طرز تهیه موساکا یونانی با سس بشامل + ویدیو

موساکا یونانی با سس بشامل
موساکا یونانی با سس بشامل

طرز تهیه موساکا یونانی با سس بشامل : اگر شما هم دنبال یک غذای بین المللی و خوشمزه هستید موساکا یکی از خوشمزه ترین غذاهای مخلی یونان هست که یک انتخاب خوب برای شما خواهد بود. در این غذا از بادمجان،سیب زمینی، گوشت و… استفاده شده که طعم و عطر بسیار جذابی داره و پخت اون هم خیلی راحت است. قبل از اینکه شروع به نحوه پخت و آماده سازی این خوشمزه کنیم موساکارو معرفی کنیم. راستی ویدیو رو حتما مشاهده کنید خیلی کمکتون میکنه.

موساکا چیست؟

موساکا یک نوع از غذای محلی یونانی است که در اون بادمجان و گوشت چرخکرده از اجزای اصلی اون هستند. که ابتدا باید بادمجان ها را بنا به سلیقه خودتون گرد گرد و یا هر شکلی که دوست دارید خرد کنید و سپس خرد میشه و از گوشت چرخکرده هم داخلش استفاده میشه. این مایع که درست میکنن بسیار شبیه به مایه ماکارونی هست. ولی روش ها و رسپی های متفاوتی برای درست کردن موساکا وجود داره مثلا برخی از اونها از ماست و پنیر ریکوتا برای روی اون استفاده میکنن. در زیر مرحله به مرحله با طرز تهیه موساکا یونانی آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه موساکا یونانی با سس بشامل

3 بادنجان متوسط یا بزرگ
3 سیب زمینی
1 پیاز بزرگ
2 حبه سیر
700 گرم گوشت چرخ کرده
3 قاشق غذاخوری روغن زیتون
2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
260 گرم سس گوجه فرنگی
1 پیمانه یا 240 میلی لیتر آب گوشت یا مرغ
1 برگ بو
1 قاشق چایخوری نمک
1/2 قاشق چایخوری فلفل سیاه
1/2 قاشق چایخوری دارچین
1 قاشق چایخوری آویشن (اختیاری)
1 لیتر شیر
120 گرم کره
120 گرم آرد
85 گرم پنیر پارمسان
1/2 قاشق چایخوری پودر جوز هندی
2 زرده تخم مرغ

بنر گل من و تو

طرز تهیه موساکا یونانی با سس بشامل

بادنجان هارو به ضخامت 1 سانتیمتر اسلایس کنید، نمک بمالین بهشون و نیم ساعت استراحت بدین، البته میتونین آب نمک سرد هم نگه دارین.

خرد کردن سیب زمینی
خرد کردن سیب زمینی

در این حین سیب‌زمینی هارو پوست کنده و اسلایس کنید، بادنجان هارو بشورین و با دستمال، با ضربه زدن خشک کنین، بعد بادنجان ها و سیب زمینی هارو سرخ کنین در روغن. بعد روی دستمال بزارین روغن اضافیشن بره.

سرخ کردن سیب زمینی و بادمجان
سرخ کردن سیب زمینی و بادمجان


پیاز خرد شده رو روی حرارت ملایم و با روغن زیتون 3-4 دقیقه تفت بدین، بعد سیر رنده شده رو اضافه کنید و 2-3 دقیقه تفت بدین، بعد گوشت رو اضافه کنید و تفت بدین تا دیگه صورتی نباشه،

مخلوط کردن مایه
مخلوط کردن مایه

ادویه جات دلخواه رو اضافه کنید و مخلوط کنین، میترسم آویشن بعد از پخت تلخ شه، مواظب باشید. رب، سس و برگ بو رو اضافه کنید و مخلوط کنین. آب گوشت یا مرغ رو هم اضافه کنید و بجوشونین. بعد حرارت رو کم کنین تا غلیظ شه.

مایه آماده شده
مایه آماده شده
آماده کردن سس بشامل

برای سس بشامل، شیر رو روی حرارت کم، گرم کنین، در طرف دیگه، کره رو آب کنین و آرد رو اضافه کنید و مدام هم بزنین تا غلیظ شه.حالا به آرامی شیر گرم رو اضافه کنید و مدام هم بزنین تا گلوله نشه، بعد که اونقدر هم زدین روی حرارت ملایم تا غلیظ شد، نمک، فلفل سیاه، جوز هندی، پنیر پارمسان و زرده ها رو اضافه کنید و مخلوط کنین.

فر رو در دمای 180 درجه بزارین، 4-5 قاشق غذاخوری از سس بشامل رو به مخلوط گوشت اضافه کنید و مخلوط کنین، داخل قالب یا پیرکس 33 در 22 سانتیمتری، یک لایه سیب زمینی بچینین، بعد نصف بادنجان ها، بعد مخلوط گوشت رو یکنواخت پخش کنین، بعد بقیه بادنجان ها و بعد سس بشامل، بعد مقداری پنیر پارمسان روش رنده کنید.

نحوه چیدمان مواد موساکا یونانی
نحوه چیدمان مواد موساکا یونانی

40-50 دقیقه بپزین تا سرخ شه. بعد ازینکه از فر درآوردین، حداقل 45 دقیقه صبر کنید بعد ببرین و سرو کنید.

موساکا یونانی با سس بشامل
موساکا یونانی با سس بشامل

نکته: هر لایه که سیب زمینی و بادنجان میچینه نمک میزنه کمی.

ویدیو طرز تهیه موساکا یونانی با سس بشامل

 

مطالب مرتبط :

طرز تهیه اگپلنت پارمزان به همراه سس مارینارا

طرز تهیه میگو کبابی به همراه نکات مهم