طرز تهیه ترشی مخلوط اعلاء به همراه نکات نگهداری + فیلم آموزشی

طرز تهیه ترشی مخلوط
طرز تهیه ترشی مخلوط

طرز تهیه ترشی مخلوط اعلا : همانطور که میدونید ترشی انداختن یکی از رسوم ما ایرانی ها از قدیم تا الان هست که برای زمستان ترشی آماده میکردیم، انواع و اقسام ترشی در ایران و نقاط مختلف آن درست میشه که ترشی مخلوط هفت بیجار یکی از معروفت ترین و پرطرفدار ترین نوع این ترشی ها به حساب میاد من هم میخوام بهتون روشی رو یاد بدم که خودم درست میکنم و همه ازش راضی هستند پس این یک تجربه شخصی هست.

راستی شما تا الان اقدام به انداختن ترشی کردید؟ شاید این اصطلاح رو شنیده باشید که فلانی دستش به ترشی خوبه آیا شما هم جزو این افراد هستید یا دوست دارید جزو آنها باشید؟ من براتون هم ویدیو و هم مراحل درست کردن ترشی مخلوط هفت بیجار رو آموزش میدم تا ببینید که میشه توی خونه خیلی راحت اونو درست کرد. پس با من همراه باشید تا انتهای این مطلب راستی تا یادم نرفته بگم که یک سری نکات برای نگهداری ترشی لازم هم که بدونید اون هم براتون قرار دادم.

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط هفت بیجار

گل کلم ۵۷۰ گرم
کرفس ۳۰۰ گرم
سیب زمینی ترشی ۲۲۰ گرم
هویج ۳۰۰ گرم
سیر ۵۰ گرم
فلفل دلمه ۱ عدد
خیار ۱۰۰ گرم
فلفل سبز و قرمز تند ۸۰ گرم
سبزی ترشی(جعفری، نعنا، شوید، برگ کرفس، ترخون) ۲۵۰ گرم

بنر گل من و تو
نحوه تهیه ادویه ترشی مخلوط هفت بیجار

هر ترشی مخلوطی خوشمزه نیست اگر از ادویه مخصوص استفاده نکرده باشه، ترشی فقط بخاطر اون ادویه هایی که داخلش استفاده میشه آدمو مست میکنه، شما میتونید از عطاری ها ادویه مخصوص رو تهیه کنید ولی من پیشنهاد میکنم که طبق دستور زیر این ادویه رو توی خونه درست کنید تا از هر نظر یک کدبانو باشد موادی که شما برای این کار نیاز دارید:

  • جوز هندی ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
  • پودر رازیانه ۱ قاشق چایخوری
  • پودر گلپر ۱۰ قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز ۵ قاشق چایخوری
  • دارچین ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زیره سبز ۲ قاشق چایخوری
  • سبزی خشک ۲ قاشق چایخوری برای سبزی خشک به اندازه مساوی ترخون، گشنیز، نعنا خشک و مرزه استفاده کنید.
ادویه ترشی مخلوط هفت بیجار
ادویه ترشی مخلوط هفت بیجار

دیگه درست کردنش که کاری نداره همه مواد رو داخل مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید و بعدش داخل یک ماهیتابه مخلوط رو تفت بدید.

طرز تهیه ترشی مخلوط هفت بیجار

تمام مواد را ریز خرد کنید و بشویید و روی پارچه پهن کنید تا خشک بشه و حتی یک قطره آب نداشته باشه و گرنه ترشیتون کپک میزنه، مواد را داخل شیشه تمیز بریزید و روش سرکه سفید،نمک بریزید و ادویه مخصوص که در بالا درست کردید بریزید و در جای خنک و بدور از نور آفتاب بذارید و بمدت دو هفته بعد آماده مصرفه

ترشی مخلوط هفت بیجار

ویدیو مراحل تهیه ترشی مخلوط :

نکات مهم و کلیدی ترشی مخلوط

  • از نمک ید دار استفاده نکنید سیرتون سبز رنگ میشه از نمک دونه درشت دریایی استفاده کنید
  • در شیشه ترشی رو محکم ببندید که هوا داخلش نفوذ نکنه.
  • اگه از سرکه خونگی استفاده میکنید یک لیوان آب جوش خنک شده با سرکه مخلوط کنید و بریزید که خیلی تیز نشه.
  • برای ترشی مخلوط دونه درشت هم ؛کرفس، هویج، سیب زمینی ترشی، سیر، فلفل سبز و قرمز تند، برگ کرفس،کلم برگ سفید، را درشت خرد کنید و پیاز بنفش کوچک هم مخلوط و داخل شیشه بریزید و مخلوط سرکه و آب جوش خنک و نمک بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.
  • برای ترشی کلم قرمز و انار هم کلم قرمزو خرد کنید و انارو دون کنید داخل شیشه بریزید نمک و سرکه بریزید.
  • در کل برای ترشی اندازه دقیقی لازم نیست کم یا زیاد کردن هر کدوم از سبزیجات به سلیقه و ذائقه شما بستگی داره.
  • سعی کنید برای ریختن و نگهداری ترشی از ظرف شیشه ای استفاده کنید.
  • بجای استفاده از سرکه سفید از سرکه قرمز هم برای درست کردن ترشی میتوانید استفاده کنید.
چیکار کنم سیر داخل ترشی سیاه نشه؟
  1. همانطور که گفتیم از نمک دریا استفاده کنید.
  2. به هیچ وجه ترشی رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید چون باعث میشه کلروفیل داخل ترشی ایجاد بشه و همین باعث میشه سیر شما تیره بشه
  3. به هیچ وجه از سیر تر استفاده نکنید، حتما قبل از استفاده از سیر اون رو در مقابل نور خورشید قرار بدید تا خشک بشه و سپس در ترکیب ترشی از اون استفاده کنید.
  4. اگر نکات گفته شده رو رعایت کردی ولی همچنان سیر داخل ترشی شما سیاه میشه عوامل دیگری هموچون خاکی که سیر در اون کشت شده، کودی که برای پرورش استفاده شده، نوع سیر که استفاده کردید(سیر های چینی خیلی زود تغییر رنگ میدهند) مربوط میشود.
ترشی مخلوط هفت بیجار
چرا ترشی من نرم و وارفته شده؟

دلیل نرم و وارفتگی میتونه قرار دادن ترشی در مقابل نور مستقیم خورشید باشه اگر دوست دارید که یک ترشی ترد و خوش عطر داشته باشید حتما آن را در یک مکانی با دمای پایین و تاریک قرار دهید.

علت کپک زدن ترشی من چیست؟

حتما از مواد خشک در درست کردن ترشی استفاده نکرده اید، اولین نکته این هست که بعد از شست و شو مواد ترشی آنها را روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند، یکی دیگه از عوامل کپک زدن ترشی دبه یا شیشه ای است که در اون ترشی را قرار میدید آن هم کاملا باید خشک باشد.

از دیگر عوامل کپک زدگی استفاده از آب نجوشیده سرد هست، اگر از آب نجوشیده سرد برای یکسان کردن طعم ترشی استفاده میکند موجب کپک زدگی خواهد شد.

پس از استفاده ترشی اگر اضافه ای مانده باشد به هیچ وجه به داخل ظرف اصلی ترشی برنگردانید چون موجب کپک زدن کل ترشی خواهد شد، همیشه یک ظرف جداگانه در خانه داشته باشدی که اضافه ها را درون آن بریزید

مطالب مرتبط :

طرز تهیه ترشی شور خیلی آسون

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو