آیا من به IVF نیاز دارم؟ (ناباروری و راه های درمان آن)

آیا من به IVF نیاز دارم؟ (ناباروری و راه های درمان آن)
آیا من به IVF نیاز دارم؟ (ناباروری و راه های درمان آن)

آیا من به IVF نیاز دارم؟ (ناباروری و راه های درمان آن): بیشتر افراد در دوران زندگی خود تمایل جدی به بچه‌دار شدن خواهند داشت. دانستن اینکه چه چیزی باروری عادی را تعیین می کند ، برای کمک به یک شخص یا زوج بسیار مهم است که بدانند چه زمان موقع کمک خواستن فرارسیده است. بیشتر زوج ها (تقریباً 85٪) در طی یک سال تلاش ، بارداری برایشان اتفاق خواهد افتاد ، و بیشترین احتمال ابتلا به بارداری در ماه های اولیه رخ می دهد.

در نتیجه ، ناباروری به عنوان ناتوانی در باروری در طی 12 ماه تعریف شده است. بنابراین 15٪ از زوجین دارای ناباروری هستند. ما معمولاً توصیه می كنیم كه در صورت عدم وجود این مفهوم در طی 12 ماه از متخصصین و فوق تخصصهای نازایی استفاده كنید. با این حال ، سناریوهای مختلفی وجود دارد که ممکن است به شما توصیه شود که زودتر به دنبال کمک باشید

آیا من به IVF نیاز دارم؟ (ناباروری و راه های درمان آن)
آیا من به IVF نیاز دارم؟ (ناباروری و راه های درمان آن)

روش های تشخیص ناباروری

دوره های قاعدگی نامنظم

هنگامی که یک زن دوره قاعدگی منظم دارد ، که تعریف شده به عنوان چرخه های منظم که هر 21 تا 35 روز اتفاق می افتد ، این تقریباً همیشه نشان می دهد که او بطور منظم تخمک گذاری می کند. تخمک گذاری تخمک تقریباً 2 هفته قبل از شروع دوره بعدی رخ می دهد. اگر یک زن در فواصل بیشتر از 35 روز سیکل داشته باشد ، ممکن است تخمک گذاری رانشان ندهد یا حتی اصلاً تخمک گذاری نمی کند. تخمک گذاری تخمک، برای بارداری ضروری است.

بنر گل من و تو
سن زن 35 سال یا بالاتر

به دلایل نامشخص ، تعداد تخمک با سرعت زیاد در سن زنان کاهش می یابد. علاوه بر این ، با افزایش سن ، کیفیت تخمک یا احتمال طبیعی بودن تخمک کاهش می یابد. بنابراین اگر زن و شوهر 6 ماه یا بیشتر در حالی که زن در سن 35 سال یا بالاتر بوده است ، ارزیابی باروری را توصیه می کنیم.

عفونت لگنی و ناباروری
عفونت لگنی و ناباروری
سابقه عفونت های لگن یا بیماری های مقاربتی

عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک می تواند باعث التهاب و زخم دائمی لوله های فالوپ شود. وجود لوله های باز برای لقاح طبیعی ضروری است ، زیرا اسپرم برای رسیدن و لقاح تخمک ،تخمک گذاری شده باید لوله ها را طی کند.

هنگامی که زن دارای سابقه قبلی عفونت لگن است ، ارزیابی فوری را برای یک زوج که سعی در بارداری دارند توصیه می کنیم. به عنوان بخشی از ارزیابی باروری ، ما HSG(عکس رنگی) را انجام خواهیم داد ، آزمایشی که برای ارزیابی میزان باز بودن لوله های فالوپ طراحی شده است.

فیبروم های مشهور رحمی یا پولیپ های آندومتر

ناهنجاریهای رحمی مانند فیبرومهایی که حفره آندومتر و پولیپ های آندومتر را درگیر می کنند ، می توانند چگونگی تعامل آندومتر (روکش رحم) و جنین را برای پایین آمدن لانه گزینی و حاملگی مختل کنند. این ناهنجاری ها همچنین می تواند باعث خونریزی نامنظم بین چرخه قاعدگی شود.

ارزیابی باید توسط 6 ماه از بارداری تلاش شده در خانمها با سابقه شناخته شده از این ناهنجاریها یا سابقه خونریزی بین چرخه های قاعدگی دنبال شود. رویکرد اصلی برای اصلاح یا از بین بردن این ناهنجاری های رحمی با هیستروسکوپی است .

ناهنجاری های مایع منی فاکتور مرد شناخته شده

اگر شریک زندگی مرد دارای سابقه ناباروری با شریک زندگی قبلی باشد یا در تجزیه و تحلیل مایع منی او ناهنجاری هایی وجود داشته باشد ، ما توصیه می کنیم ارزیابی زودرس باروری را بهتر انجام دهید . و مواردی دیگر

6 گزینه برای مداوای ناباروری

1) آموزش

ما به شدت اعتقاد داریم که آموزش بیماران در مورد روند طبیعی باروری ، مشکلاتی که بر باروری تأثیر می گذارد و گزینه های درمانی باعث می شود که بیماران ما بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. دانستن فرایند تولید مثل طبیعی در دانستن چه موقع برای کمک ضروری مراجعه کنیم مهم است.

کمک به بیماران ما برای درک عمیق از گزینه های باروری ، روند را نرم تر می کند. هدف ما این است که هر بیمار را به عنوان بخشی از تیم خود احساس کنیم ، تیمی که برای کمک به آنها در داشتن یک نوزاد سالم متمرکز باشد.

داروها برای ایجاد تخمک و تخمک گذاری
داروها برای ایجاد تخمک و تخمک گذاری
2) داروها برای ایجاد تخمک و تخمک گذاری

داروهایی که به تحریک تخمدان کمک می کنند تا تخمک های بالغ تخمک گذاری را ایجاد کنند به دو شکل تشکیل می شوند: قرص ها و آمپولاهایی که از طریق دهان و تزریق مصرف میشود.

آیا من به IVF نیاز دارم؟
آیا من به IVF نیاز دارم؟
3) تلقیح

تلقیح داخل رحمی که با نام IUI نیز شناخته می شود ، فرایندی است که اسپرم توسط آن شسته می شود و برای قرار دادن در حفره رحم آماده می شود ، بنابراین با دور زدن دهانه رحم و غلظت بالاتر اسپرم حرکتی نزدیک به لوله ها و تخمک، تخمک گذاری شده است. به منظور تحقق این امر ، مایع منی با محلول ایمن برای اسپرم و تخمک شسته می شود و سپس برای جدا کردن اسپرم حرکتی از اسپرم بی حرکت و سلول های دیگر سانتریفیوژ می شود.

آن اسپرم های متحرک و زنده پس از آن در محلول بسیار کمی قرار داده می شوند و سپس با استفاده از سوند بسیار نازک ، نرم و انعطاف پذیر به داخل حفره رحم تزریق می شوند. حداقل یک لوله باز برای IUI لازم است و هرگونه ناهنجاری اسپرم نمی تواند شدید باشد ، در غیر این صورت اسپرم قادر به شنا و لقاح تخمک نخواهد بود.

IVF
IVF
4) در لقاح آزمایشگاهی (IVF):

IVF به معنای “لقاح خارج از بدن” است. IVF فرآیندی است که به وسیله آن تخمک ها توسط یک اسپرم در خارج از بدن در آزمایشگاه جنین شناسی جمع آوری می شوند. اولین نوزاد IVF در سال 1978 در انگلیس متولد شد. چندی نگذشت ، ایالات متحده اولین نوزاد IVF خود را به دنیا آورد و استفاده از IVF به طرز چشمگیری رشد کرده است.

IVF یک موفقیت بزرگ برای دستیابی به حاملگی های موفقیت آمیز در زنانی بود که قبلاً به طور دائم نابارور شناخته می شدند ، مانند وقتی که لوله های فالوپ هر دو بطور قابل توجهی آسیب دیده باشند ، امکان پذیر است. IVF شامل برداشتن تخمک ها به طور مستقیم از تخمدان ها ، لقاح با اسپرم در آزمایشگاه و به دنبال آن انتقال جنین ها به طور مستقیم به رحم است و از این طریق می توان لوله ها را دور زد.

اگرچه بیماری توبول نشانه اصلی IVF بود ، اما در طی سالها بسیاری از نشانه های دیگر ایجاد شده اند. این موارد شامل پیشرفت سن مادر ، ناباروری شدید عامل مرد (از طریق آن می توان از ICSI برای بارور کردن تخمک استفاده کرد) و آندومتریوز در میان بسیاری دیگر.

5) تولید مثل شخص ثالث:
این یک مرجع کلی به یک فرایند کلی است که در آن شخص دیگری اسپرم یا تخم مرغ را تأمین می کند ، یا جایی که زن دیگری به عنوان یک جراح حاملگی عمل می کند ، با هدف کمک به شخص یا زوج دیگری برای فرزند داشتن. چهار نوع تولید مثل شخص ثالث عبارتند از:
1) اهدای تخمک
فرآیندی که یک اهدا کننده تخمک برای بدست آوردن تخمکهای خود که در آن اهدا و بارور می شود ، تحت یک چرخه IVF قرار می گیرد. جنین های حاصل سپس به رحم مادر آینده منتقل می شوند که به گیرنده معروف است. معمولاً بیش از 1 – 2 جنین منتقل نمی شود ، بنابراین جنین های اضافی برای استفاده های بعدی می توانند منجمد و یا محافظت شوند.
2) اهدای جنین
فرایندی که جنین کاملاً توسعه یافته از زوج‌ دیگری که تحت IVF قرار گرفته اند ، به یک زن دیگر ، مادر در نظر گرفته شده آینده ، برای انتقال به رحم خود اهدا می شود.
3)رحم اجاره ای
فرآیندی که در آن زن دیگر تحت عمل جنین قرار بگیرد و بارداری را برای شخص دیگری انجام دهد. پزشک شما در صورت مناسب بودن مورد خاص شما ، درباره این روشها در مورد داشتن نوزاد صحبت خواهد کرد.

6) جراحی

بعد از انجام یک تاریخچه کامل ، معاینه جسمی و سونوگرافی انجام می شود ، پزشک ممکن است برای اصلاح و ناهنجاری جراحی را توصیه کند. در طب تولید مثل ، متداول ترین روشهای جراحی عبارتند از: لاپاروسکوپی ، هیستروسکوپی و میومکتومی شکم (برداشتن فیبرومهای رحمی).
لینک های مفید: