اطلاعات کامل و آموزش نحوه کاشت ترخون در خانه

ترخون

معرفی و کاشت ترخون در خانه : از پرطرفدارترین و پر کاربردترین سبزی هایی که ما ایرانی ها ازش استفاده میکنیم ترخون هست این گیاه جذاب دارای مزه تند، گس و شیرین هست همین موضوع باعث جذاب شدن طعم اون میشه گلهای این گیاه هرمافرودیت هست و با استفاده از باد گرده افشانی میکند. اگر شما هم تمایل دارید که این سبزی خوشمزه رو توی خونه بکارید پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی کلی از ترخون

نام انگلیسی این گیاه TARRAGON و نام علمی اون ARTEMISIA DRACUNCULUS  است که از خانواده   ASTERACEAE  کاسنی میباشد ترخون بومی قسمتهای زیادی از نیمکره شمالی به خصوص اروپای شرقی، آسیای شرقی، آمریکای شمالی و مکزیک ، ترخون را گیاهی چند ساله میدانند و واریته sativa اون بیشتر برای مصارف خوراکی کاربرد دارد این گیاه بوی شبیه بوی انیسون دارد که حاصل وجود استراگول در هر دو گیاه است. استراگول علاوه بر خواص دارویی که دارد ماده ای سرطانزا بوده و سبب ناهنجاری جنین می شود.

این گیاه رو یک سبزی فصل خنک میشناسند که در صورت فراهم بودن شرایط ایده آل رشد آن تا 90 سانتی متر هم میرسد این گیاه دارای بوته و ساقه باریکی است که هم برگ و هم ساقه دارای عطر بسیار جذابی است.

بنر گل من و تو

ترخون دارای مقادیر بالایی ویتامین A، B و ویتامین C است. علاوه بر این دارای ریز مغذی هایی مانند روی، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، پتاسیم و مس است.

این گیاه در مناطقی کاشته میشود که دارای هوای گرم و آفتابی باشد این گیاه به راحتی میتونه هوای سرد رو تحمل بکنه به صورتی که دمای 15 درجه را به راحتی تحمل میکنه و هیچ آسیبی به گیاه وارد نمیشه و با سرد شدن هوا دچار سرمازدگی نمیشه.

معرفی ترخون
معرفی ترخون

روش های کاشت ترخون در خانه

ترخون رو میشه هم در باغچه و هم در گلدان پرورش داد که در ادامه هر دو روش رو به شکل کامل توضیح میدیم ولی در ابتدا نکاتی در خصوص خاک و شرایط نگهداری باید گفته بشه در ضمن این گیاه را هم میتوان به روش و هم بذر تکثیر و پرورش داد.

خاک مناسب

اگر در گلدان میخواهید این سبزی را بکارید سعی کنید ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، ورمی کمپوست و پیت ماس استفاده کنید که هم غنی باشه و هم زهکشی مناسبی داشته باشه، PH خاک مناسب برای کاشت ترخون 6.5 تا 7.8 می باشد.

نور مناسب محل کاشت

ترخون به نور زیاد و بدون فیلتر نیاز داره پس اگر در گلدان میکارید حتما پشت پنجره جنوبی قرار بدی  و در باغچه که همیشه نور هست.

میزان آبیاری :

این سبزی به آبیاری زیادی نیاز نداره و اگر در گلدانه کاشته شده زمانی که خاک گلدان خشک شد و اگر در باغچه کاشته شده عصر ها آبیاری شود.

نحوه کاشت ترخون در باغچه

ابتدا زمین را با بیل شخم بزنید و سپس با استفاده از وسایل کشاورزی آن را صاف کنید و سپس بذر ترخون را بر روی زمین بپاشید و سپس اگر به کود حیوانی خشک دسترسی دارید مقداری کود روی بذرها بپاشید و سپس با استفاده از آبپاش زمین را آبیاری کنید. البته میتویند از نشا هم استفاده کنید که من به شما توصیه میکنم از بذر برای شوع استفاده کنید.

کاشت ترخون در باغچه
کاشت ترخون در باغچه
نحوه کاشت ترخون در گلدان

برای کاشت ترخون در گلدان ابتدا یک گلدان با دهانه 15 سانتی مطری انتخاب کنید و کف آن را سنگ ریزه بریزید و سپس از خاکی که در قسمت قبل گفتیم برای پر کردن گلدان استفاده کنید (خاک را تا جایی پر کنید که حدود 3 الی 4 سانتی متر از فضای بالا فاصله داشته باشد) سپس بذرها را روی سطح گلدان پخش کنید البته توجه داشته باشید که بذرها کمی با هم فاصله داشته باشند. سپس مقداری ورمی کمپوس و خاک روی بذرها بپاشید و سپس گلدان را با استفاده از آب پاش آبیاری کنید.

کاشت ترخون در گلدان
کاشت ترخون در گلدان

برای زود رشد کردن روی گلدان را با استفاده از نایلون شفاف بپوشاندی و هر روز 1 الی 2 ساعت نایلون را کنار بزنید تا سطح خاک قارچی نشه.

زمان و نحوه برداشت گیاه ترخون

پس از گذشت 1 الی 2 ماه از زمان کاشت شما میتونید ترخون های خود را برداشت کنید، این گیاه را در سال حدود 2 الی 3 بار برداشت میکنند ولی این دفعات کاملا به نگهداری شما بستگی دارد.

بیماری و آفت ترخون

این سبزی تقریبا میشه گفت که آفت خاصی نداره ولی در برخی مواقع بیماری های قارچی مثل Erysiphe artemisiae Greville یا Puccinia absinthii  میتونه به گیاه آسیب برسونه و میتونید از قارچ کش برای از بین بردن بیماری استفاده کنید.

یکی از آفت هایی که ممکنه سراغ ترخون شما بیاد و جزو مهمترین آفات این گیاه به حساب میاد موچه قرمز هست که با استفاده از حشره کش میتونید از بین ببرید.

معرفی ترخون گل من و تو
معرفی ترخون

فواید و خواص گیاه ترخون

این گیاه دارای خواص زیادی هست که اگر بصورت خلاصه بخوام بگم : ضد کمبود ویتامین C، اشتهاآور، کرم زدا،مدر، تب بر، خواب آور. اگر از دم کرده این گیاه بخواهید استفاده کنید  برای درمان سوء هاضمه، نفخ، استفراغ و سکسکه مناسب می باشد. ترخون دارای 0.3% اسانس است که 70% آن را متیل کاویکول تشکیل می دهد. این ماده باعث دور شدن حشرات می شود پس میتونید بع عنوان یک دافع حشره هم از آن استفاده کنید.

معرفی و خواص ترخون
معرفی و خواص ترخون

از دیگر خواص ترخون میتوان به ایجاد قاعدگی منظم در زنان، حفظ آب بدن، درمان بیخوابی، درمان مشکلات گوارشی اشاره کرده همچنین این گیاه منبع بسایر غنی از پتاسیم می باشد و همچنین مقدار خیلی زیادی ویتامین A, C, D می باشد و سرشار از روی، آهن، منیزیم، مس و کلسیم می باشد. شما میتویند از این سبزی به شکلهای زیر برای درمان بیمایر های استفاده کنید

  1. از برگهای این گیاه به عنوان ضماد و یا همراه غذا میل شود برای درد مفاصل بسیار مناسب می باشد
  2. اگر ترخون را زرده تخم مرغ مخلود کنید و به کمر خود بمالید (البته ریشه ترخون باشد بهتر است) باعث کاهش زود انزای و سفتی کمر میشود.
  3. مقدار 10 گرم از ترخون را با استفاده از یک فنجان آب بجوشانید و سپس میل کنید این روش برای کسانی که بیماری روماتیس دارند بسیار مناسب می باشد.
  4. اگر ترخون را بجوید موجب کاهش خونریزی لثه میشود.
خواص ترخون
خواص ترخون

نکته بسایر مهم در مصرف ترخون

درسته که مصرف این گیاه میتونه به شما در خیلی از بیماری ها یاری کنه ولی مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه این گیاه میتونه موجب به وجود آمدن سرطان هم بشه این مشکل از وجود استراگول در ترکیب آن ناشی میشود. همچنین زنان باردار به هیچ وجه سمت این گیاه نروند چون باعث ایجاد قاعدگی و سقط جنین خواهد شد. کسانی که که به سایر گیاهان خانواده Asteraceae حساسیت دارند نیز نباید از ترخون به میزان زیادی استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

کاشت سبزیجات در خانه

کاشت سبزیجات مناسب پاییز و زمستان

ساخت استند برای کاشت سبزیجات در خانه