زرد شدن زاموفیلیا؛ 5 علت زرد شدن برگ زاموفیلیا + راه درمان مشکل

زرد شدن برگ زاموفیلیا
زرد شدن برگ زاموفیلیا

علت زرد شدن زاموفیلیا (زامیفولیا) چیست ؟ زردشدن برگ زاموفیلیا علل های مختلفی داره با وجود این که زاموفیلیا گیاه نسبتا مقاومی هست که به این راحتی ها خراب نمیشه ولی اگه شرایط خوبی رو براشون فراهم نکنین این گیاه هم از بین میره. حالا اگه این گیاه رو خریدین و بعد یواش یواش برگ هاش زرد شد بهتره این مطلب رو تا اخر بخونید و دنبال راه حل باشید تا گیاه رو نجات بدید. راستی علاوه بر این مطلب که اینجا نوشتم مطلبی با عنوان فوت و فن نگهداری زاموفیلیا (zz plant) یا همون زامیفولیا در خانه هم توی صفحه‌ی ما هست که خوندن این مطلب هم خالی از لطف نیست . با خوندن این مطلب اطلاعات کلی و بیشتری در رابطه با گیاه و نحوه‌ی نگهداری بدست میارید.

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا چیست؟

ابتدا بیاید ببینیم چه عواملی میتونه باعث زرد شدن زاموفیلیا بشه و بعد بریم سراغ راه درمان این مشکل، متیونم به جرئت بگم اولین و شاید اصلی ترین دلیل این مشکل درست نبودن آبیاری باشه و بعد میتونه نور، کوددهی و… از عوامل زرد شدن برگ زاموفیلا به حساب بیاد، که تک تک تمام موارد رو مورد بررسی قرار میدم: درضمن ما مطلبی در سایت داریم که در خصوص زرد شدن برگ گیاهان به صورت کامل توضیح میده پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

علت زرد شدن زاموفیلیا
علت زرد شدن زاموفیلیا

تاثیر میزان آبیاری بر زرد شدن برگ زاموفیلیا

اگه مطالب قبلی سایت گل من و تو رو خونده باشید می دونید که اولین و مهم ترین قدم برای داشتن گیاه سالم ابیاری منظم هست و بعدش میزان نور و خاک خوبه هم موثره. نه تنها برای این گیاه بلکه برای تمامی گل و گیاهاتون مطمئن بشین که ابیاری درستی انجام میدین. حتما زهکشی گلدون رو هم چک کنید چون اگه درست نباشه هر چی اب بدین مقدار اضافی اون اب از بستر گیاه خارج نمیشه و باعث پوسیدگی ریشه میشه. چون خیلی ها به دلیل ابیاری نامناسب گیاهشون رو از دست میدن⸲ دستگاهی به نام رطوبت سنج که رطوبت رو اندازه می‌گیره خیلی کاربردیه. جالبه بدونید که این گیاه نسبت به کم ابی نسبتا مقاومه. پس تا اینجا مهمترین دلیل زرد شدن زاموفیلیا ابیاری زیاد و یا نامنظم هست.

بنر گل من و تو

حتما در انتخاب خاک دقت خیلی زیادی داشته باشید چون علاوه بر بالا بودن زهکشی گلدان خاک گیاه هم باید زهکشی خوبی داشته باشه یعنی وقتی گیاه رو آبیایر میکنید بیشتر از 15 ثانیه آب روی خاک نمونه و اینکه بعد از آبیاری حتما آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه، سعی کنید زمانی زاموفیلیا رو آبیایر کنید که خاک به اندازه 1/3 خشک شده باشه و آبیاری بعدی رو به نحوی انجام بدید که گیاه کاملا سیراب بشه.

یه فرمول ساده وجود داره که تقریبا برای همه گیاهان یکسانه . ابیاری زیاد مساوی هست با شرایط مناسب برای بیماری‌های قارچی و درنتیجه ریشه دچار پوسیدگی میشه.  این نکته هم در نظر بگیرید که ریشه ضعیف و پوسیده قدرت کمی برای جذب مواد غذایی داره و همین مسئله  گیاه رو دچار تنش میکنه.

دلایل زرد شدن برگ زاموفیلیا
دلایل زرد شدن برگ زاموفیلیا

آیا آبیاری کم هم میتونه باعث زرد شدن بشه؟

میتونم بگم برای زاموفیلیا آبیاری کم خیلی خیلی به ندرت باعث بروز مشکل و زرد شدن خواهد شد و بیشتر خودش رو با تغییر رنگ برگ یا ریزش برگ نشون میده و اگر مدتی یاتون بره که این گیاه رو آبیاری کنید میتونید بدون نگرانی گیاه رو آبیاری کنید تا مشکل رفع بشه

اگر مشکل از آبیاری زیاد باشه چطور حلش کنیم؟

توی این حالت باید ابتدا گیاه رو از خاک خارج کنید و ریشه ها رو بررسی کنید که تا چه اندازه ای با بیماری و قارچ درگیر شده و میزان پوسیدگی در چه حدی است، ریشه و ریزوم هایی که سفت و سفی هستند نشون از سالم بودن میدن و اونایی که سایه و قهوه ای شدن رو باید از گیاه جدا کنید، سپس ریشه رو با قارچ کش سم پاشی کنید و در یک گلدان با زهکشی بالا و خاک سبک بکارید و دو آبیاری اول رو با قارچ کش انجام بدید و زمانی گیاه رو آبیاری کنید که به اندازه 1/3 خاک خشک شده باشه

میزان نور دریافتی بر زرد شدن برگ زاموفیلیا تاثیر داره؟

نور این گیاه باید حتما غیر مستقیم باشه و اگه نور زیادی بهش بتابه باعث زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا و همچنین سوختگی توی برگ مخصوصا قهوه‌ای شدن نوک و لبه‌ی برگ میشه و نور کم تر از حد نیاز هم باعث میشه که برگ ها شاداب نباشن. همچنین کمبود نور هم میتونه باعث کند شدن رشد گیاه شما بشه درسته که زاموفیلیا جزو گیاهان مقاوم به نور کم هست ولی خب حداقل در وز باید براش 5 الی 6 ساعت نور فیلتر شده فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه البته این نور باید فیلتر شده باشه یعنی از پشت شیشه مات و یا پرده نازک به گیاه بتابه وگرنه گیاه دچار زرد و قهوه ای شدن برگ میشه

چرا برگ زاموفیلیا زرد میشه
چرا برگ زاموفیلیا زرد میشه

آیا آفت و بیماری بر زرد شدن زاموفیلیا تاثیر دارد؟

گاهی زرد شدن برگ زاموفیلیا میتونه به دلیل افت هم باشه. افت به حشرات کوچیکی میگن که از گیاه تغذیه میکنه و میتونه باعث ضعف توی گیاه بشه. از جمله‌ افتهای زاموفیلیا  شته و کنه هستن. اگه میخوایین بیشتر درباره‌ی افت های این گیاه بدونید توصیه میکنم حتما مطلب مشکلات زامیفولیا + راه درمان بیماری های زامیفولیا (زاموفیلیا) رو بخونید.

کمبود مواد مغذی و تاثیر اون بر زاموفیلیا

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا میتونه به خاطر کود دهی زیاد و یا کود دهی کم هم باشه. برای برطرف کردن این مشکل میتونید در فصل رشد گیاه هر دو الی سه هفته یکبار از کودهای توصیه شده برای گیاه استفاده کنید. حالا اگه احساس می‌کنید که دلیل زرد شدن برگ‌های گیاه به علت کوددهی زیاد است باید گیاه را از گلدان خود خارج کرده و گلدان را به همراه مخلوط خاک در سینک ظرفشویی شستشو بدین تا نمک‌های اضافی حاصل از کود خارج بشه. میتونید از کودهای 121236 و 105210 + هیومیک اسید برای تغذیه گیاهتون استفاده کنید. در برخی مواقع هم کمبود آهن و یا جذب نشدن آهن توسط ریشه هم باعث زرد شدن برگها بشه که کمی با زرد شدن معمولی تفاوت داره

رفع زرد شدن برگ زاموفیلیا
رفع زرد شدن برگ زاموفیلیا

جلوگیری از زرد شدن برگ زاموفیلیا

اولین کار اینه که شرایط محیطی خوبی و برای گیاه فراهم کنید و خاک گلدون رو بررسی کنید اگه خاک دارای رطوبت بالایی باشه و گیاه ضعیف و برگها زرد شده باشن باید گل رو از گلدان خارج کنید و ریشه‌ها رو خوب ببنید. ریشه‌های زاموفیلیا باید از ابتدا تا انتها به رنگ سفید و سالم باشند و اگر ریشه‌هایی با نقاط قهوه ای رنگ و پوسیده رو دیدین سریع اقدام کنید و گل رو به گلدون جدید انتقال بدین و بهتره قسمت‌های پوسیده‌ی ریشه رو ازش جدا کنید البته این کار رو با وسایل ضدعفونی انجام بدین که بیماری دیگه‌ای رو به گیاه منتقل نکنید. میتونید از رطوبت سنج هم استفاده کنید و اولین ابیاری هم میتونید با قارچ کش انجام بدین. ( البته  دقت کنید که علایم قارچی رو روی گیاه ببینید بعد قارچ کش رو استفاده کنید) برای تهیه‌ی قارچ کش میتونید از فروشگاه گل من و تو دیدن کنید. حواستون باشه که گلدون دارای زهکشی مناسب باشه. 

نکات پایانی: اگه برگ‌های زیادی زرد شده باشن بهتره اونارو هرس کنید چون اندام‌های زرد در گیاه انرژی زیادی از گیاه میگیره و کندن اونا باعث میشه گیاه تمرکزش رو روی قسمت‌های سالم بزاره. زمانی که میخوایید هرس رو انجام بدین حتما از وسایل ضد عفونی استفاده کنید. این نکته خیلی مهمه که تا گیاه اولین علایم زردی رو نشون داد شما به برسی موقعیت بپردازید و علت زرد شدن برگ زاموفیلیا رو حدس بزنید. چون در مراحل اولیه درمان گیاه راحتر هست. گیاهتون رو زیاد جابه‌جا نکنید و یا به سرعت گلدون گیاه رو عوض نکنید چون این کار باعث میشه به گیاه تنش وارد بشه.  عوض کردن گلدون باید در فصل مناسب و در مواقعی باشه که این کار ضروریه مثلا وقتی که سایز گلدونتون با گیاه متناسب نیست . نکته‌ی اخر این که زمانی که گیاه رو میخرید از اول جای خوبی براش در نظر بگیرید.

کلام اخر:

دلیل زرد شدن برگ زاموفیلیا رو با هم بررسی کردیم و حالا با رعایت این نکته‌ها شما گیاهی سالم و شاداب خواهید داشت. اگه هم دنبال رشد زیادتر گیاه هستین میتونید به مطلب تقویت زامیفولیا، راز های رشد انفجاری زاموفیلیا چیست؟ توی صفحه‌ی ما سر بزنید وبا استفاده از این مطالب گیاه سالم و پر رشدتر داشته باشید. یادتون باشه این مطالب رو به دیگران هم توصیه کنید تا گیاهشون از بین نره. خوشحال میشم اگه تجربه‌ها و نظراتتون رو با ما در میان بزارید تا ما هم از تجربه‌های شما استفاده کنیم.