خواص گل کلم؛ 7 خاصیت فوق العاده گل کلم برای بدن

خواص گل کلم برای بدن
خواص گل کلم برای بدن

گل کلم از جمله سبزیجات مفید چلیپایی و هم خانواده با کلم بروکلی و کلم پیچ است. انواع مختلفی گل کلم و در رنگ های متفاوت سفید، سبز، بنفش و نارنجی وجود دارد. این سبزی حاوی پروتئین، فیبر غذایی و ویتامین های مختلف مانند ویتامین C (اسید اسکوربیک)، فولات، ویتامین K (فیلوکینون) و ویتامین B6 است. همچنین دارای مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و منگنز است. گل کلم که دارای طبعی گرم و خشک است، فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص گل کلم برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص گل کلم برای بدن:

بهبود هضم و گوارش:

گلم کلم با دارابودن مقادیر بالای فیبر سبب بهبود هضم و از بین بردن سموم بدن می شود. همچنین گلوکوزینولات، گلوکورافامین و سولفورفان موجود در گل کلم به حفظ سلامت معده و جلوگیری از رشد باکتری های اچ پیلوری کمک می کنند. علاوه بر این گل کلم حاوی ایزوتیوسیانات های رژیمی است که برای پیشگیری از روز مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و سرطان روده مفید هستند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در گل کلم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. ویتامین C موجود در گل کلم سبب جلوگیری از عفونت های مختلف و کاهش التهاب و افزایش ایمنی بدن می شود.

بنر گل من و تو

 

 

خواص گل کلم برای بدن:
خواص گل کلم برای بدن

 

تقویت استخوان ها:

گلم کلم با دارابودن ویتامین C روی تولید کلاژن اثر می گذارد و از مفاصل و استخوان ها در برابر آسیب های التهابی مراقبت می کند. علاوه بر این گل کلم حاوی ویتامین K است که سبب جلوگیری از ضعیف استخوانی می شود.

 

درمان کم خونی:

گلم کلم با دارابودن ویتامین C به جذب آهن در خون کمک می کند و سبب افزایش تعداد هموگلوبین خون و درمان کم خونی می شود.

 

 

درمان کم خونی
خواص گل کلم: درمان کم خونی

حفظ سلامت قلب و عروق:

گل کلم با دارابودن گلوکورافامین و ویتامین K برای کارکرد صحیح رگ های خونی مفید است. این سبزی همچنین سبب بهبود گردش خون می شود.

گلوکورافامین موجود در گل کلم، در بدن تبدیل به ایزوتیوسیانات می شود و سبب تقویت فعالیت های ضد التهابی بدن و جلوگیری از انباشته شدن لیپیدها در رگ های خونی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز می شود.

علاوه بر این اندول 3-کاربنول موجود در گل کلم دارای خواص ضدترومبوز و ضد پلاکتی است که به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

 

حفظ سلامت قلب و عروق:
خواص گل کلم: حفظ سلامت قلب و عروق

حفظ سلامت چشم:

گلم کلم با دارابودن مقادیر قابل توجه ویتامین C به جلوگیری از یماری دژنراسیون ماکولا که از بیماری های مرتبط با سن می باشد، کمک می کند. همچنین سولفورفان در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو از بافت شبکیه مراقبت می کند و مانع بروز مشکلات بینایی مانند آب مروارید می شود.

 

 

خواص گل کلم:
خواص گل کلم: حفظ سلامت چشم

 

پیشگیری از بروز سرطان:

گل کلم با دارابودن مواد مفیدی نظیر ویتامین C، منگنز و سایر آنتی اکسیدان های قوی و ترکیباتی نظیر گلوکوبراسیسین، گلوکورافامین و گلوکوناستورتین برای جلوگیری از بروز سرطان مفید است. این سبزی از سلول های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مراقبت می کند و سبب پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود. علاوه بر این گل کلم حاوی اندول 3-کاربنول است که اثرات شیمیایی و ضد استروژن دارد و مانع رشد سلول های سرطانی از جمله سرطان ریه، مثانه، سینه، پروستات، تخمدان و سرطان دهانه رحم می شود.