رازهای گلدهی سانسوریا، چیکار کنم که سانسوریا گل بده؟

چیکار کنم که سانسوریا گل بده؟
چیکار کنم که سانسوریا گل بده؟

آیا سانسوریا گل میده؟ شرایط گلدهی سانسوریا چیه؟ یکی از گیاهان مقاوم برای خونه سانسوریا هست که علاوه بر مقاومت اون به نور کم جزو گیاهان تصفیه کننده هوا هم به حساب میاد، یکی از سوالاتی که پرسیده میشه این هست که چیکار کنیم سانسوریا گل بده؟ این گیاه خیلی سخت گل میده و بعضی ها میگن دیدن گلهای اون از عجایب هست ولی اگر در ادامه با من همراه باشید نکاتی خیلی آسون بهتون میگم که با رعایت اون گیاه شما هم به گل خواهد نشست پس همراه من باشید.

آیا گلدهی سانسوریا واقعی است؟

بله سانسوریا با فراهم شدن شرایط درست نگهداری شروع به گلدهی میکند، شاید این موضوع رو خیلی ها نمی دانند که بتوان شرایط خوبی را برای این گیاه فراهم کرد و همچنین در صورت بالغ شدن گیاه سانسوریا، این گیاه زیبا شروع به شکوفه دادن میکند. ولی یادتون باشه که زیبایی این گیاه بیشتر به خاطر برگ های اون هست نه گلهایی که میده و شاید گل دادن یا ندادن سانسوریا چندان برای نگهداری اون از اهمیت بالایی برخوردار نباشه. گل های زبان مادرشوهر روی یک ساقه بسیار بلند رشد می کنند که گاهی اوقات می تواند نزدیک به 1 متر باشد. روی هر ساقه جوانه ها و شکوفه های زیادی را خواهید دید. رنگ گل های گیاه مار سفید یا کرمی است. گل ها وقتی شکوفا می شوند مانند گل نیلوفر آبی هستند. توجه داشته باشید که هر گیاه مار می تواند حداکثر 2 یا 3 ساقه گلدار داشته باشد و فقط یک بار در سال شکوفا می شود.

آیا گلهای سانسوریا بو دارند؟

گل‌های گیاه مار بسیار معطر و بوی مطبوعی هستند (این گلها شب بوی خود را آزاد میکنند) گاهی شهد این شکوفه‌ها مانند شبنم از روی گلها می‌چکد و همین شهد می‌تواند آفات زیادی را به خود جذب کند. بنابراین اگر گیاه خود را در خارج از خانه نگهداری می کنید، باید مراقب مورچه ها بعد از گلدهی باشید. راستی در یک مقاله انگلیسی با عنوان Do Snake Plant Flower به شکل کامل در خصوص گلدهی صحبت شده که مطالعه اون خالی از لطف نیست

بنر گل من و تو

گلهای سانسوریا چند روز ماندگاری دارند؟

در حالت کلی نمیشه زمان دقیقی برای از بین رفتن گلها در نظر گرفت چون کاملا به شرایط نگهداری گیاه بستگی داره، اما این گل ها می توانند بین 1 تا 3 هفته روی ساقه گل ده باقی بماند. توجه داشته باشید که بعد از گلدهی و خشک شدن اون حتما اون رو از گیاه جدا کنید.

شرایط نگهداری سانسوریا

قبل از این که به شرایط گلدهی رو بگم باید بدونید که برای نگهداری این گیاه زیبا چیکارا باید بکنید و چه نیازهایی داره که با فراهم کردن اونها میتونید گیاهتون رو به گل برسونید.

سانسوریا به آبیاری کم هم مقاوم هست و شما باید هر زمان خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید و حتما زهکشی گلدان رو بررسی کنید، نور خوب ولی فیلتر شده رو دوست داره و نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بدید، از خاک سبک با زهکشی بالا براش استفاده کنید تا رشد خوبی داشته باشه و اگر میتونید حالت جزیره ای براش فراهم کنید تا کمبود رطوبت نداشته باشه

اگر دوست دارید در خصوص این گیاه اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد میکنم مطلب نگهداری سانسوریا رو مطالعه کنید.

شرایط گلدهی سانسوریا در خانه
شرایط گلدهی سانسوریا در خانه

شرایط گلدهی سانسوریا چیست؟

اصلی ترین شرط گلدهی سانسوریا رسیدن به سن بلوغ هست: شما باید حدود 2 الی 3 سال صبر کنید تا سانسوریا های شما به سن بلوغ خود برسند تا در اواخر تابستان و اوایل پاییز گلهای زیبای اون رو مشاهده کنید.ولی توجه داشته باشید که در این مدت باید خوب به گیاهاتان برسید و مراقب آن باشید. البته در شرایط گلخانه ای میتونه این گیاه هر فصلی گل بده و اون بستگی به نحوه نگهداری شما داره.

آبیاری صحیح در طول رشد

یکی دیگر از نکات کلیدی درست آبیاری کردن است، آبیاری زیاد و یا آبیاری کم میتونه موجب ایجاد شوک در گیاه شود پس سعی کنید درست گیاه رو ابیاری کنید، این گیاه وقت نیاز شدید به آب داشته باشه برگها لوله خواهند شد، البته گاهی لوله شدن برگ از کمبود یا گرم و خشک بودن محل نگهداری نیز میتونه باشه که برای تامین رطوبت میتونید از دستگاه رطوبت ساز و یا حالت جزیره ای استفاده کنید.

تغذیه خوب در طول فصل رشد

یکی دیگر از عوامل گلدهی سانسوریا تغذیه به موقع آن است، سعی کنید در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو الی سه هفته یکبار با ساتفاده از کودهای کامل مانند سه بیست و هر کودهی که در گلفروشی های محل زندگی خودتون به عنوان کود مخصوص گیاهان زینتنی به فروش میرسد خریداری کنید. توجه کنید که در فصل زمستان به هیچ وجه گیاه رو با کود تغذیه نکنید.

البته مواردی هم هست که بدون تغذیه با کود و فقط بعد از تعویض گلدان (چون خاک خوبی براش استفاده شده بود) سانسوریا به گل نشسته.

گلدان متناسب با گیاه انتخاب کنید

بهتره از گلدان های سفالی یا پلاستیکی برای نگهداری این گیاه استفاده کنید ولی مهمتر از آن متناسب بودن سایز گلدان با گیاه شما می باشد، اگر گلدان خیلی بزرگ باشد سانسوریا مجبور هست که انرژی خود را صرف بزرگ کردن ریه کند و به هیچ وجه نه جوانه خواهد زد و نه گل میدهد.

نور خوب براش فراهم کنید

درسته این گیاه مقاوم به نور کم هست ولی اگر دوست دارید که گلهای زیبا و خوش عطر آن را ببینید حتما در محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده قرار بدید، بهتره در فاصله 1 الی 2 متری از پنجره جنوبی آن را قرار دهید، البته میشه آن را پشت پنجره ای که پرده دارد هم قرار دهید.

گلدهی سانسوریا نیزه ای
گلدهی سانسوریا نیزه ای

جمع بندی گلدهی سانسوریا در خانه

همانطور که گفتیم اولین مورد رسیدن گیاه به سن بلوغ است و شما باید در این مدت که گیاه به سن گلدهی میرسد شرایطی مانند نور، آبیاری درست، گلدان متناسب و تغذیه را فراهم کرد تا شاهد گلهای خاص و زیبای این گیاه بود. اگر به نگهداری و تکثیر سانسوریا علاقه دارید و یا میخواهید با مشکلات و بیماری سانسوریا آشنا بشید سایر مطالب موجود در سایت را مطالعه کنید.

آیا شما تا کنون تجربه گلدهی سانسوریا رو داشته اید؟ حتما نظر و تجربه شخصی خودتون رو در دیدگاه بنویسید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.