نحوه کاشت نخود فرنگی در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

کاشت نخود فرنگی در گلدان و باغچه
کاشت نخود فرنگی در گلدان و باغچه

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان و خانه : یکی از گیاهانی که خیلی راحت و سریع رشد میکنه و میتونید به راحتی اونو در گلدان و باغچه پرورش بدید  نخود فرنگی هست، جالبه بدونید که اصالت نخود فرنگی به اروپا و آسیای غربی برمیگرده. خب دیگه مقدمه بسه بریم سراغ کاشت این گیاه در خانه با من همراه باشید.

مختصری در خصوص نخود فرنگی

نام علمی این گیاه Pisum Satium است که گیاهی یکساله با ساقه های نازک و رونده است برگهای این گیاه از سه برگچه تشکیل شده که در انتها به هم میپیچند، نخود فرنگی غنی از ویتامین­های A، B6، C و K و مواد معدنی مثل منیزیم، فسفر، روی، مس و آهن می باشد.

نخود فرنگی رو چه زمانی باید کاشت؟

بهترین زمان برای کاشت این گیاه در باغچه اوایل بهار تا اوایل تابستان هست که تا فصول سرد ال بتونید برداشت رو انجام بدید ولی اگر میخواهید در گلدان اون رو پرورش بدید هر زمانی از سال میتونید اقدام به کاشت کنید فقط باید شرایط نگهداری اون رو فراهم کنید.

بنر گل من و تو
نور و آبیاری مورد نیاز

این گیاه برای رشد به نور زیاد و آبیاری متوسط نیاز دارد پس سعی کنید اگز در گلدان کاشت رو انجام میدید گلدان رو پشت پنجره جنوبی قرار بدید و هر زمان که خاک خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید در ضمن هرچقدر هوا گرمتر باشه میزان آبیاری هم افزایش پیدا میکنه.

خاک مناسب

ای گیاه در هر خاکی میتونه به خوبی رشد داشته باشه ولی اگر میخواهید در گلدان اونو بکارید حتما از ترکیب خاک باغچه + ماسه + خاک برگ استفاده کنید تا رشد و شادابی گیاه بهتر بشه در مراحل رشد هم میتونید از کودهای کریستالون برای تقویت گیاه استفاده کنید. بذر نخود فرنگی ها، باید مرتبا آبیاری شوند.اما بعد از اینکه جوانه زدند، می توانید دفعات آبیاری را به هفت روز یکبار کاهش دهید. با رعایت شرایطی که به آن ها اشاره شد، دانه های نخود فرنگی بسیار سریع تر از حد انتظار جوانه می زنند‌. و می توانید محصول خود را زودتر از موعد برداشت کنید.

کاشت نخود فرنگی
کاشت نخود فرنگی

کاشت نخود فرنگی در خانه

برای کاشت نخود فرنگی لازم نیست، مراحل پیچیده ای را طی کنید. نخود فرنگی، جزو گیاهانی است که رشد سریعی دارد و مانند شوید و مرزه در گلدان به خوبی رشد می کند. این گیاه را هم میتوان در گلدان و هم باغچه پرورش داد که هر دو روش رو برای شما شرح خواهم داد.

کاشت نخود فرنگی در گلدان

برای کاشت نخود فرنگی در گلدان، بذر ها باید حداقل ۱۰ ساعت در آب خیس شوند. سپس آن ها را به گرم ترین نقطه ی منزل انتقال دهید تا بهتر و سریع تر جوانه بزنند. گلدانی با سایز بزرگ برداشته و داخل آن مخلوط ماسه و کوکوپیت را اضافه کنید. در مرحله ی بعدی، سوراخ‌هایی به عمق سه سانتیمتر را در دل خاک ایجاد کنید. این کار به منظور هوادهی بهتر صورت می گیرد. سپس بین حفره ها 4 تا 5 سانتی متر، فاصله ایجاد کنید. و درون هر کدام از حفره های ایجاد شده دو نخود فرنگی که از قبل خیس شده قرار دهید.

حالا می توانید دوباره روی نخود فرنگی ها خاک بپاشید. بعد از پاشیدن خاک به مقدار مناسب آب روی خاک بریزید تا به مقدار کافی مرطوب شود. از آنجایی که نخود فرنگی به نور احتیاج دارد، آن را در مناطق تاریک قرار ندهید. و اجازه دهید گلدان پشت پنجره( پنجره جنوبی) باقی بماند. اگر اتاقی ندارید که آفتاب گیر باشد، مجبورید از نور لامپ استفاده کنید تا جوانه ها پژمرده نشوند.

کاشت نخود فرنگی در گلدان
کاشت نخود فرنگی در گلدان

نکته مهم : حتما از قیم برای نگهداری ساقه های نخود فرنگی در گلدان استفاده کنید.

گلدان نخود فرنگی
گلدان نخود فرنگی
کاشت نخود فرنگی در باغچه

برای کاشت نخود فرنگی در باغچه نیز حتما باید بذرها از شب قبل خیس بخورند، شما زمین را شخم بزنید و سپس صاف کنید و شیارهایی با فاصله روی زمین ایجاد کنید (فاصله هر بذر با دیگری حدود 4 الی 5 سانتی متر باشد) سپس بذرها را در شایر قرار داده و با استفاده از کود یوانی پوسیده و یا خاک روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آب پاش گیاه بذرها را آبیاری کنید، کود حیوانی هم موجب بالا رفتن رطوبت محیط و هم رشد بهتر خواهد شد.

سعی کنید عمل آبیاری را تا زمانی که بذرها جوانه نزده اند روزانه انجام دهید تا رطوبت محیط کاملا برای رشد محیا شود پس از رشد میتونید آبیاری رو هم به شکل غرق آبی و هم آب پاشی انجام دهید که هر زمان خاک سطحی خشک شد عمل آبیاری باید انجام شود.

چه زمانی نخود فرنگی ها را برداشت کنیم؟

در زمان برداشت دانه‌های نخود فرنگی باید به نکاتی توجه کنید که یکی از آن ها، شکل غلاف است. اگر غلاف‌های نخود فرنگی متمایل به سبز روشن شد و از دانه‌های نخود فرنگی پرشد، زمان برداشت فرا رسیده است. لازم به ذکر است که اگر با وجود این شرایط نخود فرنگی ها را برداشت نکنید، سفت شده، شکل ظاهری و در واقع کیفیت مطلوب خود را از دست می دهند.

برخی از مشکلات و آفات نخود فرنگی

یکی از بزرگترین آفات که به این گیاه حمله میکنه شته هست که در صورت مبتلا شدن گیاه به این مشکل حتما با استفاده از سم های سیتماتیک آن را سمپاشی کنید، یکی دیگر از حشراتی که دوست دارد تخم های خود را در میان این گیاه نگهداری کنید بیدهای نخود هست که برای رفع مشکل از پشه بند استفاده کنید.

از دیگر مشکلات این گیاه کپک پودری هست که عامل آن قارچ هست که میتویند با استفاده از قارچ کش ها از بین ببرید.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت مرزه در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

کاشت فلفل در گلدان و نگهداری آن

کاشت هویج در گلدان مرحله به مرحله در خانه