15 از بهترین غذای خورشتی ایرانی که باید امتحان کنید

غذای خورشتی ایرانی خوشمزه
غذای خورشتی ایرانی خوشمزه

معرفی غذای ایرانی خورشتی : خورشت ها از جمله غذاهای اصیل و سنتی ایرانی به حساب می آیند که از دیرباز مهمان همیشگی سفره های ایرانی بوده اند. این نوع از غذاهای جذاب ترکیبی از سبزی و حبوبات و گوشت هستند که عموما به شکل ابکی پخته می شوند. خورشت ها معمولا در کنار برنج و یا گاها همراه با نان سرو می شوند.
می توان از خورشت ها به عنوان غذای اصلی در مهمانی ها و یا وعده های غذایی مختلف در خانه استفاده کرد. اگر به دنبال یک لیست کامل و جامع از انواع مختلف خورشت های ایرانی مربوط به قومیت و جغرافیای خاص مناطق مختلف کشورمان هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

خورشت قیمه غذای خورشتی ایرانی همه پسند

از انواع خورشت های محبوب و قدیمی ایرانیان است.این غذا به دو صورت طبخ می شود. در یک نوع همراه با سیب زمینی سرخ شده که به آن قیمه سیب زمینی می گویند و پایه و اساس نذری های دهه محرم است. و یک نوع آن همراه با بادمجان پخته می شود که آن را قیمه بادمجان می نامند. خورشت قیمه از دیرباز بر سر سفره های ایرانی حضور داشته و محدود به یک قومیت یا منطقه خاص نیست البته در مناطق مختلف شیوه های پخت مختلفی دارد و انواعی مانند قیمه نثار قزوینی و قیمه ترکی اردبیلی و… به تناسب فرهنگ های نواحی خود پخته می شوند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. در مطلبی جداگانه 12 نکته کلیدی برای تهیه خورشت قیمه رو بهتون گفتیم که حتما مطالعه کنید.

خورشت کدو حلوایی غذای خورشتی ایرانی
خورشت کدو حلوایی غذای خورشتی ایرانی

غذای ایرنی خورشتی : خورشت کدو حلوایی

کدو حلوایی با ویتامین های مختلف و خواص فوق العاده خود یکی از خوراکی های مفید و مناسب برای فصل پاییز است. انواع دسرها و کیک و سوپ و کوکو را می توان با استفاده از کدو حلوایی تهیه کرد. اما اگر به دنبال یک دستور خاص و متفاوت برای خورشت کدو حلوایی هستید حتما دستور ویژه ما را امتحان کنید.

بنر گل من و تو

مواد لازم برای خورشت کدو حلوایی

  • کدو حلوایی 1 کیلوگرم
  • پیاز 2 عدد
  • گوشت 300 گرم
  • آلو 100 گرم
  • زعفران 1 و نیم قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی 1و نیم قاشق غذاخوری
  • دارچین 1 قاشق چای خوری
  • روغن به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل به میزان لازم

نحوه پخت خورشت کدو حلوایی

ابتدا کدو حلوایی را شسته به شکل هلال خرد کنید. سپس یکی از پیاز هارا خرد کرده در روغن سرخ کنید و کدو حلوایی هارا به آن اضافه نمایید. پیاز دیگر را خرد کرده در روغن سرخ کنید و گوشت را به آن اضافه نمایید. سپس دو لیوان آب جوش به همراه زعفران دم کرده را به ترکیب گوشت و پیاز سرخ شده اضافه نمایید. در ظرف را بگذارید تا گوشت بپزد. حرارت آن را هم کم کنید.
در این فاصله آلو ها را خوب بشویید و در آب بخیسانید. در مراحل پایانی پخت گوشت آلوها و کدو حلوایی را اضافه کنید. و سپس رب گوجه را هم اضافه نمایید. حدودا 1الی 2 ساعت دیگر زمان نیاز است تا خورشت شما خوب جا بیقتد. پس از آماده شدن خورشت آن را به همراه کته سرو کنید. نکته: اگر تمایل به طعم ملس دارید می توانید مقداری آبلیمو یا آب غوره اضافه نمایید. و اگر طعم شیرین مورد قبول ذائقه شماست مقداری شکر به خورشتتان اضافه نمایید.

طرز تهیه خورش کنگر سبزی
طرز تهیه خورش کنگر سبزی

خورشت کنگر کرمانشاهی غذای خورشتی ایرانی خوشمزه

  • کنگر 600 گرم
  • گوشت خورشتی 400 گرم
  • نعنا 300 گرم
  • جعفری 150 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • لیمو عمانی 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک ،فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

نحوه پخت خورشت کنگر کرمانشاهی

ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. سپس زردچوبه را به ان اضافه کنید. کمی بعد گوشت را به پیاز اضافه کرده و سرخ کنید. سپس به مخلوط گوشت و پیاز رب گوجه را اضفه کرده سرخ کنید. حالا به مواد اب اضافه کرده و زمان دهید تا گوشت بپزد. در این فاصله کنگر را خوب بشویید و خرد کنید. جعفری و نعنا را هم ساطوری خرد کرده و در ظرفی به همراه کنگر با روغن تفت دهید. سبزیجات تفت داده شده را به خورشت اضافه کنید. لیموعمانی هارا با چنگال سوراخ کرده و به مدت نیم ساعت درون آب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. یک ساعت پایانی پخت لیموعمانی را به خورشت اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا خورشت خوب جا بیفتد. پس از اینکه خورشت جا افتاد آن را به همراه برنج سرو کرده نوش جان کنید.
2 رسپی فوق العاده خوشمزه برای تهیه خورشت کنگر سنتی براتون در یکی پست دیگه گذاشتم که حتما مطالعه کنید.

15 از بهترین غذای خورشتی ایرانی که باید امتحان کنید
قیمه نثار قزوین غذای ایرانی خورشتی خوشمزه

قیمه نثار قزوین غذای ایرانی خورشتی خوشمزه

قیمه نثار یک غذای سنتی و به شدت محبوب و متداول در مهمانی های خانواده های قزوینی است که قصد داریم روش پخت آن را به طور مختصر با شما در میان بگذاریم. برای پخت این غذا به گوشت گوساله یا گوسفندی که در ابعاد ریز و خورشتی خرد شده اند، برنج، خلال پسته و بادام، زرشک، خلال های پوست نارنج یا پرتقال، پیاز و کمی کره احتیاج داریم. ابتدا گوشت هارا به همراه پیاز تفت داده و با افزودن آب کم به خوبی می پزیم. برنج را هم در آب جوش پخته و آبکش کرده و سپس اجازه می دهیم تا خوب دم بکشد.
حالا خلال پسته و بادام و زرشک را با کره تفت می دهیم. پوست پرتقال را چندبار می جوشانیم و آب آن را عوض می کنیم تا تلخی آن گرفته شود و به سایر مواد آجیلی اضافه می کنیم. در انتها غذا را به صورت لایه لایه سرو می کنیم. یک لایه برنج، سپس گوشت پخته شده و دوباره برنج و در انتها با خلال پسته و بادام وپرتقال و زرشک آن را تزیین می کنیم. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه رو درست کنید حتما مطلب آموزش تهیه قیمه نثار قزوین رو مطالعه کنید.

خورشت هلو غذای ایرانی خورشتی
خورشت هلو غذای ایرانی خورشتی

غذای ایرانی خورشتی جدید؛ خورشت هلو

  • هلو 4 عدد
  • آلو 6 عدد
  • نعنا 300 گرم
  • گوشت مرغ خرد شده 800 گرم
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی 2 عدد
  • آرد 1 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم

نحوه پخت خورشت هلو

ابتدا تکه های مرغ را به روغن آغشته کرده سپس روی آن نمک بریزید و در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. پیاز را خرد کرده با روغن سرخ کنید و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس مرغ هارا از یخچال خارج کرده به پیاز اضافه کرده و آن را به خوبی سرخ کنید. پس از سرخ کردن مرغ به آن اب جوش اضافه کرده روی حرارت ملایم قرار دهید تا مرغ ها به خوبی بپزند.
سپس زعفران دم کرده، شکر و آبلیمو را به آن اضافه کنید. حالا آرد را در مقداری آب حل کرده به خورشت اضافه کنید. سپس آلوها را در آب بخیسانید و در این مرحله به سایر مواد اضافه نمایید. حالا نوبت به هلو ها می رسد. هلوها را شسته به ابعاد مورد پسند خرد کرده به همراه مقداری روغن در ماهیتابه سرخ کنید. سپس کمی نمک و فلفل به آن بزنید و به خورشت اضافه نمایید.
حالا حرارت را کم کنید تا خورشت ارام آرام جا بیفتد. توجه داشته باشید که مدت زمان پخت در این مرحله نباید زیاد باشد تا هلوها له نشوند. پس از اینکه خورشت به خوبی جا افتاد و اماده شد ان را در ظرفی به همراه برنج سرو کنید.

خورشت کاری مرغ هندی با قارچ و ماست
خورشت کاری مرغ هندی با قارچ و ماست

خورشت کاری مرغ هندی با قارچ و ماست

  • پیاز 2 عدد
  • سیب زمینی 2 عدد
  • قارچ 200 گرم
  • سینه مرغ 600 گرم
  • پودر کاری 3 قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

نحوه پخت خورشت کاری مرغ هندی با قارچ و ماست

ابتدا پیاز را خرد کرده به همراه روغن و کمی زردچوبه تفت دهید. سپس مرغ هارا به تکه های کوچک تقسیم کرده به پیاز اضافه کرده و سرخ نمایید. پس از این که مرغ ها به خوبی سرخ شد مقداری آب به آناضافه کرده در ظرف را بگذارید تا تکه های مرغ به خوبی بپزد. در این فاصله سیب زمینی هارا شسته پوست بگیرید و به همراه قارچ شسته شده به ابعاد متوسط خرد کنید.
سپس ان را به همراه شیره نارگیل به خورشت اضافه کرده اجازه دهید تا آب خورشت تبخیر شده و به اصطلاح به روغن بیفتد. پس از اماده شدن خورشت ان را در ظرف مناسبی ریخته با جعفری تازه تزیین کنید. این خورشت را به همراه برنج و یا نان می توانید نوش جان کنید. مطمئنا لیست خورشت های خوشمزه ایرانی محدود به دستورهای فوق نمی شود. و هر منظقه و هر خانه دستور ویژه خود و طعم خاص و منحصر به فرد خود را می آفریند. پس خوشحال می شویم اگر دستور متفاوتی دارید با ما به اشتراک بگذارید و یا از تجارب خود در پخت خورشت های مختلف با ما صحبت کنید.

خورش قیمه ترکی یک غذای خورشتی ایرانی
خورش قیمه ترکی یک غذای خورشتی ایرانی

قیمه ترکی غذای ایرانی خورشتی سنتی اردبیل

قیمه ترکی یا پیچاق قیمه یک غذای سنتی اردبیلی است که با خلال بادام و تخم مرغ های تزیینی رویش می تواند سفره شما را رنگین کند. برای تهیه قیمه ترکی گوشت گوساله یا گوسفندی خرد شده، پیاز، خلال بادام، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، آبغوره یا لیموامانی، زردچوبه، زعفران و برنج نیاز داریم. ابتدا پیازها را به همراه زردچوبه سرخ کرده و گوشت هارا با آن تفت می دهیم و مقداری زعفران اضافه می کنیم تا رنگ خوبی بگیرد وسپس کمی آب افزوده و اجازه می دهیم تا مقداری بپزد.
در ظرفی دیگر خلال بادام را همراه رب گوجه فرنگی و پیاز تفت می دهیم و سپس به گوشت ها اضافه می کنیم و کمی هم آبغوره یا لیمو امانی را در این مرحله به خورشت اضافه می کنیم. در این مرحله می توانید تخم مرغ هارا به خورشت اضافه کنید یا اینکه به طور جداگانه در ظرفی دیگر نیمرو کرده و روی خورشت قرار دهید تا جلوه بهتری به غذا دهد. در انتها خورشت خود را به همراه برنج سرو کرده و از مهمان هایتان پذیرایی کنید.

غذای خورشتی ایرانی اصیل : خورشت فسنجان

خورشت فسنجان یک خورشت ویژه و خاص می باشد که در مهمانی ها و مراسمات ایرانی به عنوان غذایی خوش طعم آراینده سفره های ماست، این خورشت را جزو غذای مجلسی ایرانی میشناسند و بسیار خوشمزه است. طعمی است که ذائقه ملس،ترشی یا شیرین آن را تعیین می کند و هواداران زیادی هم دارد. در پخت این غذای خوشمزه از گردو آسیاب شده و رب انار به همراه گوشت یا مرغ استفاده می شود. پیشینه این غذا به شمال کشور و گیلان زیبا با آن رب انار های معروفش بر می گردد.

خورشت بامیه، خورشت ایرانی خاص پسند

خورشت بامیه هم جزو خورشت های شناخته شده می باشد. برای پخت این غذا بامیه، لپه و پیاز سیب زمینی و گوشت قرمز نیاز داریم. دقت کنید که بامیه ها هرچقدر ریز تر باشند طعم بهتری به خورشت شما خواهند داد. این غذا گزینه بسیار مناسبی برای روزهای پاییزی می باشد.

قورمه سبزی غذای ایرانی خورشتی دوست داشتنی

به جرات می توان گفت از معروف ترین غذاهای ایرانی است و پخت آن فوت کوزه گری خاصی می طلبد که حاصل تجربه مادر بزرگ های ایرانی است. ترکیبی از سبزی های معطر، لوبیا و گوشت قرمز با عصاره و طعم لیمو عمانی یک طعم شگفت انگیز و یک دستور پخت ایرانی. و جالب است که بدانید حتی برای آن روز جهانی نیز قرار داده اند. روز جهانی قورمه سبزی! در مطلبی جداگانه فوت و فن قورمه سبزی رو بهتون گفتیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج
طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج غذایی مقوی و بسیار پرخاصیت است که می توان آن را هم با گوشت مرغ و هم با گوشت قرمز تهیه کرد. هردو نوع آن خوش طعم هستند و طرفداران خاص خود را دارند. تهیه این غذا با مرغ بسیار آسان تر و زمان کم تری را می طلبد. خورشت الواسفناج یک گزینه بسیار خوب برای دورهمی ها و جمع های خودمانی شما می باشد. در مطلبی جداگانه یک رسپی عالی برای تهیه خورش آلو اسفناج قرار دادم که حتما مطالعه کنید.

خورشت کرفس غذای خورشتی ایرانی لذیذ

خورشت کرفس از جمله غذاهای لذیذ و پرطرفدار است که تهیه آن با کرفس تازه عطر و طعم ویژه ای خواهد داشت که مطلوب طبع اکثر افراد است. این خورشت در اکثرشهرهای کشور پخته می شود و خاص محل ویژه ای نیست. اما دستور های متنوعی می توان برای آن پیدا کرد. این خورشت هم برای وعده های مختلف و هم برای مهمانی های شما گزینه خوبی است.

غذای ایرانی خورشتی - خورشت بادمجان
غذای ایرانی خورشتی – خورشت بادمجان

خورشت بادمجان غذای ایرانی خوشمزه عالی

بادمجان جزو آن دسته سبزیجاتی است که بسیار پرکاربرد بوده و غذاهای بسیار متفاوت و خوش طعمی با آن می توان تهیه کرد. خورشت بادمجان هم از آن دسته خورشت های محبوب و دوست داشتنی است که افراد در سنین مختلف عاشق ان هستند و یک گزینه همیشگی و پرتکرار سر سفره شام یا ناهار شما می باشد.

خورشت کدو سبز

خورشت کدو سبز شاید به اندازه خورشت بادمجان پرکاربرد نباشد، اما یک خورشت خوش طعم با خواص فراوان است. این خورشت ترکیبی از کدو سبز، گوجه فرنگی ، گوشت و سیر است. با توجه به خواص بی نظیر کدو برای سلامتی پیشنهاد می کنیم حتما این خورشت را در وعده های مختلف و حتی دورهمی ها در برنامه خود قرار دهید.

خورشت لوبیا سبز، غذای ایرانی خورشتی خاص پسند

خورشت لوبیا سبز از جمله خورشت های خوش طعم و رنگ است که طرفداران خاص خود را دارد. این خورشت از ترکیب لوبیا سبز خرد شده به همراه گوشت و رب گوجه فرنگی پخته می شود. تهیه این خورشت با لوبیا سبز تازه لطف خاص خود را دارد و یک پیشنهاد خوب برای وعده ناهار یا شامتان می باشد. در ادامه به معرفی چند خورشت که شاید کم تر شناخته شده باشند می پردازیم و دستور پخت آن هارا با شما به اشتراک می گذاریم. امیدواریم که با امتحان این خورشت های جدید و متفاوت لبخند به روی لب هایتان بنشیند.

ما در این مطلب سعی کردیم برخی از غذای ایرانی خورشتی که جزو غذای سنتی ما ایرانی ها هست رو بهتون معرفی کنیم ولی دوست داریم شما در بخش دیدگاه این مطلب رو کامل کنید و خورشت هایی که در منطقه و محل زندگی شما پخته میشه رو معفی کنید تا سایر دوستان و مطالعه کننده های این مطلب با اونها آشنا بشند ولی دوست دارم چند مطلبی که میتونه در انتخاب و شناخت غذاهای ایرانی به دردتون بخوره رو معرفی کنم