با دمنوش های مفید و مضرر در دوران بارداری آشنا شوید.

دمنوشهای مفید دوران بارداری
دمنوشهای مفید دوران بارداری

دوران بارداری یکی از دوران های حساس و سرنوشت ساز محسوب می شود که نیاز است فرد باردار تغذیه مناسبی داشته باشد. شاید یکی از دغدغه ها و نگرانی های خانم های باردار این باشد که مصرف چه موادی در این دوران مفید و یا مضر است. اساسا اغلب دمنوش ها در دوران بارداری بی‌خطر هستند. با ما همراه باشید تا با دمنوش های مفید و مضرر در دوران بارداری آشنا شویم.

 

لیستی از دمنوش ها وجود دارد که نه تنها برای خانم های باردار ضرر ندارند بلکه دارای فوایدی نیز هستند که در زیر به مزایای مصرف این دمنوش ها در دوران بارداری اشاره شده است:

  • در زمانی که فرد باردار تمایلی به مصرف آب ندارد، می تواند با نوشیدن دمنوش ها تا حد زیادی آب مورد نیاز بدن خود را تأمین کند.
  • مواد مغذی فراوانی را برای بدن خانم باردار تامین می ‌کند.
  • دمنوش ها بر خلاف قهوه دارای کافئین نیستند.
  • بعضی از این دمنوش ها دارای خاصیت آرامبخش هستند.
  • بعضی از این دمنوش ها برای کاهش حالت تهوع در بارداری مفید هستند.
  • رحم را برای زایمان آماده می‌ کنند.

 

در ادامه فهرستی از دمنوش های مفید یا مضر در دوران بارداری بیان شده است. لازم به ذکر است که بدن افراد با یکدیگر تفاوت دارد و ممکن است یکی از دمنوش هایی که در لیست دمنوش های مفید قرار دارد، باعث حساسیت کسی شده و خطرناک باشد. بنابراین حتماً قبل از مصرف دمنوش ها با پزشک خود مشورت کنید.

بنر گل من و تو

 

دمنوش های مفید برای دوران بارداری:

دمنوش تمشک:

این دمنوش با استفاده از دم کردن برگ تمشک بدست می آید که برای خانم های باردار سودمند است. می توان این دمنوش را بعد از هفته بیست و چهارم بارداری به اندازه یک لیوان در روز مصرف کرد. دمنوش تمشک حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم است. مصرف این دمنوش در بارداری برای آمادگی رحم برای زایمان مفید است و سبب پیشگیری از بروز بواسیر بعد از زایمان می شود.

 

دمنوش گزنه:

دمنوش گزنه با دارابودن مقادیر زیادی آهن، کلسیم و منیزیم برای خانم های باردار مفید و سودمند است.

 

دمنوش زنجبیل:

دمنوش زنجبیل یا چای زنجبیل یکی از دمنوش های مفید برای خانم های باردار محسوب می شود که به کاهش حالت تهوع کمک می کند. مصرف چای زنجبیل در بارداری برای بهبود گوارش و از بین بردن گرفتگی‌های معده مفید و موثر است. این نوشیدنی را می‌توان 2-3 مرتبه در روز میل کرد.

 

دمنوش های مفید برای دوران بارداری: دمنوش زنجبیل
دمنوش های مفید برای دوران بارداری: دمنوش زنجبیل

دمنوش میوه رز:

گیاه رز دارای میوه‌ای به نام میوه گل رز است که به عنوان یک میوه زائد محسوب می شود اما دمنوش آن برای خانم های باردار مفید است. دمنوش میوه رز دارای مقادیر زیادی ویتامین ث است که برای بهبود سیستم ایمنی مفید است.

 

دمنوش یونجه:

دمنوش یونجه با دارابودن ویتامین آ، ویتامین د، ویتامین ای، و ویتامین کا برای دوران بارداری مفید است و سبب جلوگیری از بروز بواسیر بعد از زایمان می شود.

دمنوش نعناع:

مصرف دمنوش نعناع در ابتدای بارداری برای برطرف شدن حالت تهوع و استفراغ مفید است. به علاوه این دمنوش به آرام کردن ماهیچه‌های معده نیز کمک می کند.

 

دمنوش های مفید برای دوران بارداری: دمنوش نعناع
دمنوش های مفید برای دوران بارداری: دمنوش نعناع

 

دمنوش به لیمو:

به لیمو یکی از دمنوش های مفید در بارداری محسوب می شود که برای تعدیل فشار خون سودمند است. به علاوه این دمنوش دارای خاصیت آرام‌بخش است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

دمنوش گل قاصدک:

دمنوش گل قاصدک برای دوران بارداری مفید است. این دمنوش دارای اثری ملایم اما ماندگار است و برای زمانی که خانم باردار دچار کم‌ آبی شود، مفید و سودمند است.

چای رویبوس:

چای رویبوس یا چای قرمز از جمله دمنوش هایی به شمار می رود که مصرف آن در سال‌های اخیر در کشور ما رواج بیشتری پیدا کرده است. این چای علاوه بر اینکه دارای خواص ضدسرطانی است، برای خانم‌های باردار نیز سودمند است. چای رویبوس مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، کلسیم و منیزیم دارد و برای کاهش حالت تهوع و برطرف شدن رفلاکس معده مفید و موثر است.

دمنوش های مفید برای دوران بارداری: چای رویبوس
دمنوش های مفید برای دوران بارداری: چای رویبوس

 

دمنوش کاکوتی:

نوشیدن چای کاکوتی در بارداری برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی و بهبود جذب غذا مفید است. همچنین این دمنوش درد مفاصل را برطرف می کند.

دمنوش بادرنجبویه:

دمنوش بادرنجبویه یکی از دمنوش های مفید در بارداری محسوب می شود که خاصیت آرامبخش دارد و به کاهش کج‌خلقی، بی‌خوابی و اضطراب در دوران بارداری کمک می کند.

 

دمنوش بابونه:

از دیگر دمنوش های مفید در دوران بارداری می توان به دمنوش بابونه اشاره کرد که برای رفع بی‌خوابی و التهاب مفاصل در خانم های باردار مفید و موثر است. همچنین دربردارنده کلسیم و منیزیم است.

دمنوش های مفید برای دوران بارداری: دمنوش بابونه
دمنوش های مفید برای دوران بارداری: دمنوش بابونه

 

دمنوش زنجبیل و دارچین:

همانطور که گفته شد زنجبیل دارای خاصیت ضد تهوع در دوران بارداری است. دارچین هم به انتقال گلوکز و سوخت‌وساز سلول‌های چربی کمک می کند.

 

دمنوش های مضر برای دوران بارداری:

دمنوش پونه:

پونه یکی از دمنوش های مضر در بارداری محسوب می شود که می تواند سبب ایجاد انقباضات رحمی شود که می تواند مشکلاتی نظیر سقط جنین را به همراه داشته باشد.

دمنوش گل گاو زبان:

در گل گاو زبان ماده‌ای به نام آلکالوئید وجود دارد که مصرف آن در بارداری می‌تواند باعث بروز آسیب به جنین یا سقط جنین شود.

دمنوش زعفران:

مصرف میزان بالای زعفران می‌تواند سبب بروز انقباضات رحم شده و منجر به سقط جنین شود.

دمنوش های مضر برای دوران بارداری: دمنوش زعفران
دمنوش های مضر برای دوران بارداری: دمنوش زعفران

 

دمنوش مریم گلی:

از آنجایی که مریم گلی دارای توژون است، مصرف دمنوش آن برای دوران بارداری مضر است. مصرف این دمنوش می‌ تواند سبب افزایش فشار خون و سقط جنین شود.

 

دمنوش جعفری:

دمنوش جعفری برای دوران بارداری مضر است و می‌تواند روی رشد جنین داخل رحم اثر بگذارد و سبب سقط جنین شود.

چای سبز:

چای سبز هم از دمنوش های مضر در بارداری به شمار می رود. چای سبز مقادیر زیادی کافئین دارد که کافئین مانع جذب فولات می شود. بنابراین اگر این چای را خیلی دوست دارید، بهتر است مصرف آن را به یک لیوان در روز کاهش دهید.

دمنوش های مضر برای دوران بارداری: چای سبز
دمنوش های مضر برای دوران بارداری: چای سبز

 

مصرف چای تی:

چای تی هم مقادیری کافئین دارد که سبب جلوگیری از جذب فولات می شود و بهتر است مصرف این نوشیدنی به ۲-۱ لیوان در هفته کاهش دهید.

دمنوش شیرین بیان:

مصرف ریشه شیرین بیان می‌تواند سبب ایجاد زایمان زودرس شود که برای نوزاد خطرناک است.

دمنوش کاسنی:

دمنوش کاسنی یکی از خطرناک‌ترین دمنوش های مضر در بارداری محسوب می شود. این دمنوش می‌تواند باعث شروع دوباره چرخه قاعدگی شده و منجر به سقط جنین شود.

مطالب مرتبط:

خواص چای زردچوبه؛ ۷ خاصیت بی نظیر چای زردچوبه برای سلامتی