{نگهداری گل بامبو} راز و رمز پرورش وتکثیر بامبو در خانه + واقعا گیاه شانسه؟

نگهداری بامبو در خانه
نگهداری بامبو در خانه

گیاه آپارتمانی بامبو: یکی از گیاه هایی که این روزا تو اکثر خانه ها به خاطر سادگی در نگهداری و زیبایی که داره نگهداری میشه، بامبو هست. خیلیا اون رو به عنوان گیاه ثروت میشناسن و برای جذب فراوانی و سلامتی حداقل یه گلدون توی خونشون نگه میدارن، به نظر شما این مطلب درست هست؟ در ادامه به بررسی این موضوع و تمامی نکاتی که برای نگهداری این گیاه نیاز دارید خواهم پرداخت و بهتون نحوه تکثیر اونو هم آموزش میدم پس با من همراه باشید.

بامبو علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد که تو فنگ شویی داره، محبوبیت خاصی بین افرادی که علاقه مند به گیاهان آپارتمانی هستن داره و برای طراحی دکوراسیون داخلی خونه های مینیمال و ساده کاربرد زیادی داره. تقریبا همه ی کسایی که میخوان یه دفتر کار شیک و رسمی داشته باشن از یه گلدون بلند با چند شاخه بامبو برای زینت دادن بهتر استفاده میکنن.

معرفی بامبو (Lucky Bamboo) لاکی بامبو غول پیکرترین چمن دنیا:

یه گیاه با مقاومت بالا که حدود 4000 سال هستش که زنده مونده و از لحاظ اقتصادی منبع درآمد بعضی از محلی ها یا حتی دولت های مختلف هم هست. گیاه بامبو یه گل آپارتمانی وارداتی توی کشور ماست. نام علمی این گیاه dracaena sanderiana هست که در انگلیسی به اون Ribbon Plant- Lucky Bamboo هم میگن و از خانواده Draecenaceae که بومی کامرون و غرب آفریقا هست، تو خیلی جاها به گیاه شانس معروف هست و بر خلاف چیزی که تصور میشه به هیچ وجه از خانواده نی ها یا خیزران ها نیست. این گیاه دارای ساقه هایی باريك و بوته هاي بهم فشرده هستش که به ارتفاعي بيش از ۵/۱ متر هم میرسه.
گیاه بامبو از چهار قسمت سطح داخلی (دارای پوشش نرم)، دیافراگم (متصل کننده بخش های ساقه به یکدیگر) میانه و پوشش رویه که بسیار سخت و دیرشکنه تشکیل شده و دیافراگم کاملا فشرده ست و آب در اون نفوذ نمی کنه.

بنر گل من و تو
گیاه بامبو در خانه
گیاه بامبو در خانه
نام رایجبامبو خوش شانس، بامبو دوستی، گیاه ثروت
نام گیاه شناسیDracaena sanderiana
خانوادهAsparagaceae
نوع گیاهدرختچه چند ساله
اندازه بالغ 30 سانتی متر تا یک متر بلندی، 10 تا 30 سانتی متر عرض
نور مورد نیازقرار گرفتن در معرض آفتاب نیمه سایه
نوع خاکآب یا خاک مرطوب اما با زهکشی خوب
pHخاک اسیدی
زمان شکوفهپائیز و زمستان (در بیرون خانه گل نمیدهد)
رنگ گلسفید
مناطق سختی10-11 (USDA)، اما معمولاً در داخل خانه استفاده می شود.
منطقه بومیآفریقا
سمیتبرای حیوانات سمی است.
اطلاعات گیاه بامبو

گیاه بامبو ویژگی ها و نگهداری بامبو و حتی تعداد نگهداری بامبو توی خونه یا هر جای دیگه یه سری ملزومات داره که اگه اونهارو رعایت بکنید گل شاداب تری خواهید داشت و حتی میتونید با این گیاه به توصیه های فنگ شویی هم عمل کنید و برای جذب فراوانی و ثروت انرژی جذب کنید.

بامبو واقعا شانس میاره؟

معروفترین ویژگی بامبو خوش شانس بودن اونه، خیلی ها باور دارن  که این گیاه شانس میاره اما اگر تعداد اون زوج باشه ممکنه بدشانسی بیاره یا حتی گلتون خشک بشه شایدم حس خوب یا همون جذب ثروت و … توش کار نکنه پس قدم اول اینه که حتما تعداد بامبو که میخرید فرد باشه. شاید این خرافه ای بیش نباشه که از کشورهای شرق آسیا وارد کشور ما شده و همین عامل هم باعث پر فروش بودن اون در بین گیاهان زینتی شده البته توجه داشته باشید که در برخی از کشورها این خرافه ریشه در سنت های کهن آن کشور دارد. خصوصا چینی ها که به این اعتقاد پر و بال دادن و کلی اگر برای اون گذاشتن که با داشتن اون ویژگی ها شما حتما پولدار خواهید شد یا برای همیشه سلامت و شاد میمونید. تو یه مطلب مفصل در مورد بامبو در فنگ شویی، اینکه چندتا بامبو نگهداری کنیم و گلدون بامبو رو کجا بزاریم و و و بهتون آموزش دادم. مطلب جالبیه، خودم که خیلی دوسش دارم. اگه فکر میکنید این یه خرافه مثل خرافه های دیگه ست بهتره بدونید که این موضوع سالهاست مورد تحقیق و بررسی هست و در حالی که مردم گیاه بامبو رو مقدس میدونن و حتما یدونه از گلدونش رو توی خونه نگه میدارن، مردمانی از کشور دیگه هستن که این گیاه رو آفت میدونن (خصوصا استرالیا).

این گیاه چطوری وارد کشور شد؟

در چند سال پیش برای اولین گل فروشی های تهران این گیاه را وارد بازار کردن که اوایل مردم هیچ استقبالی از این گیاه نداشتن ولی به مرور چون زیبایی و اون موضوع گیاه شانس بودن باعث شد که دید مردم به این گیاه عوض بشه و به شکل عجیبی پرطرفدار ترین گیاه آپارتمانی شد، این گیاه امروز خیلی زیاد به عنوان یک عنصر اصلی در دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته و چون نگهداری خیلی راحتی هم داره محبوب و محبوب تر شد. خیلی از مینیمالیست ها و کسانی تو حوزه ی طراحی و دکوراسیون داخلی کار میکنن به این گیاه به عنوان یه زینت بی مثال نگاه میکنن و جایگاه بزرگی تو دکوراتیو  یه ساختمون داره. شاید شما هم در حال تصور کردن یه خونه با دیوار های سفید و مشکی و گل بامبو باشید، اما شاید براتون جالب باشه که گل ثروت بامبو در کنار دیوار صورتی رنگ میتونه یه ترکیب خوش شانس از لحاظ فنگ شویی ایجاد بکنه، اگه چندتا شمع بلند سفید هم کنارش بزارید میشه نور علی نور و خداوندگار جذابیت و دکور. 

نگهداری بامبو
نگهداری بامبو

نیازمندی های بامبو چیه؟!

به صورت خلاصه این گیاه به نور غیرمستقیم، آب بدون املاح، دمای معمول اتاق و رطوبت متوسط نیاز داره که در ادامه به بررسی تمام این موارد به صورت کامل میپردازیم.

نور مناسب گیاه بامبو چیه؟

گرچه بامبو بومی آسیا و آب و هوای گرمسیری ست، اما نور مستقیم خورشید رو دوست نداره. وقتی گلدون بامبو رو توی نور مستقیم آفتاب میزاریم برگها از داخل حلقه میشن و سعی می کنن تا از نور خورشید ناپدید بشن. گیاه بامبو به نور غیر مستقیم و فیلتر شده برای رشد نیاز داره و اگه این گیاه رو در مقابل نور مستقیم قرار بدید برگهای آن دچار سوختگی خواهند شد، برای داشتن چنین نوری سعی کنید گیاه را در فاصله 3 الی 4 متری پنجره جنوبی که با پرده پوشیده شده  قرار بدید تا نور غیر مستقیم فیلتر شده داشته باشید. یکی از علل های اصلی سوختن و زرد شدن برگ های بامبو همین نور مستقیم هستش که میتونه گیاه نازنینتون رو خراب کنه و با از بین رفتنش باید دیگه قید ثروت و سلامتی و شانس رو بزنید😛

بامبو چقدر آب نیاز داره؟

این گیاه رو میتونید به صورت جداگانه توی خاک بکارید ولی بهترین روش نگهداری بامبو در آب هستش که برای انجام این کار به هیچ وجه نباید کل ساقه رو تو آب قرار بدید، کافیه که فقط 3 الی 5 بند پایین گیاه رو تو آب قرار بدید.
آب رو ابتدا بجوشونید و به مدت 24 ساعت تو محیطی قرار بدید تا هم دمای با محل نگهداری بشه  و بعد  به گلدون گیاه اضافه کنید و یا آب لوله کشی رو به مدت 24 ساعت کنار گذاشته تا تمام مواد اضافی آن اعم از کلر از بین بره چون آب لوله کشی دارای کلر و فلوراید هست که برای بامبو مضر می باشد. سعی کنید هر دو هفته یکبار آب گیاه رو تعویض کنید چون در این مدت گیاه تمامی املاح موجود در آب را جذب خواهد کرد و برای رشد به املاح جدید نیاز خواهد داشت. شاید شما هم با نگهداری گل بامبو توی آب بیشتر موافق باشید، چون در کنار اینکه زیبایی خاصی توی گلدون های شیشه ای داره، برای کسانی که یادشون میره کی و چقدر به گلدونشون آب بدن مناسبه و درصد احتمال خراب شدن گیاه رو کمتر میکنه. بامبو برای رشد به اکسیژن احتیاج داره و آب اضافی اکسیژن رو جمع میکنه. خاک ژله هم یه گزینه ی دیگه برای نگهداری این گیاه خوش شانس هستش، شما میتونید از خاک ژله ای برای نگهداری بامبو استفاده کنید ولی ابتدا باید در آب گیاه را ریشه دار کرده و سپس به خاک منتقل کنید. 

نگهداری بامبو در آب
نگهداری بامبو در آب

بامبو به رطوبت نیاز داره؟

این گیاه با رطوبت معمول ساختمان میتونه به راحتی رشد کنه ولی برای داشتن رشد بهتر میتونید از غبارپاشی روی برگهای اون استفاده کنید و روطبت زیادتری رو برای گیاه تامین کنید. 

بهترین دما برای نگهداری چقدره؟

بهترین دما برای نگهداری این گیاه 18 الی 22 درجه سانتی گراد هستش، توجه داشته باشید که گیاه بامبو تغییرات دمایی رو دوست نداره و عاشق دمای ثابت هستش، تو تابستون و زمستون از گذاشتن بامبو در مقابل باد کولر و نزدیک بخاری و شوفاژ حدا خودداری کنید و سعی کنید کنار در ورودی که احتمال وزیدن نسیم هم هست خودداری کنید. یه جای ثابت توی خونه یا محل کارتون برای بامبو انتخاب کنید و برای همیشه اون رو همونجا نگهداری کنید. با مراقبت خوب از بامبو میتونید ابین گیاه مقاوم رو چندین سال توی خونه تون داشته باشید و از انرژی خوب اون استفاده کنید.

به بامبو کود بدیم؟

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی برای رشد به تغذیه نیاز داره که میتونید از کود کامل و قطره های مخصوص که برای این گیاه در بازار وجود داره به صورت ماهی یکبار استفاده کنید، به این شکل که کود را در آب حل کرده و به گیاه بدهید. 

هرس بامبو:

بامبو همیشه به شکل عمودی رشد خواهد کرد برای اینکه گیاهی مناسب داشته باشید زمانی که بامبو به بیشترین حد ممکن نگهداری برای شما رسید اقدام به هرس کنید. وقتی که برش ساقه بامبو را انجام میدید برگها و رشد ارتفاعی این گیاه متوقف نخواهد شد و به رشد خود ادامه میدهد. قسمتی که جدا کردید  رو میتونید به عنوان قلمه برای تکثیر استفاده کنید.
هرس کردن به موقع و درست بامبو باعث رشد و شادابی بهتر گیاه شما خواهد شد و زیبایی اون رو برای همیشه حفظ میکند. البته توجه داشته باشید که حتما حتما دو ییچ روی ساقه گیاه باقی بگذارید تا گیاه مجددا به رشد خود ادامه بده و اگه میخواید گیاه بعد از هرس رشد نکنه به محل برش پارافین بزنید تا دیگه گیاه رشد نکنه.

هرس بامبو
هرس بامبو

بامبو در فنگ شویی:

از نظر چینی ها این گیاه بامبو خوش یمن و خوش شانس هست و برای جذب فراوانی و ثروت از دیرباز توی شرق آسیا مورد استفاده قرار میگرفته یه گیاه مقدس شمرده میشده. بعدها این گل بخاطر ظاهر زیبا و روش نگهداری خیلی آسون به یکی از محبوبترین گل های آپارتمانی تبدیل شد و توی صنعت دکور جایگاه ویژه ای داره. در علم فنگ شویی اعتقاد به اینه که اگه این گل تو  جایی باشه خوش شانسی میاره . گیاه بامبو ثروت هم با خودش میتونه همراه کنه ، ثروت و شانس .پس اگه میخواین زندگی آروم و پر از ثروتی داشته باشید و همش خوش شانسی بیارید این گل ممکنه به کارتون بیاد. برای خوندن بیشتر از این موضوع هیجان انگیز مطلب بامبو در فنگ شویی رو از دست ندید.😍

چرا به بامبو گیاه 5 عنصر میگن؟

چون تمام پنج اصل فنگ شویی رو داره. ید براتون جالب باشه که مردم آسیای شرقی بیشتر از چیزی که بهش فکر میکنید به این گیاه اعتقاد دارن، بخش بزرگی از این مقدس بود نبرمیگرده به باور مردم چین که بامبو رو تنها گیاه پنج گانه میدونن. توی چینی عنصر چهارگانه نداریم ! بر خلاف عناصر چهارگانه، چینی ها معتقد نبودن که جهان از عناصر پنجگانه ساخته می‌شه بلکه معتقد هستن که این عنصرها نشانگر تغییر هستن و هرکدوم  عنصر بعدی رو آفریدن. پنج عنصر همون  خاک، فلز، آب، چوب و آتشه که  از سنت تائوئیست اومده. عناصر پنج مرحله به هم مرتبط هستن که با هم کارمی کنن تا یک سیستم کامل رو ایجاد کنن. به طور معمول، تمرین فنگ شویی باعث ایجاد تعادل بین این پنج جنبه تو خونه یا هر جای دیگه میشه.

عناصر پنج گانه نماد در بامبو
چوبخود بامبو
خاکخاک گلدون یا باغچه ی بامبو
آبآبی که با اون رشد و نمو میکنه
آتشظروف سفالی که توی کوره میره ( اکثرا اون ها رو با روبان قرمز تزِئین میکنن)
فلزبامبو رو میشه تو ظروف سفالی نگهداری کرد ( یا یه سکه ازش آویزون میکنن)
عناصر پنجگانه در بامبو
گلدان بامبو
گلدان بامبو

چطور بامبو تکثیر کنیم؟

بهترین روش تکثیر بامبو: خب بعد از هرس قلمه های موجود رو میتونید ریشه دار کنید و یا اگر نمیخواید قلمه تهیه کنید مي تونید ساقه هاي تازه رو به طول ۲۰ سانتي متر يا بيشتر با استفاده از چاقو يا قيچي تيز از قسمت زير بند برش بدید و از گياه اصلي جدا کنید و برای اینکه عمل ریشه زایی انجام شود آن را در یک ظرف پر از آب تمیز قرار بدید.
البته این گیاه رو میشه از طریق پاجوش هم تکثیر کرد اگر جوانه هایی از کنار گیاه میرویند را جدا کنید و در آب قرار دهید میتوانید این گیاه را به شکل پاجوش تکثیر کنید.

رشد بامبو در خاک: ریزوم بامبو چمن  هستش و به راحتی توده های خودش رو از طریق ریزوم گسترش میده. ریزوم ها از ریزوم های دیگه رشد می کنن و شاخه هایی رو به سطح می فرستن و ریشه توی زمین رشد میکنه. شاخه ها به ساقه های جدیدی تبدیل میشن که توسط سیستم ریشه ای که در زیر ریزوم ها رشد می کنه تغذیه میشه.

تکثیر بامبو در خانه
تکثیر بامبو در خانه

قلمه زدن و ریشه دار کردن بامبو در آب و خاک

برای قلمه زدن بامبو باید توجه داشته باشید که حداقل یک برگ روی قلمه شما وجود داشته باشد و همچنین قلمه حداقل دارای یک الی 2 گره باشد در زمان برش قلمه از سالم بودن قلمه اطمینان حاصل کنید. بعد از برش قلمه شما میتوانید با دو روش این قلمه ها را ریشه دار کنید، اولین گزینه ریشه دار کردن در آب و دیگری ریشه دار کردن در خاک هست که هر دو مورد را در ادامه شرح خواهیم داد.

ریشه دار کردن بامبو در خاک : اولین نکته انتخاب خاک مناسب با زهکشی بالا است چون نوع خاک در ریشه دار کردن بامبو به شدت مهم است، بهتر است خاکی انتخاب کنید که میزان پرلیت بالایی داشته باشد و سپس قلمه را در خاک قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنید و سپس اقدام به آبیاری کنید، خاک گلدان شما باید کمی مرطوب باشد تا ریشه دهی به نحوه درست انجام شود، توجه داشته باشید که منظور از مرطوب بودن به هیچ وجه این نیست که خاک را غرقابی کنید. در این حالت قلمه ها بعد از مدتی شروع به پوسیدن خواهند کرد. بعد از اینکه در خاک قرار دادید و آبیاری را انجام دادید قلمه ها را در محلی با نور فیلتر شده و دمای حدود 18 الی 22 درجه سانتی گراد قرار دهید تا جوانه بزند.

ریشه دار کردن بامبو در آب: بهترین روش و ساده ترین روش ریشه دار کردن قلمه های بامبو این است که شما آن را در آب بدون املاح قرار دهید، فقط توجه داشته باشید که از آب جوشیده سر برای این کار استفاده کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

شکل دهی بامبو

یکی از جذاب ترین گیاهان بامبو گیاهانی هستند که شکلدهی شده اند، شما میتوانید با روشهایی که در ادامه می گوییم به راحتی در خانه بامبو را به شکل منحصر به فردی طراحی کنید.

شکل دهی بافت بامبو
شکل دهی بافت بامبو

شکل دهی بامبو به روش بافت

یکی از روش های شکل دهی مرسوم در گیاهان آپارتمانی بافت چند گیاه به هم است که در بنجامین هم رایج میباشد برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

  • برای این کار ابتدا باید گلدانی انتخاب کنید که تعداد بیشتر از 3 بامبو را در آن بتوان کاشت
  • شاخه هایی انتخاب کنید که حداقل نیم الی یک سانتی متر قطر داشته باشند و با فاصله 5 الی 10 سانتی متری از هم قرار دهید.
  • تمام برگهای پایینی را هرس کنید تا بتوان به راحتی عمل شکل دهی را انجام داد.
  • سعی کنید شاخه های کنار هم را به سمت یکدیگر بیاورید، به طور مثال شاخه سمت چپی را به سمت شاخه سمت راستی خود و به همین ترتیب بقیه را به سمت هم بکشانید
  • در آخر قسمت های بافته نشده رو به کمک یک نخ محکم گره بزنید
  • بعد از گذشت مدتی گیاه به همین شگل رشد خواهد کرد و بامبو شما شکل خواهد گرفت
شکل دهی پیچشی بامبو
شکل دهی پیچشی بامبو

شکل دهی بامبو به صورت پیچشی

شاید رایج ترین مدلی که شما در بازار از گیاه بامبو مشاهده کردید، بامبو پیچش است که برای شکل دهی به این صورت باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا یک کارتن مقوایی تهیه کنید
  • بامبو را درون آن قرار دهید به نحوی که نور به گیاه نرسد
  • یک سمت از کارتن را باز کنید تا نور به گیاه برسد
  • تا زمانی که گیاه به سمت نور منحرف نشده به همین شکل از گیاه نگهداری کنید.
  • بعد از دو الی سه هفته گیاه را کمی داخل کارتن بچرخانید
  • این روند را تا اندازه ای که دوست دارید گیاه چرخشی شود انجام دهید

به همین راحتی میتوانید بامبو به شکل چرخشی داشته باشید.

مشکلات و بیماری های بامبو:

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از قارچ و بقیه ی بیماری های بامبو برخی نکات رو باید رعایت کنید، برای کم کردن و جلوگیری از قارچ زدن گیاه در زمان تعويض آب، بايد ظرف رو با مواد ضدعفوني كننده مثل وايتكس ضدعفوني کنید و به هیچ وجه اجازه ندید که رنگ آب سبز شود. این مورد در طولانی مدت نه تنها باعث مریض شدن و در نهایت پوسیدگی شاخه ی بامبو میشه بلکه توی فنگ شویی از نگهداری گیاه مریض یا پوسیده با برگ های زرد توصیه نمیشه و حتما در صورتی که شاخه ای از بامبوی شما پوسیده شده یا برگ های اون زرد شده اون رو از بقیه ی بامبو ها جدا کنید و سعی کنید که بیماری رو رفع کنید. 

چرا برگ های بامبو زرد میشه؟

اگر برگهای گیاه شما زرد شدن بیشتر این مشکل ناشی از گذاشتن گیاه تو نور مستقیم و یا شوری آب، کلر یا فلوراید میتونه باشه. مشکل رو بررسی کنید و برای رفع اون اقدام کنید البته بقیه ی کمبود ها مثل کلسیم و پتاسیم هم میتونن باعث به وجود اومدن این مشکل بشن، حتما از قطره های مخصوص بامبو که ضد باکتری هستن استفاده کنید. علت زرد شدن برگ بامبو رو بخونید و قبل از خراب شدن بامبو اون رو درمان کنید.

چرا برگهای بامبو ریز شدن؟

اگر برگ گیاه شما ریزهست  و یا باز نمیشه از کمبود نور و مواد مغذی هست، فورا گیاه رو به به محلی با نور زیاد و غیر مستقیم  منتقل کنید و آب اون رو تعویض کنید. آبی که برای تعویض گیاه استفاده میکنید رو حتما بجوشونید و بزارید سرد بشه، گلدون بامبو رو بشورید و بعد آب رو داخلش بریزید. 

چرا بامبو برگ جدید نمیده؟ 

سرما میتوانه باعث کاهش رشد گیاه بشه، گیاه رو به محلی گرم منتقل کنید.

چرا برگهای بامبو قهوه ای میشه؟

این مشکل میتونه از آلودگی آب و کمبود رطوبت به وجود بیاد با استفاده از اسپری کردن آب به برگ های بامبو، رطوبت رو افزایش بدید و آب گیاه رو هم تعویض کنید.

چرا ساقه ی بامبو پوسیده میشه؟

گیاه شما در این شرایط دچار آفت قارچ شده، پس هرچه سریعتر گیاه رو از آب خارج کرده و محل آلودگی و بالاتر از پوسیدگی رو برش بزنید و گیاه رو  داخل محلول قارچ کشی قرار بدید و بعد داخل آب قرار بدید.

چرا روی برگهای بامبو لکه های سوخته دیده میشه؟

گذاشتن گلدون بامبو در برابر نور مستقیم خورشید و آب پاشی اون در تایم گرم ظهر باعث ایجاد همچین مشکلی خواهد شد. البته توجه داشته باشید که اگه گياه دچار پوسيدگي ساقه شده و ساقه به رنگ زرد و له شده در اومده، به علت از بين رفتن آوندها و عدم توانايي ساقه برای جذب آب، خطر مرگ گل و گیاه رو تهدید میکنه.  پس بايد ساقه رو بالاتر از محل پوشيدگي برش بزنید تا آوندهاي سالم مشاهده شوند و سطح برش سفيد و سالم ديده شود. 
زرد شدن زود به زود آب نيز نشانه بيماري گياه هستش و نياز به بررسي گياه دارد.
تذكر: از جابجا كردن گياه بامبو در داخل ساختمان جدا خودداری کنید چون گياه بعد از مدتي به مكاني كه در آن قرار دارد عادت مي كنه و جابجایی ممكنه باعث وارد شدن استرس به گياه و زرد شدن برگها بشه.

مشکلات و نگهداری گیاه بامبو
مشکلات و نگهداری گیاه بامبو

آیا بامبو ریشه و دانه دارد؟

دانه ها با پرندگان و بقیه حیوانات وحشی حمل میشن، بیشتر دانه ها مثل برنج که منبع کربوهیدرات هستن خورده میشن. قلمه ها (از هر قسمتی از گیاه) به راحتی ریشه میدن. قلمه های بامبوهای معتدل ریشه ندارن و تقسیمات ریزومی نیاز به شرایط دقیق دارند.

آیا بامبو برای انسان سمی است؟

شاخه های بامبو تنها بخشی از اون هستن که سریع رشد میکنن و ما به عنوان بامبو می شناسیم که برای انسان قابل خوردن هستن. اما قبل از اینکه اونهارو بشه مصرف کرد، حتما باید قسمت بیرونی فیبری شاخه هارا برید  و بعد شاخه ها رو جوشوند. زمانی که بامبو به صورت خام خورده بشه سمی داره که تو روده سیانید تولید می کنه.

چه مقدار بامبو سمی است؟

وجود HCN باعث ایجاد تلخی در شاخه های بامبو میشه که ارزش خوراکی رو محدود می کنه. دوز کشنده حاد سیانید برای انسان 0.5-3.5 میلی گرم در کیلوگرمه، یعنی تقریباً 25 تا 175 میلی گرم سیانید آزاد از شاخه های بامبو دوز کشنده ای رو برای یک مرد بالغ به وجود میاره.

چه تعداد بامبو بخرم؟

در فنگ شویی تعداد داشتن بامبو خیلی مهمه، به طور کلی هر تعدادی که میخواید بامبو بخرید باید فرد باشه. البته این یه اعتقاده که مردم چین دارن.

برای جذب ثروت بامبو را کجا بزارم؟

به طور کاملا خلاصه بهترین جا برای دریافت بیشترین انرژی بامبو قسمت جنوب غرب خانه، محل کار یا اتاق خواب هستش.

از کجا بفهمیم که به بامبو حساسیت داریم؟

واکنش های خفیف مثل آبریزش چشم، عطسه، احتقان یا آبریزش بینی. اما تو بدترین حالت، واکنش آلرژیک ناشی از گیاه بامبو به معنای تشدید اگزما یا حتی حمله شدید آسم میتونه باشه.

از کجا بامبو بخریم؟

گیاه آپارتمانی بامبو که یه گل وارداتی هستش رو میشه تو اکثر گلفروشی ها یا گلخونه ها پیدا کرد. 

قیمت بامبو چقدر است؟

در حال حاضر قیمت یک شاخه بامبوی بدون ریشه حدودا 100 هزارتومان و نوع با ریشه ی اون حدودا 200 هزارتومان هستش. 

عمر بامبو چقدر هستش؟

بامبو یه گیاه چند ساله هستش که عمر اون بستگی به روش صحیح نگهداری شما داره، اگه از اون به خوبی مراقبت کنید ممکنه تا 5 سال و حتی بیشتر عمر کنه.

گیاه بامبو و نگهداری اون توی خونه به دور از اعتقاداتی که مردم آسیای شرقی دارن، وجودش توی خونه یا محل کار در کنار دیزاین ساده و مینیمالی که ایجاد میکنه حس خوب یه گلدون سبز رو بهمون منتقل میکنه. با داشتن حداقل سه تا بامبو هم خونتون رو زینت بدید هم به گفته ی فنگ شویی ثروت و شانس جذب کنید.