فواید و خواص باقلا برای بدن

فواید و خواص باقلا برای بدن
باقلا

باقلا که به نام های باقالا یا باقالی یا باقله یا باقلی هم شناخته می شود، از گیاهان مفید و مقاوم با عمر یک ساله است. باقلا دارای میوه تخم مرغی شکل بوده که مانند نخود فرنگی دارای غلاف می باشد. گیاه باقلا 90 تا 120 سانتی متر رشد می کند. فصل برداشت باقلا از بهار تا اوایل تابستان می باشد. باقلا خشک و تازه دارای طبع متفاوتی هستند. باقلا تازه دارای طبع سرد و تر و باقلا خشک دارای طبع سرد و خشک است. باقلا دارای فیبر و پروتئین فراوان و کلسترول و کالری ناچیز است و از مواد مغذی پرخاصیت به شمار می رود که در این مطلب با گوشه ای از خواص باقلا آشنا می شویم.

خواص باقلا:

کاهش وزن و لاغری

باقلا دارای مقادیر بالای فیبر و پروتئین است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، چربی سوزی در افرادی که روزانه پروتئین و فیبر بالایی دریافت می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر است. فیبر و پروتئین سبب کاهش اشتها شده و فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری خواهد کرد. یک فنجان باقالی حاوی 40 گرم پروتئین، 36 گرم فیبر و مقادیر ناچیز کالری می باشد و از مواد مغذی مفید برای کاهش وزن و لاغری به شمار می رود. همچنین گفته می شود که باقلا می تواند سبب کاهش چربی شکم شود.

 

دیابت و قند خون

نتایج تحقیقات اولیه نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در باقلا می تواند سبب کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت شود، علاوه براین باقلا شاخص گلیسمی نسبتا پایینی دارد و همین به کنترل قند خون کمک می کند. همچنین فیبر موجود در باقلا باعث کاهش کلسترول خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.

بنر گل من و تو

پارکینسون

باقلا منبع غنی لوودوپا به شمار می رود که در داروهای درمانی پارکینسون به کار می رود و برای پیشگیری و درمان بیماری پارکینسون مفید بوده و علائم آن را کاهش می دهد.

غلاف باقلا از داروهای سنتی درمان بیماری پارکینسون می باشد، افرادی که از این اختلال رنج می برند روزانه مقدار 120 گرم باقلا مصرف کنند.

ضدسرطان

باقلا سرشار از ویتامین C است که از آنتی اکسیدان های قوی به شمار می رود و با رادیکال های آزاد مبارزه کرده از علائم پیری زودرس و انواع سرطان پیشگیری می کند.

همچنین ویتامین B9 موجود در باقلا از آسیب DNA پیشگیری می کند و می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان های سینه، مغز، گردن رحم، روده بزرگ و ریه را کاهش دهد.

 

پوکی استخوان

باقلا منبع عالی منگنز است. مقادیر بالای منگنز موجود در باقلا به افزایش توده استخوانی کمک می کند و علاوه بر این، با بهبود کمبود کلسیم برای درمان پوکی استخوان مفید است.

مطالعات نشان می دهد مصرف مواد مغذی حاوی منگنز به همراه کلسیم، روی و مس از تضعیف استخوان های ستون فقرات در زنان مسن جلوگیری می کند.

 

فواید و خواص باقلا برای بدن
باقلا

 

فشار خون و قلب

از دیگرخواص باقلا می توان به کاهش فشار خون بالا اشاره کرد. منیزیم موجود در باقلا در سلامت قلب نقش مهمی ایفا کرده و فشار خون بالا را کاهش می دهد. فشار خون از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد.

تجزیه و تحلیل 12 آزمایش بالینی نشان داد که مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم از جمله باقلا برای مدت 8 تا 26 هفته در 545 نفر از مبتلایان به فشار خون بالا باعث کاهش فشار خون دیاستولیک شد.

کم خونی

کم خونی بیماری ناشی از کمبود هموگلوبین و گلبول های قرمز خون است که باعث کاهش انرژی و تضعیف عملکرد مغز می شود. از علل اصلی کم خونی کمبود آهن و عوامل ژنتیکی می باشد. کمبود آهن در بدن می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در افراد شود.

 باقلا حاوی مقادیر زیادی آهن و مس است که باعث افزایش تولید هموگلوبین خون شده و به درمان کم خونی فقر آهن و آنمی کمک می کند.

 

چشم

باقلا حاوی تیامین است. تیامین با تاثیر روی سیگنال های عصبی و عضلاتی که مسئول انتقال اطلاعات از چشم به مغز هستند، از بیماری های چشمی از جمله آب سیاه (گلوکوم) و آب مروارید پیشگیری می کند.

عوارض جانبی باقلا:

– علی رغم اینکه لوودوپا موجود در باقلا برای درمان افسردگی مفید است اما مقادیر بالای لوودوپا ممکن است سبب کمبود ویتامین B6 در بدن شود که خود آن از عوامل ایجاد افسردگی است. بنابراین در صورت مصرف داروهای افسردگی مونوآمین اکسیداز یا MAOI از مصرف باقلا اجتناب کنید.

– مصرف باقلا (به ویژه باقلای خام) برای افرادی که دچار کمبود G6PD هستند مضر است و سبب تشدید بیماری می شود.

– باقلا می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

– از مصرف زیاد باقلای خام اجتناب کنید.

– از جمله عوارض مصرف باقلا می توان به سرگیجه، زردی، تهوع و خون در ادرار اشاره کرد.