صفر تا صد نگهداری گیاه پیراکانتا؛ نگهداری در بالکن و باغچه

شرایط نگهداری پیراکانتا
شرایط نگهداری پیراکانتا

نگهداری گیاه پیراکانتا: من توی زنجان زندگی میکنم، زنجان یه شهر کوهستانی هست و دور ها دور شهر رو کوه های بلند و زیبا محصور کرده. نخواستم که به شهر قشنگمون بنازم، خواستم بگم ما هم از این گیاه پیراکانتا زیاد تو شهرمون داریم … بنظرتون چرا؟  چون گیاه پیراکانتا یه درختچه ی کوهستانیه و زنجان براش یه محل خوب برای نگهداری گیاه پیراکانتا هست. نگهداری گیاه پیراکانتا انقدر اسونه که بعد خوندن این مطلب وسوسه میشید یدونه ازش داشته باشید.

پیراکانتا رشد خیلی سریعی داره و اگر به موقع هرس نشه میتونه کل حیاط یا بالکن شما رو اشغال کنه، این رو میشه جزو گیاهان معطر دسته بندی کرد و در بعضی از باغ ها و شهرها برای جداسازی باغ و باغچه از اون استفاده میکنن بریم و در ادامه مطلب با من همراه باشید.

درختچه پیراکانتا
درختچه پیراکانتا

بررسی اجمالی گیاه پیراکانتا:

گیاه پیراکانتا یه درختچه زینتی همیشه سبز هست که با میوه های کوچک توپی شکل قرمز و نارنجی شعله ور و با خارهای تیز شناخته و دیده میشه و از این رو نام دیگری به نام فایرتورن داره.

بنر گل من و تو
نام گیاه گیاهشناسی:پیراکانتا – Pyracantha coccinea
نام های دیگر:فایرتورن – Firethorn
نوع گیاه:بوته ای
منطقه بومی:اروپا, جنوب شرقی, چین, تایوان
وضعیت شاخ و برگ:همیشه سبز
رنگ گل و میوه: گل سفید و کرم، میوه ها نارنجی روشن و قرمز
آبیاری:بعد از خشک شدن خاک گیاه
زمان هرس:بهار
PH خاکخاک اسیدی دوست داره
اندازه:دو و نیم تا چهار متر
خاک:در انواع خاک میتونه رشد داشته باشه
رطوبت: نیمه مرطوب
جدول معرفی گیاه پیراکانتا

معرفی گیاه پیراکانتا و اینکه از کجا اومده

گیاه پیراکانتا (Pyracantha coccinea) تو بهار گلهای کرم رنگ تولید میکنه، این گیاه در طول سال رنگ های جذابی به محلی که کاشته میشه میده. کمتر دیدیم کسایی رو که این گیاه پیراکانتا رو توی خونه دارن اگرچه نگهداری گیاه پیراکانتا آسونه، اما نگهداری گیاه پیراکانتا تو پارک ها یا توی باغ یا کلا توی فضای باز مرسوم تر و بهتره پس اگر آپارتمان نشین هستنید و میخواهید اونو نگهداری کنید بهترین گزینه برای شما تراس هست.

گیاه پیراکانتا یه گیاه کوهستانی و بسیار مقاوم هست که در اقلیم انگلیس به خوبی رشد می کنه. گیاه پیراکانتا یه گیاه جذاب با نگهداری کم تقریبا برای هر فضایی مناسب هست و می تونه به عنوان یه درختچه مستقل پرورش داده بشه یا در امتداد دیوار یا حصار کاشته بشه. نگهداری گیاه پیراکانتا یه گزینه عالی به عنوان یه گیاه پرچین هست. چون به سرعت رشد می کنه و شاخ و برگ های متراکم و همیشه سبز داره  و در صورت عدم کنترل ارتفاع و هرس می تونه به 4 متر برسه. علاوه بر این، خار های تیز گیاه پیراکانتا باعث میشه کسایی که نمیخوایم وارد محدوده ما نشن و نگهداری گیاه پیراکانتا به عنوان پرچین باغ ها خیلی کاربردیه!

گیاه پیراکانتا بومی کجاست؟

پیراکانتا بومی اروپا ست, جنوب شرقی اسیا, چین و تایوان. گونه های مختلفی در مورد گیاه پیراکانتا وجود داره که بخشی از خانواده (رزاسه) ست. این یه درختچه همیشه سبز متراکمه که به سرعت رشد می کنه و از سال 1500 به عنوان گیاه پرچین کشت میشه.

توی بهار گلهای سفید یا کرم رنگ و میوه های توپی شکل کوچیک قرمز نارنجی یا زرد در پاییز و زمستان تولید می کنه. اندازه بزرگترین گونه گیاه پیراکانتا می تونه به حدود 4 متر در 4 متر برسه. بخاطر همینه که نگهداری گیاه پیراکانتا مناسبه پرچین هست، اغلب به شکل ایمنی با توجه به اندازه در نظر گرفته, تراکم و خارهای تیز. گلهای سفید گیاه پیراکانتا توی فصل بهار و تابستون در حالی که مهمانان ناخواسته ای که نمیتونن از گیاه پیراکانتا عبور بکنن، پراکانتای بزرگ برای فریبنده حیات وحش با گلهای بهاری گرده افشان ها رو به خودش جلب می کنه در حالی که میوه های قرمز پاییزی پرندگان رو به خودش جلب می کنه. خارهای گیاه پیراکانتا همچنین از برگهای خود در برابر هرگونه لانه سازی یا پناه دادن به حیات وحش محلی محافظت می کنه. همچنین انواع جدیدی از گیاه پیراکانتا وجود داره که پرورش داده شده اند تا در برابر برخی بیماری های شایع مقاوم باشن.

نگهداری گیاه پیراکانتا
نگهداری گیاه پیراکانتا

صفر تا صد نیازها و نگهداری گیاه پیراکانتا:

نگهداری گیاه پیراکانتا: گیاه پیراکانتا رو میشه در تمام طول سال پرورش داد اگرچه بهترین زمان در ماه های پاییز یا زمستان هست. سعی کنید یه نقطه ی با نور خوب یا نیمه سایه پیدا کنید زیرا سایه کامل مانع رشد میوه های گیاه پیراکانتا میشه. نگهداری گیاه پیراکانتا  در برابر دمای بالا و پایین (تا -15 درجه سانتیگراد) و همچنین باد مقاومت از خودش نشون بده. اگرچه ممکنه این عوامل رشد گیاه پیراکانتا رو رو مختل کنه.

پیراکانتا تو بیشتر خاکها رشد می کند اما لوم های حاصلخیز و عمیق رو ترجیح میده (قبل از کاشت خاک رو با یه سطل کود خوب پوسیده و یه کمپوست متعادل غنی کنید و با بیل خوب مخلوط کنید). همچنین می تونید گیاه رو سالانه با مخلوط مشابه در بهار تغذیه کنید. برای پیوند به یه گلدون حفاری یه سوراخ دو برابر اندازه ریشه گیاه و سپس در همان عمق در گلدان ایستاده بزارید، دوباره پر کردن در سوراخ. اگر به عنوان پرچین کاشت می کنید گیاهان را تقریبا نیم متر جدا از هم بکارید. شما باید در طول روند رشد به طور منظم  گیاه پیراکانتا رو ابیاری کنید. پس از استقرار این گیاه به نگهداری کمی نیاز داره و به احتمال زیاد فقط در دوره های مخصوصا خشک نیاز به سیراب شدن و ابیاری عمیق خواهد داشت. گیاه پیراکانتا دوست نداره غرق اب بشه زیرا مستعد پوسیدگی ریشه هست بنابراین خاک باید به خوبی زهکشی بشه. در صورت لزوم ماسه درشت رو به خاکهای سنگین یا رسی اضافه کنید.

نگهداری گیاه پیراکانتا: شرایط رشد 

زیستگاه طبیعی پیراکانتا از جنوب شرقی اروپا و مدیترانه تا جنوب شرقی اسیا گسترش پیدا میکنه. این گیاه به دمای بالای روز و دمای پایین شب عادت کرده و سایه نسبی رو تحمل می کنه اما گل ها و میوه های قرمز وقتی در نور کامل خورشید قرار دارن بهترین رشد رو دارند. نگهداری گیاه پیراکانتا در انواع خاکها از جمله خاک رس ممکنه به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشه. این گیاه مقاوم به خشکیه اما دوست نداره غرق اب بشه بنابراین ترجیح میده خاکش خیلی خشک و خیلی مرطوب نباشه.

نگهداری گیاه پیراکانتا: هرس هوشمندانه

بهترین زمان برای هرس پیراکانتا در بهار پس از شکوفایی هست تا اثر گلدهی و چوب گیاه به حداقل برسه. به وضوح می تونید ببینید که کدوم شاخه ها بدون گلدهی پیر میشن (حدود یک سوم این شاخه ها رو قطع کنید و همچنین شاخه های گلدار رو به 3 برگ بالای هر گل قطع کنید). برای نگهداری گیاه پیراکانتا همچنین می تونید در تابستان و بعد از میوه دهی دوباره هرس کنید. اگه قبل از گلدهی هرس بشن توجه داشته باشید که گلهای گیاه پیراکانتا اغلب روی شاخه های قدیمی هستن و این به این معناست که شما باید سعی کنید تمام رشد رو تو سال قبل هرس کنید. نگهداری گیاه پیراکانتا از لحاظ هرس یکم ممکنه برای شما سخت باشه اما انجام اون حتما ممکن خواهد بود. در صورت نگهداری گیاه پیراکانتا به شیوه های صحیح گفته شده میوه های پیراکانتا در شاخه های جدید سالانه قرمز روشن هست.

به طور مشابه، اگه هر یک از شاخه های گیاه که توسط حریق مجروح و یا سیاه شده یا پوسته پیراکانتا آسیب دیده، حتما باید هرس بشن. همیشه هنگام هرس دستکش ضخیم بپوشید تا دستان خودتون رو از خارهای بزرگ و تیز گیاه محافظت کنید و مراقب باشید مزاحم لانه پرندگان نشوید.

گلدان پیراکانتا
گلدان پیراکانتا

پیراکانتا رو از کجا بخریم؟

پیراکانتا یه گیاه محبوب توی انگلستان هست و به طور گسترده ای در دسترسه. شما می توانید دانه یا قلمه در رو از مراکز خرید گیاهان یا گلخانه و گلفروشی های بزرگ بخرید، تولید کنندگان تخصصی و یا خرده فروشان اینترنتی هم گزینه های خوبی هستند. توجه داشته باشید که در صورت خرید بذر قبل از جوانه زدن به 3 ماه طبقه بندی سرد نیاز دارند. بهتره که یه گلدون از این گیاه بخرید و در این حین به دنبال گیاهی با شکل خوب و رنگ مناسب میوه های گیاه پیراکانتا باشید که نشان دهنده یک گیاه سالم هست. اطمینان حاصل کنید که هیچ نشانه ای از بیماری وجود ندارد. انواع مختلفی از گیاه پیراکانتا وجود داره و شما می تونید براساس اینکه می خواهید به طور مستقل رشد کنید گیاهتون رو انتخاب بکنید و بخرید. همچنین ممکنه بخواهید به دنبال نوعی باشید که در برابر بیماری های شایع مقاوم باشه.

بیماری ها و مشکلات شایع گیاه پیراکانتا:

بسیاری از بیماری های شایع در پراکانتا وجود داره. پیراکانتا ممکنه انواع  بیماری قارچی رو در طول زمان رشدش داشته باشه و لکه های سیاه زشت روی برگ درختچه پیراکانتا یکی از نشانه های اونه. میوه های با شکل آنورمال و گل های چروکیده، ریختن برگ ها و گل ها. اگه شما متوجه هر کدوم از این نشانه ها شدید باید به دنبال بهبود و درمان گیاه پیراکانتا باشید و مناطق مبتلا رو کاهش بدید. برای این امر از انواع قارچ کش ها و سم های مخصوص گیاه پیراکانتا استفاده کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که هرگونه مواد عفونی و قارچی که  با برگهای افتاده و میوه های  خرد شده رو از باغ خارج بکنید چون این قارچ ها تو زمستان زنده میمونن. در موارد شدید بهتره از قارچ کش های مناسب استفاده کنید. 

نگهداری گیاه پیراکانتا: هرس روشی برای درمان بیماری ها

این درمان فقط غیر شیمیاییه و شامل هرس شاخه های مبتلا به بیماری و از بین بردن گلهای جدید باقی مانده قبل از باز شدن. (زیرا اینگونه باکتری ها به پوست داخلی گیاه وارد میشن). حتی ممکنه پوسته پراکانتا و لومینسانس گیاه رو از بهار تا پاییز از بین ببرن.این به احتمال زیاد در اواخر زمستان تا اوایل بهار اتفاق می افتد. در حالی که ممکن است ناخوشایند به نظر برسد بیشتر برگهای مبتلا در بهار می ریزند و جایگزین می شوند و این روند تاثیر کمی بر سلامت کلی گیاه دارد.

بزرگترین نگرانی بابت نگهداری گیاه پیراکانتا: 

توی نگهداری گیاه پیراکانتا کمبود میوه های گیاه اغلب توسط پرورش دهندگان پیراکانتا گزارش میشه. معمولا این نتیجه شرایط نامساعد رشد مانند هوای یخ زده یا سرد, خشکسالی یا کمبود غذا ست. حتما گیاه خودتون رو در دوره های خشک سال آبیاری عمیق بکنید و سعی کنید خوراک سبزیجات با محتوای پتاسیم بالا رو تو بهار به خاک اضافه کنید.

سوالات متداول در مورد نگهداری گیاه پیراکانتا:

در مورد پرورش و نگهداری گیاه پیراکانتا یه سری سوال ممکنه براتون پیش بیاد که در ادامه به یه سری شون پاسخ میدیم…

چیکار کنیم گیاه پیراکانتا زود رشد بکنه؟

نگهداری گیاه پیراکانتا آسونه و به سرعت رشد می کنه و همین امر باعث میشه این گیاه پرچین مناسبی باشه. در شرایط رشد خوب می تونید رشد تا 60 سانتی متر در سال رو انتظار داشته باشید. گیاه پیراکانتا در صورت عدم کنترل می تونه تا 4 متر ارتفاع و 4 متر عرض داشته باشه.

چطور گیاه پیراکانتا رو هرس کنیم؟

برای نگهداری گیاه پیراکانتا به طور کلی اون رو هرس کنید تا میوه ها بیشتر دیده بشن. در بهار شاخه های در حال رشد را قطع کنید و در صورت لزوم میتونید باقی ساقه هارو هم کوتاه کنید. بعد از گلدهی هم میتونید گیاه رو هرس کنید

بهترین کود برای گیاه پیراکانتا چیه؟

کود متعادل و با انتشار کند مانند 8-8-8 یا 10-10-10 و 1 قاشق غذاخوری در هر نیم متر برای هر گیاه کافی ست. کود رو به طور مساوی در اطراف پایه گیاه پخش کنید و از تماس با ساقه جلوگیری کنید. در صورتی که گیاهتون خیلی ضعیف شده میتونید با خرید کود سه بیست به دادش برسید.
خرید کود NPK هم انواع کودهارو میتونید ببینید…

چرا گیاه پیراکانتا گل نمیده؟

اگه شرایط خاک خیلی خشک باشه این اتفاق می افته. برای نیوفتادن این اتفاق میتونید از کود غنی از پتاس برای گلدهی و باروری گیاه استفاده کنید. یادتون نره حتما به گیاهتون به اندازه کافی (نه زیاد که باعث پوسیدگی ریشه بشه) آب بدید. 

گیاه پیراکانتا
گیاه پیراکانتا

امکان هرس گیاه پیراکانتا توی زمستون هست؟

زمان مناسب برای هرس گیاه بعد از گلدهی تو بهار هست چون به وضوح می تونید ببینید کدوم شاخه ها جلوی رشد شاخه های دیگه رو گرفتن و کدومشون اثرات آسیب و بیماری توی اونها بیشتره… 
با این وجود می تونید توی زمستان هم هرس کنید، فقط توجه داشته باشید که گیاه در شاخه های یک ساله شکوفا می شود و اگر تمام رشد سال قبل رو از بین ببرید ممکنه گیاه شما در بهار شکوفا نشه.

آیا میتوان گیاه پیراکانتا رو در گلدان کاشت؟

می تونید پیراکانتا رو توی گلدان  بکارید. اگه می خواید این گیاه رو پرورش بدید، گلدان مناسبی رو انتخاب بکنید که زهکشی خوبی داشته باشه. نگهداری گیاه پیراکانتا توی گلدون به  تغذیه و رسیدگی منظم نیاز داره. حتما اطمینان حاصل کنید که خاک هرگز غرق اب نشه. گیاه رو سالانه هرس کنید تا از رشد بیش از حد جلوگیری بشه

میشه از گیاه پیراکانتا قلمه گرفت؟

بله، شما می تونید  از گیاه پیراکانتا قلمه بگیرید. این یه فرایند نسبتا ساده ست. همیشه برای محافظت از خود در برابر خارهای گیاه پیراکانتا دستکش بپوشید. قلمه ها رو توی بهار و تابستان بردارید و ساقه هایی رو انتخاب کنید که تازه هستن. با هر برش دقیقا بالای گره برگ 10 سانتی ببرید. برگهای پایین ساقه رو برداشته و پایه قلمه ها رو در هورمون ریشه زایی فرو کرده و در گلدان پر از کمپوست و ماسه بکارید. اطمینان حاصل کنید که گلدان حداقل یک سوراخ زهکشی داشته باشه. ظرف رو با یه کیسه پلاستیکی بپوشونید و در یک منطقه گرم و محافظت شده و دور از نور مستقیم خورشید قراربدید.
قلمه ها رو هر چند روز یکبار بررسی کنید. نگهداری گیاه پیراکانتا ی جوان رو جدی بگیرید.  بعد از حدود یک ماه باید ریشه های جدیدی تشکیل بشن..

چه گیاهانی برای پرچین خوب هستن؟

نگهداری از گیاه پیراکانتا به عنوان گیاهان پرچین مشابه پیراکانتا شامل لیلاند و لورل هست. این گیاهان رشد سریع تر از پیراکانتا دارن و  بنابراین یه گزینه خوب برای ایجاد پرچین به حساب میان. اگه شما نیاز به ایجاد یه پرچین به سرعت دارید و خار بیشتر برای امنیت میخواید، زالزالک یا خار سیاه رو امتحان کنید.

نگهداری گیاه پیراکانتا انقدر آسون بود که خودم هم باورم نمیشه، چون تو ذهن هممون این درختچه یه نیازمندی های خاص داره و نگهداری از اون رو برای خودمون غیر ممکن میدونیم اما در واقع کاشتن گیاه پیراکانتا توی باغ یا باغچه ی خونه نتیجه ی فوق العاده ای توی زیبایی اطرافمون خواهد داشت.