طرز تهیه کلوچه فومن خانگی خوشمزه + ویدیو

طرز تهیه کلوچه فومن خانگی
طرز تهیه کلوچه فومن خانگی

طرز تهیه کلوچه فومن خانگی : اگر دنبال درست کردن یک کلوچه سنتی ، خوشمزه و مغزدار هستید این آموزش رو از دست ندید ، کلوچه فومن یکی از کلوچه های لاهیجان است که از دو لایه تشکیل شده، این خوشمزه یکی از کوچه های پرطرفدار محلی بشمار میاد که در ادامه نحوه درست کردن انو در خانه بهتون آموزش میدم و میتونید به راحتی در خانه درستش کنید و کنار خانواده از خوردنش لذت ببرید. در ضمن ویدیو مراحل تهیه رو هم میتونید در انتهای مطلب مشاهده کنید.

طرز تهیه کلوچه فومن خانگی

همانطور که گفتیم این کلوچه از دو لایه تشکیل شده است که هر نحوه درست کردن هر بخش را جداگانه بیان میکنیم

مواد لازم برای خمیر کلوچه فومن

آردگندم ۳۵۰ گرم
شکر ۳ قاشق غداخوری
تخم مرغ ۱عدد
کره ۷۰ گرم
نمک ۱/۲قاشق چای خوری
شیر ولرم ۱/۲پیمانه
خمیرمایه ۱قاشق غداخوری

بنر گل من و تو

طرز تهیه خمیر کلوچه فومن خانگی

1 قاشق غذاخوری از شکر دستور را داخل شیر ولرم بریزید و مایه خمیر را بهش اضافه کنید و هم بزنید، روشو بپوشونید و بذارید در دمای اتاق ۱۰دقیقه استراحت کنه و حجمش دو برابرشه، سپس تخم مرغ را داخل کاسه باقیمانده شکر و کره نرم خوب هم بزنید و مایه خمیر عمل اومده رو اضافه کنید و هم بزنید.

حالا نمک را به آرد الک شده اضافه کم کم به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیری شود و به دست نچسبه روی سطح کار ۵ دقیقه ورز بدید حدود ده بار به سطح کار بکوبیدخمیر را جمع کرده و داخل کاسه بزارید روش سلفون بکشید و یک پارچه بکشید و در دمای محیط ۱ساعت و نیم استراحت دهید تا پف کنه و حجمش دو برابرشه.

مواد میانی کلوچه؛

آرد گندم ۱۲۰گرم/ شکر۲۰۰گرم/ گردو پودرشده۳۰گرم/ کره ۱۰گرم
روغن صاف ۴۵گرم/ روغن مایع ۲۰گرم
پودردارچین۱ قاشق غذاخوری/ پودر هل۱/۲ قاشق چای خوری
وانیل۱/۲قاشق چای خوری

طرز تهیه مواد میانی کلوچه فومن

آرد را روی حرارت ملایم ۵ دقیقه تفت دهید تا بوی خامیش گرفته شه مدام هم بزنید مواظب باشید تغییر رنگ نده ، ۳نوع روغن را داخل کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید و شکر را اضافه کرده و سپس آرد ، پودر دارچین، هل، وانیل راهم اضافه و با پشت قاشق خوب مخلوط کنید تا مواد منسجم شه طوری که وقتی تو دست گلوله کردید از هم نپاشه و انسجام کافی داشته باشه

مراحل پایانی تهیه کلوچه فومن خانگی

حالا زمان آن رسیده که مراحل پایانی را انجام دهیم، پف خمیر را بگیرید و روی سطح کار بشکل لوله درآورده،به ۶قسمت مساوی تقسیم کنید و چونه کنید هرکدوم ازچونه ها ۱۰۰گرم وزن داره روشون یک نایلون فریزر بکشید که خشک نشن.حالا با دست باز کنید و از مواد میانی داخلش بزارید و جمع کنید و با دست پهن کنید روی کاغذ روغنی که کمی چرب شده بزارید و مهر مخصوص را آغشته به آرد کنید و روی خمیر محکم فشار بدید که طرح مهرحک بشه.

روی سینی فر بذارید و رومال بزنید و وسطش کمی تخم خرفه یا کنجد بپاشید و با نوک کارد جاهای مختلفی از کلوچه را سوراخ سوراخ کنید تا کلوچه داخل فرپف نکنه.و داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰درجه سانتی گراد به مدت ۱۰الی ۱۵دقیقه بپزید. از فرکه خارج کردید روی کلوچه ها یک پارچه بکشید تا خنک شه به همین راحتی کلوچه فومن شما آماده شده و میتونید نوش جان کنید.

نحوه درست کردن رومال کلوچه

یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق غداخوری زعفران غلیظ خوب هم بزنید.خواهش میکنم برای رسیدن به نتیجه مطلوب هیچ یک ازمواد علی الخصوص روغنها را حذف یاجایگزین براش نذارید

من روغن صاف را خودم درست کردم به این صورت که روغن جامد راروی حرارت بزارید تا شفاف شه وبعد خنک شدن بزارید ۲۴ساعت تویخچال بمونه و بعد مصرف کنید.

من از آرد نانوایی استفاده کردم ولی آرد قنادی هم میشه که دراونصورت میزان بیشتری آرد نیاز داریدچون آردسفید سبکتره

بافت کلوچه فومن خانگی
بافت کلوچه فومن خانگی

با هم در این مطلب طرز تهیه کلوچه فومن خانگی رو آموزش دیدم حتما در اونو درست کنید و نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه ها برای ما بیان کنید.

مطالب مرتبط :

طرز تهیه نان اهری فوق العاده

طرز تهیه نان پنبه ای با مغز حلوا

طرز تهیه نان ارده و گردو فوق العاده