راه درمان مشکلات و بیماری های حسن یوسف | آفت و بیحال شدن

مشکلات و بیماری های حسن یوسف
مشکلات و بیماری های حسن یوسف

مشکلات و بیماری حسن یوسف : شاید برایتان پیش آمده باشد که گل حسن یوسف شادابی را از گلخانه خریده‌اید، اما پس از مدتی نگهداری در خانه دچار مشکلات و آفاتی می‌شود و سریع خراب می‌شود. مشکلات و بیماری گل حسن یوسف را باید بشناسید تا بتوانید این گیاه زیبا را در کلکسیون گلهایتان در آپارتمان داشته باشید. از عمده مشکلات حسن یوسف سیاه و بیحال شدن برگها، ریزش برگ، پژمرده شدن و سوراخ شدن برگ ها و آفت های گوناگون نام برد که همگی را مورد بررسی قرار میدهیم.

شاید یکی از علت های محبوبیت این گیاه بخاطر وجود رنگهای زیبا و مختلف اون باشه، حسن یوسف گلی ظریف بوده و نیاز به مراقبتهای ویژه دارد. گاهی دچار بیماریهایی می‌شود که بیشتر شپشک آردآلود است. با ما همراه باشید تا به مشکلات این گیاه زیبا بپردازیم.

حسن یوسف به چه شرایطی نیاز داره؟

در مطلبی کامل به بررسی و نگهداری حسن یوسف پرداختیم که پیشنهاد میکنم جتما مطالعه کنید ولی بهتره یک مرور کلی در از نیازها و شرایط نگهداری این گیاه زیبا داشته باشیم چون با رعایت این شرایط کمتر دچار مشکلات حسن یوسف خواهید شد.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری حسن یوسف
شرایط نگهداری حسن یوسف

چقدر باید به حسن یوسف آب بدم؟

این گیاه نیاز به آبیاری متوسطی داره و یکی از مشکلات حسن یوسف آبیاری کم و زیاد هست که با آبیاری کم برگهای گیاه پژمرده و بیحال میشن مخصوصا در تابستان پس هر زمان خاک گیاه خشک شد بهش آب بدید، یکی از نشانه های آبیاری این گیاه در تابستان بیحال شدن برگها هست. آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی میتونه یکی از عوامل زرد شدن برگها این گیاه باشه.

چقدر نور را دوست داره؟

حسن یوسف عاشق نور زیاد هست و میتونه نور مستقیم رو هم تحمل کنه ولی نباید یکدفعه گیاه رو به محلی با نور مستقیم منتقل کنید، سعی کنید اون رو پشت پنجره جنوبی که شیشه مات یا پرده داره قرار بدید. کمبود نور هم باعث زیاد شدن فاصله برگها میشه

خاک مناسب برای نگهداری حسن یوسف چیست؟

این گیاه در هر خاکی رشد خوبی خواهد داشت ولی بهتره از ترکیب خاک برگ+ خاک باغچه + کمی ماسه استفاده کنید، البته میشه از خاک های آماده موجود در بازار که برای گیاهان آپارتمانی هست هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که ته گلدان شما حتما سوراخ باشه و آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه.

چقدر باید رطوبت براش فراهم کنیم؟

حسن یوسف رطوبت رو دوست داره و میشه گفتن رطوبت بین 50 الی 70 درصد محیط رو دوست داره، ولی یکی از بیماری های حسن یوسف غبارپاشی در وقت ظهر هست که موجب ایجاد لکه روی برگها میشه

نحوه کوددهی و تقویت حسن یوسف:

در فصول رشد گیاه (بهار و تابستان) نیاز به تقویت دارد، برای تقویت از کودهای کامل هر دو الی 3 هفته یکبار در زمان آبیاری استفاده کنید.

مشکلات و بیماری حسن یوسف و راه حل مقابله با آن:

خب در خصوص شرایط نگهداری این گیاه صحبت کردیم و اگر مطالب گفته شده در بالا رو رعایت کنید کمتر دچار مشکلات زیر در نگهداری حسن یوسف میشید که سعی کردم تمامی موارد رو مورد بررسی قرار بدم.

دلیل کمرنگ شدن برگهای حسن یوسف چیست؟

اگر از دوستداران گیاه حسن یوسف باشید، حتماً پیش آمده گلهای حسن یوسف را در گلخانه شاداب و سرحال و با رنگهای بسیار خوشرنگ دیده‌اید، اما پس از خرید و مدتی نگهداری کردن، برگها رنگشان محو و کمرنگ می‌شود و دیگر آن جلوه اولیه را ندارند.

اگر چنین مشکلی برای گیاهتان پیش آمد، و گیاه به اصطلاح بصورت علفی درآمد و رنگدانه‌هایش را از دست داد،  به احتمال زیاد بخاطر نور محل نگهداری کم هست که گیاه دریافت می‌کند. پس حتما گیاه خود را به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور رشد گیاه استفاده کنید در برخی موارد هم از کمبود ازت در خاک هم برگها کمرنگ میشه که باید با استفاده از کود گیاه را تغذیه کنید.

مشکلات حسن یوسف - مشکلات برگی حسن یوسف
مشکلات حسن یوسف – مشکلات برگی حسن یوسف

دلیل قهوه‌ای شدن و سوختگی لبه برگها حسن یوسف؟

شاید شایع ترین مشکل و بیماری حسن یوسف قهوه ای شدن نوک برگها باشه که یکی از دلایل این مشکل، عدم زهکشی مناسب خاک و گلدان است. خاک نباید آب را در خود نگه دارد و در این صورت گیاه صدمه می‌بیند. غرقابی کردن گیاه این مشکل را برای گیاهتان بوجود می‌آورد. حتما باید پس از آبیاری آب اضافی از زیر  گلدان خارج بشه در غیر این صورت سوراخ های ته گلدان را بررسی کنید که باز باشد.

پس در صورت بروز چنین مشکلی اول زهکشی آن را بررسی نمایید و نحوه آبیاری درست گیاه را بیاموزید.

علت بلندی بیش از حد ساقه‌ها و پرپشت نشدن گیاه:

بالطبع گیاهی پرپشت زیباتر از گیاهی با ساقه‌های بلند و خالی است. خیلی افراد از این شکایت دارند که گیاهشان پشتی لازم را ندارد و ساقه‌های بلندی دارد. در مورد گیاهان جوان باید بگویم، علت این مشکل نور ناکافی و هرس نکردن شاخه‌های گیاه است.

حسن یوسف به هرس نیاز دارد، بطوریکه باید هر یک یا دو هفته آن را هرس نمایید. پس حتماً هر از گاهی این کار را انجام دهید و گیاه را به جایی با نور کافی انتقال دهید. اما در مورد گیاهان پر سن و سال تر این اتفاق امری طبیعی و عادی است.

برای هرس کردن گیاه سرشاخه‌های گیاه را بزنید و در آب ریشه دار نمایید و بکارید. گیاهتان پرپشت، زیبا خواهد شد و برگهای گیاه پهن تر خواهد شد.

دلیل خشکی و ریزش برگهای حسن یوسف چیست؟

از دیگر مشکلات و بیماری های حسن یوسف که خیلی ها در خصوص اون سوال پرسیدن ریزش و خشکی برگها هست، این مشکل بخاطر خشک بودن و گرمی هواست. همانطور که گفتیم این گیاه عاشق رطوبت هست پس با استفاده از غبارپاشی و یا حالت جزیره ای در زیر گلدان رطوبت مورد نیاز اون رو فراهم کنید و زمانی که دمای محل نگهداری بالا میره تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید تا دچار چنین مشکلی نشوید.

علت پوسیدگی ریشه‌های گیاه حسن یوسف چیست؟

زهکشی خوب باعث می‌شود گیاه خوبی داشته باشید. اگر این کار درست انجام نشود، ریشه‌ها پوسیده و ساقه می‌گندد. برگها به رنگ تیره و قهوه‌ای در آمده و خراب می‌شوند. در صورت بروز این حالت و قهوه‌ای شدن ساقه نزدیک به سطح خاک، ساقه را از قسمت بالای پوسیدگی جدا کرده و قلمه بزنید. بدین ترتیب می‌توانید گیاه تازه‌ای داشته باشید.

پس آبیاری را درست انجام دهید چون آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی خوب موجب مرگ گیاه شما خواهد شد.

مشکلات و بیماری حسن یوسف - بروز نقاط سوخته روی برگها حسن یوسف
مشکلات و بیماری حسن یوسف – بروز نقاط سوخته روی برگها حسن یوسف

بروز نقاط سوخته روی برگها حسن یوسف

غبارپاشی گیاه حسن یوسف باید در سایه انجام شود. در صورتی که زیر نور مستقیم آفتاب صورت گیرد، منجر به ایجاد نقاط سوختگی روی برگها می‌شود. این عمل را در سایه و در ساعاتی از روز که آفتاب مستقیم نیست انجام دهید. نور مستقیم بیش از حد هم می‌تواند سبب بروز این حالت شود.

دلیل سیاه شدن ساقه‌های حسن یوسف چیست؟

آبیاری زیاد از حد می‌تواند ساقه‌های گیاهتان را سیاه کند. همچنین خاک نامناسب نیز از عوامل بروز چنین حالتی است.

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف چیست؟

خیلی ها از مشکلات حسن یوسف به پژمردگی (بررسی کامل پژمردگی حسن یوسف) اشاره میکنن که به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم، حسن یوسف برای زیبا شدن و رشد به نور کافی و زیاد احتیاج دارد. اگر نورش کافی نباشد، برگها ریز شده و رنگشان مطلوب نخواهد بود. با سپری شدن زمان نیز ممکن است گیاه نابود شود. ولی علت اصلی پژمرده شدن حسن یوسف را دلایل زیر دانست

  • غرقابی کردن گیاه و آبیاری بیش از حد خاک
  • زهکشی گیاه نیز باید خوب باشد، و عدم زهکشی مناسب هم از دیگر عوامل پژمردگی گیاه است.
  • گاهی اوقات گلدان گیاه باید در فصل خود عوض شود و اگر این کار صورت نگیرد، پژمرده می‌شود. برای اینکه تشخیص دهید آیا زمان تعویض گلدان فرا رسیده یا خیر، خاک گلدان را با چوبی به هم بزنید، در صورتی که ریشه‌ها به سطح خاک رسیده باشند، زمان خوبی برای تعویض گلدان است.
  • یکی دیگر از دلایل پژمردگی نور بیش از حد و حرارت است که سبب می‌شود گلتان پژمرده شود.

برگهای پایینی گیاه زرد شده و می‌ریزد

اگر چنین مشکلی برای حسن یوسفتان پیش آمد، آبیاری را کم کنید و زهکشی آن را بررسی نمایید. روش آبیاری صحیح را بیاموزید.

بیحال شدن برگهای حسن یوسف
بیحال شدن برگهای حسن یوسف

بی‌حال شدن حسن یوسف

گاهی برگهای گیاه به شدت بی حال شده و حتی این مشکل ساقه ها را هم در بر می‌گیرد. چنین حالتی عوامل مختلفی دارد:

  • خشک شدن بیش از حد گیاه و نیاز به آب
  • کمبود نور و یا نو بیش از حد مستقیم
  • آبیاری زیاد
  • سرمای بیش از حد

آفت و بیماری حسن یوسف چیست؟

ما در خصوص مشکلات حسن یوسف که با فراهم نکردن درست نیازهای اون پیش میاد صحبت کردیم حالا میخواهیم بیماری و آفتهایی رو بررسی کنیم که این گیاه رو مورد حمله قرار میدن و اصلی ترین اونها شپشک آردآلو هست.

بیماری حسن یوسف - شپشک آردآلو
بیماری حسن یوسف – شپشک آردآلو

حشرات سفید پنبه‌ای شکل روی برگها:

یکی از مشکلات و بیماریهای حسن یوسف ایجاد حشرات پنبه‌ای شکل و سفید بر روی برگهای گیاه است. این آفت که به آن شپشک آرد آلود می‌گویند یکی از رایج ترین مشکلات و آفات برای گیاهان متعدد از جمله حسن یوسف می‌باشد که ابتدا بر روی اتصال برگ و ساقه پدید آمده و بعد به جاهای دیگر گیاه شیوع پیدا می‌کند و گیاه را به نابودی می‌کشاند.

این آفت شیره گیاه را می‌مکد و از آن تغذیه می‌کند. اگر چنین مشکلی برای گیاه پیش آمد، هر چه سریعتر آن را رفع نمایید. جهت حل مشکل در خانه می‌توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی و یا الکل استفاده کرده و به گیاه کمک برسانید. در صورت بروز مجدد مشکل و حل نشدن آن باید از سم های سیتماتیک مانند مونفیدور و یا دیازیتون استفاده نمایید. (پیشنهاد میکنم ابتدا با استفاده از گوش پاک کن و الکل ساقه های آلوده را تمیز کنید سپس اقدام به اسپری روی گیاه کنید.)

برای درمان، محلول گفته شده را به گیاه اسپری نمایید. سعی کنید اسپری را از همه اطراف انجام دهید، چون زیر برگها را هم ممکن است درگیر کرده باشد. هر هفته 3 بار تکرار نمایید، بار اول شپشکها شاید از بین رود، اما تخم‌های آنها هستند و باید این کار را مجدد تکرار کنید تا کاملاً آلودگی از بین برود.

سفیدک کرکی، آفت حسن یوسف:

این بیماری قارچی است و در هوا پراکنده است. سفیدک کرکی بر روی برگها و شاخه لکه‌هایی سفید ایجاد کرده و سبب ریزش برگها می‌شود.

اگر رطوبت مکان زیاد باشد، مانند گلخانه ها، این مشکل بیشتر پدید می‌آید.

برای حل این مشل در گلخانه ها از قارچ کش استفاده می‌کنند. این آفت سریع گسترش پیدا کرده و به گیاهان دیگر نیز سرایت می‌کند. چون در هوا پراکنده می‌شود. آن را با نایلون پوشانده و به بیرون ببرید تا بقیه گیاهان را درگیر نکند.

آبیاری بیش از حد و آبپاشی می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند.

جمع بندی مشکلات و بیماری حسن یوسف

اگر شما شرایط مناسبی که در ابتدا گفتیم رو برای این گیاه فراهم کنید شاید خیلی کمتر دچار مشکل بشه، از عمده مشکلات حسن یوسف این هست که شما آبیاری را به درستی انجام نمیدید و همین باعث ایجاد مشکلات متعدد میشه پس آبیاری و زهکشی گلدان را هر چند وقت یکبار بررسی کنید. از بیماری حسن یوسف هم که شاید همه با اون درگیر شده باشن شپشک هست که گفتیم به چه روشی میشه اون رو رفع کرد.

مطالب مرتبط :

نحوه قلمه زدن و ریشه دار کردن حسن یوسف

کاشت حسن یوسف از طریق بذر

مشکلات و بیماری های نخل اریکا + راه درمان