12 فوت کوزه گری قیمه؛ نحوه پخت خورش قیمه عالی

نکات پخت قیمه مجلسی
نکات پخت قیمه مجلسی

نکات پخت قیمه مجلسی و خوشمزه : قیمه یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که طرف‌داران زیادی دارد شاید مزه خورشت های قیمه نذری برای ما ایرانی ها دلچسب باشه و دوست داشته باشیم در خانه هم طعم عالی قیمه رو تجربه کنیم من میخوام براتون نکات طلایی پخت قیمه خومشزه به همراه تاریحچه اون رو بهتون بگم پس همراه من باشید.. انواع مختلفی از این غذا در نقاط مختلف کشور پخت می‌گردد.

تاریخچه قیمه را بیشتر بشناسید

با توجه به فرهنگ لغات دهخدا واژه قیمه از ترکی گرفته شده است و در لغت به معنای گوشت تکه‌تکه شده است. در این خورش نیز از انواع گوشت تکه‌تکه شده استفاده می‌شود. خواستگاه دقیق این خورش مشخص نیست اما سابقه پخت آن به چندین قرن قبل می‌رسد و در هر محیطی نوع خاصی از آن پخت می‌گردد. میزان تنوع این خورش بسیار بسیار زیاد است. در زیر به چند نوع از قیمه و ویژگی‌هایشان می‌پردازیم.

انواع قیمه و ویژگی‌های آن‌ها

ما در ایران مدل های مختلفی از قیمه رو داریم که در هر شهری به یک روش پخته میشه، اگر دوست دارید انواع غذای ایرانی و شهر های اون رو بدونید حتما مطلب 420 غذای ایرانی رو مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
قیمه نثار

این نوع از قیمه بیشتر در قزوین درست می‌شود. ظاهرش شبیه همان قیمه سنتی است با فرق این که به جای سیب‌زمینی از مغزها مانند پسته و بادام یا خلال پوست میوه پرتقال و زرشک استفاده می‌گردد.

نحوه پخت قیمه - قیمه نثار
نحوه پخت قیمه – قیمه نثار
قیمه رشتی

این نوع قیمه بسیار لذیذ و خوش‌طعم است. در این نوع از رب گوجه استفاده نمی‌شود به جای آن از گوجه تازه و برای ترش کردن به جای لیمو از آب انار، رب انار یا آبغوره استفاده می‌کنند.

قیمه نخود

در این نوع دیگر از لپه استفاده نمی‌شود. به جای لپه از نخود درست می‌کنند. این قیمه بیشتر در مناطق جنوبی ایران پخت می‌گردد.

قیمه آلو

در خورش قیمه آلو یا قیمه به از تکه‌های آلو و به استفاده می‌گردد. مزه آن کمی ترش است و بسیار خوشمزه است.

قیمه مرغ

همان طور که از اسمش پیداست به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ در این نوع استفاده می‌شود و برای کسانی که گوشت قرمز برایشان ممنوعیت دارند مفید است. میزان آب آن از قیمه معمولی کمتر است.

قیمه هویج

در این قیمه از هویج‌های نگینی استفاده می‌شود. این نوع بیشتر در تبریز پخت می‌گردد و طعمی متفاوت دارد.

قیمه درباری یا قیمه همایونی

این نوع همان قیمه یا قیمه بادمجان است که در کنار آلبالو پلو سرو می‌شود. مزه آن کمی متفاوت از سایر قیمه‌هاست اما طعمی دلنشین دارد.

قیمه سیب درختی

این قیمه با تکه‌های سیب سبز و ترش درست می‌شود و به جای لیمو عمانی از آب‌لیمو استفاده می‌شود.

و انواع بسیار متفاوت‌تر دیگری از این خورش نیز وجود دارد. اما برای پخت یک قیمه خوشمزه باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ در ادامه نکات پخت قیمه خوشمزه به همراه یک رسپی عالی براتون قرار داده شده.

نحوه پخت قیمه مجلسی
نحوه پخت قیمه مجلسی

نحوه پخت قیمه خوشمزه درجه یک رستورانی

قبل از اینکه نکات پخت قیمه رو بهتن بگم بیاید یک رسپی کاملا بی نقص رو بینیم و اگر دوست داشتید طبق اون پیش برید. موادی که برای پخت نیاز دارید به صورت زیر است. میزان این مواد را می‌توانید بر اساس ذائقه و تعداد نفراتی که آشپزی می‌کنید تعیین کنید.

  • لپه درجه یک
  • گوشت گوسفند یا گوشت گوساله خرد شده
  • رب گوجه‌فرنگی
  • پیاز خرد شده
  • لیمو عمانی
  • زعفران دم کرده
  • ادویه لازم مانند نمک، فلفل و زردچوبه
  • سیب‌زمینی خلالی
نحوه پخت قیمه خوشمزه مجلسی

در ابتدا پیاز را به خوبی سرخ می‌کنیم تا طلایی شود. کمی زرچوبه و فلفل را اضافه می‌کنیم. هم می‌زنیم و سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم. وقتی مواد خوب تفت داده شد گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا رنگش کاملا برگردد و همه قسمت‌های گوشت تفت داده شود. پس از این مراحل لپه را می‌افزاییم. پس از کمی تفت به میزان سه لیوان آب داخل مواد می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم با شعله ملایم به صورت کامل بپزد. سپس نمک را اضافه می‌کنیم. در انتها می‌توانید لیموهای عمانی که داخلشان را جدا کردید درون خورش بریزید و بگذارید جوش بخورد. در مرحله آخر زعفرانی که خوب دم کشیده یه خورش می‌افزایند. بعضی‌ها برای طعم بیشتر کمی گلاب و شکر اضافه می‌کنند. در حین پختن خورشت می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را سرخ کنید و برنجتان را بار بگذارید.

نکات پخت قیمه مجلسی
نکات پخت قیمه مجلسی

فوت کوزه‌گری قیمه + نکات مهم در پخت

  • سعی کنید مواد اولیه‌تان تازه باشند تا بهتر پخته شوند و مزه بهتری داشته باشند.
  • گوشت را زیاد سرخ نکنید چرا که زمان پختش بیشتر خواهد شد.
  • در هنگام سرخ کردن پیاز دقت کنید که اگر زیاد سرخ شود با اضافه کردن مواد بعدی خواهد سوخت.
  • برای بهتر پختن لپه می‌توانید قبل از شروع کار نیم ساعتی در آب بخیسانید.
  • اضافه کردن دارچین به قیمه بسیار روی طعمش تأثیر می‌گذارد.
  • برای غلیظ شدن قیمه اجازه دهید مواد با حرارت کم آرام‌آرام بپزند و می‌توانید چند تکه گوجه هم در حین پخت اضافه کنید.
  • تفت دادن گوشت به اندازه کافی سبب گرفته شدن بوی تندی آن می‌شود این موضوع برای لپه هم صادق است.
  • لپه را می‌توان به صورت جدا یک ربعی داخل آب پخت تا بوی لپه گرفته شود و در چهل دقیقه آخر به خورش اضافه کرد تا له نشود.
  • در کنار قیمه می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مثل دوغ یا شربت‌های متفاوت و شیرین استفاده کنید.
  • سیب‌زمینی را به اندازه سرخ کنید تا نسوزد و از طرفی خام هم نماند. برای این کار بهتر است سیب‌زمینی‌ها را به یک شکل برش دهید تا راحت‌تر سرخ شوند.
  • ربی که اضافه می‌کنید ممکن است گاهی سبب تیره شدن خورش شود. پس حواستان باشد که از رب خوش‌رنگ استفاده کنید.
  • برای تلخ نشدن قیمه می‌توانید داخل لیموها را جدا کنید یا لیموها را از قبل در آب بخیسانید. گاهی هم پس از چند جوش لیموها را از خورش خارج می‌کنند تا تلخ نشود.

سخن پایانی نکات پخت قیمه

قیمه یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است. در بیشتر مجالس و رستوارن‌ها این غذا در صدر قرار دارد. قیمه با توجه به منطقه‌های جغرافیایی مختلف دستورهای گوناگونی دارد. برای تنوع در سفره خود می‌توانید پختن قیمه‌های متفاوت را امتحان کنید.

در بالا انواع مختلفی از قیمه‌ها و دستور پخت قیمه سنتی ذکر شد. برای تهیه خورش مجلسی و شیک قیمه سعی کنید از نکاتی که گفته شد بهره ببرید. برای برنج می‌توانید از برنج‌های درجه یک ایرانی استفاده کنید تا طعم خوب غذایتان دو برابر شود.

برای تهیه قیمه معمولا از موادی استفاده می‌شود که کمی طعم ترش به خورش بدهد. میوه‌های تازه و مواد اولیه مرغوب نقش به سزایی در تهیه این خورش لذیذ دارند.

مطالب مرتبط :

2 رسپی خوشمزه طرز تهیه خورشت کنگر

طرز تهیه خورش ریواس

طرز تهیه خورش آلو اسفناج