پس از رسیدن گیاه به اندازه برداشت آن را میتوایند برداشت کنید.

کاشت شلغم در باغچه
کاشت شلغم در باغچه

نکات مهم :

همچنین باید بدانید که محصول شما برای آمادگی برداشت بسته به نوع بذر 45 الی 90 روز نیاز به زمان دارد، نکته قابل بیان در این بخش این است که حتما محصولات خود را تا قبل از زمان کاهش دما به زیر 10 درجه سانتی گراد برداشت کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش مرحله به مرحله کاشت تربچه در گلدان

آموزش کامل کاشت گشنیز در گلدان و باغچه

آموزش کاشت اسفناج در گلدان و باغچه