تغذیهغذا

کالری مواد غذایی

کالری مواد غذایی پرمصرف
کالری مواد غذایی پرمصرف
392بازدید

کالری واحد انرژی غذایی است. یکی از نتایج غذایی که ما می خوریم تامین انرژی برای بدن ما می باشد تا بدن بتواند نیروی لازم برای حرکات و کارهای ارادی و غیر ارادی خود به دست آورد .

face mask

دانستن کالری مواد غذایی پرمصرف، به داشتن جمسی سالم کمک می کند در این مطلب میزان کالری ۸ دسته موادغذایی پرمصرف، آورده شده که طبق آن، می توانید رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

وقتی می خواهیم بدانیم چه مقدار کالری در یک غذا موجود است، اساسا می خواهیم بدانیم یک غذا چه مقدار انرژی می تواند مهیا کند.

از مهم ترین فاکتورهایی که در یک رژیم غذایی به آن توجه می شود، کالری موادغذاییاست؛ در بسیاری از برنامه های غذایی که قصدشان کاهش وزن است اصلی ترین کاری که انجام می شود حذف کالری های اضافه است.

بسیاری از متخصصان تغذیه برای آگاهی از روند افزایش یا کاهش وزن، محاسبه نیاز روزانه بدن به انرژی و میزان کالری مواد مصرفی در طول روز را، توصیه می کنند. هر وعده‌ی غذایی باید محتوی مقداری پروتئین، غلات کامل، چربی‌های سالم، میوه یا سبزیجات باشد که این مواد از لحاظ غذایی با ارزش‌اند.

کالری مواد غذایی
کالری مواد غذایی

میزان کالری مورد نیاز بدن

کالری مورد نیاز بدن شما باید از ۵۵-۶۰ درصد از کربوهیدرات، ۲۵-۳۰ درصد از پروتئین و ۱۵-۲۰ درصد از چربی تشکیل شود. یک انسان سالم باید میزان کالری مورد نیاز بدن خود را طی ۴-۶ وعده به بدن برساند که البته به دلیل شرایط شغلی و فرهنگی به ما آموزش داده اند که غذای خود را در ۳ وعده نسبتا بزرگ تر میل کنیم که این امر به عنوان یک رژیم غذایی سالم به شمار نمی رود.

کالری دریافتیِ مناسب برای افراد مختلف با یکدیگر متفاوت استمیزان کالری مورد نیاز یک مرد بالغ فعال (منظور از فعال بودن، داشتن حداقل ۳-۵ مرتبه ورزش در طول هفته می باشد) بر اساس عوامل فوق الذکر در حدود ۲۵۰۰-۳۰۰۰ کالری در هر روز می باشد.

مردان باید بیشتر از زنان کالری دریافت کنند. این کالری اضافه باید از منابع غذایی سالم تأمین شود و هر وعده‌ی غذاییشان، باید محتوی مقداری پروتئین، چربی‌های سالم، غلات کامل، میوه و سبزیجات باشد. همچنین مردان باید کالری دریافتی از غذاهای فرآوری‌شده، پرچرب، فست‌فودها و مواد غذایی سرشار از شکر را کاهش دهند، زیرا این غذاها کالری بالا ولی ارزش غذایی پایینی دارند.

کالری مواد غذایی پرمصرف

آگاهی از میزان کالری مواد غذایی پرمصرف که روزانه با آن ها سرو کار داریم، برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و به دنبال آن داشتن بدنی سالم، بسیار تاثیرگذار است، که در ادامه به ۸ دسته موادغذایی پرمصرف می پردازیم.

۱- نان

یکی از موادغذایی پرمصرف نان ها هستند که همه افراد روزانه با مصرف آن روبرو هستند، اما بهتر است، کسانی که رژیم غذایی دارند، میزان کالری نان را بدانند و با توجه به میزان کالری آن، به مصرف نان بپردازند.
کالری انواع نان (به اندازه یک کف دست)میزان کالری (کیلوکالری)
نان بربری۷۵-۸۰
تافتون۳۵
لواش۲۵
نان سنگک۷۵-۸۰
نان جو۷۵-۸۰

۲- برنج

برنج نیز از جمله غذاهای پر مصرف است که بهتر است از میزان کالری آن آگاهی داشته باشیم. یک کف گیر برنج سفید پخته شده، ۲۵۰ کالری، انرژی دارد.

۳- انواع گوشت

 گوشت (۱۰۰ گرم) میزان کالری
 بوقلمون ۲۰۰
 شترمرغ ۲۲۰
 گاو ۲۲۰
 گوساله ۲۰۰
 گوشت گوسفند پر چرب ۳۰۰
 گوشت گوسفند کم چرب ۲۲۰
 ماهی ۱۰۰
 مرغ ۲۰۰

۴- لبنیات

لبنیاتمیزان کالری
شیر غلیظ (۱ لیوان)۴۵۰
کره (یک قاشق غذاخوری)۱۰۰
ماست چکیده (۱۰۰ گرم)۱۵۰
ماست کم چرب (۱ لیوان)۱۱۰
خامه (یک قاشق غذاخوری)۴۵

۵- میوه ها

میوه (۱۰۰ گرم)میزان کالری
انگور۸۰
آلبالو۶۰
هندوانه۲۵
توت سیاه۵۰
خربزه۲۵
خرمالو۶۰
خیار۱۲
زردآلو۵۰
سیب۵۰
هلو۴۰
کیوی۵۰
گلابی۵۸
گیلاس۶۰
موز۷۰
نارنگی۴۵

۶- آجیل

حدود ۱۰۰ گرم، آجیل به صورت درهم به میزان ۶۵۰ کالری دارد.

۷- تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ متوسط که به صورت آب پز شده باشد، ۷۰ کالری و نیمرو شده با روغن کم، ۱۳۰ کالری، انرژی دارد.

۸- نوشیدنی ها

نوشیدنی ها (۱ لیوان)میزان کالری
آب۰
چای تلخ۲
دلستر۷۰
دوغ۵۵
نوشابه۱۱۰
قهوه۲
میزان مصرف موادغذایی باید با توجه به کالری آن ماده غذایی و رژیم غذایی هر شخص صورت گیرد و هر کسی با توجه به سن، قد، وزن و سلامتی جسمی و روحی، رژیم غذایی خاص خود را دارد که در افراد مختلف نیز، متفاوت است و اینجاست که به اهمیت میزان کالری مواد غذایی پرمصرف پر می بریم.

منبع : سایت گل من و تو - کانال گل من و تو

اینستاگرام گل من و تو

۱ دیدگاه

ارسال پاسخ