علت زرد شدن برگ حسن یوسف چیست و چطور درمان کنیم؟

علت زرد شدن برگ حسن یوسف
علت زرد شدن برگ حسن یوسف

دلیل و راه درمان زرد شدن برگ حسن یوسف چیه؟ گیاه حسن یوسف با نام علمی Coleus یکی از گیاهان آپارتمانی هست که در بیشتر خونه ها پیدا میشه. این گیاه بخاطر داشتن برگ های رنگی و زیبا میتونه باعث زیبایی گلخونه و خونه های ما بشه .برگ های پهن و مخملی این گیاه طرح و رنگ های خیلی متنوعی دارند، پس برگ ها در این گیاه برای ما اهمیت زیادی دارند و در صورت ایجاد مشکل و یا تغییر رنگی در برگ مثل زرد شدن برگ های این گیاه میتونه نگران کننده باشه. در این  متن با من همراه باشید تا با علت های زرد شدن برگ گیاه حسن یوسف آشنا بشیم تا بتونیم از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم و زیبایی گیاهمون رو حفظ کنیم.

چرا برگ گیاه حسن یوسف زرد میشه؟

برای پیدا کردن جواب این سوال و یا پیدا کردن علت هر مشکلی در گیاه ابتدا باید با ساده ترین مسائل مثل میزان آبیاری ، شدت نور دریافتی گیاه و …. شروع کنید و سپس به مسائل پیچیده تری مثل حشرات، قارچ ها و …. توجه کنید. قبل ار بررسی علت زرد شدن حسن یوسف اگر دوست داشتید برید و مطلب کاملی که در خصوص زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی نوشتیم رو مطالعه کنید.

دلیل زرد شدن حسن یوسف
دلیل زرد شدن حسن یوسف

آبیاری اولین علت برای زرد شدن حسن یوسف

اولین علت که میتونه باعث زرد شدن حسن یوسف بشه آبیاری نامناسب هست آبیاری باید به طور منظم و با مقدار مناسبی صورت بگیره تا گیاه بتونه رشد مطلوبی داشته باشه. اگر به گیاه حسن یوسف آب بیشتر از نیازش بدین ، برگ ها زرد میشن. زرد شدن یکی از علامت های اولیه آبیاری بیش از حد گیاهان است که در نهایت رنگ برگ ها قهوه ای میشود (مطلب علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی رو هم بخونید). همچنین توجه داشته باشین آبیاری بیش از حد و غرقاب شدن ریشه میتونه باعث پوسیدگی ریشه بشه، پوسیدگی ریشه  در بیشتر مواقع قابل برگشت نیست و گیاهتون رو از بین میبره.

بنر گل من و تو

اگه گیاه حسن یوسفتون پژمرده شده و خاکش هم خشکه به احتمال زیاد نیاز به آبیاری داره. گیاه حسن یوسف در صورت کمبود آب هم زرد شده و برگ ها خشک میشن.
تفاوت بین گیاهی که بیش از حد آبیاری شده با گیاهی که دچار کمبود آب شده این است که برگ های گیاهی که بیش از حد آبیاری شده‌اند زرد شده و حالت افتاده دارند ولی گیاه در اثر کمبود آب زرد شده و خشک میشن. ابیاری درست برای گیاه به عواملی بستگی داره مثل گرمی و خشکی هوا ، زهکشی مناسب خاک و گلدان و…… برای ابیاری گیاه حسن یوسف بهتر است خاک رو بررسی کنید در صورت خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید. حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و هر زمان که به اندازه 3 الی 4 سانتی متر خشک شد بهش آب بدید و حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

آیا شدت نور دریافتی گیاه میتونه باعث زرد شدن برگ حسن یوسف بشه؟

بله، آفتاب بیش از حد میتونه باعث بشه تا برگ ها رنگ و شادابی خودشون رو از دست بدن. گیاه حسن یوسف سایه دوست (منظورم اینه که نور فیلتر شده دوست داره) هست و برگ های این گیاه به دلیل آفتاب سوختگی ممکن است سفید رنگ بشن. برگها سفید میشن به دلیل اینکه نور شدید و روشن خورشید کلروفیل برگ رو از بین برده و به همین دلیل برگ ها رنگ پریده میشن. معمولا این اتفاق در تابستان می افتد .عکس این عمل هم میتونه باعث ایجاد مشکل در گیاه بشه اگه گیاه رو در مکانی کاملا سایه و تاریک هم قرار بدیم گیاه رشد بلندتر و ضعیف‌تری خواهد داشت. نور خیلی کم باعث رشد ضعیف در گیاه شده و ظاهر گیاه رو تغییر داده و باعث کم پشت شدن آن میشه.گیاه حسن یوسف برای رشد به نور کم وغیر مستقیم نیاز داره. حداقل نور مورد نیاز حسن یوسف روزانه 6 الی 8 ساعت است ولی اگه میخوای گیاهت گل بده حتما نور زیاد براش فراهم کنید.

چرا برگ های پایینی گیاه حسن یوسف زرد شده و میریزند؟

تمامی علت هایی که بالا گفته شد میتونه باعث زردی و ریزش برگ های پایینی گیاه بشن اما باید دقت داشته باشین که به طور طبیعی در گیاه به علت افزایش سن و پیر شدن گیاه برگ های پایینی زرد شده و میریزند.
عوامل دیگه ای مثل جا به جا کردن گیاه به گلدون دیگه و یا منتقل کردن به باغچه هم میتونه باعث زردی و ریزش برگ های پایینی گیاه بشه.پس برای منتقل کردن به مکانی جدید باید گیاه رو به آن مکان عادت داده و سازگار کنیم تا به آن شوک وارد نشه برای انتقال به باغچه ،گلدون خود را در فضای باز و در مکانی سایه و محافظت شده از نظر آفتاب و باد قرار بدین. بعد از حدود یک هفته می تونید به تدریج نور و عناصر بیشتری را به آن معرفی کنید تا گیاه بتونه برای محیط بیرون از خونه خودش رو تقویت کنه. پس از سازگاری، گیاه رو در زمین بکارید و در حین کاشت، رطوبت رو حفظ کنید. مراقب میزان خورشید و باد باشید تا از آسیب جلوگیری کنید.

لکه زرد روی برگ حسن یوسف
لکه زرد روی برگ حسن یوسف

چرا روی برگ گیاه حسن یوسف لکه های زرد رنگ وجود دارد؟

این لکه ها می تونه نشونه هجوم کنه ها باشه. آنها شیره گیاه را می مکند و باعث تغییر رنگ شاخ و برگ میشند و در اطراف ساقه ها تار میتنند. سطح زیرین برگ ها بررسی کنید وجود حشره های ریز قرمز، قهوه ای، زرد یا سبز رنگ همان کنه ها هستند. که برای از بین بردن آنها میتونید از کنه کش ها به مقدار مناسب استفاده کنید.
عوامل دیگری که میتونه باعث زردی حسن یوسف بشن:

  • حسن یوسف خاک حاصلخیز با زهکشی خوب را ترجیح میده و میتونه در خاک با زهکشی ضعیف دچار پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی بشه. خاکی که آب را در خود نگه میداره یا ظروفی که به خوبی زهکشی نمیکنه برای حسن یوسف مطلوب نیست.
  • حسن یوسف در معرض باد بیش از حد اغلب با افتادگی واکنش نشون میده. اگه این وضعیت فروکش کنه، به شرطی که رطوبت کافی در خاک وجود داشته باشه، خود به خود به حالت اولیه برمی‌گرده. حسن یوسف رو از شرایط باد بیش از حد محافظت کنید.
  • حسن یوسف ممکنه به دلیل هجوم شپشک آردآلود آویزون بشه و حتی برخی از برگ ها زرد بشن. ساقه ها و برگ ها را بررسی کنید تا ببینید آیا توده های پنبه ای سفید به آنها چسبیده است یا نه. آنها شیره رو از ریشه، ساقه و برگ می مکند و ترشحاتی از خود به جا می گذارند که باعث تحریک قارچ ها و جذب مورچه ها میشن. با صابون حشره کش و سمپاشی با سم دیازینون میتونید این آفت رو کنترل کنید.

نکات کلیدی در مورد پیشگیری از زرد شدن حسن یوسف:

  • بهترین شانس برای شاداب ماندن گیاه حسن یوسف این است که شما به طور منظم گیاههتون رو آبیاری کنید.
  • این گیاه در هوای گرم و خشک خوب عمل نمیکنه به همین دلیل در این شرایط آبیاری رو افزایش بدین و یا با حالت جزیره رطوبت مورد نیاز رو فراهم کنید. می تونید با مه پاشی منظم گیاه هم رطوبت رو افزایش بدین.
  • گیاه حسن یوسف را در خاکی با زهکشی خوب پرورش بدین.
  • گیاه حسن یوسف رو از نور مستقیم و شدید دور نگهدارید .
  • از خیس شدن برگها هنگام آبیاری خودداری کنید. همیشه در خاک آبیاری کنید تا احتمال ایجاد قارچ که باعث ایجاد لکه های تیره روی برگ ها می شود را کاهش بدین.

سخن پایانی زرد شدن برگ حسن یوسف

در این مطلب سعی کردم تا مهم ترین دلایل زرد شدن گیاه حسن یوسف رو براتون توضیح بدم ولی در مطلبی جداگانه به بررسی مشکلات و بیماری های حسن یوسف پرداختیم در کنار اون هم میتویند با انواع حسن یوسف آشنا بشید ، اگر سوال، مشکل یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.