طرز تهیه جوانه حبوبات | ارزش غذایی جوانه حبوبات

طرز تهیه جوانه حبوبات | ارزش غذایی جوانه حبوبات
طرز تهیه جوانه حبوبات | ارزش غذایی جوانه حبوبات

جوانه ها مولتی ویتامین های طبیعی؛ کودک تپل، سالم و قد بلند می خواهید جوانه ها را در برنامه غذایی و بگنجانید.

جوانه ها در بازار وجود دارند ولی محدود می باشند و نمی توانید تمامی جوانه حبوباتی که می خواهید را در بازار پیدا کنید. جوانه گیاهانی مثل شبدر، لوبیا، نخود، گندم، ماش و … سرشار از مواد مغذی می باشند. ما با درست کردن این جوانه ها می توانیم رژیم غذایی مقوی برای خود تهیه کنیم.

جوانه ها تمامی قدرت گیاه بالغ را در خود ذخیره می کنند و همین قدرت با خوردن جوانه وارد بدن شما می شود.

بنر گل من و تو

اگر می‌خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا میل کنید و اگر می‌خواهید چاق شوید آن را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذا بخورید.

برای تهیه جوانه حبوبات مثل گندم، شبدر و … چه چیزهایی لازم داریم؟

حالا آموزش درست کردن جوانه ها را در یک بطری شیشه ای مثل ظرف مربا و یا ترشی و … را آموزش می دهیم.

– پارچه پنیر سازی، پارچه نازک و توری و یا دستمال کاغذی

– دانه (ماش، نخود، گندم، شبدر، کلم بروکلی، لوبیا، عدس و …)

– کیت جوانه زنی بذر

– کش لاستیکی (کش پول)

– یک شیشه مربا با دهانه باز یا یک سینی مخصوص جوانه زنی. فرقی ندارد از شیشه مربا استفاده می‌کنید یا سینی جوانه زنی، قبل از انجام هر کاری باید آن را بشویید تا کاملا تمیز باشد و جوانه‌ها را آلوده نکند.

– یک ظرف پلاستیکی (برای ذخیره کردن جوانه‌ها)

– آب

انتخاب بذر جوانه

انتخاب بذر جوانه خیلی مهم می باشد. موقع خرید بذر جوانه بهتر است بذرها مخصوص جوانه باشند. چرا که بذرهای عادی معمولا با سموم شیمیایی سم پاشی شده اند.

چگونه جوانه‌ پرورش دهیم؟

مراحل:

طرز تهیه جوانه حبوبات
طرز تهیه جوانه حبوبات

– شیشه های مربا را تمیز کرده و دانه ها درون ظرف شیشه ای می ریزیم. بهتر است چند بار حبوبات را بشورید.

یکی دو قاشق غذا خوری بذر را داخل شیشه می ریزیم باید یک چهارم ظرف پر شود سپس مقداری آب سرد روی آن میریزیم. باید سر خالی باشد.

سر شیشه مربا را با پارچه توری بپوشانید اجازه دهید شیشه به مدت 12 ساعت در دمای اتاق بماند.

طرز تهیه جوانه حبوبات در شیشه مربا
÷طرز تهیه جوانه حبوبات در شیشه مربا

سپس آب درون شیشه را خالی کنید شیشه را تقریبا به صورت وارونه قرار دهید. در مکانی با گردش هوای زیاد با نور زیاد بهتر است این کار را بیرون از خانه در آفتاب قرار دهید.

هر روز باید آب شیشه را عوض کنید. اجازه ندهید دانه ها خشک شوند. باید همیشه مقداری آب داشته باشند بعد از چند روز رشد جوانه ها را خواهید دید. زمانی که جوانه ها به اندازه کافی رشد کردند آن ها را برداشت کنید. بهترین زمان برداشت موقعی است که جوانه‌ها بزرگ شده اند و رنگ سبزشان همچنان تیره است.

قبل ازاینکه از جوانه ها استفاده کنید بهتر است بار دیگر آن ها بشویید تا اگر آلودگی دارند تمیز شوند. باید این جوانه‌ها را در یخچال نگهداری کنید و ظرف مدت کمتر از یک هفته مصرف کنید.

پرورش این جوانه‌ای زیبا، خوشمزه و مقوی بیشتر شبیه به درست کردن یک اثر هنری است! حتی با زمان کم و آفتاب اندک هم می‌توانید این کار را انجام دهید. به علاوه در مدتی که جوانه‌ها در حال رشد هستند و هنوز برداشت نشده اند، شیشه مرباتان مانند یک تراریوم کوچک است! می‌توانید چند عدد از این شیشه‌های پر از جوانه پرورش دهید و از آنها برای زیبا کردن خانه‌تان هم استفاده کنید. از این باغ کوچک لذت ببرید و بعد هم آن را یک لقمه چپ کنید!

جوانه‌ها به چه شکل مصرف می‌شوند؟

رژیم غذایی با جوانه حبوبات
رژیم غذایی با جوانه حبوبات

بهتر است جوانه‌ها به صورت خام استفاده شوند؛ زیرا پختن سبب از بین رفتن قسمت عمده‌ای از ویتامین‌های آنها می‌شود. تمام قسمت‌های جوانه، مثل ریشه و برگ‌های آن قابل مصرف است. جوانه‌ها را می‌توان به سالاد، انواع ساندویچ‌ها، سوپ، غذای کودک و انواع سس‌ها اضافه کرد. این جوانه‌‌ها به مدت دو هفته در یخچال و در کیسه‌های پلاستیکی قابل نگهداری هستند.

آیا ارزش غذایی جوانه‌های مختلف با هم متفاوت است؟

در حالت کلی از نظر میزان پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین ها برابرند. ولی برخی دانه ها و جوانه ها ترکیب های خاص خودشان را دارند. مثلا برخی جوانه‌ها ترکیب‌های حلقوی دارند که اشتها را بالا می‌برند، برخی دیگر اشتها را کاهش می‌دهند، برخی حاوی ویتامین K و… هستند. برخی هم بر شدت درد قاعدگی تاثیر می‌گذارند.

ارزش غذایی جوانه حبوبات

ارزش غذایی جوانه حبوبات
ارزش غذایی جوانه حبوبات

جوانه گندم: ارزش غذایی چهار قاشق غذاخوری جوانه گندم معادل یک کف دست نان است. این جوانه نسبت به دانه آن سه تا ۱۲ برابر ویتامین B و سه برابر ویتامین E دارد وبه واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال های آزاد مضر بدن را حذف می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش فعالیت های مغزی و غدد جنسی می شود. سمنو، سوهان و حلیم به شرطی که با جوانه گندم تهیه شده باشد تا حدودی خواص این جوانه را دارد.

جوانه عدس: شستشودهنده کلیه ها و افزاینده انرژی است و به دلیل پروتئین زیاد، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد. بد نیست بدانید جوانه عدس قرمز در مقایسه با انواع دیگر آن آهن و کلسیم بیشتری دارد.

جوانه نخود: پروتئین زیادی دارد و سرشار از فسفر و کلسیم است و میزان مواد معدنی آن پنج برابر دانه نخود است.

جوانه ماش: خاصیت بارز این جوانه برطرف کردن خستگی و رخوت است. باعث ازدیاد شیر مادران شده و ادرار آور خوبی است. سموم بدن را دفع کرده و صفرابر است. این جوانه به دلیل خاصیت غذایی بالا، فرد گرسنه را زود سیر می کند. میزان اسید فولیک و پتاسیم آن بسیار بالاست و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و پرفشاری خون توصیه می شود، اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند باید در مصرف آن محتاط باشند.

جوانه شبدر: کلسیم فراوانی داشته و کم کالری است. باعث تنظیم هورمون های بدن می شود، برای آرامش اعصاب مفید است، گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی را بهبود بخشیده و تصفیه کننده خون و تقویت کننده کبد است.

جوانه یونجه: به دلیل دارا بودن منگنز و کروم در ساخت انسولین طبیعی بدن نقش مهمی داشته و عرب ها آن را سلطان جوانه ها می نامند. جوانه یونجه به جهت داشتن ساپونین موجب کاهش کلسترول بد خون شده و از سختی و رسوب عروق می کاهد. کلسیم بالای آن برای استخوان سازی کودکان در حال رشد مفید است و دو برابر اسفناج آهن دارد. به یاد داشته باشید که این جوانه تا حدودی نفاخ و ملین است.

زمان لازم برای تهیه جوانه ها:

الف) دانه های که باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس کنید:

ـ تربچه ( مدت جوانه زدن : ۵-۴ روز )

ـ کنجد ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )

ـ یونجه ( مدت جوانه زدن : ۶-۵ روز )

ـ شنبلیله ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )

ب) دانه هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید:

ـ چاودار ( مدت جوانه زدن :۳-۲ روز )

ـ ارزن ( مدت جوانه زدن :۴-۳ روز )

ـ نخود ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )

ـ عدس ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )

ـ ماش ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )

ـ سویا ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )

ـ آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )

– گندم ( مدت جوانه زدن : ۳-۲ روز )