{ خواص پوست میوه برای بدن } خوردن پوست میوه چگونه می‌تواند به سلامتی ما کمک کند؟

خواص پوست میوه
خواص پوست میوه

آیا از خواص پوست میوه خبر دارید؟ همه ما در روز تعداد زیادی میوه از انواع مختلف آن را استفاده می کنیم و از تاثیر میوه بر سلامت و فواید آن نیز مطلع هستیم. اما خیلی کم پیش میاد که از خواص پوست میوه ها نیز مطلع باشیم. به همین دلیل خیلی دوست نداریم که میوه رو با پوست بخوریم و پوست اون رو جدا میکنیم. اما اگر بدونیم که در پوست میوه ها چه فواید و خواصی نهفته هرگز آنها را جدا نمی کنیم.

همانطور که می دانید میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه خودشان خواص فراوانی دارند، پوست آنها نیز دارای خواص زیادی است. در این مطلب از سایت میهن فال به معرفی برخی از خواص پوست میوه و سبزیجات می پردازیم.

زمانی که میخواهیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم، از روی نا آگاهی یا طبق عادت پوست یا برگ آنها را جزو ضایعات حساب کرده و دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌که نمی‌دانیم همین پوست و برگ می‌تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی داشته باشد.

بنر گل من و تو

شاید تا به حال شنیده باشید که پوست برخی از میوه ها همانند یک کود عمل میکنند، اما ندانید آن میوه ها کدام اند و این سوال را بپرسید که پوست کدام میوه برای گیاهان همچون کود عمل می کند. همچنین شاید این سوال برای شما پیش بیاد که آیا پوست میوه ها برای پوست صورت مفیده یا نه؟ اگر مفیده پوست کدام میوه ها مفیده؟

فواید پوست میوه
فواید پوست میوه

در ادامه این مقاله به بررسی خواص پوست میوه می پردازیم. در بخش پایانی نیز اشاره ای به خواص پوست میوه برای پوست خواهیم داشت. همچنین پوست میوه هایی که شبیه به کود عمل می کنند را معرفی می کنیم.

خواص باور نکردنی پوست میوه بر سلامتی

مطالعات علمی نشان می‌دهد که با استفاده از پوست برخی از میوه‌ها  نه‌تنها می‌توانیم مواد مفید بیشتری به بدنمان برسانیم، بلکه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهیم کرد.

خواص عالی پوست کیوی

پوست زبر و خشن کیوی سرشار از فیبر است. حتی اگر خوردن و جویدن آن برایتان مشکل است، به فکر سلامتی‌‌تان باشید و تلاش کنید کیوی را با پوست بخورید. کیوی سرشار از ویتامین E و C است، اما جالب است بدانید بخش عمده ویتامین E موجود در این میوه در پوستش ذخیره شده است. فیبر موجود در پوست کیوی می‌تواند در بهبود گوارش و تسهیل در حرکت مواد معده کمک کند.

قبل از خوردن پوست کیوی ابتدا آن را خوب بشویید و سپس با پوست بخورید. مصرف پوست کیوی ممکن هست برای برخی افراد مشکل باشد، به خصوص اگر از حساسیت‌ها یا مشکلات هضمی دارند. همچنین، پوست کیوی معمولاً نسبت به میوه خود تلخ‌تر است، ولی من خودم امتحان کردم و عالی بوده.

فواید پوست میوه هندوانه

پوست هندوانه، همانی که نه مزه‌ای دارد و نه بوی خاصی، اما سرشار از منیزیم و سیترولین است. سیترولین در بدن به آرجینین تبدیل می‌شود و آرجینین هم برای دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بسیار مفید است. همچنین باید بدانید که پوست هندوانه حاوی فیبر معدنی است که میتواند در تنظیم گوارش کمک کند. در کنار موارد فوق پوست هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل لیکوپن است، که به سلامتی پوست و سیستم ایمنی بدن کمک میکند.

خواص پوست مرکبات
خواص پوست مرکبات

خواص پوست مرکبات برای سلامتی

پوست تلخ مرکبات منبع غنی از انواع ویتامین‌هاست. خوردن پوست مرکبات برای همه ممکن نیست، پس بهتر است برای ترشی یا مربا کردن از آنها استفاده کنید. پوست میوه هایی چون نارنج، پرتقال، لیمو، نارنگی و دیگر مرکبات میتواند فواید زیر را برای شما داشته باشد.

  • مرکبات داری آنتی اکسیدان است: پوست مرکبات حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاوونوئیدها و پلی‌فنل‌ها است. این ترکیبات می‌توانند به مقابله با آسیب‌های اکسیداتی و کاهش التهاب‌های بدن کمک کنند.
  • پوست مرکبات دارای فیبر است: فیبر موجود می‌تواند در بهبود گوارش، کاهش کلسترول خون، و کنترل قند خون کمک کند.
  • کاهش التهاب: ترکیبات موجود در پوست مرکبات می‌توانند به عنوان مواد ضد التهابی عمل کرده و به کاهش التهاب‌ها در بدن کمک کنند

در ضمن می‌توانید از این پوست‌ها درون غذا و سوپ هم استفاده کنید.

خواص پوست میوه برای پوست
خواص پوست میوه برای پوست

پوست کدام میوه ها برای پوست مفید است؟

شاید بد نباشد تا به بررسی فواید پوست برخی از میوه ها بپردازیم که میتواند بر زیبایی و شفافیت پوست شما کمک کند.

پوست پرتقال برای پوست

زمانی که ما خود پرتقال را استفاده می کنیم، مقدار زیادی ویتامین C به بدن ما اضافه می شود. البته تنها ویتامین C نیست و ویتامین های دیگه ای هم وجو دارن که ویتامین Cاز بقیه بیشتره.

همینطور پوست این میوه نیز دارای فواید مختلفی برای پوست صورت است. از جمله فوایدی که پوست پرتقال دارد، این است که می تواند لکه ها و چین و چروک صورت را از بین ببرد. علاوه بر این پوست پرتقال ویژگی سفید کنندگی دارد و می تواند در برابر تیرگی ها از پوست شما محافظت کند. همچنین پوست پرتقال میتوانند همانند یک لایه محافظ از پوست شما در برابر آفتاب و نور محافظت کند.

همه این فوایدی که در بالا برای پوست این میوه شمرده شد، فقط و فقط به خاطر ویتامین C سرشاری ست که در این میوه وجود دارد.

خواص پوست خیار برای پوست صورت

بعضی از خانم ها و آقایون برای مرطوب نگه داشتن پوست، از آبرسان های شیمیایی استفاده می کنند. در حالی که پوست برخی از میوه ها همانند خیار همانند یک آبرسان عمل میکنند و پوست شما را هیشه شاداب و سرزنده نگه می دارد.

پوست خیار مقدار زیادی آب را در درون خودش نگه داشته و این باعث می شود تا پوست خیار عمل آبرسانی را به گوست شما انجام بدهد و همیشه پوست شما را مرطوب نگه دارد. علاوه بر این پوست خیار دارای مقدار زیادی فیبر است که برای مبارزه با پیری زودرس و چین و چروک های صوت یک گزینه عالیه.

پوست لیمو ترش

لیمو ترش یک میوه مرکباتی و خوش مزه است که همیشه آب این میوه به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود. اما کمتر کسی فکر می کرد که همین لیمو ترش برای پوست نیز مفید است.

لیمو ترش به دلیل بهره مندی بالا از ویتامین C همانند پوست پرتقال به شادابی، سر زندگی و مقابله با پیری زودرس کمک میکند. همانند پرتقال هم می توند محافظ پوست باشد و هم می تواند به عمل لای برداری نیز کمک کند. همچنین با جلوگیری از افزایش چربی صورت از بروز لک و جوش در صورت نیز جلوگیری می کند.

خواص میوه و سبزیجات
خواص میوه و سبزیجات

پوست کدام میوه برای گیاهان مثل کود است

بعد از اینکه میوه ها را در جمع خانواده خودردیم، یک ظرف میاریم و همه پوست میوه ها رو داخل اون میرزیم و بعد همه رو با هم می ریزیم داخل سطل آشغال. اما اگر بدونید که با همین پوست میوه ها می تونیم کود گیاهی درست کنیم و زیر گل های داخل خونه بریزیم، دیگه کود برای گل های داخل خونه نمی خریم.

در ادامه برخی از میوه ها رو معرفی میکنیم که می تونید با استفاده از پوست اونها برای خودتون کود درست کنید.

خواص پوست موز

یکی از دلایلی که باعث شده تا موز یکی از اعضای تشکیل دهنده کود معرفی شود، این هست که موز دارای پتاسیم، فسفر و کلسیم سرشار است. علاوه بر این خود موز دارای کالری زیاد است و این مورد در پوست آن نیز مشاهده می شود.

میتوانید از موز برای کود گیاهی و برای گل های خودتان استفاده کنید.

خواص معجزه گر پوست لیمو ترش

در قسمت بالایی پوست لیمو ترش را به عنوان یک میوه مفید برای پوست صورت معرفی کردیم. از دیگر کارایی های پوست لیمو ترش نیز می توان به کمک در ساخت کود گیاهی اشاره کرد.

همنطور که قبل اشاره کردیم پوست لیمو ترش دارای ویتامین Cاست. با استفاده از لیمو ترش به عنوان کود گیاهی، ویتامین Cموجود در لیمو ترش به گیاهان منتقل می شود و باعث رشد آنها می شود.

خواص برگ بروکلی

یکی از قسمت‌هایی که تقریبا همیشه از دستش می‌دهیم برگ بروکلی است. همه می‌دانیم که گل بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های C، A، E، کلسیم و منیزیم است، اما قسمتی که مدنظر ماست، برگ‌های این گیاه بوده که در هر ۳۰ گرمش ۹۰ درصد دوز روزانه مورد نیاز ویتامین A قرار دارد.

از نظر ویتامین C هم هر ۳۰ گرم بروکلی ۴۳ درصد از دوز روزانه مورد نیاز این ویتامین را شامل می‌شود.مطلب معرفی و کاشت انواع کلم را مطالعه کنید.

گل کلم سایت گل من و تو

خواص برگ و پوست هویج

همه ما عادت کرده‌ایم پوست هویج را هنگام استفاده بتراشیم، اما اگر بدانید که همین قسمت بیرونی چقدر خواص دارد دیگر تنها به شستن آن بسنده می‌کنید. در رابطه با برگ‌های هویج هم باید گفت که این قسمت سرشار از کلروفیل است. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می‌کند و به قوی شدن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند.

خواص برگ‌های هویج به همین جا ختم نمی‌شود، این قسمت سرشار از پتاسیم و ویتامین K هم است.مطلب کاشت هویج در خانه را از این لینک مشاهده کنید

گاشت هویچ در آپارتمان

خواص برگ چغندر برای سلامتی

دفعه بعد که چغندر می‌خرید برگ‌های آن را بیرون نریزید. بشورید و در انواع سالاد و سوپ استفاده کنید.

هم طعم شیرین و خوبی به خوراک می‌دهد و هم سرشار از فولات، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن روی پوست، مجاری ادراری و کیسه صفرا تاثیرات مثبت دارد.

جالب است به بررسی خواص برخی از دانه ها میوه ها هم بپردازیم.

دانه‌های کدو تنبل

دانه‌های کدو یا همان تخم کدو را که همه می‌شناسیم، اما شاید از خواص جالب و مفیدش چیزی ندانید.

این تخمه جادویی سرشار از منیزیم بوده و برای پوکی استخوان، پروستات، انگل‌زدایی، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان مفید است.

هسته آناناس

هسته آناناس قسمت وسط و سفت میوه است که بیرون می‌اندازیم، اما باید بدانید که این هسته سرشار از بروملین بوده و خاصیت ضد التهابی دارد.

جمع بندی خواص پوست میوه ها

چنانچه به دنبال جذب مواد مغذی بیشتری در هنگام خوردن میوه ها هستید، هرگز از خواص پوست میوه غافل نشوید و آنها را دور نریزید. اما اگر به دنبال این هستید تا از پوست میوه ها برای ترمیم پوست خود استفاده کنید، خیار، پرتقال و لیمو ترش در زمره میوه هایی قرار می گیرند که خواص پوست میوه برای پوست را تامین می کند.

اما اگر اهل گل و گیاه هستید و دلتون میخواد از کود ارگانیک برای گل ها تون استفاده کنید یک نیم نگاهی هم به موز و لیمو ترش بندازید.