مرحله به مرحله با تکثیر گل ارکیده در خانه، توضیح روشهای آسان و سریع

نحوه تکثیر گل ارکیده در خانه
نحوه تکثیر گل ارکیده در خانه

آموزش روش های تکثیر گل ارکیده : از انجایی که گل ارکیده جز زیباترین گل ها به حساب میاد یاد گرفتن روش تکثیر گل ارکیده خالی از لطف نیست. امروز توی این مقاله در رابطه با نحوی تکثیر ارکیده و همین طور روش نگهداری این گیاه صحبت می کنیم. با اجرا و رعایت تمامی نکات این مطلب شما میتونید تکثیر گل ارکیده ی خودتون رو توی خونه انجام بدین و از گل و گیاه خونتون نهایت لذت رو ببرید پس حتما این مطلب رو تا اخر بخونید و با ما همراه باشید.

تکثیر گل ارکیده و شرایط نگهداری آن در خانه

مثل همیشه قدم اول اینه که شرایط نگهداری گیاه رو براتون توضیح بدیم چون اشنایی با نیاز های اولیه ی گیاه از واجبات هست. میزان آبیاری از مهم ترین عواملی هست که باید توی نگهداری این گیاه رعایت کنید. این گیاه هم مثل بقیه ی گیاهان آپارتمانی از آبیاری زیادی خراب میشه و از بین میره. پس حتما قبل از آبیاری خاک گیاه رو چک کنید تا خشک شده باشه.

این گیاه رطوبت دوست هست پس باید یا از دستگاه بخور و یا از جزیره برای تامین رطوبت ارکیده استفاده کنید (در مطلبی جداگانه 9 روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی را توضیح داده ایم که حتما مطالعه کنید.). یادتون باشه گیاهی رو هم که بعد از تکثیر ارکیده بدست میارید رو توی شرایط خوبی نگه دارید تا خراب نشه.

بنر گل من و تو

این گیاه چه در حالت عادی و یا چه بعد از تکثیر گل ارکیده باید توی دمای معتدل باشه و دمای بالا و یا زیادی پایین برای گیاه مناسب نیست (مثلا دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد). یادتون باشه که بعد از تکثیر ارکیده گیاه رو درکنار وسایل گرمایشی و یا سرمایشی قرار ندهید. حتما توجه کنید که این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز داره برای خوندن نکات بیشتر در رابطه با نگهداری گل ارکیده به مطلب نگهداری گل ارکیده مراجعه کنید.

بهترین روش تکثیر گل ارکیده

تکثیر گل ارکیده هم در خانه و هم در گلخانه ها قابل اجرا هست. برای تکثیر ارکیده توی خانه و گلخانه میتوند مراحل زیر رو قدم به قدم انجام بدین و بعد از تکثیر هم باید شرایط محیطی خوبی رو برای گیاه فراهم کنید. روش های مفید برای گلخانه شامل تکثیر گل ارکیده به وسیله ی ساقه  و همین طور تکثیر گل ارکیده از طریق پاجوش هست . یادتون باشه توی همه ی موارد تکثیر گل ارکیده باید از خاک مخصوص گل ارکیده استفاده کنید که شامل براده ی چوب، خزه، ذغال، پرلیت، پوست درخت است. برای نگهداری بهتر این گیاه حتما توصیه میکنم که مطلب رازهای نگهداری ارکیده فالانوپسیس رو هم مطالعه کنید و تمامی شرایط رو برای گیاهتون فراهم کنید .

تکثیر گل ارکیده از طریق پاجوش

برای تکثیر گل ارکیده به این روش باید در فصل بهار و پس از اتمام گلدهی اقدام کنید.

ابتدا وسایل تمیز و ضدعفون شده رو آماده کنید . همچنین نیاز به گلدان و خاک مناسب برای کاشت گیاه دارید .درست زمانی که گیاه دارای گیاهچه های کوچک و دارای 2 الی 3 برگ و ریشه های به اندازه 5 تا 7 سانتی متر هستند، شما میتونید تکثیر گل ارکیده از طریق پاجوش رو انجام بدین .

با تیغ تمیز و ضدعفونی میتونید گیاه چه رو از گیاه اصلی جدا کنید و بعد گیاه رو توی گلدون جدید بکارید . میتونید از هورمون های ریشه زا هم برای افزایش سرعت ریشه زایی گیاه استفاده کنید.

تکثیر ارکیده از پاجوش
تکثیر ارکیده از پاجوش

تکثیر گل ارکیده به وسیله ی ساقه

برای تکثیر به این روش باید قسمتی از ساقه که دارای گره هست رو انتخاب کنید . یادتون باشه که قسمت سالم و اسیب ندیده ی گیاه رو انتخاب کنید. حتما باید به اندازه ی 2 سانتی متر از ساقه در پایین و بالای گره وجود داشته باشه .

در مرحله ی بعد بهتره از پیت ماس و یا کوکوپیت (برای تهیه ی خرید کوکوپیت مناسب میتونید به فروشگاه گل من و تو هم سر بزنید) برای قسمت بریده شدهی ساقه استفاده کنید

قطعه ی بریده شده رو توی خاک مرطوب نگهداری کنید و بهتره برای از دست نرفتن رطوبت خاک از پلاستیک استفاده کنید.

یه قطعه ی مناسب از پلاستیک رو بردارید و سوراخ های رو روی اون ایجاد کنید چون باید هوا در تبادل باشه و بعد اون رو روی گیاه بکشید. بعد ازجوانه زنی گیاه رو به گلدونی مناسب که دارای زهکشی خوبی هم هست انتقال بدین . مراقب باشید که ریشه ها اسیب نبینن.

تکثیر گل ارکیده فالانوپسیس به روش قلمه‌زنی
تکثیر گل ارکیده فالانوپسیس به روش قلمه‌زنی

تکثیر گل ارکیده از طریق تقسیم بوته

این روش منحصر به فرد اغلب برای ارکیده های چند پایه و خمیده مانند کاتلیا انجام می شود.  همون طور که گفته شد این روش تنها برای تکثیر گونه‌های چند ساقه‌ای (سیمپودیال) مثل دندروبیوم یا کاتلیا و ارکیده اونسیدیوم کارآمده چون که در ارکیده‌های تک ساقه‌ای (مونوپودیال) مانند فالانوپسیس، چیزی برای تقسیم کردن وجود ندارد و برای تکثیر ارکیده های تک پایه بهتره از سایر روش ها کمک بگیرید.

برای تکثیر به این روش باید اول گیاهی رو که 6 پیاز کاذب دارد رو انتخاب کنید .

ابزار و وسایل مورد استفادهی خودتون رو حتما ضدعفونی کنید که گیاه بعد از تکثیر دچار بیماری های مختلف نشه

گل ارکیده را از گلدان خود خارج کنید و گره‌های ریشه را از هم باز کنید

برای تکثیر گل ارکیده باید ریزوم را از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب برش دهید و هر قسمت را در گلدانی مجزا بکارید.

تکثیر گل ارکیده از طریق تقسیم بوته
تکثیر گل ارکیده از طریق تقسیم بوته

تکثیر گل ارکیده از طریق بذر

توی این روش باید بستر مناسبی رو برای کاشت بذر فراهم کنید و بذر ها رو با فاصله بکارید .

برای تهیه ی بستر مناسب بهتره از سینی کشت استفاده بشه

رطوبت مورد نیاز گیاه هم باید در طی این روند فراهم بشه ولی میزان بالای رطوبت هم میتونه دردسر ساز باشه پس حتما به میزان اب و رطوبت موجود دقت کنید .

این روش برای کثیر گل ارکیده در خانه مناسب نیست و کارایی چندانی نداره.

کاشت ارکیده از طریق بذر
کاشت ارکیده از طریق بذر

تکثیر گل ارکیده از طریق برگ 

این روش فقط برای یک نوع از ارکیده جواب گو هست. ارکیده جواهر گونه (Ludisia) رو می‌تونید از طریق برگ تکثیر کنید البته که از روش قلمه زنی ساقه نیز می‌تونید این کار را انجام دهید برای تکثیر گونه های دیگه ی ارکیده بهتره که از روش های بالا استفاده کنید.

تکثیر ارکیده از طریق برگ
تکثیر ارکیده از طریق برگ

مشکلات تکثیر گل ارکیده

ممکنه بعد از تکثیر گل ارکیده دچار مشکلاتی مثل زرد شدن و یا سیاه شدن بشن که اگه توجه ای به این علایم نکنید گیاهتون ازبین میره. از اونجایی که هر علایم توی گیاه نشون دهنده ی یک مشکل هست بهتره که گیاه و شرایط نگهداری اون رو برسی کنید با رفع کردن عامل⸲ مشکل رو هم برطرف کنید. توی ادامهی این مطلب به برسی این عوامل میپردازیم

علت زرد شدن گل ارکیده بعد از تکثیر چیست؟

زرد شدن گل ارکیده بعد از تکثیر میتونه عوامل متعددی داشته باشه مثل ابیاری زیاد بیماری های قارچی که باعث پوسیدگی توی گیاه میشن همچنین نور کم ویا خیلی زیاد و حتی ابیاری کم هم میتونه علایم زردی رو توی گیاه افزایش بده. حتی اگه از ابزار های الوده به قارچ و باکتری استفاده کنید گیاه سریعا دچار این بیماری ها میشه. ایجاد بیماری توی گیاه میتونه با علایم زردی خودش رونشون بده پس بهتره ابزار ها رو حتما ضدعفونی کنید.

علت خشک شدن گل ارکیده بعد از تکثیر چیست؟

کم بود رطوبت و نبود اب کافی برای گیاه و همچنین نامناسب بودن خاک و کودهی زیاد به گیاه باعث خشک شدن گل ارکیده میشه . فراهم کردن شرایط محیطی درست و مناسب توی رشد گیاه بسیار موثره پس حتما باید رعایت بشه.

کلام آخر

با توجه به قیمت گل ارکیده بهترین راه افزایش تعداد این گل، تکثیر گل ارکیده هست و برای این کار هم باید مراحل رو به درستی و با دقت انجام بدین. مراقبت و نگهداری این گیاه هم در مرحله ی بعدی تکثیر ارکیده قرار میگیره که از اهمیت بالایی هم برخوردار هست. با رعایت نکات گفته شده توی این مطلب شما میتونید علاوه بر تکثیر گل ارکیده ی خودتون از این گیاه به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید. اگه تجربه ای درباره ی تکثیر گل ارکیده دارید حتما با ما درمیان بزارید. سوالات خودتون هم میتوند برای ما ارسال کنید تا راهنمایی تون کنیم.