غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون

غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون
غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون

لخته شدن خون در وریدها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامت بدن گردد. لختگی خون زمانی رخ می‌دهد که سیستم گردش خون فرد به خوبی کار نمی‌کند (مانند زمانی که فرد در هواپیما و در حال پرواز می‌باشد)، و یا زمانی که رگ‌های خونی دچار آسیب شده‌اند.

اگر لخته شدن خون در ریه‌ها رخ دهد منجر به آمبولی ریوی و در نهایت مرگ می‌شود. عوامل خطرزایی که می‌توانند منجر به لخته شدن خون شوند عبارتند از چاقی، حاملگی، ژنتیک، سرطان و مصرف استروژن. علائم لخته شدن خون شامل ورم کردن ناحیه‌ای که خون لخته شده، احساس گرما و سرخ شدن پوست می‌باشد.

غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون

ویتامین K

غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون - ویتامین k
غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون – ویتامین k

محققان معتقدند که غذاهای حاوی ویتامین K فراوان ممکن است اثر منفی بر عملکرد ( وارفارین ) داروی رقیق کننده خون در بدن داشته باشند. بنابراین توصیه می شود در مصرف مواد غذایی مانند اسفناج، بروکلی، شلغم، پیاز، کاهو، کرفس، کلم، ریواس جانب اعتدال را رعایت نمایید بویژه افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.

بنر گل من و تو

میوه، ماهی ، سبزیجات

تحقیقات نشان داده است افرادی که مصرف میوه و سبزیجات و ماهی در آنها بسیار زیاد می باشد احتمال بروز DVT در آنها 30تا 50% کاهش می یابد.

سیر و زنجبیل

غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون - سیر و زنجبیل
غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون – سیر و زنجبیل

غذاهای پیشگیری کننده از بروز ترومبوز وریدی عبارتند از سیر، زنجبیل، ویتامین E ، آبلیمو ترش.

چربی و گوشت

غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون - چربی و گوشت
غذاهای پیشگیری کننده از لخته خون – چربی و گوشت

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است افرادی که مصرف گوشت قرمز و گوشتهای فراوری شده سوسیس، کالباس و… در آنها بالا می باشد احتمال بروز DVT در آنها 10 تا 20% افزایش می یابد. غذاهایی که دارای امگا 3 فراوان و ویتامین E می باشند مصرف کنید مانند ماهی، انواع مغزها (گردو، فندق و پسته و بادام و…)، آوکادو، تخم آفتابگردان همچنین مصرف منیزیم، ویتامین c و فیتوکمیکال ها را نیز افزایش دهید.

پیشگیری از بروز DVT

سعی کنید میزان نیاز روزانه بدن به آب را تأمین کرده و آب فراوان بنوشید، به‌ویژه زمانی که قصد سفر با هواپیما را دارید و از مصرف نوشابه های الکلی خودداری ورزید..

قبل از پرواز با هواپیما و در طول پرواز، مصرف گوشت قرمز، لبنیات، چربی‌ها و شکر را محدود نمایید، بهتر است وعده غذایی سبک و آسان هضم متشکل از ماهی، سبزیجات تازه و میوه داشته باشید.

سعی کنید در طول پرواز، خواب طولانی نداشته باشید و به بدن خود حرکت دهید، از روی صندلی خود بلند شده، بایستید و کمی در راهروی ما بین صندلی‌ها راه بروید.