آيوي لي روش برنامه ریزی کاری عالی

آيوي لي روش برنامه ریزی کاری عالی
آيوي لي روش برنامه ریزی کاری عالی

آيوي لي روش برنامه ریزی کاری : روش آيوي لي که ۱۰۰ سال پیش ارائه شد، برنامه روزانه اي که متخصصين، براي بیشترین بهره وري به شرکت های بزرگ و کوچک پیشنهاد مي كنند. در این روش که خیلی ساده است ولی بهره وری بالا رفته و کارهای تا حد ممکن انجام خواهند شد. حتی شما میتوانید برای زندگی روزمره خود نیز از این روش برنامه ریزی استفاده کنید و به اهداف خود برسید. پس با ما همراه باشید و این روش برنامه ریزی را بررسی کنیم.

روش برنامه ریزی آيوي لي از کجا آمده؟

اگر بخواهیم به تاریحچه به وجود آمدن روش برنامه ریزی آيوي لي بپردازیم یک داستان را باید بازگو کنیم که شواب، مدير شرکت فولاد بتلهم، بزرگترین کشتی سازی و دومین رتبه در تولید فولاد آمریکا، تا سال ۱۹۱۸ محسوب میشد. “چارلز ام شواب” در اون زمان یکی از ثروتمند ترین مردان جهان بود. او يکسره به دنبال برتری در رقابت بود به طوري که توماس ادیسون، مخترع معروف، یكبار به شواب به عنوان ارباب سخت کوشی اشاره کرده.

شواب ، روزی در سال ۱۹۱۸، به دنبال افزایش راندمان تيمش و پیدا کردن راه های بهتر برای انجام دادن کارها، ملاقاتی با یک مشاور بهره وری بسیار قابل احترام به اسم “أيوى لى” ترتیب داد. الی یک کارآفرین موفق بود و به عنوان یک پیشگام در زمینه ارتباطات عمومی در بسیاری از یادها باقی مونده. در ادامه داستان، شواب، لی رو به دفترش آورد و گفت، به من یه راه نشون بده که کارهای بیشتری رو به انجام برسونم.

بنر گل من و تو
شواب، مدير شرکت فولاد بتلهم
شواب، مدير شرکت فولاد بتلهم

لی جواب داد: 15 دقيقه وقت با هر کدوم از اعضای تیمت به من بده. شواب پرسید: چقدر برام هزینه داره؟ لی جواب داد: هیچی؛ مگر اینکه جواب بده. بعد از سه ماه میتونی برای من یه چک به هر مبلغی که فکر میکنی برات ارزشش رو داره بفرستی.

روش برنامه ریزی آيوي لي

لی در طول ۱۰ یا 15 دقیقه ای که با هر کدوم از اعضای تیم صحبت داشت، روال ساده روزانه اش، برای به دست آوردن بیشترین بهره وری به آنها توضیح داد:

  1. در پایان هر روز کاری، 6 تا از مهم ترین کارهایی که فردا باید انجام بدین رو يادداشت کنید. بیشتر از 6 کار، یادداشت نكنيد.
  2. اون 6 مورد رو به ترتيب اهميت واقعیشون، اولویت بندی کنید.
  3. وقتی فردا رسیدید، فقط روی وظيفه اول تمرکز کنید. قبل از اینکه به وظیفه دوم بپردازید، انقدر کار کنید که کار اول کاملا تموم بشه.
  4. به بقيه فهرست تون هم، به همین ترتیب رسیدگی کنید. در پایان روز، هر کار ناتمومی رو به یک فهرست 6 تایی جدید برای روز بعد منتقل کنید.

همه روزهای کاری، همین روند رو تکرار کنید.

راهکار آسونی به نظر میرسید؛ ولی شواب و تیمش در فولاد بتلهم، امتحانش کردند. بعد از 3 ماه، شواب اونقدر از پیشرفتی که شرکتش داشت، خوشحال و راضی بود که لی رو به دفترش دعوت کرد و براش یه چک به مبلغ ۲۰ هزار دلار نوشت. یک چک ۲۰ هزار دلاری در ۱۹۱۸ معادل ۶۰۰ هزار دلار سال ۲۰۱۰ است.

روش برنامه ریزی آيوي لي
روش برنامه ریزی آيوي لي

بهترین روش برنامه ریزی کاری

روش اولویت بندی کارهای روزانه آيوی لی به طور احمقانه ای ساده به نظر میرسه. چطور چنین چیز ساده ای میتونه اینقدر ارزشمند باشه؟ چه چیزی تا این حد تاثیرگذارش میکنه؟ به نظر نمیرسه در وظایف مهم روزانه لی، چیز جادویی و خاصی وجود داشته باشه. مثلا عدد 6 خیلی راحت میتونه با 10 جابه جا بشه! ولی مطمئن باشید اون چیزی که جادو مي کنه اینه که شما محدودیت خودتون رو بفهمید. مثلا وقتی زیادی ایده دارید، بهترین کاری که میتونین انجام بدین اینه که (يا وقتی به خاطر کارهای زیادی که باید انجامشون بدید دست پاچه اید) ایده هاتون رو ساده کنيد و بيخيال هر چیزی که واقعا لزومي نداره، بشید.

حذف گزينه کنيد

این کار باعث پیشرفت و بهتر شدن شما میشه. روش لی به “قانون ۰-۲۵ وارن بوفت”، شباهت داره، تو اون قانون، باید روی 5 تا وظيفه حياتي تمرکز کنید و بقيه رو بیخیال بشید. در واقع، تا زمانی که شما به انجام هیچ کاری متعهد نشید، همه چيز حواستون رو پرت میکنه. بزرگترین مانع در تموم کردن بیشتر وظایف شروع کردن اونهاست. (از روی مبل پاشدن ميتونه سخت باشه ولی وقتی واقعا شروع به دویدن میکنی، خیلی آسون تره که ورزشت رو به سرانجام برسونی) روش لی شما رو مجبور میکنه شب قبل از کار، اولین وظیفه ات رو معین کنی.

نتیجه روش برنامه ریزی آيوي لي

برنامه ریزی کاری با توجه به این راهکار به طور باور نکردنی ای مي تونه مفید باشه. مثلا اگر شما نویسنده باشین، ممکنه ۳-4 ساعت توی یک روز روتلف تصمیم گرفتن راجع به چیزی که میخواین دربارش بنويسيد بكنيد. ولی اگه شب قبل تصمیم بگیرین، میتونید بیدار بشید و فورا شروع به نوشتن کنید! ساده اس ولی جواب میده. ا اول راه، شروع کردن درست به اندازه موفق شدن اهمیت داره. این روش شما رو ملزم میکنه تک کاره باشيد. جامعه مدرن، عاشق چند کاره بودنه افسانه چند کاره بودن در اینه که مشغول بودن، به معنای بهتر بودند. ولی دقیقا خلاف این واقعیت داره. داشتن اولویت های کمتر منجر به کار بهتر میشه. در مورد متخصصین در سطح جهانی در هر رشته ای مطالعه کنيد، (ورزشكارها، هنرمند ها، دانشمندان، معلمين، مدیران اجرایی ) و متوجه یک ویژگی که در همه اونها وجود داره میشید: تمرکز

روش برنامه ریزی کاری
روش برنامه ریزی کاری

دلیلش آسونه. شما نمیتونین در یه کاری عالی باشيد اونم وقتي يكسره وقتتون رو برای انجام ۱۰ تا کار مختلف تقسیم می کنید. استاد شدن احتیاج به تمرکز وثبات داره.

حرف اصلی؟

هر روز، اول، مهم ترین کار رو انجام بده. این تنها رمز بهره وریه که بهش احتیاج داری.

مخلص شما: دکتر بهزاد چاوشي