برنج سیاه چیست، 19 خواص برنج سیاه برای سلامتی که نمیدانید

برنج سیاه غنی ترین برنج موجود از نظر وجود ویتامین ها و مواد مغذی است. در ادامه تمامی خواص برنج سیاه برای سلامتی را خواهیم گفت...

خواص برنج سیاه برای سلامتی
خواص برنج سیاه برای سلامتی

از خواص برنج سیاه چه میدانید؟ اگر به دنبال یک برنج با ارزش غذایی بالا هستید برنج سیاه میتونه انتخاب درستی برای شما باشه، برنج یک خوراکی پرمصرف در قاره آسیا می باشد. چرا که عمده ترین کشورها و به تبع آن بزرگ ترین مصرف کننده های آن در این قاره قرار دارد.

با وجود اینکه ما ایرانی ها عمدتا برنج را با نوع سفید ان می شناسیم اما باید گفت برنج سفید تنها نوع از گیاه برنج نمی باشد بلکه انواع و اقسام گوناگون دیگری از جمله برنج قهوه ای، برنج قرمز و برنج سیاه نیز وجود دارد.

ما در مطالبی جداگانه به بررسی خواص برنج، خواص آب برنج و همچنین خواص برنج قهوه ای پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید. در اینجا قصد ما بیش تر معرفی و ارائه اطلاعات درباره برنج سیاه می باشد و انحصارا به معرفی خواص این نوع از برنج برای سلامتی خواهیم پرداخت.

بنر گل من و تو

برنج سیاه چیست؟

اولین سوال که در این رابطه به ذهن می رسد آن است که اصلا برنج سیاه چیست؟ برنج سیاه نوعی از برنج است که به دلیل لایه سبوس سیاه در اطرافش به برنج سیاه یا ارغوانی شهرت یافته است.

برنج سیاه چیست؟
برنج سیاه چیست؟

تاریخچه برنج سیاه را میدانید؟

ریشه مصرف این برنج به چهار قرن پیش از میلاد مسیح می رسد و در کشور چین و در زمان امپراطوری های قدیم به عنوان برنج ممنوعه شناخته می شده است. در آن هنگام این برنج مخصوص خاندان سلطنتی چین بوده است و عامه مردم حق مصرف آن را نداشتند. علت این امر تولید کم و محدود و هم خواص آن و وجود مواد مغذی سرشار در این برنج می باشد.

امروزه هم این برنج هم چنان کم یاب می باشد و مصرف آن رواج زیادی نیافته است. علت ناشناخته و کم مصرف بودن برنج سیاه میزان کم تولید این برنج می باشد. برنج سیاه در کشورهای اسیایی چون فیلیپین، چین، تایلند و اندونزی محبوب است و خوراکی های مختلفی با استفاده از آن درست می شود.

خواص برنج سیاه برای سلامتی بدن

این برنج غنی ترین برنج موجود از نظر وجود ویتامین ها و مواد مغذی است و ارزش تغذیه ای آن از برنج سفید و برنج قهوه ای موجود در بازار بیش تر است. زیرا برنج سیاه کامل وارد فراید پولیش نمی شود.

خواص برنج سیاه برای سلامتی
خواص برنج سیاه برای سلامتی

علاوه بر ان برنج سیاه نسبت به برنج سفید سفت تر است و فرایند پخت ان نیز سخت تر می باشد. در ادامه به برخی از ویژگی های خاص و خواص ویژه این برنج اشاره می کنیم:

برنج سیاه منبع اصلی آنتی اکسیدان

برنج سیاه سرشار از انتی اکسیدان ها و به ویژه آنتی اکسیدان آنتوسیانین است. این آنتی اکسیدان در بین انواع برنج در برنج سیاه به بیش ترین مقدار یافت می شود.

این نوع از انتی اکسیدان بسیار شبیه به انتی اکسیدان موجود در میوه های توتی مانند تمشک و زغال اخته می باشد. و در لایه بیرونی برنج سیاه قرار دارد. این آنتی امسیدان بئن را در برابر رادیکال های آزاد مضر، سرطان، التهاب، مشکلات قلبی و سرطان حفاظت می کند.

کمک به سم زدایی و کمک به کبد

برنج سیاهدر فرایند سم زدایی به کبد کمک می کند. این ویژگی هم به آنتی اکسیدان های موجود در آن باز می گردد. برنج سیاه سرشار از فیتونوترینتها است که استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می دهد.

وقتی بدن به سم زدایی اقدام می کند، برنج سیاه در ترمیم بافت های بدن نقش موثری ایفا می کند و یکی از بخش های مهم بدن در سم زدایی کبد است. که در این فرایند برنج سیاه برای دفع مواد زاید به کبد کمک می کند.

برنج سایه و جلوگیری از تصلب شرایین

به طور کلی برنج سیاه برای سلامت قلب مفید است و می تواند از بالارفتن فشارخون و تشکیل پلاک جلوگیری نماید. یکی از بیماری های شایع قلبی تصلب شرایین است که به علت سفت شدن دیواره رگ ها ایجاد می شود.

گفته می شود استفاده از برنج سیاه خطر ابتلا به این مشکل را کاهش می دهد. هم چنین این برنج با کاهش کلسترول LDL و کلسترول کل کارایی و سلامت قلب را بالا می برد.

فیبر رژیمی و کمک به سندروم روده

برنج سیاه به دلیل آن که فراوری نشده است مصرف آن حجم غیرمحلول بیش تری را وارد بدن می کند و این بدان معناست که شما زودتر سیر می شوید که این امر موجب از بین رفتن مشکلاتی مانند اسهال و سندرم روده تحریک پذیر می شود.

از طرفی هر 100 گرم برنج سیاه حدود 5 گرم فیبر برای بدن شما به ارمغان می آورد که 10 درصد نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند. و می توان گفت این میزان بیش ترین مقدار فیبر موجود در بین انواع برنج است.

خواص برنج سیاه برای دیابت
خواص برنج سیاه برای دیابت

حفاظت بدن در مقابل دیابت

برنج سیاه به دلیل داشتن فیبر بالا( همانطور که قبلا اشاره کردیم) زمان بیش تری برای هضم شدن نیاز دارد. و از سیستم گوارشی حفاطت کرده و قند خون را در حدی ثابت نگه می دارد. و علاوه بر آن به دلیل داشتن قند کم تر استفاده از آن برای کسانی که مشکل دیابت دارند و یا قصد گرفتن رژیم و کاهش وزن دارند توصیه می شود.

خواص برنج سیاه و مقابله با چاقی

با توجه به مطالبی که پیش تر گفتیم باید نتیجه گرفت که برنج سیاه برای کاهش وزن گزینه مناسبی است و افراد به جای برنج قهوه ای می توانند از آن استفاده کنند تا نتایج بهتری به دست بیاورند.

زیرا این برنج زودتر احساس سیری به دست می دهد. هم چنین کالری کمتری نسبت به سیار انواع برنج داراست. 100گرم از این برنج حدود300 کالری دارد.

از طرفی با مصرف این برنج در برنامه غذایی با دریافت کالری کم می توان کربوهیدرات لازم برای بدن را نیز به خوبی تامین کرد و از این لحاظ با خلا و کمبود مواجه نشد.

منبع مواد معدنی فراوان

برنج سیاه مقادیری از موادمعدنی مختلف از جمله: منگنز، منیزیومف فسفر،سلنیوم و آهن دارد. میزان آهن موجود در آن حدود 5/3 گرم در 100 گرم برنج است.

مزایای برنج سیاه؛ پروتئین بیشتر

برنج سیاه در مقایسه با سیار اقسام برنج پروتئین بیش تری هم دارد. حدود5/8گرم در 100گرم برنج در حالی که این مقدار در برنج فهوه ای 8 گرم، در برنج قرمز7گرم و در برنج سفید 8/6 گرم است.

جلوگیری از اسهال

از دیگر خواص برنج سیاه کاهش اسهل است، این برنج به دلیل داشتن فیبر بالا  دفع فضولات حاصل از غذا را دربدن راحت تر کرده و از این رو مانع از بروز مشکلاتی مانند اسهال می شود.

کمک به سیستم گوارش

یکی دیگر از فواید فیبر موجود در برنج سیاه کمک به سلامت دستگاه گوارش است. این فیبر دستگاه گوارش را در وضعیت سالم نگه می دارد.

فواید برنج سیاه برای کم خونی
فواید برنج سیاه برای کم خونی

غلبه بر کم خونی

همان طور که قبلا گفتیم برنج سیاه دارای آهن است. این آهن می تواند در بدن به ساخت گولبول های قرمز(هموگلوبین) کمک کند. همین امر باعث می شود از مشکل کم خونی(آنمی) جلوگیری شود.

خواص برنج سیاه و بهبود قدرت مغز

آنتوسیانین موجود در برنج سیاه علاوه بر پیشگیری از سرطان، به افزایش قدرت و دقت عملکرد مغز و بهبود عملکرد شناختی مغز کمک می کند.

آیا برنج سیاه برای پیشگیری از سرطان مفید است؟

طبق تحقیقات انجام شده برنج سیاه از ابتلا به سلول های سرطانی پیشگیری می کند. این امر به وجود آنتی اکسیدان و آنتوسیانین در لایه بیرونی برنج باز می گردد. وجود آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که برنج سیاه را منحصر به فرد می کند. چرا که این آنتی اکسیدان در گونه های دیگر برنج یافت نمی شود.

برنج سیاه معجزه ضدپیری

یکی دیگر از خواص فوق العاده برنج سیاه ویژگی ضدپیری آن. این مورد به آنتی اکسیدان های موجود در آن باز می گردد. چراکه آنتی اکسیدان به ترمیم و بازسازی سلول های بدن کمک کند و همین امر سبب شادابی و جوانی بیش تر و مقابله با پیری می شود.

پس اگر می خواهید علاوه بر بهره مندی از خواص سلامتی بخش برنج سیاه، جوان و شاداب بمانید حتما استفاده از این برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهسد.

حفظ سلامت پوست

برنج سیاه با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد بهسلامت پوست کمک می کند. و مصرف آن می تواند به طراوت و استحکام پوست منجر شود.

پیشگیری از کبد چرب

عصاره برنج سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و سوخت و ساز اسیدهای پرب را در بدن تنظیم می کند و سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. و به این روش خطر ابتلا به مشکل کبد چرب را پایین می آورد.

کاهش التهاب با برنج سیاه

طبق تحقیقاتی که در کره جنوبی انجام شده برنج سیاه خاصیت ضدالتهابی دارد.

طبق این تحقیق دیگری عصاره برنج سیاه به کاهش ادم و سرکوب درماتیت های تماسی آلرژیک روی پوست موش ها کمک می نماید. این ویژگی مهم برنج سیاه به درمان بیماری های مربوط به التهاب مزمن کمک می کند.

آیا برنج سیاه به درمان آسم کمک میکند؟

با توجه به تحقیق انجام شده می توان گفت مصرف برنج سیاه به درمان و حتی پیشگیری از آسم کمک منجر می شود.

زیرا آنتوسیانین موجود در آن به کاهش التهاب مجاری تنفسی و افزایش ترشح مخاط مرتبط با اختلال تنفسی در موش ها می انجامد. بنابراین در درمان مشکل آسم برنج سیاه تاثیر مثبتی دارد.

کمک به سلامت چشم و افزایش قدرت بینایی

تاثیر دیگر برنج سیاه که در مطالعه بر روی موش ها مشخص شد افزایش قدرت بینایی و سلامت چشم بود. چراکه آنتوسیانین موجود در آن در پیشگیری و کاهش مشکلات شبکیه چشم موش ها ناشی از نور فلورسان، موثر واقع شد. بنابراین می توان گفت مصرف برج سیاه به سلامت چشم و بهبود قدرت بینایی کمک می کند.

ارزش غذایی برنج سیاه
ارزش غذایی برنج سیاه

آیا برنج سیاه فاقد گلوتن است؟

مانند سیار برنج ها، برنج سیاه گلوتن ندارد و به همین دلیل مصرف آن برای افراد دوچار به بیماری سلیاک و کسانی که به گلوتن حساسیت دارند هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند. حتما مطالب گلوتن چیست خواص آن را از گل من و تو مطالعه کنید.

در ادامه ارزش غذایی هر یک از مواد معدنی موجود در برنج سیاه را ذکر می کنیم، مقادیر زیر بنا به میزان یک فنجان برنج سیاه محاسبه شده اند:

  • کالری 160 گرم
  • چربی کل 2 گرم
  • سدیم 4 میلی گرم
  • پتاسیم 268گرم
  • کربوهیدرات کل 34 گرم
  • فیبر رژیمی 3 گرم
  • پروتئین 5 میلی گرم
  • آهن 6% ارزش غذایی روزانه
  • کلسترول 0 گرم
  • قند 0 گرم
مطالب مرتبط :