خواص سمنو؛ 13 خاصیت باورنکردنی سمنو برای بدن

خواص سمنو
خواص سمنو

بررسی تمامی خواص سمنو : سمنو نوعی خوراکی است که با استفاده از جوانه گندم و بدون هیچ گونه شیرین کننده مصنوعی تهیه می شود. سمنو دارای طبعی گرم و معتدل است. از ایران باستان تا کنون وجود سمنو بر سر سفره هفت سین ایرانی ها مشهور بوده و هست. از یک ماه مانده به شکفتن بهار در فروردین ماه، بازار ایرانی ها پر می شه از سمنو و سبزه و دیگر سین هایی که بر سر سفره هفت سین نیاز است. سمنو دارای مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، پروتئین، کربوهیدرات، روی، مس، سلنیوم و همچنین ویتامین هایی مانند ویتامین E، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B و ویتامین A است.

سمنو که از غذاهای قدیمی در ایران است، بسیار مورد توجه بوده و طرفداران زیادی دارد. خاصیت سمنو نیز برگرفته از مواد به کار رفته در آن است. جوانه گندم اصلی ترین عضو تشکیل دهنده سمنو است که طی فرایند خاصی تبدیل می شود به سمنو. نکته جالب توجه در مورد سمنو این است که سمنو تماما ارگانیک ساخته شده و این ویژگی باعث شده تا فواید سمنو خیلی بیشتر هم شود.

خواص سمنو
خواص سمنو

در این مقاله قرار است ما به بررسی خاصیت سمنو بپردازیم. برخی از مهم ترین فواید سمنو را در این مقاله برای شما بیان می کنیم.

بنر گل من و تو

خواص سمنو چیست؟ سمنو چه خاصیتی دارد؟

در ادامه به برخی از فواید سمنو اشاره می کنیم که برای بدن بسیار مفید است.

تقویت استخوان ها:

سمنو با دارا بودن مقادیر قابل توجه کلسیم و پتاسیم به تقویت عمومی بدن مخصوصا استخوان ها کمک می کند. همچنین این خوراکی برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان مفید است.

مبارزه با سرطان:

از آنجایی که این خوراکی خوشمزه غنی  از آنتی اکسیدان است، به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

سمنو با دارا بودن مقادیر فراوان ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین برای بهبود سرماخوردگی مفید است.

کاهش وزن:

از دیگر فواید سمنو این هست که به عنوان یک قرص لاغری می تونه به شما در کاهش و کمبود وزن بدن تون کمک کنه.

سمنو با دارابودن مقادیر فراوان فیبر گزینه مناسبی برای کاهش وزن محسوب می شود. فیبر موجود در سمنو سبب دلیل ایجاد سیری طولانی مدت در افراد شده و جلوی پرخوری را می گیرد و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. البته توجه داشته باشید که افراد چاق نباید در مصرف سمنو زیاده روی کنند.

کاهش وزن
خواص سمنو : کاهش وزن

بهبود هضم:

سمنو با دارا بودن فیبر فراوان به بهبود سوء هاضمه و هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین برای سلامت دستگاه گوارش و درمان سرطان کولون مفید است.

سمنو برای چی خوبه

بهتره که این سوال رو یک کم ویرایش کنیم و بگیم سمنو برای چه کسانی خوبه؟ اینطوری هم به سوال سمنو برای چی خوبه جواب دادیم و هم به سوال سمنو برای چه کسانی خوبه؟

به طور کلی مصرف سمنو ضرری نداره و برای همه انسانها به طور پیش فرض مفید هست. هر کسی می تونه از این ماده بی نظیر استفاده کنه و خاصیت سمنو رو هم برای خودش جلب کنه. اما هر چقدر که سمنو برای افراد عادی مفید هست، برای برخی از آدما دو برابر اون مفیده. اما این افراد چه کسانی هستند؟

خواص سمنو برای بدن:
خواص سمنو برای بدن

کمک به درمان نازایی:

سمنو با دارابودن ویتامین های E  و B و سایر مواد مغذی به درمان نازایی کمک می کند.

مفید برای خانم های باردار:

اون دسته از افرادی که بیشترین سود رو از سمنو می برند، خانم های باردار هستند. سمنو از جهات مختلفی برای این دسته از خانم ها مفید و کارساز است.

مصرف سمنو  در دوران بارداری مخصوصا سه ماه اول این دوران برای تکامل سیستم عصبی جنین، رشد مناسب جنین، رشد و تقویت استخوان های جنین و پیشگیری از نقص سیستم عصبی جنین مفید است. علاوه بر این سمنو با دارا بودن آهن برای درمان کم خونی در خانم های باردار مفید است و همچنین به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

خواص سمنو
خواص سمنو: مفید برای خانم های باردار

افزایش شیر مادران شیرده :

سمنو علاوه بر اینکه به بهبود سختی زایمان و درمان نازایی کمک می کند، برای  شیردهی هم مفید است و سبب افزایش شیر در مادران شیرده و قوی شدن نوزادان می شود.

مفید برای کودکان:

همانطور که گفته شد سمنو با استفاده از جوانه گندم تهیه می شود و در مقایسه با برنج و سایر حبوبات ارزش غذایی بالاتری دارد. بنابراین سمنو با دارابودن مواد مغذی برای رشد جسمی و ذهنی کودکان و تقویت استخوان های آن ها مفید است.

کودکان دو تا خاصصیت دارند که مصرف سمنو رو برای اونها ضروری میکنه. اولی این هست که کودکان همیشه در سن رشد قرار دارند و استخوان های اونها در حال رشده. در این سن باید به کودکان مواد مغذی و مفید برسه تا رشد اونها متوقف نشه. سمنو از تغذیه هایی ست که بیشترین مواد مغذی رو به کودکان میده و باعث میشه تا اونها در سنین رشد، رشد خوبی رو تجربه کنن.

خاصیت دوم کودکان این هست که کودکان در مقابل بیماری ها آسیب پذیر تر هستند. همانطور که در بالا گفتیم یکی از خاصیت های سمنو این هست که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

مفید برای کودکان:
خواص سمنو: مفید برای کودکان

رفع عوارض یائسگی:

مصرف سمنو در دوران یائسگی مفید است و به برطرف شدن عوارض یائسگی و حفظ سلامت استخوان های خانم ها کمک می کند. تا حالا از فواید سمنو برای خانم ها حامله و باردار، مطلع شدیم. دسته دیگه ای از خانم ها که سمنو خاصیت های زیادی برای اونها داره، خانم های یائسه است. خانم هابه دلیل به هم خوردن سیستم بدن شون از 60 سالگی به بعد، دچار مشکلات و بیماری های فراوانی می شوند. از جمله مهمترین بیماری هایی که بانوان به آن مبتلا می شوند پوکی استخوان است. همانطور که می دانید، مهمترین فایده سمنو بالا بردن استحکام استخوان هاست.

خواص سمنو ناشتا

سمنو دارای مواد مغذی و ویتامین های فراوانی ست که بخش عمده مواد مغذی مورد نیاز بدن را می تواند تامین کند. افرادی هم که به دنبال کاهش وزن به همراه سمنو هستند، حتما این بخش را بخوانند. تحقیقات علم پزشکی نشان می دهد که استفاده از سمنو در صبح و زمانی که ناستا هستید خیلی مفید است و به کاهش وزن شما بسیار کمک میکند. چون ویتامین ها و مواد مغذی موجود در سمنو شما را تا ساعت ها از خوردن غذاهای دیگر بی نیاز میکنه. این موضوع که از خواص سمنو ناشتا است، کمک شایانی به کاهش وزن شما می کند.

ویتامین های موجود در سمنو

سمنو دارای مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، پروتئین، کربوهیدرات، روی، مس، سلنیوم و همچنین ویتامین هایی مانند ویتامین E، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B و ویتامین A است. از جمله مهمترین ویتامین های موجود در سمنو ویتامین B و آهن است. اکثر افرادی که از کم خونی رنج می برند، می توانند همیشه از سمنو استفاده کنند. سمنو خاصیت این را دارد که می تواند به شما در کاهش کم خونی کمک کند. این فایده سمنو برگرفته از آهن و ویتامین B است.

سمنو برای چه کسانی مضر است؟

کسانی که اضافه وزن دارند و یا استعداد چاقی دارند نباید خیلی زیاد از سمنو استفاده کنند. همچنین اگر روده تحریک پذیر دارید خیلی زیاد از سمنو استفاده نکنید.