نحوه نگهداری و تکثیر گل کاملیا زیباترین گیاه برای باغچه و تراس

نگهداری و تکثیر گل کاملیا
نگهداری و تکثیر گل کاملیا

معرفی و نگهداری گل کاملیا : اگر به دنبال یک گیاه زیبا برای زیباسازی فضای باغچه و تراس خود هستید حتما کاملیا یکی از گزینه ها شما میتونه باشه که با گلهای زیبا و رنگی جلوه فوق العاده ای به محیط خود میده ولی نگهداری از اون شرایط و نیازهایی داره که در ادامه به بررسی تمامی این موارد می پردازیم، در ادامه تمامی آنچه شما برای نگهداری این گیاه نیاز دارید بدانید را خواهم گفت.

مختصری در خصوص گل کاملیا

گیاه کاملیا یا بهتر است بگوییم درختچخه زینتی کاملیا  از خانواده همیشه سبز «Theacea» با نام علمی «Camellia japonica» بومی آسیایی شرقی می باشد. گل های کاملیا بزرگ و شبیه پرطرفدارترین گل یعنی گل رز هستند. گل کاملیا به خاطر گل های قرمز ، صورتی و سفید طرفداران بسیار زیادی دارد. رنگ زرد این گونه بیشتر در چین و مناطق کمی وجود دارد.

درختچه کاملیا معمولا حدود یک و نیم تا 6 متر ارتفاع دارد و گاهی تا حدود 11 متر هم می شوند. رنگ شاخه های جوان قهوه ای متمایل به ارغوانی هستند که با افزایش سن مایل به خاکستری و قهوه ای میشوند.

بنر گل من و تو
معرفی گیاه کاملیا
معرفی گیاه کاملیا

گل کاملیا به چه شرایط نگهداری نیاز دارد؟

به وطر خلاصه باید گفت که این گیاه به آبیاری منظم و خوب، نور زیاد و مستقیم، دمای 25 درجه و خاکی با مواد مغذی زیاد نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را مورد بررسی قرار میدیم.

آبیاری

آبیاری گل کاملیا نیاز به حساسیت بالایی دارد. خیلی تحمل خشکی را ندارد. در فصل بهار و پاییز باید هفته ای 2 بار آبیاری را انجام دهید و در فصل تابستان آبیاری را به هفته ای 1 بار کاهش دهید. آب مناسب برای آبیاری این گیاه بسیار زیبا آب بدون املاح می باشد.

آب لوله کشی بخاطر آهکی که در آن وجود دارد باعث کچی شدن خاک کیاه کاملیا می شود و همین باعث بروز مشکلات متعددی از جمله زرد شدن برگ های کاملیا ، باز نشدن گل های آن و همچنین ریختن غنچه های گل کاملیای شما می شود.

اگر گیاه شما در اواخر تابستان دچار کم آبی شود گلدهی درختچه کاملیا دچار مشکل می شود. دقت کنید که اگر خاک گلدان شما همیشه خیس و حالت باتلاقی داشته باشد باعث خفگی ریشه ها و از بین رفتن گیاه شما می شود. برای این کار باید خاک گیاه کاملیا حدودا 2 الی 3 سانتی متر باید خشک باشد برای تشخیص زمان دقیق آبیاری می توانید از رطوبت سنج خاک گلدان سولاما نیز استفاده کنید.

آبیاری نامناسب گیاه کاملیا دلیل اصلی ریزش گل های آن می باشد.

نور

گل کاملیا یا درختچه کاملیا به محیط روشنی نیاز دارد. نور باعث گلدهی این گیاه زیبا می شود. اما نور بشرط تامین رطوبت هوا باعث حال خوش این گیاه می باشد. اگر مکانی که گیاه کاملیا را در آن نگهداری می کنید خشک و گرم می باشد از اسپری کردن اب غافل نشوید.

تابش مستقیم نور خورشید در صورتی که رطوبت هوا تامین نشود باعث ایجاد لکه هایی قهوه ای و حالت سوختگی بر روی برگ های می شود. کم بودن نور محیط باعث می شود فاصله بین برگ های این گیاه زیاد شده و زیبایی گیاهتان کمتر شود.

دما

گیاه کاملیا دمای صفر درجه تا 30 درجه را تحمل می کند. ولی بهترین دما برای رشد این گل زیبا 13 تا 21 درجه سانتی گراد می باشد. اگر محیط بیش از حد گرم باشد باعث ریزش غنچه های گل کاملیای شما می شود. اگر گیاه شما در حال غنچه دهی می باشد سعی کنید دمای 15-18 درجه سانتی گراد را تامین کنید و پس از شکلگیری غنچه ها دمای محیط را کمتر کنید تا گل های دوام بیشتری داشته باشند.

نیازها و شرایط نگهداری گل کاملیا
نیازها و شرایط نگهداری گل کاملیا
رطوبت

این گیاه رطوبت دوست می باشد. به نسبت خشکی و یا مرطوب بودن محیط اطراف باید هفته ای 1 الی دو بار غبارپاشی صورت گیرد. دقت کنید وقتی گیاه شما دارای گل می باشد غبارپاشی انجام ندهید زیرا باعث ریزش گل ها می شود.

خاک

کاملیا خاکی نسبت سبک را بیشتر دوست دارد.  مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت ماسه برای پرورش کاملیا مناسب است. اگر این مخلوط در دسترس شما قرار ندارد ۸۰٪ پوسته کاج که به خوبی پوسیده است + ۲۰٪ پرلایت. و یا ۵۰٪ خاک لوم شنی +۵۰٪ پیت موس نیز میتواند جایگزین مناسبی برای خاک کاملیا باشد.

خاکی که اسیدیته آن بالا باشد و یا کلسیم خاک بالا باشد باعث زردی برگ های گیاه کاملیا می شود. خاک کاملیا باید دارای زهکشی خوب باشد.

کوددهی:

بعد از پایان شکوفه دادن با کود هایی که برای گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند طراحی شده است، کوددهی کنید. از کود هایی که مواد غذای اضافی بالایی دارند استفاده نکنید. بهترین زمان برای کوددهی کاملیا در بهار پس از پژمردگی گل هاست. در وسط تابستان اگر شاخ و برگ رشد کندی دارد یا پراکنده یا رنگ پریده است، می توانید گیاه را کود دهید. فقط در روز قبل از کوددهی، گیاه را آبیاری کنید.

یکی از نتایج کوددهی در کاملیا نهال مقاوم کردن آن در برابر سرما است. پس دو ماه قبل از اولین سرما زدگی پاییز، آن را کوددهی کنید. کود را به اندازه ای که روی دستور عمل آن نوشته استفاده کنید. گیاهی که خاک غنی دارد نیاز به کود ندارد و گیاه مریض را به هیچ وجه تغذیه نکنید. همچنین کاملیا نباید بعد از اینکه وارد دوره خواب شد، کوددهی شود.

کود مورد نیاز این گیاه را می توان به مقدار ۲ گرم سولفات آمونیوم و ۲ گرم کود معمولی در یک لیتر، هر دو هفته یکبار از بهمن تا مرداد، مورد استفاده قرار داد.

گلدهی
گلدهی

هرس گیاه کاملیا

بهترین زمان برای هرس گیاه کاملیا در فصل بهار و بعد از ریختن گل ها دقیقا قبل از شروع مجدد گلدهی می باشد. اگر گیاه شما دارای شکل خاصی می باشد حتما شاخو برگ های اضافی آن را به موقع هرس کنید تا شکل خود را حفظ کند. حتما اگر شاخه ای آسیب دیده و یا شکسته هرس شود.

نحوه تکثیر کاملیا

تکثیر کاملیا به سه روش قابل انجام می باشد.

  1. قلمه گیری
  2. کاشت بذر
  3. خواباندن
هرس و تکثیر گل کاملیا
هرس و تکثیر گل کاملیا
تکثیر گل کاملیا از طریق بذر

برای تهیه بذر باید صبر کنید تا میوه گل ها تشکیل شود و سطح آن شکاف بخورد که این اتفاق حدودا اواسط پاییز می باشد. بذرهای بدست آمده را در خاک بسیار سبک (مخلوطی از پیت ماس و سنگریزه) بکارید و 2 الی 4 ماه صبر کنید تا جوانه ها خودی نشان دهند.

به این نکته دقت کنید که تکثیر کاملیا از طریق بذر ممکن است شبیه گیاه مادری نشود.

تکثیر گل کاملیا از طریق قلمه :

اوایل تابستان بهترین زمان برای تهیه قلمه گل کاملیا می باشد. برای این کار بهتر از شاخه هایی که در سال جدید رشد داشته اند استفاده کنید. برای بالا بردن شانس ریشه دار شدن قلمه ها بهتر است حتما از هورمون ریشه زایی استفاده شود.برش را از زیر پنجمین گره بر روی ساقه بزنید (ناحیه اتصال برگ به ساقه گره نامیده می شود).

برگهای پایینی را حذف کنید و پوست  ۱٫۵ سانتیمتر از قسمت پایین قلمه را جدا کنید این کار به ریشه زایی آن کمک کرد. کوچک کردن اندازه پهنک برگهای باقیمانده به یک دوم نیز می تواند به کاهش تبخیر آب از قلمه ها و ماندگاری بیشتر آنان کمک کند.

قلمه ها را در بستری که حداقل ۱۵-۱۰ سانتیمتر عمق دارد بکارید و برای مخلوط کاشت می توان از مخلوط یک قسمت شن + یک قسمت پیت موس استفاده کنید. قلمه را حدود ۷ سانتیمتر در خاک فرو کنید. خاک را مرطوب نگه دارید همچنین کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه ها به حفظ رطوبت هوای اطراف قلمه ها کمک کند. ریشه زایی تا حدود اواسط الی اواخر زمستان طول می کشد.

گیاه حاصل از قلمه ۶-۳ سال طول میکشد تا به گلدهی برسد.

تکثیر گل کاملیا از طریق خوابانیدن :

خوابانیدن هوایی راه دیگر تکثیر این گیاه است. ساقه های مختلف گیاه را برای این روش می توان استفاده کرد اما آنهایی که حدود ۲-۱ سانتیمتر قطر دارند بهتر هستند. از نوک ساقه حدود ۶۰-۳۰ سانتیمتر پایین تر بیاید و نواری از پوست ساقه را از دور آن بردارید.

طول این نوار که برداشته می شود ۲-۱٫۵ برابر قطر ساقه است. یعنی فرض کنید که ساقه مورد نظر شما مثلا یک سانتیمتر قطر دارد. بنابراین طول حلقه ای که پوست آن برداشته می شود حدود ۲ سانتیمتر است.

خزه اسفاگنوم مرطوب در اطراف آن گذاشته و ابتدا لایه ای از کاغذهای آلومینیومی نازک به دور آنها بکشید و بعد با پلاستیک آنرا بپوشانید. خزه موجود در این ناحیه باید مرتباً مرطوب نگهداشته شود. هرگز سعی نکنید با جابجا کردن خزه ها ریشه زایی ساقه را بررسی کنید این کار به ریشه های تشکیل شده آسیب جدی وادر می کند. بعد از مدتی ریشه ها در این قسمت تشکیل می‌شوند و می‌توان این قسمت از ساقه را از گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

اگر این عمل را در اواخر فروردین انجام دهیم ساقه های ریشه دار در شهریور ماه آماده می‌شوند.

از بذر برخی از گونه های کاملیا مانند C.oleiferaو C.japonica نوعی روغن به نام روغن چای تهیه می‌شود که طعمی شیرین دارد و در آسیای جنوب شرقی میلیونها نفر در آشپزی به عنوان روغن از آن استفاده می‌کنند.

نحوه تکثیر کاملیا
نحوه تکثیر کاملیا

مشکلات و بیماری های گل کاملیا:

در فصل های سرد شاخه های کاملیا دراز و برگ ها با فاصله رشد می کنند و گل نمی دهد؟

باید گیاهتان را به مکان خنک تری انتقال بدهید و غبارپاشی را شروع کنید. فقط به یاد داشته باشید غبار پاشی در ساعاتی که روی گل شما نور زیاد باشد نباید انجام شود.

خاک کاملا خشک است ولی آب را جذب نمی کند؟

ریشه گل شما کاملا رشد کرده و در تمام خاک نفوذ کرده است بهترین راه برای آبیاری قرار دادن گلدان در تشت آب می باشد. برای این کار گیاه خود را به مدت 15 دقیقه در سطل یا تشتی پر از آب قرار دهید. بهار آینده حتما گیاه را به گلدانی یگ سایز بزرگتر انتقال دهید.

برگ های گیاه کاملیا خشک می شود؟

احتمال اینکه نور خورشید به طور مستقیم به گیاه می تابد خیلی بالاست. حتما مکان نگهداری گیاه را عوض کنید.

مشکلات و بیماری ها
مشکلات و بیماری ها
برگ ها ی گل کاملیا زرد شده و پسس از مدتی می افتد؟

به گیاهاتان بیش از نیازش آب می دهید. همیشه بیاد داشته باشید بین دو آبیاری حتما سطح خاک تا عمق دو الی سه سانتی متری خشک شده باشد. حتما انتهای گلدان سوراخ باشد تا زهکشی به درستی انجام شود.

غنچه های کاملیا بدون اینکه به گل تبدیل شوند میریزند؟

گیاه شما نیاز به کود آهن دارد. حتما طبق دستورالعمل گیاه خود را با کود آهن تغذیه کنید. از اب بدون املاح در غبارپاشی و ابیاری استفاده کنید،اب باید فاقد املاح به خصوص کلسیم باشد.

برگ ها نسبت به همیشه ریزتر رشد کرده و از هیچ گلی خبری نیست؟

این نشان دهنده کمبود ویتامین می باشد. خاک شما فقط می باشد. حتما با استفاده از کودهای مکمل گیاه خود را تغذیه کنید.

پشت برگ ها تار عنکبوت وجود دارد؟

کنه قرمز ریز عامل ان است،با پارچه و یا سفنج مرطوب سطح زیرین برگها را تمیز نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،ایجاد رطوبت در محیط گیاه باعث کاهش افت میشود.

در فصل سرد سال ریزش برگ های گیاه کاملیا عادی می باشد؟

بله ریزش برگ در اکثر مواقع طبیعی می باشد.

برگ های گل کاملیای من گرد و خالی هستند چگونه باید تمیز کنم؟

برای این کار با یک دستمال تمیز بدون هیچ مواد شیمایی فقط با استفاده از آب معدنی روی برگ ها را تمیز کنید. مواظب باشید گیاهان از مواد براق کننده به شدت بیزار هستند و باعث خراب شدن گیاه می شود.

برگ های گیاه کاملیا خیلی روشن هستند؟

از اب حاوی املاح برای غبارپاشی استفاده شده،از اب سبک استفاده کنید،با کود اهن گیاه را تغذیه نمایید،خاک گلدان ها باید عاری از مواد قلیایی باشد.

مطالب مفید:

معرفی و آموزش نگهداری درختچه آبلیا

نحوه صحیح نگهداری از گیاهان در فصل زمستان

نکات کلیدی نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی