شرایط درست نگهداری آدنیوم(Adenium obesum) یا همان رز صحرایی

شرایط درست نگهداری آدنیوم (رز صحرایی)
شرایط درست نگهداری آدنیوم (رز صحرایی)

چطور از رز صحرایی یا همون آدنیوم نگهداری کنیم؟ یکی از گیاهانی بخاطر ساقه بسیار جذابش با بونسای اشتباه گرفته میشه آدنیوم (Adenium obesum) هست که بهش رز صحرایی، رز بیابانی هم گفته میشه، این گیاه رشد بسیار کندی داره و بخاطر تنه آبدار ، برگهای نازک و گلهای شیپوری صورتی خوش رنگش به عنوان بونسای مورد استفاده قرار میگیره، آدنیوم گیاهی از خانواده خرزهره و بومی مناطق جنوب و شرق آفریقا است.این گیاه هم مثل پسرعموی خود (خرزهره) سمی میباشد و باید درمحلی که حیوانات یا بچه های کوچک رفت و آمد دارند دور از دسترس قرار گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط نگهداری و برخی از مشکلات که در نگهداری اون پیش میاد رو مورد بررسی قرار بدیم.

معرفی کامل گیاه آدنیوم

آدنیوم که نام علمی اون Adenium obesum (رز صحرایی) است ، گیاهی گلدار و گوشتی از خانواده  Apocynaceae ( خرزهره ) هست که بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان است و این گیاه به علت داشتن گلهای درشت و زیبا، مقاوم بودن بسیار و نگهداری راحت، گیاه زینتی بسیار مورد توجهی است. گیاه آدنیوم به صورت بوته ای میباشد و مناسب برای کاشت در باغها، نگهداری در منزل و نگهداری در گلدان  به شکل بنسای هستش.

رز صحرایی جایزه سلطنتی باغ و باغبانی را نیز از آن خود کرده است

با این که این گیاه از خانواده خرزهره است ولی یک گیاه گوشتی بشمار می آید، و میتونه به راحتی آب رو توی ساقه های خودش ذخیره کنه و زمانی که گیاه به مشکل کم آبی دچار میشه از آب ذخیره شده استفاده کنه، به این گل، گل رز بیابان (گل رز کویری) هم گفته میشود زیرا گلهای شیپوری قرمز تا صورتی رنگی در اواخر زمستان و اوایل بهار میدهد و از بذر ان برای تکثیر میتوان استفاده کرد. جالبه بدونید بعد از فصل استراحت رشد گیاه با مشاهده گلهای اون شروع میشه

بنر گل من و تو
نام علمی آدنیومAdenium obesum
سایر نام هارز صحرایی، رز بیابان، رز کویر، mock azalea, impala lily
PH خاکخاک خنثی رو دوست داره(کمی اسیدی مشکلی نداره)
رنگ گلهارنگ گل صورتی ، قرمز
سمیتسمی برای انسان ، سمی برای حیوانات خانگی
نور مناسبنور زیاد و فیلتر شده میخواد
جدول مشخصات رز صحرایی

آیا رز صحرایی (آدنیوم) سمی است؟

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه سمی هست و باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداری شود، جالبه بدونید که ریشه و ساقه گیاه آدنیوم دارای شیره سمی هست که در آفریقا از سم آن برای شکار استفاده مکنن، لمس این گیاه باعث تحریکات پوستی میشود و در صورت بلع باعث مسمومیت میشود. حتما موقع هرس این گیاه از دستکش استفاده کنید.

هشدار: این گیاه سمی هست پس مراقب باشید که در دسترس کودکان وحیوانات قرار نداشته باشد.

گل من و تو

این گل دارای ساقه بنسای مانند و طوقه متورم شده است برای همین طرفداران زیادی دارد.نگهداری راحت،گلهای درشت ومقاوم بودن آن هم دلیلی است که موجب شده این گیاه گیاهی خاص و آنتیک برای آپارتمان تبدیل شود.

شرایط درست نگهداری گیاه آدنیوم در خانه

مراقبت و نگهداری از رز صحرایی بسیار راحت هست فقط کافیه شما شرایط درست نگهداری از گیاهان گوشتی رو بدونید(یعنی خیلی شبیه نگهداری کاکتوس و ساکولنت هست) پس دقت بالایی به آبیاری، نور و دمای محل نگهداری این گیاه داشته باشید، در ادامه تک تک نیازها و موارد رو مورد بررسی قرار میدیم.

گیاه آدنیوم چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه بومی مناطق بیابانی و یک گیاه گوشتی است پس به نور کامل و مستقیم آفتاب احتیاج دارد ولی چون در شرایط گلخانه ای از اون نگهداری میکنیم باید سعی کنید تا اونجا که میشه نور فیلتر شده براش فراهم کنید، هرچقدر نور کافی براش فراهم بشه ساقه های گیاه ضخیم خواهد شد، اگر دیدید گیاه دچار رنگ پریدگی برگها شده و یا گلدهی اون کاهش پیدا کرده نشون میده که نور کافی بهش نرسیده، برای گلدهی آدنیوم به ۴ الی ۵ ساعت نور خوب نیاز داره و بقیه روز میتونه در سایه باشه.
پیشنهاد میکنم به هیچ وجه در فصل گرم سال مثل تابستان اون رو در معرض مستقیم خورشید قرار ندید.

به رز صحرایی چقدر آب بدم؟

این گیاه در فصل رشد که از ابتدای بهار تا اواخر تابستان هست به آبیاری خوبی نیاز داره ولی این به این معنی نیست که شما خاک گیاه رو غرق آب کنید، بلکه بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری کنید، در فصل زمستان میزان آبیاری باید به حدی کاهش پیدا کنه تا خاک گلدان تا عمق 4 الی 5 سانتی متری خشک بشه، استراحت و خواب زمستانی برای رشد مجدد و گلدهی خیلی مهمه پس هنگام استراحت گیاه تا جایی که میتونید ابیاری رو کاهش بدید.
آبیاری زیاد باعث میشه که به مرور ریشه و ساقه گیاه پوسیده بشه و نشانه اون زرد شدن و ریزش برگها هست، همچنین آبیاری کم هم باعث میشه تا ساقه گیاه چروک بشه ، توجه کند که هرچقدر گیاه شما بزرگ باشه و ساقه اون آب زیادی توی خودش ذخیره کنه باید میزان آبیاری شما هم کم باشه

گل آدنیوم چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه به خشکی هوا مقاوم است ولی در هوای مرطوب و گرم بهترین رشد را خواهد داشت در کل میتونم بگم طبق تجربه این گیاه رطوبت دوسته و رطوبت هوا باعث کلفت شدن تنه و زیبا تر شدنش میشه. همچنین گیاهانی که در هوای مرطوب رشد کردند گلهایشان  دارای تنوع رنگ بیشتری نسبت به آنهایی که در خشکی زندگی  کردند،می باشند!!
میشه گفت که این گیاه رطوبت حدود 60 الی 70 درصد رو دوست داره و میتونه در این رطوبت رشد خوبی داشته باشه، برای تامین روطبت یا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید و یا براش جزیره درست کنید.

از چه خاکی برای گیاه آدنیوم استفاده کنیم؟

گیاه رز کویری به خاکی با زهکشی و تهویه خود نیاز داره اگر تجربه ترکیب کردن خاک رو در خانه ندارید بهتره از خاکهای آماده و خاک کاکتوس برای اون استفاده کنید ولی میتونید از ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و یا ترکیب خاک برگ + پرلیت + کمی خاک باغچه + کمی ماسه هم استفاده کنید. تنها نکته این هست که خاک باید سبک و زهکشی بالایی داشته باشه، حتما زهکشی گلدان رو بررسی کنید چون جمع شدن آب در زیر گلدان باعث از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

بهترین دما برای نگهداری رز صحرایی چقدره؟

بهترین دما برای نگهداری این گیاه بین ۱۰ تا ۳۰ درجه هست که البته بسته به گونه میتونه تا 48 درجه سانتی گراد هم متغییر باشه، این گیاه به سرما حساس هست و در دمای زیر ۱۵ درجه برگها شروع به زرد شدن میکنه و تا ۱۰ میتونه زنده بمونه. در بهار و تابستان میتوان در حیاط نگهداری کرد ولی در موقع سرما حتما باید داخل نگه داری شود تا گیاه یخ نزند. کمی هوای خنک مثلا شبهای ۱۷ تا ۱۸ درجه باعث گل انگیزی در عید میشه.
گونه ای که گلهای قرمز داره میتونه دمای بالا رو به راحتی تحمل بکنه، زمانی که گیاه شما در حالت استراحت هست حتما گیاه رو به محلی با نور زیاد و دمای اتاق منتقل کنید.

از چه کودی برای رز صحرایی استفاده کنیم؟

درطبیعت این گیاه به راحتی از مواد غذایی خاک استفاده میکنه حتی در نبود مواد غذایی هم به دنبال غذا ریشه های خود را تا عمق خاک و اطراف می دواند ولی در شرایط گلدان باید درطول فصل رشد ماهی یکبار با کود کامل طبق دستور گیاه کوددهی شود در صورت کود ندادن رشد گیاه متوقف میشود وگاهی هم برگها زرد خواهند شد. توجه شود که دادن کودهای اوره یا ازت بالا باعث زشتی و لاغر شدن تنه گیاه میشه حتما از کود های فسفر و پتاس بالا بهش بدید ازت بالا باعث خوش خوراک شدنو  مستعد شدن به مگس سفید میشه…
فقط توجه کنید در فصل استراحت گیاه کوددهی رو متوقف کنید.

آیا آدنیوم نیاز به هرس کردن داره؟

بله این گیاه برای زیبایی، تحریک به گلدهی و حذف شاخ و برگ آسیب دیده نیاز به هرس داره ولی نیاز نیست هر سال این کار رو انجام بدید، یکی از مسائلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه میکنند همین هرس می باشد. بطوریکه گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ(چیدن جوانه انتهایی) آن چند شاخه شده و گلدهی آن افزایش می یابد. همچنین میتوان گیاهان پیری که برگهای آن ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد. در گونه هایی که با پیوند افزوده شدند با هرس شدید میشود گیاه را به گلدهی وادار نمود.
بهتره هرس آدنیوم رو در فصل زمستان انجام بدید.

زمان و نحوه تعویض گلدان رزصحرایی

گلدان هر دو سال یکبار در بهار با یک سایز بزرگتر میتونید تعویض کنید البته این مدت بستگی به میزان رشد گیاه شما داره در برخی موارد این تعویض گلدان 3 الی 4 سال هم میتونه انجام بشه، و حتما خاک قبلی باید به کل عوض شود و ریشه ها هم هرس شود. حتما توجه کنید که رشد گیاه زمانی به خوبی انجام میشه که سایز گلدان با سایز گیاه متناسب باشه و بزرگ بودن گلدان باعث کندی رشد گیاه میشه

زمان و شرایط گلدهی آدنیوم

در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی  میدهد. البته برای گلدهی در آپارتمان حتما باید در دمای زیر ۱۰ به مدت ۲ ماه نگه داری شود تا نیاز سرمایی آدنیوم برطرف شود.

شرایط و نحوه تکثیر آدنیوم چگونه است؟

تکثیر تجاری این گیاه به وسیله بذر در ایران مرسوم تر است ولی پیوند، قلمه ساقه و ریشه و حتی خوابانیدن هوایی هم در برخی کشورها مرسوم است. گلهای این گیاه دگرگرده افشان هستند یعنی باید به وسیله حشرات یا دستی گرده افشانی شوند تا بذر دهند. برای کاشت بذر میتونید بذر این گیاه رو از فروشگاههای اینترنتی تهیه کنید.

تکثیر آدنیوم به روش کاشت بذر

میتونید برای این کار از خود گیاه بدر تهیه کنید و یا بذر رو خریداری کنید در روش اول زمانی که گیاهتان به بلوغ رسید، میتونید غلاف های بذری رو از گیاه جدا کنید و آن را به مدت 2 هفته در محلی با نور غیرمستقیم قرار بدید تا خشک بشه، حالا غلاف رو بشکافید و بذرها رو از اون در بیارید. حالا بذرها رو به مدت 24 ساعت داخل آب بندازید تا خیس بخوره.
حالا بذر ها رو در بستر پرلیت و شن بکارید (ابتدا گلدان رو پر از این ترکیب خاک کنید و سپس بذرها رو روی اون قرار بدید و روی بذرها 1 سانتی متر مجدد خاک بریزید.) حال گلدان رو در مکانی با دمای 22 الی 28 درجه سانتی گراد قرار بدید ، میتونید برای بالا رفتن موفقیت گلدان رو کاور کنید. قبل از کاور کردن با استفاده از آبپاش گلدان رو آبیاری کنید.

تکثیر رز صحرایی به روش قلمه زدن

برای این کار یک قیچی تیز و استریل شده آماده کنید ، این کار باعث میشه که گیاه کمتر دچار بیماری قارچی بشه، حالا ساقه که قطر آن به اندازه یک مداد هست رو انتخاب کنید (طول قلمه باید 10 الی 15 سانتی متر باشد) رو برش بزنید. گلها و برگهای اضافی رو از گیاه جداکنید و به مدت 24 ساعت در محلی با نور کم قرار بدید تا محل برش پینه ببنده
حالا قلمه ها رو در ترکیب خاکی ار کوکوپیت و پرلیت بکارید بطوری که یک سوم قلمه ها داخل خاک قرار بگیرند. بهتره آبیاری رو قبل از کاشت قلمه انجام بدید.
حالا قلمه ها رو به محلی با نور زیاد ولی غیر مستقیم منتقل کنید. و برای بالا رفتن موفقیت گلدان رو با پلاستیک شفاف کاور کنید. بعد از گذشت حدود 2 الی 3 ماه قلمه ها ریشه دار خواهند شد.

اطلاعات تکمیل گل آدنیوم

آدنیوم گیاهی همیشه سبز، گوشتی و گلدار بوده که ارتفاعی بین ۱ تا ۳ متر دارد ، گستردگی آن بین ۲ تا ۴ متر است . سرعت رشد این گیاه متوسط است و بین ۲ تا ۵ سال زمان نیاز است تا به رشد کامل خود برسد. این گیاه در ساقه خود آب ذخیره میکند و در شرایط بی آبی از آن استفاده میکند. برگها بافتی چرمی دارند.
طول آنها بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر است و عرضی در حدود ۰.۳ سانتیمتر دارند. برگهای این گیاه معمولا در بالای ساقه شکل می‌گیرند. گلها بزرگ و شیپور مانند هستند بین ۲ تا ۵ سانتیمتر طول و بین ۴ تا ۶ سانتیمتر قطر آنها میباشد.
فصل شکوفایی گلها از اواخر زمستان تا اواسط بهار میباشد و به رنگهای قرمز، صورتی و سفید مشاهده میشوند. گلها عقیم میباشند و به تنهایی قادر به بذرافشانی کردن نمیباشند. گلهای آدنیوم برای پروانه ها و سایر حشرات بسیار جذاب است.

مشکلات و بیماری های رایج گیاه آدنیوم

آفت های مانند تار عنکبوتی، شپشک و شته از آفت های این گیاه بشمار می آیند. بیماری های قارچی نظیر لکه برگی و سفیدک پودری این گیاه را تهدید میکند. اگه متوجه وجود حشره روی برگ و ساقه گیاه شدید حتما گیاه رو با استفاده از حشره کش ها سم پاشی کنید. در ادامه برخی از رایج ترین ها رو به همراه راه درمان مورد بررسی قرار میدیم.

علت زرد شدن برگهای ادنیوم چیست؟

این مشکل میتونه از آبیاری زیاد، کم، از بین رفتن ریشه و… باشه که تک تک موارد رو مورد بررسی قرار میدیم، اگر زرد شدن برگ آدنیوم از انتها شروع بشه و به سمت داخل بره یعنی شما میزان آبیاری شما زیاد بوده و باید تعداد دفعات آبیاری رو کاهش بدید، همچنین زهکشی گلدان رو هم بررسی کنید که آب اضافی در انتهای گلدان جمع نشه
آبیاری کم در این حالت زرد شدن برگها از وسط برگ شروع میشه و به مرور به اطراف کشیده میشه، چروک شدن ساقه هم یکی دیگر از نشانه های آبیاری کم هست، در این موارد باید گلدان را به مدت 20 دقیقه در داخل تشت آب قرار بدید و بعد از اون میزان آبیاری رو افزایش بدید.
اگر دیدید برگها زرد شده چند بار روی برگها ضربه بزنید اگر راحت نیوفتاد نشون میده که ریشه گیاه شما دچار آسیب شده و اگر راحت برگها افتادن میتونه کاملا عادی باشه چون گیاه بعد از مدتی مواد مغذی رو فقط و فقط به برگها جوان میدهف برای کم کرن زرد شدن حتما گیاه رو در فصل رشد تغذیه کنید.

چرا نوک برگ آدنیوم لوله میشه؟

در حالت عادی این مشکل ایرادی نداره ولی اگر تعداد دفعات و تعداد برگهای لوله شده رز صحرایی زیاد بشه نشون میده که گیاه شما دچار مشکل و بیماری شده، لوله شدن برگها به تعداد زیاد نشون میده که مواد مغذی مانند پتاسیم و نیروژن در خاک گلدان کم هست و باید حتما گیاه رو با کودهای پتاس بالا و سه بیست تغذیه کنید.

دلیل سیاه شدن برگهای آدنیوم چیست؟

این نشون میده که یا محل نگهداری گیاه سرده و یا خاک گلدان بیش از حد آبیاری شده، خیلی سریع گلدان رو به محلی با دمای بالا منتقل کنید و میزان آبیاری رو کاهش بدید.

دلیل وجود نقاط ریز پوستی روی برگها چیست؟

این نشون میده که گیاه شما دچار حمله شپشک شده، با استفاده از پنبه آغشته به اکل اول شپشک ها رو جدا کنید و سپس با استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و آب گیاه رو اسپری کنید.

علت ایجاد لکه قهوه ای رو برگ رز کویری چیست؟

این مشکل نشون میده گیاه شما در معرض تابش نور مستقیم خورشید بوده و باید حتما گیاه رو به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

دلیل پژمده شدن ناگهانی ادنیوم چیست؟

این مشکل نشون میده محل نگهداری گیاه بسیار گرم و خشک است و در کنار این مورد آبیاری گیاه هم کم انجام میشه ، پس میزان رطوبت محیط رو بالا ببرید.

علت ریزش برگهای سبز آدنیوم چیست؟

دلیل اصلی این مشکل پایین بودن دمای محل نگهداری استف اگر در مناطق سردسیر هستید حتما گیاه رو در فصل سرد به محلی با دمای بالا منتقل کنید.

دلیل ایجاد لکه های سفید پودری روی برگها چیست؟

این نشون میده گیاه شما دچار بیماری قارچی شده، و این هم بخاطر ریختن آب روی برگهای گیاه هست، حتما با استفاده از قارچ کش هایی مانند کاربندازیم گیاه رو سم پاشی کنید.