سنکیو بال فرشته، شرایط درست نگهداری و معرفی کامل

نگهداری سنکیو بال فرشته
نگهداری سنکیو بال فرشته

شرایط درست نگهداری از سنکیو بال فرشته ای : گل سنکیو بال فرشته یا گل مخملی که با نام انگلیسی SENECIO CANDICANS ANGEL WINGS هم شناخته میشه یک ساکولنت زیبا می باشد. زیبایی منحصر به فرد این گیاه به دلیل برگ های خاص و عجیب به رنگ نقره ای- سفید آن می باشد. یادتون باشه وقتی گیاه رشد خودش رو کامل انجام داد و به سن بلوغ رسید میتونه به راحتی خشکی رو تحمل بکنه، خیلی ها این گیاه رو در بیرون از خانه میکارند و جلوی فوق العاده ای به حیاط و بالکن شما خواهد داد. ولی کاملا یک گیاه آپارتمانی است و میشه به راحتی از اون نگهداری کرد.

اگر شما هم در مناطق سردسیر کشور عزیزمون ایران زندگی میکنید مراقب باشید که نباید گیاه در فصول سرد سال بیرون از خونه قرار بگیره و حتما سعی کنید در فصول سرد سال کنار پنجره ای که از بیرون سوز میاد قرار نگیره، این گیاه گلهای خیلی زیبایی نداره و بیشتر بخاطر رنگ برگهاش هست که مورد توجه قرار گرفته و هر زمان گلهای اون رو مشاهده کردید میتونید از گیاه جدا کنید. چون مانده گلها انرژی گیاه رو خواهد گرفت و رشد برگی و ساقه تا حدودی متوقف خواهد شد.
جالبه بدونید که سنکیو بال فرشته یک گل مخملی هست که اون رو در بین گیاهان ارزان قیمت قرار دادن و برای کسانی که به گل علاقه مند هستند و به پرورش گل و گیاه دوست دارند این گیاه می تواند بهترین گزینه برای این افراد باشد.

نام رایجسنکیو بال فرشته
نام لاتینSenecio candicans ‘Angel Wings’
PH مناسب خاک5.5 تا 7.5 (خنثی تا اسیدی)
بهترین زمان کاشتاواخر زمستان و اوایل بهار
رنگ و زمان گلدهیگلهای زرد در تابستان
سمیتاین گیاه برای انسان و حیوان سمی است
جدول مشخصات سنکیو بال فرشته
گلدهی سنکیو بال فرشته
گلدهی سنکیو بال فرشته

با سنکیو بال فرشته ای بیشتر آشنا بشیم

ابتدای مطلب گفتم که این گیاه از خانواده بزرگ ساکولنت ها هست و بخاطر برگها بشه برگ مخملی هم میگن، این گیاه از خانواده بزرگ کاسنیان هم هست و بیشتر در هند پیدا میشد که الان تقریبا در تمام دنیا از اون به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده میشه، بریم یکم این گیاه رو توصیف کنیم، همانطور که در عکس میبینید برگهای گرد و متراکم گیاه در کنار مخملی بودن یک جلوه فوق العاده جذاب به گیاه داده و کاری کرده که آدم از نگاه کردن به این گیاه سیر نمیشه، همچنین لبه های برگ های گیاه دارای دندانه های نرمی است. حالا چرا برگها مخملی هست؟ اگر به برگها دقت کنید روی اون موه های متراکم و کوتاهی وجود دارد که کل سطح برگ ها رو پوشونده.

بنر گل من و تو

این گیاه میتونه به راحتی به اندازه 40 سانتی متر رشد داشته باشه (البته با فراهم بودن شرایط درست نگهداری که در ادامه به شما میگم)، در مناطق بومی گیاه میتونه رشد بیشتری داشته باشه و برگه هم میتونند به اندازه 17*14 سانتی متر رشد کنند. اگر گیاه به سن بلوغ برسه و شرایط نگهداری خوب بشاه میتونید شاهد گلهای زیبای اون به رنگ زرد باشید ، ولی توجه داشته باشید که گلها زیبایی خاصی ندارن و میتونید از گیاه جدا کنید.

شرایط درست نگهداری از سنکیو بال فرشته ای

اگر بخوام به صورت خلاصه در خصوص شرایط نگهداری این گیاه با شما صحبت کنم باید بگم که همانند سایر ساکولنت ها به آبیاری کم و متوسط، خاک با زهکشی بالا، نور زیاد و غیر مستقیم، کوددهی در فصل رشد و همچنین رطوبت معمول اتاق برای رشد خوب نیاز داره که در ادامه تک تک موارد رو مورد بررسی قرار میدیم

سنکیو بال فرشته ای رو چقدر و چطور آبیاری کنیم؟

در مقدمه این مطلب گفتم که سنکیو بال فرشته ای هرچقدر که به سن بلوغ نزدیک میشه آبیاری کمتری نیاز خواهد داشت ولی برعکس در ابتدای رشد خود و ماه های اولیه باید گیاه رو هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شد آبیاری مجدد کنید و بعد از گذشت حدود 1 سال میتونید گلدان رو زمانی آبیاری کنید که خاک به اندازه یک سوم خشک شده باشه، یادتون باشه که بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و آب خارج شده رو باید دور بریزید و یا براش جزیره درست کنید.

سنکیو بال فرشته ای
سنکیو بال فرشته ای

حتما مطالب آبیاری کاکتوس رو مطالعه کنید.

نور مورد نیاز سنکیو بال فرشته ای چقدر است؟

این گیاه برای داشتن رشد خوب باید حداقل روزانه 6 الی 8 ساعت نور کامل ولی فیلتر شده از خورشید دریافت کند، اگر در آپارتمان نگهداری میکنید و گیاه در محلی است که نور کافی دریافت نمیکنه باید با استفاده از نورهای مصنوعی نور مورد نیاز رو تامین کنید، در غیر این صورت گیاه دچار کم شدن رشد و کمکم از بین رفتن خواهد شد. راستی اگر گیاه رو در حیاط قرار میدید حتما جایی رو براش انتخاب کنید که حداقل ظهر ها نور مستقیم به گیاه تابیده نشه، بهترین مکان برای نگهداری گیاه در خانه پشت پنجره جنوبی و شرقی است.

دمای مناسب گیاه بال فرشته ای چقدر است؟

این گیاه دمای ایده آل 20 الی 24 درجه سانتی گراد رو دوست داره ولی میتونه به راحتی در طول روز دمای 21 الی 30 درجه سانتی گراد رو به شرط آبیاری منظم، نور غیر مستقیم و رطوبت خوب تحمل بکنه و از اون طرف در شب هم میتونه دمای 13 الی 18 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل کنه، ولی اگر مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما این گیاه رو به داخل خانه در فصول سرد منتقل کنید و به هیچ وجه کنار پنجره ای که سرما از اون به داخل میاد قرار ندید.

بهترین خاک برای سنکیو بال فرشته ای چست؟

همانند سایر کاکتوس و ساکولنت ها این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا رو دوست داره و میتونه در این مدل خاک رشد خوبی داشته باشه، فقط توجه داشته باشید که اگر خاک خنثی تا کمی اسیدی (PH خاک باید بین 5.5 تا 7.5 ) باشه رشد گیاه عالی خواهد بود و به راحتی میتونه مواد مغذی مورد نیاز خودش رو جذب بکنه باشد. میتونید از خاک های مخصوص کاکتوس و ساکولنت برای این گیاه استفاده کنید ولی در غیر اینصورت و تمایل به ساخت و ترکیب خاک در خانه میتونید از ترکیب پرلیت + پیت ماس + کوکوپیت + کمی ماسه + کمی خاک باغچه برای ترکیب خاک استفاده کنید.

میزان و نحوه کوددهی سنکیو بال فرشته ای

بهتره گیاه رو در فصل رشد که از ابتدای بهار شروع میشه و تا انتهای تابستان ادامه داره با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند 105210 یا 121236 تغذیه کنید، استفاده از کودهایی که مقدار نیتروژن بالایی دارند برای این گیاه توصیه نمیشه، برای بالا رفتن جذب مواد میتونید از هیومیک اسید هم هر سه ماه یکبار استفاده کنید.

سنکیو چقدر رطوبت نیاز دارد؟

این گیاه میتونه در رطوبت معمول اتاق که حدود 40 الی 50 درصد است رشد خوبی داشته اشد ولی با افزایش دما باید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید تا دچار سوختگی برگ نشه، همچنین تهویه خوب کمک میکنه که گیاه دچار پوسیدگی و بیماری قارچی نشه، راستی در مطلبی جدا گانه در خصوص نحوه تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم.

آیا سنکیو بال فرشته نیاز به هرس دارد؟

این گیاه با رشد خوب و بالا رفتن ساقه به مرور شروع به خم شدن خواهد کرد، اگر میتونید برای گیاه از قیم استفاده کنید تا رشد گیاه زیبا شود. ولی میتونید برای اینکه از افتادن گیاه جلوگیری کنید هر ماه مخصوصا در فصول گرم سال گیاه رو هرس کنید تا ساقه گیاه به اندازه ای قوی و محکم شود که بتواند روی پای خودش وایسه

آیا سنکیو بال فرشته میتونه زمستان رو تحمل بکنه؟

اگر در مناطق سردسیر هستید که بای به داخل خانه منتقل کنید و اگر در مناطقی زندگی میکنید که میزان باران زیادی دارید و شدت باران هم خیلی بالاست بهتره گیاه رو به گلدان منتقل کنیدو بعد در جایی قرار بدید که باران به اون آسب نزنه، پس عملا کاور کردن گیاه در زمستان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

شرایط نگهداری سنکیو بال فرشته
شرایط نگهداری سنکیو بال فرشته

روش های تکثیر سنکیو بال فرشته در خانه

تکثیر گیاه سنکیو به سه روش قلمه زدن، کاشت بذر یا تقسیم بوته انجام میشه که راحت ترین روش تقسیم بوته و سخت ترین روش کاشته دانه است (البته منظور از سخت ترین روش این است که هم زمان زیادی نیاز داره و هم باید رسیدگی بیشتری انجام بدید).
نکات مهم : اگر میخواهید کاشت این گیاه رو از طریق بذر انجام بدید باید رطوبت و دمای خوبی برای رشد بذر و جانه زدن فراهم کنید، در قلمه زدن هم باید زمانی انجام بشه که گیاه در ابتدای فصل رشد است، یعنی بهار و تابستان ، قلمه رو میشه در آب و در خاک ریشه دارد کرد ولی بهترین روش کاست قلمه درخاک استف به این نحو که بعد از برش قلمه اون رو در محیطی با نور کم قرار میدید تا محل برش پینه ببنده و بعد قلمه رو در بستر کشت که بیشتر از کوکوپیت یا پرلیت باشه میکارید تا ریشه بزنه
تقسیم بوته هم زمانی انجام میشه که گیاه رشد کافی رو انجام داده و زمان تعویض گلدان فرا رسیده، کافیه گیاه رو از گلدان خارج کنید و بوته رو به اندازه ای که اجازه میده از هم جدا کنید و در گلدان جدید بکارید.

آیا سنکیو بال فرشته سمی است؟

بله سنکیو بال فرشته یک گیاه سمی است که دارای ماده سمی لینالول در برگهای خودش هست و با خورده شدن توسط انسان و حیوانات خانگی باعث به وجود آمدن مشکل در سیستم گوارشی آنها خواهد شد، پس بهتره گیاه رو دو از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بدید، در مطلبی جداگانه به بررسی و معرفی گیاهان سمی پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

مشکلات و بیماری های سنکیو بال فرشته

معمولا آفات و بیماری های کمی به سنکیو بال فرشته حمله می کنند. با وجود این امر همواره سنکیو را از لحاظ حضور حلزون ها بررسی کنید و گیاه را تحت نظر بگیرید تا در صورت مشاهده هر گونه تغییر، سریعا آفت یا بیماری مورد نظر را تشخیص داده و آن را درمان کنید.

دلیل شل شردن برگ گیاه سنکیو بال فرشته چیه؟

این مورد به آبیاری گیاه شما بستگی دارد، و بیشتر از آبیاری زیاد این مشکل پیش میاد، سعی کنید قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و یا حتما بعد از آبیاری دقت کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، اگر شما گیاه رو به خوبی آبیاری کنید ولی زهکشی خوبی نداشته باشه مجدد دچار مشکل خواهد شد.

دلیل چروک و جمع شدن سنکیو بال فرشته ای چیه؟

این مشکل هم دوباره به درست نبودن آبیاری شما بستگی داره، این گیاه آب رو در برگهای خودش جمع میکنه و اگر میزان آبیاری کم باشه، گیاه مجبوره که از آب میان بافتی برای زنده موندن استفاده کنه و همین هم به مرور باعث چروک و جمع شدن برگها خواهد شد.

سعی کردم تمام نکات ریزه کاری های مهم در خصوص نگهداری سنکیو بال فرشته ای که باید بدونید رو به شما در این مطلب بگم، آیا شما تجربه نگهداری از این گیاه رو داشتید، حتما سوال یا تجربه خودتون رو در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کاشناسان گل من و تو پاسخ شما رو ارسال کنند، درضمن یادتون باشه که از این گیاه میتونید هم در خانه و هم بیرن از خانه (پاسیو، بالکن، حیاط) نگهداری کنید فقط باید نکات نگهداری سنکیو بال فرشته رو مخصوصا آبیاری و نور براش به درستی فراهم بشه