علت پژمرده شدن حسن یوسف چیه و چطور مشکل رو رفع کنیم؟

پژمرده شدن حسن یوسف
پژمرده شدن حسن یوسف

بیحال شدن حسن یوسف : سوالی که خیلی از کاربران در صفحات مجازی از من میپرسن اینه که علت پژمرده شدن حسن یوسف چیه؟ ابتدا باید بررسی کنیم که شرایط نگهداری گیاه به چه شکلی بوده و ایا گیاه به درستی آبیاری شده یا خیر، ولی در حالت کلی به این دوستان باید بگم که دلایل متعددی برای پژمرده شدن حسن یوسف وجود داره که همگی به شرایط نا مناسب نگهداری این گیاه بر میگرده که به بررسی اون می پردازیم.

اگر شرایط درست نگهداری رو برای هر گیاهی فراهم کنید هیچ مشکلی در نگهداری نخواهید داشت، بیشترین موردی که در بیحال شدن حسن یوسف و یا هر گیاه دیگه دخیل هست درست نبودن میزان آبیاری است که در ادامه علاوه بر توضیح کامل این مورد سایر موارد رو هم مورد بررسی قرار دادیم.

بیحال شدن حسن یوسف
بیحال شدن حسن یوسف

علت پژمرده شدن حسن یوسف چیه؟

میتونیم از علت های پژمرده شدن گل حسن یوسف به افراط و تفریط در آبیاری و یا باتلاقی شدن گلدون اشاره کنیم که این خودش میتونه هم از آبیاری باشه و هم مناسب نبودن زهکشی گیاه ، نور و حرارت زیاد، آفات و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان اشاره کرد که هرکدام میتواند دلایلی بر این موضوع باشند. برای مشخص کردن زمان تعویض گلدان سطح گلدان را به وسیله چوب یا خودکار خاک رو به هم بزنید اگر ریشه به سطح گلدان رسیده زمان تعویض گلدان میباشد(اگر نیاز به تعویض گلدان دارد تنها یک سایز گلدان خود را بزرگتر نمایید).

بنر گل من و تو

ما در مطلبی به بررسی گل حسن یوسف و نیازهای اون پرداختیم که میتوانید مطالعه کنید.

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف پس از مسافرت؟

وقتی شما به مسافرت چند روزه میرین باید به فکر آبیاری گیاه باشین (که در مطالب بعدی در خصوص نحوه آبیاری در مسافرت هم مطالبی قرار می دهیم) ولی اگر به هر شکلی در طول مسافرت گیاه از خشکی بیش از حد دچار پژمردگی شده برای اینکه کل گیاه رو از دست ندین از ساقه های بالایی که سالم هستند قلمه بگیرید. و در یک گلدان جدا و یا حتی در همان گندار بکارید.

برای آبیاری هم که میخواهید گیاه خیلی زود سیراب بشه کافیه به مدت 20 دقیقه گیاه رو در تشت آب قرار بدید تا مقدار مورد نیاز آب رو رشه ها جذب کنند و گیاه به حالت اول برگرده

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف
پژمرده شدن گل حسن یوسف

دلایل کلی پژمرده شدن حسن یوسف

در زیر به بررسی آن دسته از دلایکی که منجر به پژمرده شدن حسن یوسف خواهند شد می پردازیم امیدوارم با رعایت کردن هر کدام بتوانید گیاهان سرحال و سالمی پرورش دهید. راستی در مطلب جداگانه به بررسی مشکلات و بیماری های حسن یوسف پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

تاثیر آبیاری بب پژمرده شدن حسن یوسف

یکی از دلایکی که در بالا هم بررسی کردیم افراط در آبیاری و یا آبیاری کم حسن یوسف می باشد که هر دو از عوامل پژمردگی این گیاه هستن توجه داشته باشید که حسن یوسف در فصل های گرم سال به آبیاری زیاد احتیاج داره و خاک باید تقریبا مرطوب باشه. دقت کنید مرطوب نه باتلاقی، باتلاقی بودن خاک باعث پژمردگی گیاه خواهد شد.

اگر دما محل نگهداری بالا میره به همون اندازه هم باید میزان آبیای رو افزایش بدید، اگر گیاه نتونه آب کافی رو به برگها بروسنه گیاه مجبوره با بیحال کردن برگها انرژی مورد نیاز برای زنده موندن و تامین کنه و اگر شما میزان ابیاری رو زیاد انجام بدید به مرور ریشه شروع به پوسیده شدن میکنه و ریشه های باقی مونده نمیتونند مواد مغذی لازم رو به برگها برسونند و همانند آبیاری کم گیاه دچار مشکل میشه

نداشتن زهکشی خوب و بیحال شدن حسن یوسف

توجه داشته باشید که اگر شما آبیاری را رعایت کنید ولی گلدان شما دارای زهکشی مناسب نباشه همان موضوع باتلاقی بودن خاک پیش میاد و گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده و میمیره. پس حتما بعد از آبیاری حسن یوسف و یا هر گیاه دیگه ای توجه کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه چون تجمع آب در زیر گلدان باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه ها خواهد شد.

علاوه بر زهکشی گلدان، خاک گیاه شما هم باید دارای زهکشی خوبی باشه، سعی کنید از خاک های سبک که داخل اونها از پرلیت استفاده شده برای گیاه تهیه کنید تا خاک سنگین باعث مرگ گیاه نشود.

پژمرده شدن حسن یوسف بعد از تعویض گلدان
پژمرده شدن حسن یوسف بعد از تعویض گلدان

پژمرده شدن حسن یوسف بعداز تعویض گلدان

همیشه گیاهان بعد از تعویض گلدان دچار شوک خواهند شد که حسن یوسف از این قاعده مستثنا نیست و شما باید بعد از تعویض گلدان به مدت 2 هفته شرایط خوبی برای گیاه فراهم کنید تا به حالت عادی برگرده، اگر در زمان تعویض گلدان ریشه هیا گیاه دچار آسیب بشه این زمان دو هفته ای بیشتر خواهد بود ولی به هیچ وجه نگران نباشید چون گیاه به حالت اولیه خودش برمیگرده

رابطه دما و پژمرده شدن حسن یوسف

این گیاه در دمای 18 الی 25 درجه سانتی گراد میتونه رشد خوبی داشته باشه و با افزایش دمای محل نگهداری باید میزان ابیاری و رطوبت محیط افزایش پیدا کند در غیر این صورت باعث پژمرده و بیحال شدن حسن یوسف میشه، پس حتما خاک رو چک کنید و اگر تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شد به گیاه آب بدید، با افزایش دما میزان تبخیر هم بالا میره و گیاه پژمرده میشه

تاثیر نور و بیحال شدن حسن یوسف

حسن یوسف نیاز به نور زیاد برای رشد داره البته توجه داشته باشید که نور مناسب و فیلتر شده تقریبا حداقل 5 ساعت در طول روز، قرار دادن در نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگها و پژمردگی گیاه خواهد شد. این رو هم بگم که بنا به تجربه شخصی اگر پشت پنجره باشه و آفتاب مستقیم ملایم قرار بگیره سوختگی برگ نخواهیم داشت ولی باید یک روز در میان آبیاری شود.

علت پژمرده شدن حسن یوسف
علت پژمرده شدن حسن یوسف

پژمرده شدن حسن یوسف بعد از قلمه زدن

اگر قلمه رو مستقیم در خاک بکارید عادی هست که به مدت 1 هفته قلمه بیحال باشه، ولی برای اینکه این میزان کم بشه باید تعداد برگهای اضافی که روی گیاه هسا رو بچینید و فقط 2 الی 3 برگ روی قلمه باقی بمونه تا انرژی گیاه صرف ریشه دهی باشه، ولی اگر تازه کار هستید حتما قلمه ها رو در آب ریشه دار کنید و بعد به خاک منتقل کنید، در مطلبی جدا نحوه تکثیر حسن یوسف رو آموزش دادم که میتونید به همراه ویدیو مشاهده کنید.

نتیجه گیری پژمرده شدن حسن یوسف

بیشترین مکشلی که باعث بیحال شدن حسن یوسف (پژمرده شدن) داره آبیاری کم هست که گیاه مجبوره برای زنده موند برگ ها رو پژمرده بکنه و میزان تبخیر آب از برگها رو بالا میبره، پس یعی کنید آبیاری درستی برای گیاه داشته باشید و هر زمان خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد اقدام به آبیاری کنید، اگر میزان دما بالا بره باید میزان آبیاری و رطوبت محیط هم افزایش پیدا کند.

ما برخی از دلایل و علت پژمرده شدن گل حسن یوسف را مورد بررسی قرار دادیم ولی اگر شما در نگهداری این گیاه با مشکل مواجه شدید حتما در قسمت نظرات و یا در بخش پرسش و پاسخ گل من و تو سوالات خود را مطرح کنید تا به آنها بصورت جداگانه پاسخ داده بشه.