مشکلات و بیماری یوکا ؛ 21 مشکل اصلی و نحوه درمان قطعی در خانه

مشکلات و بیاری یوکا
مشکلات و بیاری یوکا

بررسی بیماری و مشکلات یوکا: اگه شما هم توی خونتون گیاه یوکا رو دارید باید با بیماری های یوکا هم آشنا باشید. یوکا هم مثل بقیه ی گیاهان آپارتمانی میتونه بیمار بشه. بیماری و مشکلات یوکا میتونه برای گیاهتون دردسر ساز هم بشه و باید حتما راه درمانی رو براشون در نظر بگیرید. بیماری‌های  و مشکلات یوکا رو میشه به چند دسته طبقه بندی کرد . خیلی از این مشکلات یوکا توی زمان کم و با آسان ترین راه حل‌ها قابل حل شدن هستن. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری های یوکا این مطلب رو تا آخر بخونید و با ما همراه باشید.

آشنایی با یوکا

قبل از این که با بیماری های یوکا Yucca آشنا بشید باید با شرایط نگهداری این گیاه آشنا باشید و این شرایط رو به خوبی رعایت کنید. خیلی از بیماری های یوکا ناشی از شرایط بد نگهداری هستند پس این قسمت رو با دقت بخونید و رعایت کنید. شرایط نگهداری یوکا شامل دمایی حدود 10 تا 24 درجه سانتی گراد هست و همچنین این گیاه نیاز به رطوبت متوسط دارد. بهتره که گیاه رو در جایی قرار بدین که نور غیر مستقیم و زیاد داشته باشه در غیر این صورت بیماری های یوکا خودشون رو نشون میدن که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مهمترین نکته‌ی نگهداری مثل همیشه آبیاری درست و به موقع هست. زمان آب آبیاری و استفاده از آب مناسب هم خیلی توی شادابی گیاه تاثیر داره . حتما آبیاری رو زمانی انجام بدین که خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شده باشه. برای مطالعه‌ی دقیق تر شرایط نگهداری یوکا میتوند به مطلب نگهداری یوکا مراجعه کنید و همه‌ی نکات رو اجرا کنید تا بیماری های یوکا سمت گیاهتون  نیان.

بنر گل من و تو

انواع بیماری ها و مشکلات یوکا

بیماری های یوکا میتونه متنوع باشه و به دلایل متفاوتی توی گیاه ایجاد بشه در ادامه به توضیح بیماری های یوکا می‌پردازیم.

وجود لکه روی برگ یوکا
وجود لکه روی برگ یوکا

علت و نحوه درمان بیماری های قارچی یوکا

یکی از این بیماری های قارچی یوکا بیماری لکه برگی هست . این بیماری یوکا باعث ایجاد لکه هایی با رنگ های متفاوت روی برگ میشه. یکی از عامل های این بیماری یوکا قارچ coniotyrium است که باعث زخم‌هایی زرد رنگ به‌ اندازه 2 میلی‌متر بر روی برگ مخصوصا روی برگ های مسن می‌شه که بعد از گذشت زمان میتونه رنگ این لکه ها به قهوه ای هم تغییر کنه.

یکی دیگه از قارچ های بیمارگر  cytosporina است که باعث ایجاد لکه‌هایی به رنگ خاکستری و حاشیه قهوه‌ای بخصوص در نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شه از طرفی این قارچ باعث از بین رفتن گیاهتون میشه .

قارچ دیگه ای که گیاهتون رو توی خطر قرار میده قارچ Botrytis است. این قارچ کپک خاکستری روی برگ ها ایجاد میکنه. بیماری قارچی توی گیاه یوکا بیشتر به دلیل ابیاری بیش از حد و رطوبت بالا ایجاد میشه. برای جلوگیری از ایجاد بیماری های قارچی یوکا بهتره که میزان رطوبت و آب گیاهتون به اندازه باشه . برای درمان میتونید از انواع قارچ کش استفاده کنید که میتویند خرید قارچ کش گیاهان خودتون رو با خیال راحت از فروشگا گل من و تو انجام بدید. در ضمن در مطلبی جداگانه به بررسی بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی پرداخیت که حتما مطالعه کنید.

علت زرد شدن برگ یوکا - بیماری یوکا
علت زرد شدن برگ یوکا – بیماری یوکا

علت زرد شدن یوکا و نحوه درمان آن چیست؟

یکی از مشکلات یوکا همین زرد شدن برگه، شاید سوال خیلیا باشه که چرا یوکا زرد میشه. در پاسخ به این سوال باید گفت که این زرد شد و یا این مشکل یوکا میتونه دلایل متعددی داشته باشه. برای فهمیدن دلیل این مشکل یوکا بهتره که اول مشخص کنیم که زرد شدن در کدام ناحیه‌ی یوکا ایجاد شده زرد شدن در یوکا میتونه به صورت زرد شدن برگ‌های پایینی، زرد شدن تنه یوکا، زرد شدن و سوختگی نوک برگ و یا ایجاد لکه های زرد رنگ روی برگ باشه .

پیشنهاد مطلب : بررسی دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی به همراه راه دران

زرد شدن برگ های یوکا

زرد شدن برگ یوکا میتونه دلایل متعددی داشته باشه مثلا میتونه به دلیل بیماری یوکا باشه که بر اثر قارچ ایجاد شده است. دلیل دیگه‌‌‌ای هم که باعث زرد رنگ شدن برگ های گیاه یوکا میشه پیری گیاه هست. با افزایش سن و گذر زمان بعضی از برگ های گیاه زرد میشن که این کاملا طبیعی هست .

دلیل زرد شدن برگ‌ها پایینی یوکا چیست؟

زمانی که نوردهی گیاه کافی نباشه زرد شدن توی گیاه یوکا اتفاق میافته و این زرد شدن توی برگ‌های پایینی خودش رو به خوبی نشون میده.

نکته‌ی مروری : اگه این زرد شدن در برگ‌های پایینی اتفاق بیافتد بیشتر به دلیل نور دهی کم هست که توی این شرایط باید گیاه رو به مکان پر نور تری انتقال بدین.  همون طور که در قسمت بیماری های یوکا گفته شد زرد شدن برگ های یوکا اگر توسط قارچ ایجاد شده باشد به صورت لکه ای هست و بعد از مرور زمان این لکه ها تغییر رنگ میدن.

دلیل زرد شدن نوک برگ های یوکا چیست؟

اگر زرد شدن فقط در نوک برگ یوکا اتفاق بیافته میتونه نشانه ی دمای بالا باشه . همون طور که قبلا هم گفته شد این گیاه نیاز به دمای مناسب داره و دمای بالا میتونه باعث زرد و خشک شدن نوک برگ توی یوکا بشه. توی این شرایط باید گیاه رو به جای خنک تری انتقال بدین یا هر چند وقت یک بار اب روی گیاه اسپری کنید.

علت زرد و چروک شدن تنه‌ی یوکا چیست؟

این مشکل یوکا هم بیشتر به دلیل آبیاری زیاد و نامناسب توی یوکا ایجاد میشه . برای حل این مشکل حتما میزان آبیاری و زهکشی گلدان رو چک کنید.

چرا یوکا رشد نمی‌کنه؟

یکی از علت های توقف رشد توی این گیاه نبود مواد مغذی هست. برای رفع این مشکل شما میتونید از کود های تقویت کننده هم استفاده کنید که رشد گیاه رو افزایش میدن. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که گیاه یوکا کلا گیاهی کم رشد هست ولی با رعایت شرایط محیطی میتونه رشد خوبی داشته باشه. برای تهیه‌ی انواع کود های گیاهی میتونید به فروشگاه گل من و تو هم سر بزنید.

خشک شدن برگ یوکا
خشک شدن برگ یوکا

دلایل خشک و قهوه‌ای شدن یوکا چیست؟

خشک و تغییر رنگ یوکا میتونه دلایل متعددی داشته باشه مثل ابیاری نامنظم – مصرف بیش از حد کود و سم – نور زیاد و مستقیم خورشید – که در ادامه به توضیح ان ها میپردازیم.

با ابیاری نامنظم و زیاد گیاه دچار پوسیدگی میشه و این پوسیدگی خودش رو با علایمی مثل خشک و قهوه‌ای شدن نشون میده . حتما به میزان اب ابیاری دقت کنید و زهکشی گلدونتون رو هم چک کنید که اب اضافی از گلدون خارج بشه.

بعضی وقتا هم خشک شدن گیاه یوکا میتونه به دلیل استفاده‌ی بیش از حد کود ها باشه. استفاده ی زیادی از کود باعث گیاه سوزی میشه و همچین علایمی رو توی گیاهتون نمایان میکنه. سم زیادی هم میتونه همین بلا رو سر گیاه تون بیاره. پس حتما به میزان مصرف کود و سم های مورد استفاده دقت کنید تا گیاه دچار اسیب نشه.

نوردهی زیادی و یا نور مستقیم هم میتونه مشکلاتی رو توی یوکا ایجاد کنه. نور مستقیم باعث سوختن برگ های یوکا میشه . توی این شرایط جای گیاه رو سریعا عوض کنید تا در معرض نور فیلتر شده قرار بگیره.

حتما مطالعه کنید : دلایل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمان و قهوه ای شدن کاکتوس چیست و چطور باید مشکل را رفع کنید.

علت لوله شدن برگ‌های یوکا چیست؟

سرما و یا آبیاری کم هم میتونه باعث لوله شدن برگ های گیاه یوکا بشه. علاوه بر کم ابی کمبود رطوبت موجود در هوا هم این مشکل رو توی یوکا ایجاد میکنه که باید با آب پاشی و تنظیم آبیاری از این مشکل جلوگیری کنید.

بیماری یوکا علت لوله شدن برگ یوکا
بیماری یوکا علت لوله شدن برگ یوکا

دلایل به وجود آمدن لکه های برگی یوکا

بعضی وقتا روی برگ گیاه یوکا لکه هایی ایجاد میشه که دلیل ان ها میتونه استفاده از براق کننده ها باشه. توی این شرایط بهتره استفاده از براق کننده رو قطع کنید تا گیاه دوباره سالم بشه و این مشکل یوکا هم ازبین بره .

دلیل پوسیدگی ریشه یوکا چیست؟

این بیماری و مشکلات یوکا به دلیل آبیاری زیاد ایجاد میشه و علایم ایجاد شده توی گیاه شامل کم رشدی و ضعیف شدن گیاه و حتی زرد شدن برگ هست. برای درمان این بیماری یوکا باید قسمت های پوسیده ی ریشه رو با ابزاری تمیز از گیاه جدا کنید و گیاه رو توی گلدون مناسب بکارید. حتما با اولین آبیاری قارچ کش به گیاه بدین که از به وجود آمدن پوسیدگی بیشتر جلوگیری کنید.

پوسیدگی ریشه از مشکلات یوکا
پوسیدگی ریشه از مشکلات یوکا

استرس های گیاهی که باعث مشکلاتی توی یوکا می شوند:

زمانی که گلدون گیاه رو عوض می‌کنید یا گیاه رو جا به جا می‌کنید گیاه دچار تنش و یا استرس میشه. این نوع مشکلات یوکا خودشون رو با زرد شدن نشون میدن. برای مقابله با شوک و استرس توی یوکا میتونید از هیومیک اسید و یا اسید امینه استفاده کنید و گیاه رو هم زیاد جا به جا نکنید. برای خوندن مطالب بیشتر به مطلب استرس‌های گیاهی مراجعه کنید تا کاملا با این موضوع و روش درمان انها اشنا بشید.

 نکته: یادتون باشه یوکا رو در کنار وسایل گرمایشی و یا سرمایشی قرار ندین . وارد کردن شوک دمایی به گیاه باعث ایجاد مشکلات و بیماری های یوکا میشه.

بررسی آفات گیاه یوکا

بین همه‌ی عواملی که باعث بیماری یوکا میشه افت ها هم جایگاه ویژه ای دارند. افت گیاهان⸲ کلا حشراتی هستند که از گیاه تغذیه میکنن و در بیشتر مواقع باعث بیمار شدن یوکا یا به طور کلی گیاهان میشن . چون اندازه ی این افت ها کوچک هست پس باید همیشه با دقت گیاه خوتون رو برسی کنید تا به وجود این مشکل توی گیاه پی ببرید. روش های مقابله با این مشکل در یوکا هم به دو صورت هست یا با استفاده از سموم باید افت ها رو از بین ببرید و یا با راه ها و درمان های خانگی این کار رو انجام بدین که در ادامه خواهیم گفت.

آفت گیاه یوکا و نحوه درمان
آفت گیاه یوکا و نحوه درمان

انواع افت های یوکا

کنه‌ ی قرمز:  این افت باعث ایجاد زخم های تار عنکبوتی در سطح پایینی برگ ها میشه . برای حل مشکل برگ را با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی خیس کنید و یا میتونید گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا این افت از بین بره ولی یادتون باشه توی استفاده از سم زیاده روی نکنید تا بیماری دیگه ای توی یوکا ظاهر نشه.

تریپس : این افت باعث چروکیدگی و خاکستری رنگ شدن برگ های یوکا میشه که با سم از بین میره .

شپشک آردالود: یکی از مشهور ترین آفت های گیاهان آپارتمانی شپشک آردالود هست که حالت پنبه ای روی برگ ایجاد میکنه و گیاه رو ضعیف میکنه . برای حل این مشکل هم میتوند با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

چه طور افت‌های یوکا رو از بین ببریم؟

با توجه به نوع افت می تونید سم مخصوص اون رو تهیه کنید و با توجه به نحوی مصرف سم  اون رو روی گیاه بزنید تا افت ها از بین برن. راه حل دیگه اینه که اگه میزان آفت ها روی گیاهتون کمه با استفاده از آب و صابون و یا آب و مایه ظرف شویی رقیق شده ( به طوری که کف نکنه) میتوند افت ها رو از روی گیاه پاک کنید. برای خرید سم هم میتوند به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

سوالات پر تکرار شما :

علت سفید شدن روی برگ های یوکا چیست؟

این سفید شدن میتونه به دلیل قارچ باشه که باعث ایجاد سفیدک روی برگ یوکا شده . با استفادهی قارچ کش مناسب و تنظیم رطوبت و ابیاری هم قابل حل هست.

آیا تکثیر یوکا که دارای بیماری هست امکان پذیره؟

برای تکثیر گیاهان ازجمله یوکا باید قسمت سالم گیاه رو انتخاب کنید و با روش های ممکنه گیاه رو تکثیر کنید. برای آشنایی بیشتر با تکثیر این گیاه میتوند به مطلب تکثیر یوکا مراجعه کنید.

چرا برگ‌های یوکا اویزان می شود؟

بزرگ بودن گلدان یوکا یکی از عوامل آویزان شدن برگ گیاه هست . باید حتما سایز گلدون با گیاه تناسب داشته باشه . یکی دیگه از عوامل کم ابی هست که باعث پژمردگی و اویزان شدن برگ توی یوکا میشه.

چرا ساقه‌ی یوکا شل و یا کج میشه؟

اگه توی گیاه اثری از پوسیدگی نمی بینید این کج شدن به دلیل این هست که گیاه خودش رو به سمت نور کشیده و با جابه جا کردن گیاه این مشکل حل میشه. اگه گیاه دارای پوسیدگی و یا نرم شدگی هست بیماری یوکا به احتمال زیاد قارچی هست و میتونید از قارچ کش استفاده کنید.

چند بار بايد گیاه یوکا آبیاری را كرد؟

زمانی که ۲ تا ۳ سانتی متر قسمت بالاي گياه خشک شد نشان دهنده اينكه بايد آبياري شود.

آیا باید برگ های مرده را از یوکای خود جدا کنم؟

هرس قسمت های بیمار و مرده گیاه به گیاه کمک میکنه که انرژی خودش رو برای رشد صرف کنه ولی جدا نکردن این قسمت ها هم به گیاه اسیب زیادی وارد نمیکنه.

کلام آخر

مشکلات و بیماری یوکا اصلا کم نیستن و هر عاملی میتونه باعث بیماری یوکا بشه یا مشکلاتی رو توی یوکا ایجاد کنه. پس اگه گیاهتون رو خیلی دوست دارید باید به شرایط نگهداریش خیلی دقت کنید و دربارهی گیاه هم باید اطلاعات جامعی بدست بیارید. اگه بعد از خوندن این مطلب سوال و یا پیشنهادی دارید توصیه میکنم با کارشناس های ما در میان بزارید تا توی سریع ترین زمان شما رو راهنمایی کنن.