بهترین دستور طرز تهیه مربای گل محمدی + ویدیو

طرز تهیه مربای گل محمدی
طرز تهیه مربای گل محمدی

طرز تهیه مربای گل محمدی به همراه فیلم با رنگ طبیعی خود گل وبدون افزودن رنگ خوراکی : بدون شک مربا یکی از عناصر جدانشدنی سفره های صبحانه ما ایرانی ها به شمار میاد و از بهترین نوع این مربا میهش به مربای گل محمدی اشاره کرد، این مربا یکی از خوش خوشمزه و خوش عطرترین مرباهای به حساب میاد. در این مطلب به شما تمامی نکات که نیاز دارید تا یک مربای خومشزه و خوش رنگ داشته باشید رو بهتون میگم، من برای شربتش بجای شکر از قند استفاده کردم به علت کمبود شکر،فرق نمیکنه شما هم میتونید همین کارو انجام بدید کیفیت و نتیجه همونه.

راستی انتهای مطلب فیلم تهیه مربای گل محمدی رو هم براتون قرار دادم که حتما ببینید ، اگر بخوام در خصوص گل محمدی توضیحاتی بدم باید بگم که این گل نوعی گل رز است که از آن گلاب می‌گیرند. گل محمدی از قدیم در کشور ما کاشته میشد و از تیره رزاسه و قسمت قابل مصرف آن گلبرگ و ماده مؤثرهٔ آن تانن است.

اصلی ترین مناطق کشت این گیاه میتوان به برزک، نیاسر، قمصر، کاشان، اصفهان، دهستان لاله‌زار کرمان، داراب (لایزنگان) فارس و شهر میمند فارس اشاره کرد که از اون به عنوان گلاب استفاده میشه ولی خب این گیاه رو میشه در شهرهای دیگه هم کاشت. دیگه توضیحات اضافی بس هست و بریم سراغ رسپی نحوه درست کردن این مربای خوشمزه

بنر گل من و تو

مواد لازم برای تهیه مربای گل محمدی

گل محمدی ۵۰۰ گرم
شکر یا قند ۱کیلو
آب ۱لیتر
جوهرلیمو۱ق چ

طرز تهیه مربای گل محمدی مرحله به مرحله

خب برای شروع کار ابتدا گلبرگها رو جداکنید و داخل ظرفی روش آب بریزید تا گل ولای ته نشین بشه، آبکش کنید وروی یک پارچه تمیز بزارید تا آب اضافه کشیده شه. حالا آب و قند را داخل قابلمه بریزید،روی حرارت بزارید تا بجوشه و کمی قوام بیاد. گلبرگها رو اضافه کنید و با قاشق هم بزنید .وبزارید نیم ساعت با حرارت کم بپزه .گاهی اطراف قابلمه را با برس آغشته به آبلیمو تمیز کنید تا بعدا مرباتون شکرک نزنه.

در آخر جوهر لیمو را اضافه کنید چند جوش که زد.اجاق را خاموش کنید و یک دم کنی روی قابلمه بزارید و ۴ ساعت زمان بدید تا دم بکشه و خوشرنگ بشه. !!توجه کنید باحرارت خاموش!!

فیلم تهیه مربای گل محمدی

 

نکات مهم برای تهیه مربای گل محمدی
  1. برای اینکه بفهمید شیره مربا غلظتش مناسب است یا نه؟ مقداری از شیره را داخل پیاله بریزید و بزارید تو یخچال اگر بعد از خنک شدن مثل عسل روان بود آماده ست.
  2. جوهر لیمو را حذف نکنید و حتما بریزید باعث میشه رنگ گلها بازبشه.
  3. اگر مربا بعد پخت گلبرگهاش زیر دندون حالت لاستیکی داره و صدا میده نشانه کامل نبودن مرحله پخت هستش
  4. این مربا حتما باید با گلهای مناطق کوهستانی تهیه شود، گلهای منطقه آذربایجان بهترین گل برای تهیه مرباست و اصلا تلخ نمیشه.برخلاف مناطق کویری ، اگر از گل کاشان استفاده میکنید باید چندین بارگلبرگها رو داخل آب بجوشانید و آبشو دور بریزید که در اون صورت رنگش خوب نمیشه و باید چند قطره رنگ خوراکی بزنید.که اصلا توصیه نمیکنم چون این مربا خیلی خاصیت داره و همونطور با رنگ تیره ش استفاده کنید بهتر از اینه که رنگ شیمیایی بزنید
  5. برای گرفتن طبع سرد گلهای مناطق کویری مقداری هل یا دارچین به مربا اضافه کنید.گلهای آذرباییجان طبع گرم دارن.
  6. برای اطمینان خاطر از تلخ بودن یا نبودن گلها قبل از پخت از آنها یکم بخورید ببینید چطوریه.
  7. مرحله دم کشیدن رو حتما انجام بدید چون مربا بسیارخوشرنگ میشه.و نیازی به اضافه کردن رنگ نیست و رنگ خودش بسیار زیباست همچنین برای خوش عطر شدن بیشتر میتونید گلاب هم اضافه کنید من نزدم.
  8. مربا را بعد از اینکه پخت بهتره یک شب در دمای محیط نگه دارید سپس داخل شیشه بریزید چون بعد از این مدت زمان معلوم میشه که شربت رقیقه یا غلیظ که اگر غلظت مناسب نبود دوباره بجوشونید یا اگر خیلی غلیظ بود مقداری آب جوش اضافه و دوباره کمی حرارت دهید.
مربای گل محمدی
مربای گل محمدی
مطالب مرتبط :

آموزش روکش شیشه مربا بدون دوخت

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک

طرز تهیه مربای نارنج