با گیاهان مقاوم به گرما آشنا شوید + عکس

معرفی گیاهان مقاوم به گرما
معرفی گیاهان مقاوم به گرما

گیاهان مقاوم به گرما : هر گیاهی متناسب با فصلی رشد بهتری خواهد داشت برخی در فصل تابستان و برخی در فصل زمستان به خوبی رشد میکنند و توانایی تحمل گرما و سرما را دارند. فصل تابستان یکی از سخت ترین فصل ها برای نگه داری از گل و گیاه است. اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید، قطعاً از نگهداری گیاهان زیبا در فضای سبز و بیرونی خانه خود ناامید می‌شوید. نقاطی همانند آبادان و اهواز و کلاً نقاط جنوبی کشور به دلیل داشتن آب و هوایی بسیار گرم عموماً نیازمند هستند تا از گونه‌هایی خاص از گیاهان مقاوم استفاده کنند.

معرفی گیاهان مقاوم به گرما

در ادامه می‌خواهیم شما را با گل‌ها و بوته‌هایی آشنا کنیم که بسیار مناسب برای رشد در فضای سبز بوده و از دسته گیاهان مقاوم بشمار می‌روند که با گرما و خشکی هوا خود را تطبیق می‌دهند.

آلوئه ورا :

گیاهی است که هر باغ و باغچه ای به آن نیاز دارد، مصریان باستان از الوئه ورا به نام گیاه جاودانه یاد می کنند، چرا که تقریبا خشکاندن و از بین بردن این گیاه غیر ممکن است. این گیاه مقاوم دارای خواص درمانی زیادی است. شیره گیاه آلوئه ورا می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند، همچنینی می تواند التهاب ناشی از گزیده شدن توسط حشره ها را نیز برطرف کند. همچنین شیره این گیاه برای پوست بسیار مناسب است. این گیاه نیز به مراقبت و آب بسیار کم نیاز دارد.

بنر گل من و تو
آلوئه‌وار
آلوئه‌وار
کاکتوس طلایی:

از گونه های مقاوم به گرما کاکتوس طلایی هست که بومی کویر بوده و شکل ظاهری آن گرد می باشد. روند رشد آن بسیار کند و ارام است اما برای همین میزان رشد هم به آفتاب کامل و خاک غنی نیاز دارد. معمولا گل های زیبای آن در فصل بهار و تابستان میرویند. بدنه اصلی آن سبز رنگ و شگوفه ها و گل های آن به رنگ طلایی است. این گیاه به مراقبت و توجه زیادی نیاز ندارد و بسیار هم کم نیاز به آب دارد.

کاکتوس طلایی - گیاهان مقاوم به گرما
کاکتوس طلایی – گیاهان مقاوم به گرما
انواع سدوم و گل ناز:

سدوم یکی از بهترین گیاهانی است که به‌خوبی می‌تواند در هوای گرم و خشک نواحی جنوبی رشد کند. این گیاه دارای گل‌های صورتی و زیبا بوده که در زیر نور آفتاب به سرخی می‌زند. گلدهی گیاه از خردادماه شروع‌شده و تا شروع زمستان ادامه دارد. با شروع با فصل زمستان باید گیاه کف برشده و سال بعد مجدداً رشد خواهد کرد. گل ناز نیز از دسته همین گیاهان بوده و جزو گیاهان پوششی و رونده به‌حساب می‌آید.

سدوم مورگانیانوم
سدوم مورگانیانوم
گیاه مریم گلی :

در برابر کم آبی و نور خورشید بسیار مقاوم میباشد. شکوفه های این گل در اواخر تابستان خودنمایی می کنند، این گیاه، گزینه بسیار خوبی برای جذب حشرات گرده افشان است.

گل چمن آبی :

در فصل های گرم سال گل چمن آبی می تواند گزینه ی خوبی برای نگهداری باشد. با خیال راحت می توانید این گل را در ظرف آب بگذارید و تا مدت ها آب ا را عوض نکنید. این گل ها هر دو هفته یک بار تکثیر می شوند. ظاهر این گل ها بسیار آرام بخش است و این ارامش از رنگ آبی آن است. در ضمن هر وقت به ان ها نگاه کنید حس خنکی به تان دست می دهد که باز هم به رنگ آن ها مربوط است.

چمن آبی - معرفی گیاهان مقاوم به گرما
چمن آبی – معرفی گیاهان مقاوم به گرما
پامپاس گراس و پینه ستوم:

پامپاس گراس را قطعا دیده‌اید؛ این گیاه از خانواده گندمیان است و بسیار مقاوم به نور خورشید است؛ با شروع فصل سرما این گیاه کف برشده و در سال دیگر مجدداً در بهار رشد می‌کند. گل‌های زیبای این گیاه در خردادماه ظاهرشده و از دسته‌گل‌های خشک بی‌نظیری به‌حساب می‌آید که می‌تواند زینت‌بخش دکوراسیون داخلی خانه نیز باشد.

گیاه بومادران :

این گیاه یکی از درمان های سنتی برای آفتاب سوختگی است. پس می توان نتیجه گرفت که تا چه اندازه می تواند در برابر آفتاب و نور آن مقاوم باشد. این گل زیبا با آن رنگ زرداش معمولا به صورت دسته ای رشد می کند. البته این گل خواص دارویی فراوان دیگری نیز دارد.

بومادران
بومادران
براکی کوم :

این گل از خانواده گل های بابونه است. گیاهی یک‌ساله است که انبوهی از ساقه‌های نازک و برگ‌هایی خوش‌برش و شبکه‌ای ایجاد می‌کند. از اواسط تابستان تا فصل یخبندان این گیاه گل‌های 5/2 سانتی‌متری مدور مروارید مانند با تونالیتة رنگ آبی، ارغوانی، صورتی و سفید می‌دهد. مرکز گل‌هایی که عطر ملایم دارند ممکن است مشکی یا زرد باشد. این گیاه هم به مراقبت کمی نیاز دارد و می تواند تا مدت ها در برابر گرما طاقت بیاورد.

انواع آمارانتوس:

آمارانتوس ها دارای انواع متفاوتی هستند؛ به‌طور مثال در این خانواده می‌توان آشلانتوس، تاج‌خروس، آمارانتوس، آلترنانترا و … را یافت که همگی آن‌ها مختص به مناطق گرمسیری بوده و می‌توانند هوای گرم و خشک را به‌خوبی تحمل کرده و با آن کنار بیایند. این گیاهان به هوای سرد و خاک خیس عکس‌العمل نشان داده و برگ‌هایشان زرد خواهد شد. آمارانتوس در پایان هر فصل بذرهای خود را بر روی زمین می‌پاشد و سال بعد در همان‌جا رشد می‌کند.

آویشن :

یکی دریگر از مواردی که در گیاهان مقاوم به گرما باید گفت شود آویشن هست ، دلایل زیادی برای کاشت آویشن در باغ و باغچه خانه تان وجود دارد، اگر مقاوم بودن آن در برابر گرما و کم آبی را در نظر نگیریم، عطر بی نظر و جلوه منحصر به فردش را نمی توان منکر شد. در ضمن از آویشن در پخت اغلب غذاها می توانید استفاده کنید. این گیاه پر خاصیت قابلیت آن را دارد که با عطر خودش آفات باغ را نیز دفع کند.

رفع خشکی پوست با آویشن

گل پامچال:

پعلاوه بر زیبایی خاصی که به باغچه خانه شما می بخشد، می تواند شما را از خواص دارویی بسیار زیادش نیز بهره مند کند. هفته ای یک بار به آن آب بدهید اما خاکش را غنی کنید تا بتواند حسابی بزرگ شود. گل پامچال برای حساسیت های پوستی بسیار مناسب است.تمام قسمت های این گل قابلیت خورده شدن دارد، از ریشه آن تا برگ ها.

گل اختر:

گل اختر دارای ریشه‌هایی غده‌ای بوده که توان جذب آب را داخل خود داشته؛ این گل بسیار به گرما و خشکی مقاوم بوده و در خردادماه شروع به گلدهی می‌کند. در فصل سرما اختر سرخود را از دست می‌دهد و در این فصل لازم است تا پیاز گیاه را از سرما دورنگه داشت. این گیاه در دورنگ وجود داشته که رنگ قرمز آن مناسب برای آب‌وهوای گرم و خشک است.

معرفی و نگهداری گل پامچال

گیاه کاردینال بالارونده :

این گیاه ظاهری علف مانند دارد، گل های قرمز و خوش رنگ آن می تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند. این نوع گل ها نیز مانند خیلی دیگر از گل های این لیست به صورت دسته ای می رویند. این گیاه کم آبی را به خوبی تحمل می کند اما به بستر ان باید توجه خاصی کرد.

کاکتوس گوشتی :

این گیاه جزو یکی از گیاهانی است که دسته بندی ها و گونه های زیادی دارد و همین گونه های زیاد می تواند دست شما را در انتخاب باز بگذارد. در هر صورت خوب است بدانید که کاکتوس گوشتی، ایده آل ترین گیاه برای حیاط هایی است که بسیار آفتاب گیر اند.

سرخارگل:

این گل هم جزو گیاهان مقاوم به خشکی است، این گل از تیره کاسنی ها می باشد. ساقه این گل از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گل های این گیاه معمولاً به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می‌شوند.

گیاهان برگ نقره‌ای، انواع سلوی و سج: انواع مختلفی از سلوی و سج که دارای برگ‌هایی نقره‌ای هستند می‌توانند به‌خوبی در زیر نور خورشید آن‌هم مستقیم رشد کنند! این گیاهان به آب کم مقاوم هستند و بذرهای آن‌ها در پایان هر فصل به زیر پایشان ریخته شده و سال بعد در همان‌جا رشد خواهند کرد. از دسته گیاهان برگ نقره‌ای می‌توان به آرتمیزیا یا همان ترخون زینتی یا ابری نقره‌ای و فستوکا و … اشاره کرد که بسیار مناسب برای آب‌وهوای گرم و خشک می‌باشند.

اسطوخودوس :

رنگ این گل بشدت جداب است. عطر این گل حشرات مزاحم را دفع می کند. اسطخدوس گیاهی است آرامش بخش که برای شما فواید زیادی دارد، حتما یکی از آن ها را در باغ و باغچه خود پرورش دهید.

اسطوخودوس
اسطوخودوس
رعنا زیبا:

از دیگر گیاهان مقاوم به گرما رعنا زیبا یا گل شاد، یک گل همیشه شاداب، مانند شکوفه بزرگ گل آفتابگردان است. گل‌های شاد، از خانواده گل‌های آفتابگردان، داوودی و گل مینا هستند. آن‌ها جزء گل‌های بومی آمریکا و کانادا هستند. امروزه، این گل‌های محبوب در سراسر ایالات متحده آمریکا یافت می‌شوند. گل‌های رعنا زیبا به‌خوبی در محیط‌های خشک رشد می‌کنند. بسیاری از مردم، گل‌های رعنا را جزء گل‌های وحشی می‌دانند.

ناز خرفه‌ای:

اگر زمینی دارید که هیچ گلی در آن رشد نمی‌کند می‌توانید ناز خرفه‌ای بکارید! این گل بسیار مناسب برای خاک‌های است که درواقع خراب و شور بوده و از دسته‌گل‌هایی بشمار می‌رود که به شرایط خشکی و گرما علاقه‌ای بسیار نشان می‌دهد. این گل نیز مانند آمارانتوس ها بذرهای خود را بر زمین ریخته و سال بعد در همان‌جا رشد خواهد کرد. این گل باید زیر آفتاب مستقیم قرار بگیرد و آبیاری روزانه برای آن انجام شود.

گیاه شاه پسند:

اگر طرفدار فیلم های خون آشامی باشید، مطمئنا اسم این گیاه را زیاد شنیده اید. این گل خاصیت انعقاد خون دارد و می تواند جلوی خون ریزی را بگیرد. قسمت مورد استفاده این گیاه، برگ ها و سر شاخه های سبز آن است در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در تمام قسمت های این گیاه منتشر می شود ولی طعم آن گس و تلخ است.  این گیاه گونه های مختلفی دارد که متجاوز از صد نوع می باشد، ما در ایران بیشتر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی نام دارد را می شناسیم اما نوع دارویی آن نیز در ایران وجود دارد.

گیاه شکر تیغال :

این گیاه یک گیاه قد بلند است، سر گل آن کروی است و برگ های تیز و خار دار دارد که هر پروانه و زنبوری را به خود جلب می کند، ظاهر این گل ها چنان فریبنده است که می تواند توجه هر کسی را که از آن مسیر عبور می کند را به خود جلب کند.

گیاه شقایق شرقی :

گل وحشی شقایق شرقی به رنگ درخشان نارنجی متمایل به قرمز است. ساقه‌های شقایق شرقی کرکدار و زبر و برگ‌های آن شانه‌ای دندانه‌‌ دار بوده و گل‌های فنجانی شکل آن از اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر می‌شوند. این گیاه دارای شاخ و برگ و ساقه های مودار در فصل بهار است که بعد از گل دادن شاخ و برگ آن به طور کامل می ریزد و این یک ویژگی است که اجازه می دهد تا بقای خود را در خشکسالی تابستان آسیای مرکزی حفظ کند. برگ های تازه با باران پاییزی ظاهر می شوند.

مطالب مرتبط :

گل های آپارتمانی سایه دوست – زیبا و دوست داشتنی

نکات کلیدی نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

نخل شامادورا مقاوم و تصفیه کننده هوا