آموزش کاشت پیاز در گلدان و باغچه مرحله به مرحله تصویری

کاشت پیاز در گلدان و باغچه
کاشت پیاز در گلدان و باغچه

نحوه کاشت پیاز در گلدان و باغچه : یکی از گیاهانی که خیلی راحت میتونید توی خونه و در گلدان و باغچه پرورش بدید همین پیاز خودمون هست، برای کاشت پیاز که گیاهی بسیار پر خاصیت و مفید به حساب می‌آید تنها کافی است سینی نشا، پیازچه ریشه دار یا بذر پیاز، یک عدد گلدان و خاک سبک تهیه نمایید. همچنین می‌توانید برای تقویت گیاه خود از کود استفاده کنید. پس با من همراه باشید تمامی رشو های کاشت پیاز رو بهتون آموزش بدم.

مختصیر در خصوص پیاز و زمان کاشت آن

نام علمی این گیاه Allium cepa هست که اون رو از خانواده نرگسیان میدانند و قدمتی بس طولانی داره و بیشتر برای مصرف در غذاها کاربرد داره ولی برای رشد و نگهداری اون چه شرایطی رو باید فراهم کنیم؟

چه زمانی آن را بکاریم؟

اگر قصد کاشت این گیاه در باغچه را دارید پس بهترین زمان برای کاشت پیاز اوایل بهار می باشد چون این گیاه در اوایل رشد خود به دمای پایین و در اواخر رشد خود به دمای بالا نیاز داره که دمای بالا رو در تابستان میتونید براش فراهم کنید ولی اگر قصا کاشت در گلدان را دارید هر فصلی این کار امکان پذیر هست فقط کافیه که تمامی نیازها رو براش فراهم کنید.

بنر گل من و تو
میزان آبیاری

پیاز نیاز به آبیاری نسبتا زیاد برای رشد و باروری داره پس سعی کنید هر وقت خاک گلدان خشک شد بهش آب بدید و اگر در باغچه میکارید هر روز بهش آب بدید.(زمین باتلاقی رو دوست نداره پس حتما گلدان را بررسی کنید که زهکشی مناسب داشته باشه)

نورد مورد نیاز

این گیاه برای جوانه زنی و رشد به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز داره پس در تمامی مراحل گلدان خود را در پشت پنجره (بهترین مکان پشت پنجره جنوبی هست) قرار بدید.

نحوه کاشت پیاز
نحوه کاشت پیاز
دمای مناسب رشد

پیاز را گیاهی فصل خنک میدانند و بهترین دمای بریا رشد آن ما بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد هست ولی دمای 13 درجه را هم تحمل میکنید، توجه داشته باشید که اگر دما بالاتر رود رشد گیاه شما بسیار کاهش پیدا میکند.

خاک مناسب برای رشد

اگر قصد کاشت این گیاه در باغچه را دارید سعی کنید از خاک های ماسه دار استفاده کنید ولی پیاز در هر خاکی رشد میکنید پس نگران نباشید ولی اگر قصد کاشت در گلدان را دارید سعی کنید خاک‌های لومی براش تهیه کنید، برای غنی سازی خاک هم میتونید از کودهای حاوی نیتروژن بالا استفاده کنید توجه داشته باشید که از کودهایی با آمونیاک بالا به هیچ وجه استفاده نکنید چون بسیار سمی هستند.

نحوه کاشت پیاز در گلدان

روش های مختلفی برای کاشت پیاز در گلدان و همچنین ریشه دار کردن جوانه های آن وجود دارد که در ادامه به بررسی این روشها می پردازیم

روش اول استفاده از پیازچه
  • در اولین مرحله گلدان خود را از خاک مناسب پر کنید.
  • برای تهیه خاک می‌توانید از خاک سنگی، رس و همچنین شنی استفاده کنید.
  • پیشنهاد ما این است که از پیازچه ریشه دار استفاده کنید، زیرا هم آسان تر است و هم مقاوم تر. با استفاده از یک چاقو قسمت انتهای پیاز را به نحوی برش دهید که ریشه هایش باقی بماند. سپس در فواصل 15 سانتی متری و با عمق 3 سانتی ریشه پیازچه ها را کاملا در خاک قرار دهید.
  • در هفته یک بار گلدان را آبیاری کنید به صورتی که سطح خاک کاملا مرطوب باشد.
  • پس از اینکه پیاز جوانه زد آن را در جای مناسب قرار دهید تا از نور خورشید استفاده کند.
کاشت پیاز در گلدان
کاشت پیاز در گلدان
کاشت بذر پیاز در گلدان

این روش از بذر پیاز استفاده خواهیم کرد. در اولین مرحله پس از تهیه بذر مناسب، سینی نشا را از خاک مناسب پر کنید البته دقت داشته باشید که مقداری از سر حفره ها را خالی بگذارید. در هر گودال یک بذر پیاز را در لایه سطحی خاک قرار دهید، سپس یک لایه خاک با ضخامت چند میلی متر بر روی آن بریزید. اگر در گلدان میکارید سعی کنید پیازها را با فاصله 2 الی 3 سانتی متری از هم بکارید.

قرار دادن بذر در خاک
قرار دادن بذر در خاک

آبیاری گیاه در این مرحله به دقت زیادی نیاز دارد، زیرا اگر مقدار آب دهی زیاد باشد ممکن است دانه ها از خاک بیرون بزنند. برای آبیاری از یک آب پاچ استفاده کنید و از خشک شدن سطح خاک جلوگیری نمایید. در صورتی که سینی نشا را در مکان مناسب که نور خورشید به گیاه بتابد قرار دهید، گیاه شما پس از 3 الی 4 روز جوانه خواهد زد. گلدان سفالی برای کاشت پیاز بسیار مناسب است، باید توجه داشته باشید که گلدان انتخاب شده از عرض و قطر مناسبی برخوردار باشد تا بتوان در آن تعداد بیشتری پیاز کاشت.

گلدان را از خاک پر کنید و پس از استخراج جوانه ها در سینی آنها را در فواصل 7 الی 10 سانتی متری از هم قرار دهید. توجه داشته باشید که جوانه ها باید در عمق 6 الی 12 سانتی متری خاک کاشته شوند. گلدان خود را در مکانی قرار دهید که نور کافی به آن برسد همچنین سطح خاک را همواره مرطوب نگه دارید.

نحوه کاشت پیاز در باغچه

برای کاشت پیاز در خاک ابتدا خاک را شخم بزنید و سپس صاف کنید حالا روی خاک گودال های با فاصله 4 الی 5 سانتی متر ایجاد کنید و عمق آنها را 1 سانتی متر در نظر بگیرید سپس بذر ها را در گودال ها که درست کردید بریزید و سپس با ساتفاده از خاک روی آنها را بپوشانید برای پوشش و رشد خوب میتونید از کودهای حیوانی پوسیده یا ورمی کمپوست هم استفاده کنید و سپس با استفاده از آب پاش بذرها را آبیاری کنید.

پس از رشد و جوانه زدن میزان آبیاری را به روزی یکبا کاهش بدید اگر از روش غرقابی استفاده میکنید هر زمان که خاک خشک شد مجدد گیاه را آبیاری کنید.

کاشت پیاز در باغچه
کاشت پیاز در باغچه

چه زمانی باید پیاز رو برداشت کرد؟

زمانی که مشاهده کردیدد قسمتی از غده پیاز از خاک بیرون زد میتونید اقدام به برداشت اون بکنید هرچقدر این غذه بزرگتر باشه پیازی که برداشت میکنید بزرگ خواهد بود، کشاورزان در فصل پاییز ساقه های پیاز که زرد شده و پوست های خارجی اون از بین رفت اقدام به رداشت این گیاه میکنند.

اگر برداشت رو انجام ندید قسمت میانی پیاز دوباره در فصل بهار شروع به برگ دهی و این بار گلهایی ظاهر میشود که به عنوان بذر پیاز استفاده میشود.

برداشت پیاز
برداشت پیاز

امیدواریم از این تجربه شیرین لذت برده باشید. آیا شما هم تجربه کاشت پیاز رو داشته اید؟ چه سبیز هایی در خانه میکارید؟ حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت شلغم در گلدان و خانه مرحله به مرحله

آموزش مرحله به مرحله کاشت تربچه در گلدان و خانه

آموزش کاشت شاهی در گلدان و خانه مرحله به مرحله