برای گلدهی شمعدانی چیکار کنیم؟ بررسی علت گل ندادن شمعدانی

علت گل ندادن شمعدانی رو میدونید؟ میخواهیم به شما بگیم که برای گلدهی شمعدانی باید چه شرایطی فراهم کنید...

گلدهی شمعدانی
گلدهی شمعدانی

گلدهی شمعدانی : سوالات متعددی در خصوص علت گل ندادن شمعدانی پرسیده میشه که میخواهیم در این مطلب به بررسی اونها بپردازیم و به شما بگیم که چه کار کنید تا شمعدانی هایی پر گل داشته باشید، در حالت کلی این گیاه برای گلدهی به نور زیاد نیاز داره ولی از تغذیه هم نباید غافل شد، اگر گیاه شما در فصل گلدهی خودش باشه باید گیاه را به محیط پر نور منتقل کنید و گیاه را کود دهی کنید.

میدونستید میشه در زمستان هم این گیاه رو پر از گل دید؟ پس با ما همراه باشید تا نکات کلیدی و مهم برای گلدهی شمعدانی رو مورد بررسی قرار بدیم.

شرایط مناسب گلدهی شمعدانی

برای به گلدهی رسیدن شمعدانی حتما به 12 ساعت نور کافی نیاز دارید، نور خوب به همراه آفتاب مستقیم باید باشه، شاید برای شما هم جای سوال باشه که من وقتی شمعدانی را در معرض نور مستقیم قرار میدم شعدانی پژمرده میشه؟ در پاسخ باید گفت که آفتاب تند و شدید، گرمای هوا، نور کم و سایه همه بر روی گلدهی شمعدانی تاثیر معکوس دارند و باعث کم شدن گلدهی و یا قطع شدن گلدهی شوند ، درسته که اين گياه نور دوست است ولی آفتاب تند و شديد مخصوصا در مورد گياهانی که قبلا در شرايط نور معمول و یا آپارتمانی نگهداری شده اند مضر است.

بنر گل من و تو
به گلدهی رسیدن شمعدانی
به گلدهی رسیدن شمعدانی

به هیچ وجه گیاه را یکدفعه جابجا نکنید

پس توجه داشته باشید که اگر بصورت ناگهانی گياهان را از مکانی با نور کمتر به مکانی که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل کنید گیاه شما دچار سوختگی می شود برای حل مشکل کم نوری گیاهان خودتون رو به آرامی به محل های با نور زیاد و مستقیم منتقل کنید.

خاک باید گلدان نیز باید خشک نگه داشته شود. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد و یا مرطوب بودن بیش از حد به گیاه شمعدانی شما آسیب خواهد زد. حتما سعی کنید گل های پژمرده را سریعا از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گیاهان درحال پژمره شدن نشود.

از هرس کردن شمعدانی غافل نشوید که این عمل باعث به گلدهی رسیدن شمعدانی خواهد شد، هرس شمعدانی در فصل مهر یا آبان باید انجام شود به این شکل که با قیچی شاخه های اضافی آن را بچینید.

گیاه شمعدانی را با استفاده از کودهای گیاهان آپارتمانی و گل دار مانند سه بیست از بهار تا پاییز به صورت منظم کوددهی کنید، شمعدانی های گلدار هنگام گلدهی در فواصل منظم با کود کامل کوددهی شون.

به گلدهی رسیدن شمعدانی
به گلدهی رسیدن شمعدانی

علت گل ندادن شمعدانی چیست؟

دلایل مختلفی مثل آبیاری زیاد، کوددهی زیاد و یا نور کم میتونه از عوامل گل ندادن شمعدانی باشه که هر کدام از موارد باید مورد بررسی قرار بگیره، حتما گیاهتون رو به محلی با نور زیاد ولی ترجیحا فیلتر شده منتقل کنید تا زیاد بودن و یا کم بودن نور بر گلدهی شمعدانی تاثیر منفی نداشته باشد.

آیا کوددهی زیاد بر گلدهی تاثیر داره؟

بله یکی از دلایل که موجب گل ندادن شمعدانی خواهد شد کوددهی زیاد با کودهای شیمیایی و حیوانی است، بهترین فصل برای کوددهی گیاهان آپارتمانی فصل رشد آنها (برای این گیاه بهار و تابستان) است، بهتره از کودهای NPK محلول در آب هر دو الی 3 هفته یکبار استفاده کنید. راستی سعی کنید از کودهایی با نیتروژن پایین برای این گیاه استفاده کنید.

دمای هوا بر گل ندادن شمعدانی تاثیر دارد؟

طبق کتاب های گیاه شناسی گیاهانی مثل شمعدانی به جذب هوای سرد نیاز دارند، طبق تجربه شخصی در فصول سرد که شمعدانی را به تراس با شیشه منتقل کرده بودم هوای سرد موجب گلدهی گیاه شد. ولی توجه کنید که تراس کاملا با شیشه پوشیده شده بود ولی وسایل گرمایشی استفاده نمیکردم

علت گل ندادن شمعدانی
علت گل ندادن شمعدانی
شمعدانی را در زمستان چه کار کنیم؟

برخی از دوستان سوال میکنن که آیا در زمستان شمعدانی را به داخل خونه انتقال بدیم یا نه ؟ در کل باید گفت که شمعدانی بیشترین دمایی که میتواند تحمل کنید 10 درجه سانتی گراد می باشد پس اگر در منطقه ای زندگی میکنید که دمای بیرون و یا محل نگهداری به این دما نزدیک شد حتما باید گیاه را به محل جدید با دمای بیشتر منتقل کرد.

حالا شاید بگید که خودت در بالا گفتی من ترانس نگهداری کردم گل داد، بله تراس میتونید نگهداری کنید به شرطی که با شیشه یا یک نحوی سرمای مستقیم به گیاه نرسه

جمع بندی گلدهی شمعدانی در خانه

باید گفت که علت گل ندادن شمعدانی بخاطر نداشتن آبیاری درست، دمای مناسب، کودددهی نادرست و نور نامناسب می باشد پس اگر شما این شرایط رو براش فراهم کنید خیلی راحت گلدهی شمعدانی را در خانه خواهید داشت، البته به موارد فوق تعویض گلدان به موقع را هم اضافه کنید.

مطالب مرتبط :