خواص گوشت اردک؛ 13خاصیت جالب گوشت اردک برای سلامتی

 فواید و خواص گوشت اردک برای سلامتی بدن:
 فواید و خواص گوشت اردک برای سلامتی بدن:

گوشت اردک یکی از بهترین انواع گوشت‌ها در میان ماکیان محسوب می شود و ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. اردک از خانواده مرغابی سانان است و سازگاری بالایی دارد و می توان آن را در محیط های مختلف پرورش داد، بدین ترتیب می توان در کل ایران به گوشت اردک دسترسی داشت. این گوشت فواید و خواصی برای سلامتی و درمان برخی بیماری ها دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص گوشت اردک و ارزش غذایی آن آشنا می شویم.

 

ارزش غذایی گوشت اردک:

گوشت اردک دارای پروتئین‌ها با کیفیت بالا، فسفر، آهن، روی، سلنیوم، فولات و منیزیم می باشد و در هر صد گرم گوشت اردک ۱/۵ میلی گرم نیاسین، ۵/۰ میلی گرم ریبوفلاوین، ۳/۰ میلی گرم تیامین، ۳/۰ ویتامین ب 6 و ۴/۰ میلی گرم ویتامین ب 12 وجود دارد. لازم به ذکر است که این گوشت دارای چربی و کلسترول نسبتا بالایی است، به ویژه اگر با پوست مصرف شود.

 

 فواید و خواص گوشت اردک برای سلامتی بدن:

پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی:

گوشت اردک با دارابودن مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان ها سبب از بین رفتن و نابودی انواع رادیکال های آزاد موجود در سلول ها می شود و از این طریق از تشکیل سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

بنر گل من و تو

 

کمک به سلامت بدن:

گوشت اردک دربردارنده انواع ویتامین ها از جمله ویتامین های B6 و B12 است که این دو ویتامین برای تقویت سیستم عصبی، افزایش متابولیسم بدن و افزایش اشتها سودمند و موثر هستند و به داشتن بدنی سالم و پر انرژی کمک می کنند. جالب است بدانید که کمبود این ویتامین ها در بدن، کم خونی، ضعف اعصاب، کمبود حافظه، سستی و بی حالی، سردرد و … را به دنبال دارد. علاوه بر این ویتامین B12 موجود در این گوشت برای حفظ سلامت پوست، ناخن و مو و نیز متابولیسم چربی مفید است.

 

 فواید و خواص گوشت اردک برای سلامتی بدن:
فواید و خواص گوشت اردک برای سلامتی بدن

کاهش تنگی نفس:

گوشت اردک برای افرادی که دچار تنگی نفس هستند، گزینه مناسبی محسوب می شود زیرا این گوشت دارای خاصیت کاهش تنگی نفس است.

 

درمان کم خونی:

گوشت اردک با دارابودن مقادیر فراوان مواد معدنی به خصوص آهن و روی به درمان کم خونی کمک می کند. بدین ترتیب مصرف گوشت اردک برای مبتلایان به کم خونی و خانم های باردار مفید و سودمند است. همچنین جگر، بال و بازو‌های اردک، دارای خاصیت خون سازی بالایی هستند و به همین دلیل به افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می شود از جگر اردک استفاده کنند.

 

واید و خواص گوشت اردک
فواید و خواص گوشت اردک: درمان کم خونی

 

پیشگیری از بروز زخم معده و اشتهای کاذب:

گوشت اردک با دارابودن انواع ویتامین ها و پروتئین ها، انرژی روزانه مورد نیاز بدن را فراهم می کند و از آنجایی که پروتئین دیر هضم است، سبب سیری معده برای زمان طولانی تری می شود و از این طریق مانع بروز زخم معده و اشتهای کاذب می شود.

 

فواید و خواص گوشت اردک:
فواید و خواص گوشت اردک: حفظ سلامت چشم

 

تسریع هضم:

گوشت اردک دارای ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک است که این ویتامین به کوآنزیم A در جهت افزایش سرعت هضم غذا کمک می کند. بدین ترتیب می توان با مصرف مناسب و متعادل گوشت اردک، ویتامین B5 مورد نیاز بدن را تامین کرد و سبب افزایش جذب مواد غذایی در بدن شد.

 

افزایش وزن:

بال اردک دارای چربی و ارزش غذایی بالایی است، بنابراین مصرف آن برای افراد لاغری که به دنبال افزایش وزن هستند مفید است و دارای خاصیت چاق‌کنندگی است.

 

فواید و خواص گوشت اردک:
فواید و خواص گوشت اردک: افزایش وزن

رفع گاز معده:

گوشت اردک دارای ویتامین B3 یا نیاسین است که این ویتامین خاصیت ضد نفخ دارد و برای برطرف شدن گاز معده مفید و موثر است و همچنین میزان اشتها را افزیش می دهد. به علاوه این ویتامین دارای نقش حیاتی در متابولیسم چربی در بدن است و همچنین برای کاهش کلسترول خون موثر  است.

حفظ سلامت و تقویت کلیه ها:

گوشت اردک برای حفظ سلامت کلیه ها مفید است و مصرف آن برای افرادی که دچار ناراحتی های مربوط به کلیه هستند، سودمند است و این افراد می توانند از مزایای بهداشتی گوشت اردک بهره ببرند. همچنین گفته می شود پیه اردک دارای خواص درمانی برای کلیه ها می باشد اما لازم به ذکر است که افراد دارای چربی بالا نباید سراغ این گزینه درمانی بروند.

 

فواید و خواص گوشت اردک
فواید و خواص گوشت اردک: حفظ سلامت و تقویت کلیه ها

کاهش کلسترول بد بدن:

همانطور که گفته شد گوشت اردک دارای نیاسین است که این ویتامین به کاهش LDL پلاسما کمک می کند. همچنین نیاسین از فرآیند‌های ژنتیکی حمایت می‌کند و عدم دریافت مناسب و کافی آن از طریق رژیم غذایی می‌تواند به DNA آسیب وارد کند. به علاوه نیاسین به تثبیت قند خون و تنظیم متابولیسم انسولین کمک می‌کند بدین ترتیب مصرف این گوشت برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

 

کنترل تپش قلب:

تپش بالای قلب ممکن است سبب بروز انواع مشکلات قلبی و عروقی در بدن شود که با استفاده مناسب از گوشت اردک می توان به کنترل تپش قلب کمک کرد.

 

فواید و خواص گوشت اردک:
فواید و خواص گوشت اردک: کنترل تپش قلب

 

درمان سرفه و صاف کردن صدا:

بافت های گوشت اردک به گونه ای هستند که با خوردن گوشت اردک می توان گرفتگی صدا را بر طرف نمود. همچنین مصرف گوشت اردک برای برطرف کردن و درمان سرفه نیز تاثیرگذار است. علاوه بر این، این گوشت برای رفع خشکی سینه هم کاربرد دارد و موثر است.

 

عوارض جانبی مصرف گوشت اردک:

در مصرف گوشت اردک نباید زیاده روی کرد. مصرف بیش از اندازه گوشت اردک عوارض و مشکلاتی را در پی دارد، از جمله:

– از آنجایی که این گوشت چربی بالایی دارد، زیاده روی در مصرف آن باعث انسداد رگ های خونی و بروز مشکلات شدید قلبی و عروقی می شود.

– این گوشت کلسترول بالایی دارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن سبب افزایش سطح کلسترول و چربی خون می شود.

– مصرف بیش از اندازه گوشت اردک می تواند سبب بروز چاقی موضعی شود که چاقی نیز منشا بسیاری از بیماری ها به شمار می رود.

 

 

مطالب مرتبط:

خواص گوشت مرغ؛ ۱۶ خاصیت شگفت انگیز گوشت مرغ برای بدن