12 علت زرد شدن برگ آگلونما؛ مهمترین دلایل با راه درمان عملی و تست شده

علت زرد شدن برگ آگلونما
علت زرد شدن برگ آگلونما

علت زرد شدن برگ آگلونما چیه و چطور این مشکل رو رفع کنیم؟ درسته ما گیاه آگلونما رو در دسته گیاهان مقاوم و مناسب افراد مبتدی (معرفی گیاهان مناسب افراد مبتدی) دسته بندی کردیم، ولی اگر نتونید شرایط درست و اصولی رو براش فراهم کنید دچار مشکل و بیماری خواهد شد که یکی از رایج ترین اونها زرد شدن برگهاست، این مشکل میتونه در انواع گونه های آگلونما پیش بیاد که توی این مطلب به صورت کامل دونه دونه از موارد رو بهتون میگم و بعد بهتون میگم که چطور باید مشکل رو رفع کنید؛راستی شاید این سوال برای شما پیش بیاد که علت زرد شدن برگ آگلونما برفی چیه که تمام مواردی که در ادامه به شما میگم برای تمامی گونه های آگلونما صادق هست.

این رو هم بگم که گاهی زرد شدن و ریزش برگهای آگلونما کاملا طبیعی است و با بالا رفتن سن گیاه این اتفاق خواهد افتاد ولی مواردی هستند که اگر ما برای گیاه فراهم نکنیم، گیاه با زرد کردن برگ و ریزش اونها اعتراض خودش رو نسبت به شرایطی که براش فراهم کردید اعلام میکنه، پس میتونم این رو بگم که نشانه هایی مثل زرد شدن، بیحالی، قهوه ای شدن و… میگه که شما صاحب خوبی نبودید و باید در نگهداری گیاه تجدید نظر کنید و برخی موارد رو براش اصلاح کنید که بهتره در ادامه همراه من باشید. راستی در مطلبی جداگانه به بررسی مشکلات و بیماری های آگلونما پرداختیم که میتونید مطالعه کنید.

دلیل زرد شدن برگ آگلونما چیست؟
دلیل زرد شدن برگ آگلونما چیست؟

خلاصه نیازهای آگلونما

بهتره قبل از اینکه ببینیم چه عواملی علت زرد شدن برگهای آگلونما رو فراهم میکنه ببینیم چه شرایطی برای نگهداری اون باید فراهم کنیم تا این مشکل برای گیاه پیش نیاد، اسم این گیاه در انگلیسی Aglaonema که بهش همیشه سبز چینی هم میگن و جنوب شرقی آسیا و جنگل های گرمسیری هست، من در مطلبی جدا شرایط درست و اصولی نگهداری آگلونما رو بررسی کردم ولی میخوام اینجا چندتا مورد مهم رو به صورت خلاثه بهتون بگم:

بنر گل من و تو
  • نور مناسب برای آگلونما : این گیاه به شرایط کم نور مقاوم هست و میتونید جزو گیاهان مقاوم به نور کم دسته بندی کنیم ولی خب برای رشد خوب نیاز به نور فیلتر شده داره، نور زیاد و شدید میتونه باعث سوختگی و زرد شدن برگها بشه، سعی کنید حداقل 5 ساعت در روز براش نور فراهم کنید.
  • آبیاری درست آگلونما : این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز داره و خاک گلدان هر وقت تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید و حتما زهکشی گلدان رو بعد از آبیاری چک منید که آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه
  • از چه خاکی برای آگلونما استفاده کنیم؟ بهترین خاک برای این گیاه خاکی هست که به سرعت آب رو از خودش عبور بده، میتونید از خاک هیا آماده براش اشتفاده کنید.
  • چه زمانی گیاه رو تغذیه کنیم؟ بهترین زمان برای تغذیه ابتدای بهار تا اواخر تابستان می باشد.
  • دمای مناسب نگهداری آگلونما : این گیاه در دمای 18 الی 25 درجه سانتی گرا میتونه رشد خوبی داشته باشه

دلیل زرد شدن برگ آگلونما چیست؟

این مشکل میتونه دلایل مختلفی مثل آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی مناسب، متناسب نبودن نور محیط، تغذیه نشدن به موقع، دما ، آفت و… باشه که تک تک این موارد رو به همراه راه درمان زرد شدن برگ آگلونما خواهم گفت :

آیا آبیاری نامناسب علت زرد شدن برگها آگلونما است؟

میتونم به جرئت بگم که یک از اصلی ترین دلایل زرد شدن برگ آگلونما مناسب نبودن آبیاری گیاه میتونه باشه، چه آبیاری زیاد وچه آبیاری کم هر کدام به نوبه خودش میتونه باعث ضعیف شدن، زرد شدن، ریزش برگها و در نهایت مرگ گیاه شما بشه، پس سعی کنید قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید که آیا تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده یا نه، اگر خشک شده بود گیاه رو آبیاری کنید در غیر این صورت نیازی به آبیاری وجود نداره، متونید میزان ابیاری رو در زمستان کاهش بدید تا گیاه کمی استراحت داشته باشه، راستی بعد از آبیاری حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه وگرنه این مورد هم باعث زرد شدن و مرگ گیاه خواهد شد، که در ادامه اون رو هم بررسی میکنیم. ولی بیایید تک تک موارد رو به صورت جدا بررسی کنیم :

آبیاری زیاد و زرد شدن برگ آگلونما
آبیاری زیاد و زرد شدن برگ آگلونما

آبیاری زیاد و زرد شدن برگهای آگونما

زمانی که شما میزان آبیاری آگونما رو زیاد انجام بدید، میزان گردش هوای اطراف ریشه نزدیک به صفر خواهد رسید و همین مورد باعث پوسیدگی ریشه در گیاه خواهد شد، همچنین آبیاری زیاد و خیس بودن خاک گلدان هم باعث میشه که خاک گلدان استعداد بالایی در بیماری قارچی داشته باشه و گیاه بعد از مدتی از بین بره پس حتما خاک رو چک کنید و بعد گیاه رو آبیاری کنید.

آبیاری کم و زرد و ریزش برگهای اگونما

نشانه های آبیاری کم این هست که نوک و یا لبه برگها برگها قهوه ای بشه هرچند در این حالت ابتدا برگهای پایینی شروع به زرد شدن و ریزش خواهند که علت زرد شدن برگهای پایین آگلونما این است که گیاه نمیتونه انرژی کافی رو برای رشد برگها تامین کنه و به همین خاطر اولویت رشد رو به برگهای جوان میده و برگهای پیر شروع به زرد شدن و ریزش میکنند.

درمان زرد شدن برگ آگلونما از آبیاری نامناسب

اگر گیاه شما از آبیاری کم رنج میبره کار چندان سختی ندارید فقط کافیه یکبار گلدان رو به مدت 15 دقیق در تشت آب قرار بدید تا میزان آب کافی رو دریافت بکنه و بعد از این حواستون به آبیاری گیاه باشه، ولی مشکل اصلی اونجایی هست که گیاه از آبیاری زیاد دچار چنین مشکلی شده باشه، در این حالت ابتدا میزان آبیاری رو کاهش بدید و حتما ریشه گیاه رو چک کنید که آیا دچار آسیب شده یا نه، اگر میزان آسیب کم هست با استفاده از قارچ کش خاک گلدان رو آبیاری کنید ولی اگر میزان اسیب خیلی زیاد بود مراحل زیر رو پیش ببرید.

  • ابتدا گیاه رو از خاک بیرون بیارید.
  • بعد خاک اطراف ریشه رو تا جایی که میتونید از کنار ریشه جدا کنید
  • سپس ریشه رو زیر آب ملایم (به هیچ وجه خیلی داغ یا خیلی سرد نباشه) بگیرید و شستشو بدید.
  • حالا ریشه هایی که نرم و سیاه شدند رو به آرامی و با استفاده از یک قیچی یا چاقوی استریل شده از گیاه جدا کنید. (این زمانی است که میزان کمی از ریهش ها دچار مشکل شدند)
  • اگر میزان آسیب خیلی زیاد هست حتما باید قسمت هیا زیادی از ریشه رو از گیاه جدا کنی برای اینکه بعد از کاشت گیاه دچار مشکل نشه، برگهای چیر رو هم از ساقه گیاه جدا کنید تا میزان ریشه ها با تعداد برگها متناسب باشه
  • اگر ریشه کاملا پوسیده باشه باید از گیاه قلمه تهیه کنید (نحوه تکثیر آگلونما رو به همراه ویدیو در یک مطلب دیگه توضیح دادم)
  • حالا میتونید ریشه های سالم رو با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید. (از قارچ کش بنومیل و کاربندازیم میتونید استفاده کنید)
  • حتما خاک قدیمی رو کنار بذارید و از خاک های جدید و ضدعفونی شده برای کاشت استفاده کنید، برای این کار ابتدا کف گلدان رو سوراخ کنید و بعد با چند عدد سنگریزه زهکشی رو افزایش بدید و بعد کمی خاک بریزید و بعد گیاه رو داخل گلدون قرار بدید و بعد اطراف ریشه رو خاک بریزید و اولین آبیاری رو با ساتفاده از هیومیک اسید و ضدعفونی کننده خاک انجام بدید.

راستی علائم آبیاری زیاد چیه؟

  • اگر خاک مرطوبت هست ولی برگهای گیاه میوفتن یعنی میزان آبیاری زیاد بوده
  • زرد شدن برگ ابتدا از پایین شروع میشه ولی این روند با سرعت بسیار بالا به تمام برگها هم کشیده میشه
  • اگر دیدید برگهای گیاه شما متورم شده یعنی آبیاری زیاد بوده
  • اگر روی برگها لکه های قهوه ای مشاهده کردید
  • اگر حس میکنید که گیاه بوی بدی میده (انگار فاسد شده) نشون میده آبیاری زیاد بوده وریشه ها در حال پوسیدن شدن هستند و خطر بسیار شدید هست. (حتما مطلب نکات آبیاری گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید)
درمان زرد شدن برگ آگلونما
درمان زرد شدن برگ آگلونما

نداشتن زهکشی خوب و زرد شدن برگهای آگلونما

وقتی شما آبیاری رو به درستی انجام میدید ولی گلدان شما زهکشی خوبی نداره مشکل پوسیده شدن ریشه گاه و تمامی علائم آبیاری زیاد در گیاه ظاهر خواهد شد و بسیار خطرناک است، حتما بعد از آبیاری چک کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و بعد اون آب رو دور بریزید، پس هنگام تعویض گلدان و یا خرید دقت کنید که کف گلدان سوراخ کافی متناسب با سایز گلدان داشته باشه و حتما حتما بعد آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، نحوه درمان مشکل آگلونما در این حالت مشابه درمان آبیاری زیاد هست.

از چه آبی برای آبیاری آگلونما استفاده کنیم؟

یکی از علت های دیگه ای که باعث زردی برگ آگلونما میشه این است که شما از آب با کیفتی و درست برای آبیاری گیاه استفاده نمیکنید، این گیاه خاک اسیدی دوست داره و اگر شما از آب های قلیایی برای آبیاری اون استفاده کنید باعث میشه که میزان جذب مواد مغذی در خاک کم بشه و برای رفع مشکل باید از هیومیک اسید برای تنظیم PH خاک استفاده کنید.
بهتره از آب تصفیه شده و یا آبی که حداقل به مدت 24 ساعت در محیط مونده باشه تا کلرش خارج شده برای آبیاری این گیاه استفاده کنید. املاح موجود در آب شهری به مرور باعث زرد شدن برگها این گیاه خواهد شد.

نور کم یا زیاد باعث زرد شدن برگهای آگلونما میشود؟

حتما برای این گیاه محلی با نور متوسط و فیلتر شده فراهم کنید، به هیچ وجه نور مستقیم و شدید رو دوست نداره و باعث ایجاد مشکلات خیلی زیاد در اون خواهد شد. هم نور زیاد و هم نور کم میتونه از دلایل زرد شدن و ریزش برگهای این گیاه باشه، وقتی شما گیاه رو در معرض نور زیاد و شدید قرار میدید به مرور باعث سوختگی برگ و در نتیجه زرد شدن برگهای آگلونما خواهید شد. حالا چرا این اتفاق میوفته؟ وقتی نور زیاد و مستقیم به برگهای آگلونما میخوره گیاه مجبور هست برای اینکه رشدش کم نشه و اون گرما رو تحمل بکنه میزان خیلی زیادی آب رو از سطح برگ تبخیره کنه که همین مشکل باعث میشه گیاه دچار سوختگی، زرد شدن و ریزش برگ بشه، در برخی موارد هم قهوه ای شدن برگها نشانه ای از دریافت نور زیاد هست.

حالا این رو هم در نظر بگیرید که اگر میزان نور دریافتی گیاه خیلی کم باشه، گیاه مجبور میشه برگهای پایینی و پیر خودش رو کم بکنه (شروع به زرد کردن و خزان میکنه) تا بتونه انرژی کافی برای رشد برگها جوان فراهم بکنه دقیقا اتفاقی که در پاییز برای درختان میوفته (وقتی گیاه نور کمی دریافت میکنه تولید کلروفیل که عامل سبز بودن برگ ها است دچار مشکل میشه و همین باعث زرد شدن برگهای گیاه خواهد شد)، که باعث ایجاد مشکل زرد شدن گیاه میشه، این مورد (کمبود نور) خیلی کم پیش میاد که گیاه رو دچار ریزش برگ بکنه چون آگلونما جزو گیاهان مقاوم به نور کم هست و میتونه شرایط کم نوری رو تا حد قابل قبولی تحمل بکنه

درمان زرد شدن برگ آگلونما در اثر مناسب نبودن نور محیط

همیشه سعی کنید حداقل 5 الی 8 ساعت نور فیلتر شده برای گیاه فراهم کنید، بهترین محل برای قرار دادن گیاه پشت پنجره جنوبی که با پرده یا شیشه مات فیلتر شده است ، میتونید گیاه رو در فاصله 1 الی 2 متری پنجره هم قرار بدید، در این حالت نور مناسب برای یگاه فراهم میشه و سوختگی و زرد شدنی در کار نخواهد بود، اگر نور خوب در خانه ندارید میتونید از لامپ های رشد برای جبران کمبود نور استفاده کنید.

زرد شدن برگهای آگلونما
زرد شدن برگهای آگلونما

رطوبت و رابطه آن با زرد شدن برگهای آگلونما

آگلونما یکی از گیاهان بومی مناطق گرمسیری است و در شرایط ایده آل خود نیاز به رطوبت خیلی خوب برای رشد و شادابی داره، اگر میزان رطوبت محیط به اندازه کافی نباشه گیاه شروع به زرد کردن برگها خواهد کرد، همانطور که در شرایط نگهداری این گیاه گفتیم کمبود رطوبت اسیب خیلی زیادی به گیاه وارد میکنه که باید حداقل رطوبت محیط بین 50 الی 70 درصد باشه، همچنین به هیچ وجه گیاه رو در فصول گرم سال در کنار وسایل گرمایشی قرار ندید چون هم میزان رطوبت محیط در این مناطق کم هست و هم دمای بالایی گیاه دریافت میکند که باعث زرد شدن برگ های اگلونما میشه

فراهم کردن رطوبت کافی برای درمان زرد شدن برگهای آگلونما

آگلونما میتونه به راحتی در رطوبت معمول اتاق رشد خوبی دشاته باشه و به هیچ وجه دچار زرد شدن برگ نخواهد شد ولی همیشه با بالا رفتن دمای محل نگهداری باید میزان رطوبت محیط رو هم افزایش بدید در غیر این صورت باید شاهد مشکلات جدی در گیاه خودتون باشید. برای تامین رطوبت میتونید به روش های زیر عمل کنید :

  1. برای آگلونما جزیره درست کنید : ساخت جزیره رو در یک مطلب جدا توضیح دادم ولی بصورت خلاصه اینجوری هست که شما یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان انتخاب میکند و داخل اون سنگریزیه میریزید و گلدان رو روی سنگها قرار میدید و بعد ظرف رو پر آب میکنید به نحوی که آب با کف گلدان تماس نداشته باشه، اینجوری به مرور رطوبت مورد نیاز گیاه تامین میشه
  2. از دستگاه بخور استفاده کنید : شما میتونید برای تامین رطوبت مورد نیاز آگلونما از دستگاه های بخور سرد استفاده کنید، دستگاه رو در بین گیاهان خود قرار بدید به نحوی که در طول روز میزان رطوبت قابل توجهی برای گیاه فراهم کند.
  3. از غبارپاشی استفاده کنید : برای این کار اولین نکته این هست که هنگام ظهر غبارپاشی نکنید و بعد باید از آب جوشیده سرد شده برای غبارپاشی استفاده کنید تا گیاه دچار بیماری نشه
  4. گیاهان رو کنار هم قرار بدید : برای بالا بردن رطوبت محیط گیاهان خود میتونید همه اونها رو کنار هم قرار بدید تا آب تبخیر شده از خاک هر گلدان رطوبت محیط رو بالا ببره
علت زرد شدن برگ پایینی آگلونما
علت زرد شدن برگ پایینی آگلونما

دما بر زرد شدن برگ های آگلونما تاثیر دارد؟

این گیاه میتونه به راحتی دمای بین 13 الی 28 درجه سانتی گراد رو تحمل بکنه ولی نوسانات دمایی میتونه مشکلاتی چون زرد شدن برگها، کاهش رشد گیاه، قهوه ای شدن نوک و لبه ی برگ ها و یا پیچیدن برگها برای گیاه شود، وقتی دما بالا میره به همون اندازه رطوبت محیط کاهش پیدا میکنه که دقیقا علائم و مشخصات آبیاری کم، رطوبت کم برای گیاه پیش میاد و همچنین با سرد شدن هوا رشد گیاه کاهش پیدا خواهد کرد. پس همیشه حواستون باشه که میزان آبیاری، رطوبت، نور و دمای متناسب باشه تا گیاه دچار مشکل و زرد شدن برگ ها نشه، ولی وقتی گیاه دچار پژمردگی و یا زرد شدن برگها میشه نشون میده که دمای محل نگهداری بسیار پایین است.

اگر در مناطق سردسیر هستید و گیاه شما در بالکن یا حیاط هست حتما در فصول سرد سال گیاه رو به داخل خونه منتقل کنید.

کوددهی زیاد باعث زرد شدن برگهای آگلونما میشه؟

آگلونما برای رشد مثل همه گیاهان آپارتمانی نیاز به تغذیه داره و باید با عناصری مانند پتاسیم، فسفر، ازت تغذیه بشه ولی اگر میزان کوددهی خیلی زیاد باشه به مرور باعث بالا رفتن میزان نمک موجود در خاک خواهد شد و همین جذب مواد مغذی رو برای ریشه کم مینه و همین به مرور باعث زرد شدن برگهای آگلونما خواهد شد چون هرچقدر میزان جذب مواد کم بشه گیاه مجبور هست که همانند آنچه در بالا گفتیم انرژی و مواد موجود رو صرف برگهای جوان و تازه کند، هرچند تعویض نکردن گلدان یا خاک گیاه بعد از چند سال و تغذیه نکردن هم دقیقا همین مشکل رو برای گیاه پیش خواهد آورد.

همیشه کمبود مواد مغذی بخاطر تغذیه نکردن گیاه نمی باشد، گاهی نور کم، خاک نامناسب باعث جذب کم مواد مغذی در گیاه میشه که بهتره نور خوب، خاک کمی اسیدی و تغذیه به موقع برای آگلونما فراهم کنید.

درمان زرد شدن برگ آگلونما در اثر کوددهی

برای رفع مشکل در فصل رشد گیاه که از ابتدای بهار تا اواخر تابستان هست هر دو الی سه هفته یکبار گیاه رو به میزانی که رو بسته گفته کوددهی کنید. زمستان فصل استراحت گیاه هست و تا اونجا که میتونید میزان کوددهی رو به صفر نزدیک کنید. اگر میزان کوددهی زیاد بوده حتما با استفاده از هیومیک اسید خاک گلدان رو آبیاری کنید تا میزان شوری خاک کاهش پیدا کند.

زرد شدن برگ آگلونما چه زمانی طبیعی است؟

اگلونما و تمام گیاهان آپارتمانی هم مانند ما انسان ها پیر میشوند، ولی زمانی گیاهانی مثل آگلونما پیر میشن، برگهای قدیمی آنها زرد شده و میریزند و انرژی گیاه صرف برگهای جوان خواهد شد، فقط میتوان با فراهم کردن شرایط درست برای گیاه این روند طبیعی رو کمی به تاخیر انداخت، وقتی شما به درستی گیاه رو تغذیه میکنید، نور خوبی فراهم میکنید و آبیاری به موقع انجام میشه به مدت طولانتی تری مواد مغذی (موادی که گیاه برای رشد نیاز داره) به گیاه میرسه و روند پیر شدن و زرد شدن گیاه به تاخیر خواهد افتاد.

زرد شدن آگلونما از آفت و بیماری
زرد شدن آگلونما از آفت و بیماری

کدام آفتها باعث زرد شدن برگها آگلونما میشه؟

سعی کنید برگهای آگولونما رو بررسی که که دچار سوارخ شدن، یا لکه های زرد نشود، آفتهایی چون کنه‌ها، شته ها، کنه های عنکبوتی، مگس‌های سفید، ریشک بال‌ها و شپشک‌های آردی برای رشد و تقویت خود به برگها و ساقه گیاه میچسبند و از شریه آگلونما تغذیه میکنند، و در مدت کوتاهی کل انرژی گیاه رو میگیرند و همین باعث میشه که ابتدا برگهای پیر و سپس تمامی برگها دچار زردی و ریزش برگ شوند.

نحوه درمان زرد شدن برگ آگلونما

ابتدا هر هفته یا دو هفته یکبار برگها و پشت برگها رو چک کنید تا به محض مشاهده علائم و نشانه های آفت اون رو از بین ببرید تا به مرحله زرد شدن برگها نرسه، ولی برای از بین بردن آفت هایی که به گیاه حمله کردن بهترین راه استفاده از صابون حشره کش است ولی میتونید از سم های سیستمیک هم برای از بین بردن کنه، شته، شپشک استفاده کنید.

بیماری های باکتری و قارچی عامل زرد شدن برگها

آخرین موردی که باید بررسی کنیم بیماری های باکتری و قارچی در گیاه آگلونما شما است که ابتدا باید نشانه دیگر خودشون رو نشون میده و در آخر باعث زرد شدن برگها خواهد شد، اگر روی برگها لکه های بزرگ و سیاه رنگی دیدید و بعد شروع به زرد شدن برگ کرد نشون میده که گیاه شما دچار بیمایر شده و باید برگ از گیاه جدا بشه و حتما کل گیاه با قارچ کش سم پاشی بشه

یا اگر نشانه های مثل ایجاد لکه‌ آب‌دار روی برگها، نرم شدن ساقه‌ گیاه و یا بد بو شدن خاک رو در گیاه دیدید، نشانه بیماری قارچی در گیاه هست که از ریختن آب روی برگها، مابین ساقه، آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی هست که خیلی سریع باید مشکل رو رفع کنید. برای رفع مشکل تهویه خوبی برای گیاه فراهم کنید، حتما از قارچ کش استفاده کنید. بهتره هر سه ماه کیبار گیاه رو قارچ کشی کنید که هیچ وقت دچار بیماری های قارچی نشود.

جمع بندی زرد شدن برگ آگلونما

شاید اولین سوالی که برای شما پیش بیاد این باشه که آیا برگ‌های زرد شده آگلونما دوباره به حالت اولیه بر میگردن؟ یعنی مجدد سبز خواهند شد؟ باید بگم که نه اگلونما و نه سایر گیاهان آپارتمانی وقتی مشکلی برای برگ بوجود بیاد دیگه نمیشه همون برگ رو احیا کرد و انتظار سبز شدن رو ازش داشت، فقط با فراهم کردن شرایط و رفع مشکل میتونید گیاه رو از زرد شدن سایر برگها نجات داد.
من تو این مطلب سعی کردم هر آنچه که باعث زرد شدن برگ آگلونما میشه رو بهتون بگم عوامی مثل : آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی خوب، بیماری قارچی، مناسب نبودن نور و تغذیه و… که به راحتی میشه گیاه رو نجات داد، پس سعی کنید شرایط خوبی برای گیاه فراهم کنید تا دچار مشکل زردی و سیار مشکلات نشه، شما چه تجربه یا سوالی در خصوص این گیاه دارید؟ حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.