خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان
تخمه آفتابگردان

آفتاب گردان گیاهی یکساله است و تا حدود سه متر رشد می کند. این گیاه بومی آمریکا است و گل آن درشت و به قطر 35 سانتیمتر می باشد. در وسط گل قرمز رنگ آن دایره ای قهوه ای رنگ وجود دارد که تخم های آفتاب گردان دور تا دور آن را گرفته اند. تخمه آفتابگردان که به رنگ های سبز تیره، خاکستری یا سیاه یافت می شود، دارای طبع گرم و خشک می باشد. تخمه آفتابگردان دارای خواص و فواید زیادی برای بدن است که در این مطلب با خواص تخمه آفتابگردان آشنا می شویم.

تخمه آفتابگردان منبع عالی ویتامین E یا گاما توکوفرول که یک آنتی اکسیدان قوی است، می باشد. علاوه بر این تخمه آفتابگردان غنی از اسید لینولئیک، فیبر، اسید آمینه تریپتوفان، ویتامین های B، فیتواسترول، مس، تیامین، فسفر و سلنیوم می باشد. همچنین تخمه آفتابگردان خام منبع خوبی از پروتئین است و می تواند به عنوان جایگزین گوشت در افراد گیاهخوار و خام گیاهخوار استفاده شود.

 

خواص تخمه آفتابگردان:

 قلب

تخمه آفتابگردان غنی از ویتامین E و فولات می باشد، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد و بدین ترتیب از حمله ی قلبی جلوگیری می کند. رادیکال‌های آزاد هم به غشای سلولی و هم به سلول‌های مغزی آسیب می‌زنند. رادیکال‌های آزاد همچنین سبب می‌شوند که کلسترول اکسیده شود و در نتیجه به دیواره‌های رگ‌های خونی بچسبد که نهایتا منجر به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. در حقیقت افرادی که سطح ویتامین E آنها کافی نیست بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند تا کسانی که میزان مصرف ویتامین E شان مناسب است.

بنر گل من و تو

 فولات موجود در تخمه آفتابگردان هم یکی از مواد غذایی مفید برای قلب است. علاوه بر این مصرف تخمه آفتابگردان موجب کاهش کلسترول و فشار خون بالا شده و از بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی پیشگیری می کند.

 

کلسترول و چربی خون

علاوه بر خاصیت کلسترول زدایی ویتامینE، تخمه آفتابگردان غنی از فیتوسترول هاست که باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا می شوند

لاغری و کاهش وزن

تخمه آفتابگردان علی رغم اینکه کالری بالایی دارد، حاوی مقادیر بالایی فیبر رژیمی است که سبب بهبود هضم و کاهش اشتها شده و برای لاغری و کاهش وزن بسیارمفید است.

دیابت و قند خون

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تخمه آفتابگردان میزان هیپرگلیسمی را کاهش می دهد و سبب کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

همچنین تخمه آفتابگردان از ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری های خود ایمنی می باشد، جلوگیری می کند.

فشار خون

تخمه‌ی آفتابگردان و جوانه‌های آن می‌توانند آنتی‌اکسیدان را در بدن شما افزایش دهند، زیرا مقدار زیادی ویتامین E دارند. این ویتامین با ویتامین C و سلنیوم برای کاهش فشار خون بالا فعالیت می‌کند.

همچنین تخمه آفتابگردان خام حاوی مقادیر بالای منیزیم است که سبب تعادل الکترولیت ها در بدن می شود و بنابراین به عنوان یک درمان برای فشار خون بالا محسوب می شود.

 

استرس

تخمه‌ی آفتابگردان دارای مقدار زیادی منیزیم است که اعصاب را آرام می‌کند و استرس و میگرن را کاهش می‌دهد. این دانه‌های مغذی همچنین حاوی تریپتوفان و کولین هستند که به مبارزه با اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند. کولین همچنین عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و حافظه را افزایش می‌دهد.

خواص تخمه آفتابگردان
تخمه آفتابگردان

جلوگیری از پوکی استخوان

جوانه‌های تخمه‌ی آفتابگردان بهترین منبع گیاهی برای پروتئین هستند. پروتئین به ترمیم بافت عضلانی و عملکرد آنزیم‌های مختلف بدن کمک می‌کند و برای رشد استخوان ضروری است و بدین ترتیب از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. این تاثیر پروتئین، به توسعه‌ی مناسب ماتریکس استخوان کمک می‌کند و همچنین از قدرت استخوان در تمام طول زندگی‌ حمایت می‌کند. تخمه‌ی آفتابگردان می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتئین موجود در گوشت و گوشت گاو برای گیاهخواران باشد.

 

عوارض جانبی تخمه آفتابگردان:

تخمه آفتابگردان عوارض جانبی و مضرات خاصی ندارد فقط در بعضی افراد ممکن است سبب بروز آلرژی شود.

باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان موجب افزایش وزن، مسمومیت کلیه و فشار خون بالا می شود.