آموزش نحوه قلمه زدن و ریشه دار کردن حسن یوسف

آموزش نحوه قلمه زدن و ریشه دار کردن حسن یوسف
آموزش نحوه قلمه زدن و ریشه دار کردن حسن یوسف

نحوه قلمه زدن حسن یوسف و ریشه دار کردن : حسن یوسف گیاهی زیبا و برگی هست که در گونه های مخلف میتونید پیدا کنید و یک گزینه خوب جهت تکثیر راحت به حساب میاد و میتونید با تکثیرش به همه کسانی که دوستشون دارید هدیه بدید و یا اگر جایی این گیاه زیبا رو دید سریع ازش قلمه بگیرید. ما بهتون در این مطلب به صورت مرحله به مرحله روش قلمه گرفتن حسن یوسف از ساقه رو به صورت کامل آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

اگر میخواهید درخصوص نگهداری حسن یوسف و یا مراحل کاشت بذر حسن یوسف اطلاعات کسب کنید لینک های قرار داده شده را مطالعه کنید.

وسایل مورد نیاز برای قلمه زدن حسن یوسف

تیغ تیز یا قیچی تیز برای برش ساقه

بنر گل من و تو

یک شیشه آب (که شما میتویند قلمه را به صورت مستقیم در خاک بکارید)

هورمون ریشه زایی (حسن یوسف گیاهی هست که خیلی راحت ریشه دار میشه پس حتما نباید هورمون ریشه زایی داشته باشید)

مرحله به مرحله با روش قلمه زدن حسن یوسف

در ادامه به شما نحوه انتخاب یک ساقه مناسب برای قلمه زدن و همچنین ریشه دار کردن آن را توضیح خواهیم داد.

انتخاب ساقه مناسب برای قلمه گرفتن

اگر گیاه شما داری حوانه و خوشه گلدار هست بهترین انتخاب میتونه برای شما باشه ولی اگر گیاه داری گل نیست سعی کنید از ساقه هایی انتخاب کنید که بالغ تر و جون دارتر (کلفت تر) هستند انتخاب کنید، چون ساقه های بالغ درصد گرفتن قلمه را بالا خواهند برد و شما با موفقیت بیشتری میتونید قلمه هاتون رو ریشه دار کنید.

روش قلمه زدن حسن یوسف - انتخاب ساقه مناسب
روش قلمه زدن حسن یوسف – انتخاب ساقه مناسب
برش قلمه از محل مناسب

سعی کنید قلمه را به اندازه 10 الی 15 سانتی متری انتخاب کنید و از محل زیر گره اقدام به برش با یک تیغ تیز کنید. شاید این سوال براتون پیش بیاد که گره چیست و چطور باید انتخاب بشه گره محلی هست که جوانه و برگ ها از آنجا اقدام به رشد میکنند. همانند تصویر زیر.

برش ساقه حسن یوسف
برش ساقه حسن یوسف

ساقه های حسن یوسف آبدار هستند و گره های اون در برخی مواقع دارای جوانه ها ریز خواهند بود به انتخاب محل برش کمک بسیار زیادی میکنند.

جدا کردن برگهای زیرین ساقه

ساقه های حسن یوسف دارای دو نوع ساختار برگ هستند که از گره های آنها رشد می کنند: برگ هایی که دارای گلبرگ (ساقه برگ کوتاه) و ساختارهای برگ ریز هستند که بین ساقه برگ و ساقه اصلی رشد می کنند. پس از اینکه شما برش ساقه را انجام دادید برگهای پایینی ساقه را همانند تصویر زیر از قلمه جدا کنید. سعی کنید این برگها را با استفاده از دست جدا کنید و نیازی به برش با تیغ یا قیچی باغبانی نیست.

روش قلمه گرفتن حسن یوسف - چیدن برگهای پایینی
روش قلمه گرفتن حسن یوسف – چیدن برگهای پایینی
قرار دادن انتهای ساقه در هورمون ریشه زایی (اختیاری)

این بخش کاملا اختیاری هست و من خود به شخصه استفاده نمیکنم ولی برای کامل بودن آموزش باید ذکر میکردم ، شما میتویند پس از چیدن برگهای انتهایی قلمه آن را در هورمون ریشه زایی همانند تصویر زیر فرو کنید تا عمل ریشه دهی سریعتر و با خیال راحتتری انجام بشه.

قرار دادن در هورمون ریشه زایی
قرار دادن در هورمون ریشه زایی

قرار دادن قلمه در آب یا خاک؟

شما میتونید قلمه زدن حسن یوسف را تا این مرحله انجام دهید ولی در ادامه نحوه ریشه دهی را بررسی خواهیم کرد و میتونید به دو روش عمل ریشه زایی را انجام دهید هم قلمه ها را میتوانید در آب قرار دهید و هم در خاک ، پس در ادامه هر دو روش را بررسی میکنم. ولی من خودم بهتون ریشه دار کردن در خاک رو پیشنهاد میدم چون هم گیاه بهتری خواهید داشت و علاه بر این بعد از ریشه دار کردن در آب باید گیاه مجددا به خاک منتقل بشه که در این بین شاید دوباره دچار مشکل بشه.

روش قرار دادن قلمه در آب

یک لیوان شیشه ای را پر از آب کنید و قلمه ساقه گیاه که قمه زدید را درون آن قرار دهید و پس از گذشت یک الی 2 هفته گیاه قلمه شما شروع به ریشه دهی خواهد کرد و شما میتویند پس از 2 هفته گیاه را به گلدانی با خاک کاملا سبک منتقل کنید و شرایط نگهداری حسن یوسف را براش فراهم کنید تا یک گیاه زیبا و خوب داشته باشید به همین راحتی.

 

ریشه دار شدن بعد از 1 هفته
ریشه دار شدن بعد از 1 هفته
روش کاشت قلمه در خاک

برای گرفتن قلمه ها و موفقیت در این کار باید یک خاک سبک و خوب برای گلدان تهیه کنید که نه زیاد سنگین باشه و نه زیاد سبک که رطوبت رو در خودش نگهداری نکنه، بهترین خاک برای کاشت قلمه حسن یوسف مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه است.

سعی کنید رطوبت نسبی رو برای قلمه فراهم کنید البته توجه داشته باشید که نباید خاک گلدان باتلاقی باشه که موجب از بین رفتن قلمه خواهد شد هر روز با اسپری روی خاک را مرطوب کنید. گیاه پس از گذشت 2 الی سه هفته ریشه دا خواهد شد و پس از آن به صرت معمول گیاه را آبیاری کنید.

تفاوت ریش دار کردن در خاک و آب
تفاوت ریش دار کردن در خاک و آب

خب دیدید که خیلی راحت میتونید روش قلمه گرفتن حسن یوسف رو در خانه به راحتی انجام بدید و به تکثیر گیاهتون بپردازید. اگر خوشتون اومد از آموزش برای کسانی که علاقه به گل و گیاه دارند حتما ارسال کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کامل قلمه زدن پتوس

تکثیر و قلمه زدن گل رز در خانه

نحوه تکثیر کراسولا خرفه ای