معرفی و نحوه نگهداری گل سینره (گل سینرر) + تکثیر و کاشت

نگهداری گل سینره (گل سینرر)
نگهداری گل سینره (گل سینرر)

معرفی و نگهداری گل سینره : دور و بر عید و نوروز که می‌شود گل سینره که گلی بهاری است در گل‌فروشیها، گلخانه‌ها و کنار خیابان جلوه‌گری می‌کند و دل هر عابری را می‌برد. امروزه به دلیل آپارتمانی بودن خانه‌ها، نگهداری گل سینره و گلهای مشابه بسیار زیاد شده است.

گل سینره با گلهای آبی، صورتی، سفید، ارغوانی و دو رنگ و با عطر خوبی که دارد مشتاقان و طرفداران زیادی دارد. به دلیل زیبایی گلهایش و نیز امکان نگهداری در آپارتمان بسیار هوادار دارد و گیاهی است که کنار سفره هفت سین ما ایرانیها نیز دیده می‌شود. در اینجا سعی می‌کنیم به نحوه نگهداری گل سینره بپردازیم.

با گل سینره بیشتر آشنا شوید

نام علمی این گیاه PERICALLIS HYBRID و از خانواده کلاپرکها است، گل سینره یا گل سینرر، گیاهی بومی جزایر قناری بوده و در جنوب آفریقا نیز مشاهده می‌شود. در حال حاضر در ایران نیز پرورش داده‌ می‌شود.

بنر گل من و تو

زمان گلدهی این گیاه از اواخر زمستان تا اوایل بهار است. این گیاه یک تا دوساله گلهایی شبیه گل مینا در رنگهای مختلف با قطر 5سانت دارد. تعداد گلها زیاد بوده و برگهای گیاه بزرگ، کرکدار، و مانند برگ خیار است. بعد از باز شدن تمامی گلهای گل سینره زمان گل دهی کوتاهش به پایان می‌رسد. بهترین گلدهی گیاه در سال اول است. گل های این گیاه به رنگ های قرمز، صورتی، ارغوانی، بنفش و آبی می باشد.

گل سینرر
گل سینرر
نکاتی مهم در مورد خرید و گلدهی سینره:

برای افزایش و دوام دوره گلدهی، گلدان‌ها را در بخش سردتر خانه نگهداری کنید. هنگام خریداری سعی کنید گلدانهایی را بخرید که گلهایی نیمه‌باز و غنچه‌هایی زیاد داشته‌باشند، زیرا عمر گلدهی بسیار کوتاه است.

نیازها و شرایط نگهداری گل سینره

گل سینره نیز مانند انواع گلهای آپارتمانی نیازمند شرایط ویژه و خاص خود می باشد مانند خاک با زهکشی بالا، نور زیاد و غیرمستقیم، دمای معمول اتاق و آبیاری مدام که در ادامه به بررسی تمام موارد خواهیم پرداخت

خاک مناسب:

برای کاشت و نگهداری گل سنیره شما به خاکی با زهکشی بالا و سرشار از مواد آلی دارید که رشد و گلدهی خوبی گیاه شما داشته باشه، خاک پر قدرت و خاک سبک باغچه و خاک برگ را با هم ترکیب کنید. خاک این گیاه بهتر باید مرطوب باشد و آبیاری از پایین صورت بگیرد بهتر است.  میتویند از ترکیب خاک های آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی هم استفاده کنید.

نور مناسب

ایم گیاه به نور نسبتا زیاد و غیر مستقیم برای رشد نیاز داره به هیچ وجه گیاه رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید که باعث سوختگی برگ و گلهای آن خواهد شد. سعی کنید گلدان را پشت پنجره که پرده دارد قرار دهید و یا مکان هایی که از پنجره فاصله زیادی دارد قرار داده شود.

دمای مناسب:

بهترین دمای برای رشد گیاه بین 18 الی 24 درجه سانتی گراد می باشد ولی تا دمای 13 درجه را هم تحمل خواهد کرد و اگر دمای محیط بالاتر از 24 درجه شد میزان آبیاری را افزایش دهید.

شرایط نگهداری گل سینره
شرایط نگهداری گل سینره
طرز آبیاری گل سینره:

سینره گلی است که به رطوبت نیاز دارد و باید مدام آبیاری شود. مه پاشی بطور روزانه بر شادابی گل افزوده و خاک را نیز مرطوب می‌کند. آبیاری را از زیر گلدان انجام دهید. مراقب باشید خاک گیاه خشک نشود و گیاه را به میزان کافی آب دهید. مخصوصاً زمان گلدهی و شکل‌گیری جوانه‌ها مراقب باشید.

هر چه محیط گیاه رطوبت بیشتری داشته‌باشد، گلها شاداب‌تر خواهند ماند، در عوض خشک باعث قهوه‌ای شدن و سوختگی برگهایش می‌شود. آبیاری بیش از حد نیز باعث پوسیدگی ریشه و گیاه می‌شود.

تقویت و کوددهی سینره:

قبل از گلدهی گیاه بهتر است برای تقویت گل سینره از کودهای 10.10.10  و یا 20-20-20 استفاده‌ شود. به این صورت که هر دو هفته یکبار به گیاه این کود را بدهید. برخی نیز کود پتاس بالا استفاده‌ می‌کنند تا گلدهی را تحریک کنند.

گلدهی سینره:

اگر بذر سینره را بکارید، حدود 6 تا 9 ماه بعد، گیاه گل می‌دهد. بذر باید طوری کاشته شود که در زمان نوروز گلها شکوفا شوند. برای تحریک و گلدهی گیاه یک دوره سرما بین 10تا 13درجه به مدت 5 تا 6 هفته کافیست. اما گل انگیزی نیاز به دو هفته زمان دارد. گیاهان 8تا 10هفته‌ای می‌توانند اثر سرما را درک کنند.

بجای سرما می‌توانید از هورمون جیبرلین با غلظت 100میلی‌گرم در لیتر استفاده‌کنید، اما بدانید که این هورمون باعث طویل شدن گیاه می‌شود. پس از گل‌انگیزی می‌توان دما را افزایش‌ داد.

گلدهی سینره
گلدهی سینره

انواع گل سینره:

گل سینره در گلدان پرورش می‌یابد و در آپارتمان استفاده‌می‌شود و انواع مختلفی نیز دارد:

1 . سینره ستاره‌ای با رنگهای بسیار مختلف که ارتفاع گیاه از 45 سانتی متر تا 75 سانتی متر می رسد.

2. سینره هیبرید گل درشت که ارتفاع گیاه تا 40 سانتی متر میرسد.

3. گل سینره پر گل و پاکوتاه بوته‌ای با ارتفاع 30تا 60سانتی متر خواهد رسید

بهترین زمان کاشت سینره

اگر دوست دارید که از این گل در سفره هفت سین خود استفاده کنید بهتر است که عمل کاشت بذر را در اوایل بهار تا اوایل بهار انجام دهید و سپس بوته های گیاه رو در فصل پاییز به گلدانی که قصد نگهداری آن را دارید منتقل کنید تا در اواخر زمستان (اسفند ماه) گیاه شما دارای گلهای زیبا باشد.

کاشت و تکثیر گل سینره:

همانطور که در بالا گفتیم برای کاشت این گیاه شما باید حدود یک سال قبل از بهار شروع کنید و بذرها را در گلدان بکارید.گل سینره بذرهایی کوچک و ریز دارد. مراحل رشد آن خیلی کند است. بعد از رشد رویش وارد مرحله رشد زایشی می‌شود و تولید گل می‌کند.

پس از به بار نشستن گلها دمای محیط را پایین بیاورید تا دوره شکوفایی گلها طولانی‌تر شود. حدوداً 30 تا 40 روز طول‌ می‌کشد تا گیاه جوانه زده و رشد اولیه را آغاز‌ کند. زمانی که گیاه دو برگ دارد، آن را در گلدان می‌کارند و وقتی دارای 6برگ شد در گلدان اصلی کاشته‌ می‌شود.

شما میتوانید این گیاه را بعد از جوانه زدن و رشد از گلدان به باغچه نیز منتقل کنید.

آفات و بیماریهای گل سینرر:

روش نگهداری گل سینره همانطور که گفتیم شرایط خاص خود را دارد و گاهی نیز ممکن است این گیاه آفاتی داشته باشد که به آنها می‌پردازیم. البته چون این گیاه یک ساله است ممکن است آفات کمی داشته باشد، شته، مگس سفید، معدنچی برگ و تریپس از جمله آفات این گیاهند.

آفات بالا شیره گیاه را خورده و باعث کاهش رشد، عدم رشد برگ و غنچه آن می‌شوند. ریزش برگها، زردی برگها و بد رنگ بودن گلها و بدشکل بودنشان نیز به همین دلیل است.

لکه برگی الترناریا: این بیماری قارچی باعث بروز لکهای قهوه‌ای رنگ روی برگها می‌شود. برای اجتناب از این بیماری آبیاری بیش از حد انجام ندهید. اجازه ندهید برگها خیس شوند و تهویه مناسبی در نظر بگیرید.

سفیدک پودری: این بیماری لکه‌های سفیدی روی برگها بجا می‌گذارد. در زمان آبیاری سطح برگسار باید خشک باشد تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

پوسیدگی ریشه و طوقه باعث می‌شود ساقه از سطح خاک پوسیده شده و پژمرده شود، روی برگها لکه‌هایی ایجاد شود، لکه‌ها بیشتر شده و تمام برگ را بگیرند و موجب ریزش برگها شود. برای جلوگیری از این بیماری باید بستر کاشت ضدعفونی شود.

وجود لکه‌ها و خطوط زرد رنگ بر روی برگها به علت بیماری ویروسی است. این ویروس باعث بدشکل و کوتاه شدن گیاه شده، رگبرگها در پهنه برگ از بین رفته و گیاه از بین می‌رود. برای جلوگیری از شیوع این بیماری تنها راهش از بین بردن گیاه آلوده است.

مطالب مرتبط :

معرفی و نگهداری گیاه مارانتا

چگونه سنبل را در گلدان بکاریم؟

هرآنچه برای نگهداری و کاشت آماریلیس باید بدانید